bandages goed of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:05

Je hebt ook acryl/katoenen/wollen naast elastische en fleece he :).
Ik gebruik fleece, omdat die niet hoogstnoodzakelijk onderlappen nodig hebben als de benen en de bandages proper zijn en fleece meestal wat goedkoper zijn.

edit: meestal gebruik ik overigens gewoon geen,, geen paard dat ze echt nodig heeft, zichzelf licht aantikken kunnen ze op de weide ook en daar zie je achteraf ook niks van en als ze echte bescherming nodig hebben gebruik ik wel peesbeschermers. Ik rij trouwens meestal buiten en als het modderig/nat ligt zijn bandages een hel (nat, zwaar en plakkerig worden, daardoor loskomen ...)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 20-01-09 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:08

xLittleAngel schreef:
sorry dat ik me hier mee bemoei, maar het is toch niet erg dat iemand een nieuwe topic er over opend, als jullie niet willen reageren omdat. er al veel topics over zijn of sow. reageer dan niet,

ik vind het soms zo raar dat mensen allemaal reageren op zulken dingen van : zijn al topics over.
da vrouwke wil het toch alleen eventjes vragen.

Welkom op een gigantisch forum als bokt. Er zijn enorm veel bokkers, er worden elke dag opnieuw 100'en nieuwe topics aangemaakt, moderators hebben nu al veel werk om alles bij te houden. Als iedereen over hetzelfde onderwerp (bandages hier) nu elke week een nieuw topic begint, waar telkens hetzelfde verteld wordt, dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.
De TS kan zijn/haar vraag prima beantwoord vinden in de topics die eerder al gelopen hebben, dus waarom daar niet zoeken?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:11

Lord_Ik schreef:
Ik heb mezelf als proefkonijn gebruikt :D, dus ik weet hoe het voelt en echt waar, probeer zelf maar eens,, na een halfuur slaapt je hele (onder) been. En toegevoegde waarde heeft geen enkele bandage als je 't mij vraagt :P

En heb je daarbij ook eens gekeken naar het verschil in anatomie van jouw been en dat van het paard?

Imo doen bandages meer slecht dan goed. Hoe zou een lapje stof nou steun of bescherming kunnen bieden?
De temperaturen onder de bandage kunnen zo hoog worden dat structuren in het been onherstelbaar beschadigd worden.
Als je wat wil gebruiken ter bescherming gebruik dan peesbeschermers die opengewerkt zijn zodat er lucht door de peesbeschermers kan stromen wat zorgt voor koeling van de benen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:02

Iedereen heeft het recht om een vraag te stellen, ook als deze in het verleden al tig keer genoemd is. Daar is Bokt voor. De aangevoerde topics zijn allemaal uit 2007 of het vroege 2008. Onder recente topics verstaan wij topics waarin de afgelopen 4 weken nog is gereageerd. Dat is hier nu niet het geval.

Snoevie

Re: bandages goed of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:16

bandages zijn leuk voor de show,verder hebben ze weinig tot geen nut.
steun geeft het niet,en het beschermt ook niet tegen klappen van buitenaf.

voor eventjes kan het best mits goed aangebracht,maar zo kort mogelijk.

voor bescherming zou ik eerder kiezen voor 3 in 1 beschermers of gewone peesbeschermers

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:45

Ook ik gebruik bandages omdat ik ze mooi vind staan.
Allemaal show dus, om het plaatje af te maken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:37

Esther schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik heb mezelf als proefkonijn gebruikt :D, dus ik weet hoe het voelt en echt waar, probeer zelf maar eens,, na een halfuur slaapt je hele (onder) been. En toegevoegde waarde heeft geen enkele bandage als je 't mij vraagt :P

En heb je daarbij ook eens gekeken naar het verschil in anatomie van jouw been en dat van het paard?

Imo doen bandages meer slecht dan goed. Hoe zou een lapje stof nou steun of bescherming kunnen bieden?
De temperaturen onder de bandage kunnen zo hoog worden dat structuren in het been onherstelbaar beschadigd worden.
Als je wat wil gebruiken ter bescherming gebruik dan peesbeschermers die opengewerkt zijn zodat er lucht door de peesbeschermers kan stromen wat zorgt voor koeling van de benen.

Jup :D maar ik heb dan ook naar mijn been gebandageerd he :+ en niet naar een paardenbeen,, zou niet lukken ookniet :P (resultaat: plat been, conclusie: zoek je dé afslankingskuur? bandageer :+) en de uitwerking is misschien niet 100% hetzelfde,, maar als het rond mijn been knelt knelt het ook rond het been van een paard en dat is niet goed.

Bescherming tegen scherpe dingen als steentjes ofzo bieden ze wel he :) en tegen licht aantikken, maar daar gaat een paard ook niet meteen *kuchkuch* van dood. Niks nuttigs dus.
Temperaturen onder peesbeschermers kunnen even hoog worden he (zie die 3 in 1 dingen ofzo) maar hangt er vanaf hoe je ze gebruikt lijkt me. Als je natuurlijk bij warm weer bandages gaat aandoen ... dat is wel om problemen vragen, maar langs de andere kant bestaan er pensionstallingen waar bandages verplícht zijn (hoe het met peesbeschermers dan zit weet ik niet, ben er zelf nooit geweest) en aangezien de paarden daar ook niet allemaal na een jaar kapotte pezen hebben (anders zou die stalling niet lang bestaan nietwaar :+) terwijl ze altíjd bandages aan moeten bij het rijden kan de het risico op onherstelbare schade toch niet zo verschrikkelijk hoog oplopen nietwaar, laat staan als je ze verstandig gebruikt (versta ik onder: niet bij zwaar werk of warm weer).

