merrieveulen schreef:een bontje is altijd dikker dan een simpel katoenen dekje.
Een bontje is
heel iets dikker dan een katoenen dekje. Door de rand, die om de kussens heen valt (dus geen invloed heeft op de vorm/aansluiting van het zadel mbt de rug), oogt het dik. Knijp maar eens in het gedeelte wat dus onder de kussens valt, dan houdt je amper iets over. Als je een te kort bontje eronder legt, en dat zie je helaas nogal eens, dan kun je wel problemen verwachten, omdat de dikkere rand dan onder het laatste deel van de kussens valt en je dus het model van het zadel wijzigt. Uiteraard worden zadels zonder iets eronder gepast, anders kun je niet zien ofdat ie overal gelijkmatig aansluit, ofdat de ruggegraat vrij ligt, ofdat de boom past e.d. Wat ik nog een voordeel vind van een bontje is dat deze in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads de vorm van het zadel volgt, oftewel zeer anatomisch is. Ze blijven dan gewoon goed liggen onder het zadel, dit in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads, die daardoor nogal eens voor schuurplekken zorgen omdat ze gaan trekken. Ik heb het dan wel over de goede bontjes, dus echt lamsvel, vrije rugnaad, zoals van Bartl of Christ bijv.
Ik heb dit jaar alle combinaties gezien die aan de OS mee deden in de dressuur, er reden er toen erg veel met een chabrak en bontje onder het zadel. Lijkt me toch echt niet dat al deze ruiters een niet goed passend zadel op hun paard hebben liggen en dit oplossen met een bontje. Wat denken jullie is de reden waarom sommige singels aan de binnenzijde met lamsvel gevoerd zijn, of er lamsvellen singelhoezen zijn, peesbeschermers met lamsvel aan de binnenzijde? Juist om druk/schuurplekken te voorkomen en de temperatuur te reguleren.