Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:43

LinZZZZ schreef:
hahah nee dat klopt... die hoeven ook helemaal niet!!!!

Nee tuurlijk hoeven ze ook niet, tis puur voor de zweetopname idd, alleen helpt een lamsvel (oftewel een bontje bijv) dan vele malen beter als een pad of dekje, want deze worden veelal erg nat. Een bontje daarentegen niet, lamsvel neemt transpiratievocht op en 'ademt' het als het ware weer uit. Lamsvel reguleert en das één van de redenen waarom het therapeutisch toegepast wordt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:07

ik gebruik een bontje omdat ik mijn zadel voor meerdere paarden gebruik.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:12

_Lott schreef:

ik dus ook,ik rij altijd met bontje.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:14

Nooit, mijn zadels passen gewoon goed, en met een bontje maak je de pasvorm alleen maar krapper.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:39

Ik ben het er ook mee eens dat als je zadel goed past er ook geen bontje nodig is. Wanneer je juist een bontje gebruikt, zorg je er alleen maar voor dat je zadel niet meer past. En een shabrakje is inderdaad alleen maar nodig voor de zweetopname.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:42

knooopje schreef:
_Lott schreef:

ik dus ook,ik rij altijd met bontje.

zou het niet prettiger zijn voor de paarden om gewoon te zorgen voor passende zadels, ieder paard een eigen?

de zadelmakers (en dat zijn er aardig wat, heb er nogal interesse in) die ik gesproken heb passen zadels altijd zonder dekje of bontje, en laten ook proefrijden zonder dekje. zij raden een dun katoenen dekje aan voor vuil- en zweetopname, en geven aan dat een bontje alleen van nut is in heel specifieke gevallen, waarbij het zadel is aangepast op gebruik met het bontje. een bontje is altijd dikker dan een simpel katoenen dekje.
die dikke pads zijn wat dat betreft ook niet zo'n prettige ontwikkeling, maar goed.

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:31

als het zadel klappert, of als je zelf niet zo'n goede zit hebt, dan beukt het niet zo erg op de rug.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:06

S_hartje_R schreef:
als het zadel klappert, of als je zelf niet zo'n goede zit hebt, dan beukt het niet zo erg op de rug.

een zadel dat klappert past niet, en is meestal al te smal van voren. met een bontje maak je dat erger. een goede zit is van net zo'n groot belang als een passend zadel, beiden zaken die je met een bontje niet oplost. op de rug beuken pak je bij de oorzaak aan, dat fiks je niet met een lapmiddel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:09

merrieveulen schreef:
een bontje is altijd dikker dan een simpel katoenen dekje.

Een bontje is heel iets dikker dan een katoenen dekje. Door de rand, die om de kussens heen valt (dus geen invloed heeft op de vorm/aansluiting van het zadel mbt de rug), oogt het dik. Knijp maar eens in het gedeelte wat dus onder de kussens valt, dan houdt je amper iets over. Als je een te kort bontje eronder legt, en dat zie je helaas nogal eens, dan kun je wel problemen verwachten, omdat de dikkere rand dan onder het laatste deel van de kussens valt en je dus het model van het zadel wijzigt. Uiteraard worden zadels zonder iets eronder gepast, anders kun je niet zien ofdat ie overal gelijkmatig aansluit, ofdat de ruggegraat vrij ligt, ofdat de boom past e.d. Wat ik nog een voordeel vind van een bontje is dat deze in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads de vorm van het zadel volgt, oftewel zeer anatomisch is. Ze blijven dan gewoon goed liggen onder het zadel, dit in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads, die daardoor nogal eens voor schuurplekken zorgen omdat ze gaan trekken. Ik heb het dan wel over de goede bontjes, dus echt lamsvel, vrije rugnaad, zoals van Bartl of Christ bijv.
Ik heb dit jaar alle combinaties gezien die aan de OS mee deden in de dressuur, er reden er toen erg veel met een chabrak en bontje onder het zadel. Lijkt me toch echt niet dat al deze ruiters een niet goed passend zadel op hun paard hebben liggen en dit oplossen met een bontje. Wat denken jullie is de reden waarom sommige singels aan de binnenzijde met lamsvel gevoerd zijn, of er lamsvellen singelhoezen zijn, peesbeschermers met lamsvel aan de binnenzijde? Juist om druk/schuurplekken te voorkomen en de temperatuur te reguleren.

ILufDuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:36

Wij rijden eigenlijk (bijna) allemaal bij een bontje.
Sommigen omdat ze het mooi vinden en sommigen omdat het zadel dan beter ligt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:38

Ik rijd nooit met bontje, dan zou m'n zadel te krap worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:42

Niet, ik heb een passend zadel en merk ik dat er problemen met het zadel zijn dan laat ik de zadelmaker komen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:50

Ik heb een paard met een lastige rug en een vrij dikke buik waardoor het zadel de neiging had tijdens het rijden naar voren te schuiven, hoewel het wel goed paste (ook volgens de gediplomeerde zadelmaker). Daarom het ik een tijdje met een lamsvel eronder gereden. Dat verminderde het probleem. Nu hebben we het opgelost door het zadel iets anders op te vullen, de singelstoten te kruisen en een antislip gelpad eronder te leggen. Anders kon ook deze uitstekend bekend staande zadelmaker het probleem niet opgelost krijgen. Dus jullie roepen allemaal wel erg gemakkelijk dat je een zadelmaker moet laten komen en dat die het zadel wel passend maakt. Soms is het gewoon niet zo eenvoudig.

R_achelll_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:55

Bij 1 pony wel, omdat hij bultjes op de plek onder het zadel heeft, want bij zijn vorige baasjes kwam hij bijna nooit buiten en kreeg hij iritaties. Het is nu trouwens voor groot en deels weg. maar op wedstrijd vind ik dat nooit zo mooi een bontje. Dus nu hebben we een dekje met daaronder bond zodat je het niet ziet. Het is ook makkelijk te wassen en het valt niet uit.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:55

aslo schreef:
EricPrast schreef:
Wanneer ik een bontje gebruik? Als ik wil dat mijn paard een zadeldrukking krijgt.

Dan krijgen alle bedlegerigen en mensen die voor altijd in een rolstoel zitten en die veel gebruik maken van lamsvel dus o.a. last van k*ntdrukkingen?
Vast wel.

Nee, want dan ligt de druk op het bed cq de stoel...
Bij paardrijden ligt de druk op de rug van het paard.. das t verschil Lachen

Maar mijn mening is dat je een bontje alleen tijdelijk moet gebruiken wanneer het zadel niet past, bijv. bij jonge paarden of paarden die lang stil hebben gestaan waardoor de bespiering (tijdelijk) weg is. Of wanneer er een andere medische noodzaak is. Absoluut niet om je zadel structureel passend te krijgen of omdat het wel leuk staat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:02

pearlie schreef:
Absoluut niet om je zadel structureel passend te krijgen of omdat het wel leuk staat.

Wat dit betreft ben ik het met je eens.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:17

Ik heb ze nu ook tijdelijk voor mijn jonge paarden. Ik kan het mij niet veroorloven om elke maand een nieuw zadel te kopen. Dus nu hebben ze een zadel die iets te breed is wat nu tijdelijk met een bontje wordt opgevuld. Zodra ze zijn uitgegroeid is het de bedoeling dat ze een op maat gemaakt zadel krijgen en dan gaat het bontje er ook onder weg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:51

aslo schreef:
merrieveulen schreef:
een bontje is altijd dikker dan een simpel katoenen dekje.