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:02

ik vindt bandages eigenlijk ook veel te lastig om om te doen en als ze dan toch geen nut hebben tja waarom zou ik dan die tijd gaan verspillen?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:58

Paardje_13 schreef:
ik vindt bandages eigenlijk ook veel te lastig om om te doen en als ze dan toch geen nut hebben tja waarom zou ik dan die tijd gaan verspillen?

Daar heb je 'n punt :D maar persoonlijk vind ik het wel eens leuk om te 'tutten' :P

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:03

hihi maar dan lijkt het me leuker om te vlechten eigenlijk :P

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:12

ach ik gebruik al 12 jaar bandages me paard is nu bijna 22 heb nog nooit problemen gehad.je moet wel weten hoe je ze om moet doen.ik gebruik ze niet elke dag ik wissel af beschermes of bandages.in de zomer gebruik ik ze niet.maar ja de 1 vind ze niet goed de ander wel.maar dat is met zoveel dingen.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:25

Ik gebruik ook liever bandages dan kunststof peesbeschermers. Kunststofbeschermers zijn van neopreen, en wat is een eigenschap van neopreen? Juist, warmte vasthouden. Mijn paard haar benen zijn ook altijd nat onder peesbeschermers, niet onder bandages. Tijdens buitenritten of springen gebruik ik dan ook leren pijpkousen.
Het graatste punt van bandages is, dat je moet KUNNEN bandageren. Daar schort het helaas nogal eens aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:35

Je paard gaat er niet dood van hoor.
En wat Mystica zegt, je moet kunnen bandageren, als je dat kan dan is het geen probleem.
Qua warmte vasthouden, alle beenbescherming houd wel warmte vast.
Beter is dus eigenlijk helemaal geen bescherming. -cross en springen nagelaten-
Ik zou het ook niet zo heel snel gokken met een stuiterbal, jong paard of gewoon een paard wat zichzelf aantikt.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:17

Ik zie net een grote typo in mijn vorige reactie :+ Het graatste punt moet natuurlijk grootste punt zijn :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:55

tuurlijk gaat je paard niet dood aan bandages,of ze goed zijn is ten 2e.
als ze nu een goede bescherming zouden bieden,zou ik het een ander verhaal vinden,persoonlijk vind ik dat ze weinig zin hebben(oke mooi is het wel)

octopussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:22

tja, je kunt ze niet als peesbescherming gebruiken he..
kheb zelf ook bandages. alleen nog mr gepast..kijken hoe het staat.. mr hou ik voor mooi.. hihi..
en me jonge paardje heeft nu zeer veel behoefte aan peesbeschermers..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:55

ik vind ze slecht, ik gebruik nooit bandages, peesbeschermers alleen met springen.

Ik vind ze slecht omdat ze de warmte vasthouden en hierdoor er een grotere druk opstaat en de kans op blessures groter is. is trouwens ook bewezen. :)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:13

Bandages slaan helemaal nergens op, bieden geen steun, zijn alleen maar warm, wil een beschermer steun geven zal het om een buiggewricht heen moeten en dan kan het arme dier niet meer lopen. Dus echt waar GEEN ENKELE beenbeschermer geeft steun en waarom zou een paard steun aan zn benen nodig hebben? dan waren ze wel met sterkere benen geboren. Het enige wat mi bruikbaar is zijn peesbeschermers, strijklappen (eventueel) en springschoenen, en dan bedoel ik niet als het paard in de wei staat, maar alleen tijdens het springen. Verder vette onzin die beenbeschermers. Mensen moeten eens gaan denkenvanuit het paard en niet vanuit zichzelf!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:28

Ik gebruik ook wel eens bandages, in vind dat er niks mis mee is.
als ik de bandages afdoe is het been helemaal niet idioot warm ofzo..
als je gewoon goede ademende bandages koopt valt het wel mee..
maarja das ieders eigen mening...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:44

Wat zijn volgens jou dan goed ademende bandages?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:46

met gaatjes erin :+
nee just kidding :+
ik denk dat bandages niet goed ademen omdat er meerdere lagen stof eigenlijk over elkaar zitten verglijk het met mensen die in de zomer 3,4 lagen kleren over elkaar aan hebben dat ventileerd (om het zo maar te zeggen) niet

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:49

Wol en Fleece is ademder al neopreen, dat is een eigenschap van fleece he? Beetje jammer dat fleece voor geen meter blijft zitten :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:49

Jammer dat fleece bedacht is om mensen warm te houden en wol bedacht is om dieren warm te houden. Neopreen is bedacht om duikers warm te houden. Zowel fleece als neopreen zijn kunststoffen, sowieso al wat lastiger.
Fleece ademt wel beter dan neopreen. Wol ademt nog beter en katoen volgens mij zelfs nog beter, maar zoals Paardje_13 al zegt, omdat het meerdere lagen zijn sluit het zichzelf steeds verder af.