Een bontje is heel iets dikker dan een katoenen dekje. Door de rand, die om de kussens heen valt (dus geen invloed heeft op de vorm/aansluiting van het zadel mbt de rug), oogt het dik. Knijp maar eens in het gedeelte wat dus onder de kussens valt, dan houdt je amper iets over. Als je een te kort bontje eronder legt, en dat zie je helaas nogal eens, dan kun je wel problemen verwachten, omdat de dikkere rand dan onder het laatste deel van de kussens valt en je dus het model van het zadel wijzigt. Uiteraard worden zadels zonder iets eronder gepast, anders kun je niet zien ofdat ie overal gelijkmatig aansluit, ofdat de ruggegraat vrij ligt, ofdat de boom past e.d. Wat ik nog een voordeel vind van een bontje is dat deze in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads de vorm van het zadel volgt, oftewel zeer anatomisch is. Ze blijven dan gewoon goed liggen onder het zadel, dit in tegenstelling tot vele 'normale' dekjes/pads, die daardoor nogal eens voor schuurplekken zorgen omdat ze gaan trekken. Ik heb het dan wel over de goede bontjes, dus echt lamsvel, vrije rugnaad, zoals van Bartl of Christ bijv.
Ik heb dit jaar alle combinaties gezien die aan de OS mee deden in de dressuur, er reden er toen erg veel met een chabrak en bontje onder het zadel. Lijkt me toch echt niet dat al deze ruiters een niet goed passend zadel op hun paard hebben liggen en dit oplossen met een bontje. Wat denken jullie is de reden waarom sommige singels aan de binnenzijde met lamsvel gevoerd zijn, of er lamsvellen singelhoezen zijn, peesbeschermers met lamsvel aan de binnenzijde? Juist om druk/schuurplekken te voorkomen en de temperatuur te reguleren.

nee, de meesten gebruiken het gewoon omdat het in de mode is, al geven er maar weinig dat toe. het héél iets smaller maken van een zadel merk je ook niet direct aan het paard, desondanks wil ik gewoon een passend zadel, mijn zadelmaker maakt dat in orde en het enige wat ik eronder doe is katoenen dekjes, meestal wel mooie luxere, maar geen dikke. ik zie ook dat je 'gewone' dekjes met een slechte pasvorm vergelijkt met een goed gevormd bontje, dat is natuurlijk zowiezo geen vergelijk. natuurlijk heeft een passend bontje de voorkeur, als het alternatief een schurend, pijnlijk dekje is.
persoonlijk kies ik dus gewoon voor een niet te dik, passend dekje dat niet schuurt, dat is ook wat zadelmakers adviseren. dat neemt ook zweet op evt, maar mijn paard heeft nooit gedonder met zweetplekken op de rug.
lamsvel is zéker prettig om schuurplekken te voorkomen, maar een singel kan je niet vergelijken met een zadel, daarin. een goed passend zadel met daarbij passend dekje veroorzaakt nl ook geen schuurplekken.

je geeft ook aan dat een bontje héél iets dikker is dan een eenvoudig dekje, dat is dus vergelijkbaar met je zadel héél iets dikker laten opvullen dan precies passend. en dát is wat mij erin tegenstaat. bij een zadel dat passend gemaakt is zonder bontje gebruik je gewoon geen bontje, dat heeft alleen zin als het zadel aangepast is op het gebruik van dat bontje. verder, als je met je vingers knijpt krijg je geen betrouwbare dikte, als te vergelijken met wat het doet onder je zadel. het bontje zou nl over het hele vlak druk moeten verdelen, en in zo'n geval wordt het ALTIJD minder ver ingedrukt dan wanneer je met je vingers knijpt. wat je vaak ziet is ook dat de bontjes net achter de schouders van het paard meer zijn ingedrukt dan in het midden, of verder naar achteren. dat is ook per geval verschillend, maar het punt achter de schouders is vaak verder ingedrukt. daaraan kan je goed zien dat de kopijzermaat in feite door het bontje wordt verkleind, en het zadel dus aan de voorkant strakker zit.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:55

Zolang je zadel goed ligt hoeft het inderdaad niet persee.
Maar ik vind het ook altijd wel '''fijn'' staan Ja!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:24

merrieveulen schreef:
je geeft ook aan dat een bontje héél iets dikker is dan een eenvoudig dekje, dat is dus vergelijkbaar met je zadel héél iets dikker laten opvullen dan precies passend.

Nee, met een eenvoudig dekje bedoel ik die hele dunne katoenen en dus niet de wat dikkere, luxe dekjes van tegenwoordig of de pads. Deze laatsten zijn even dik als een bontje. Dan zouden dus alle goed passende zadels alleen goed passen met die hele dunne dekjes. Maak dat de kat wijs Knipoog Onze E heeft best een lastige rug, nagenoeg alle dekjes of pads gaan trekken, mn op de schoft. Derhalve rijden wij hem bijna altijd met alleen een bontje.

het bontje zou nl over het hele vlak druk moeten verdelen, en in zo'n geval wordt het ALTIJD minder ver ingedrukt dan wanneer je met je vingers knijpt.

M.i. (en volgens 'mijn' MSF en zadelmaker dito) is een bontje helemaal niet bedoeld/geschikt als drukverdeler. Dan zou je moeten kijken naar een speciaal daarvoor gemaakt pad/onderlegger.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:43

Ik gebruik een wollenchabrak onder mijn zadel. Omdat mijn paard van dekjes en pads wondjes krijgt.
Alleen vind ik het wel erg veel onder me zadel dus ben opzoek naar dekjes waar ze geen wondjes van krijgt.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

Ik vind het wel mooi staan, alleen ik gebruik geen bontje want dan past idd mn zadel niet meer Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:55

@ aslo, je begrijpt me niet. natuurlijk verdeelt een slap, zacht bontje geen druk. er is echter wel een groot verschil in hoeverre het ingedrukt wordt als je dat met je vingers doet, tov wanneer je dat met een plank doet. hoe groter het oppervlak is dat wordt ingedrukt, hoe minder dat oppervlak ingedrukt zal worden. simpele basics van natuurkunde.

bontjes werken NOOIT als drukverdeler, hoewel er toch ook mensen zijn die beweren, en ervan overtuigd zijn dat dat wel zo is.

hetgeen waar ik me het meest aan stoor is én het gebruik van een (dikke) pad, én een bontje. er komt een dikke cm aan 'vulling' bij, het zadel wordt aan beide zijden een cm smaller daarmee. dat is gewoon teveel. met een dun katoenen dekje blijft dat beperkt tot enkele mm's, en er is geen zadelmaker die dat schadelijk of problematisch noemt.

gebruik van alléén een bontje, zonder dekje, is alweer heel iets anders dan in combinatie met. de modegril die je ziet laat dekjes, én bontjes zien. hier gaat het om het ego van de eigenaar, niet om de gezondheid van het paard. dat maakt een bontje los niet minder dik maar het verschil is dan wel degelijk aanwezig.

ach, het belangrijkste is gewoon dat wij als eigenaren doen wat ons paard ten goede komt, en wanneer wij goed naar ons paard kijken en luisteren, is het niet zo moeilijk om het juiste te doen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:59

Gipsylover schreef:
Zolang je zadel goed ligt hoeft het inderdaad niet persee.
Maar ik vind het ook altijd wel '''fijn'' staan Ja!

Ik eerlijk gezegd niet.
Ik vind zo'n bontje erg lelijk onder je dekje en zou er alleen een onder leggen als het ECHT nodig was.
Ben ook van mening dat er veel meer mensen met bontjes rijden dan daadwerkelijk nodig is.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:12

felicity schreef:
Ik gebruik een wollenchabrak onder mijn zadel. Omdat mijn paard van dekjes en pads wondjes krijgt.
Alleen vind ik het wel erg veel onder me zadel dus ben opzoek naar dekjes waar ze geen wondjes van krijgt.

Zou je dan niet eens gaan kijken of je zadel niet past? Of heeft je paard een gevoelige huid? Haha! Klinkt wel heel stom bij paarden, hihi! Pling

Mijn drachtige merrie heeft een op maat gemaakt zadel, maar doordat haar buik groeit, begint mijn zadel wat te wippen. Nu twijfel ik dus of ik mijn bontje eronder leg, aangezien het zadel met een fleecedeken vooral onder de voorkant, een stuk beter ligt(heb ik geprobeerd). Hij knelt zeker niet bij de schouder, deze ligt geheel vrij.
Misschien iemand tip/ervaring? PM is zeeer welkom!

Ik heb op mijn jonge merrie ook een bontje gebruikt omdat het zadel iets ruim lag en daardoor voorover ging kantelen. Toen ze bespiering had gekregen eronderuit gehaald en opnieuw laten opvullen. Ligt nu perfect!

Verder vind ik een bontje inderdaad echt super lelijk. Heel erg "kitscherig", als ik dat goed schrijf.
Ik heb er een zonder het achterste randje bont. Alleen praktisch dus!