welk bit heb je en waarom ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: welk bit heb je en waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:45

Ik rij ook bitloos! Ik heb gekozen voor de LG zaum of Glucksrad omdat me dat de fijnste optoming lijkt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:45

een bustrensje ligt lekker stil Lachen
vond mijn jonge pony wel fijn..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:50

Ohja ik rijd met een sidepull Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:08

wanneer ik met bit rijd heeft ze een dubbelgebroken goldenbrass bustrens in (van HH)

of ik rijd haar met neckrope, sidepull heb ik ook maar ben ik niet tevreden mee

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:30

Ik rijd mijn trekpaard met een ongebroken bustrens. Er heeft ook een liverpool en een dubbelgebroken bit in gehangen, van beiden werd hij erg heet, vandaar mijn keuze voor dit bit. Het beweegt niet teveel in zijn mond, dat vindt hij prettig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:35

Meestal met een dubbelgebroken bustrens, en af en toe met een cross rope bridle.
Mijn jonge paard rijd ik met een dubbelgebroken aurigan watertrens van KK.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:42

Ik rijd mijn ene pony nu met een pessoa bit maar heb daar ook wel een normaal enkel gebroken bit voor en een enkel gebroken bit met rolletjes (ze wilt het bit nog wel eens vast pakken )
En voor mijn andere pony heb ik gewoon een normaal ongebroken bitje

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:45

Ik rijd als ik niet bitloosrijd met een dubbelgebroken bitje. Ze loopt daar fijn op. Maar op het moment rijd ik voornamelijk met mijn bitloze hoofdstel van de ruitersportshop.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:48

Heej Lachen
Ik heb een gewoon simpel gebroken trensje aan m'n hoofdstel,ze loopt er fijn mee dus Haha!

xx Femke&Bonny

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:14

ik heb een leren merothbit. Mijn merrie verdraagt geen metaal in haar mond en op de club is het verboden om bitloos te rijden. Mijn merrie loopt heerlijk op dit bit. Mooi nageeflijk en niet meer schudden met haar hoofd.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:25

Een watertrens, dubbelgebroken met een bolletje in het midden, 18 mm.
Daar loopt ze het lekkerst op Haha!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:28

Enkel gebroken watertrens van 13 mm.
Ze is hiermee zadelmak gemaakt en loopt er lekker mee Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:30

Tijdens de training heb ik een dubbelgebroken bustrens 14mm.
Af en toe rijd ik bitloos of hoofdstelloos.
En buiten rijd ik met een ongebroken shankbit of billy allen shankbit, allebei vrij dun en allebei met losse teugels.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:17

Dubbel gebroken bustrens. Werkt zacht in de mond, ik heb een gevoelig paardje en wil dr ook gevoelig in de mond houden, dus daarom Lachen

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:20

In de rijbak rij ik met een dubbelgebroken, omdat daar mijn paardje goed oploslaat en het is geen streng bitje Cool

maar en nu komt het..... waar ik me soms best voor schaam maar op het moment geen andere oplossing nog heb, rij ik door het bos met een passoabit en slofteugel, puur en alleen maar omdat mw zo heerlijk overenthousiast word Clown en ik er niet meer kan houden.
Gaat wel steeds beter, begint goed te luisteren (heb het paard net). Dus hoop dat ik van de zomer gewoon met mijn dubbelgebroken bitje door bos kan. Pling Knipoog ( dan zou ik echt zo blij zijn) .

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:32

Bitloos of met een dik dubbelgebroken watertrensje.
Bitloos gewoon voor de leuk en de afwisseling, het dubbelgebroken trensje omdat ze daar het fijnst op loopt. Met een enkelgebroken trens is ze zooo hard in de mond en niet te houden, met dit bitje knabbelt ze heerlijk en laat ze lekker los. Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:33

marenmar85 schreef:
In de rijbak rij ik met een dubbelgebroken, omdat daar mijn paardje goed oploslaat en het is geen streng bitje Cool

maar en nu komt het..... waar ik me soms best voor schaam maar op het moment geen andere oplossing nog heb, rij ik door het bos met een passoabit en slofteugel, puur en alleen maar omdat mw zo heerlijk overenthousiast word Clown en ik er niet meer kan houden.
Gaat wel steeds beter, begint goed te luisteren (heb het paard net). Dus hoop dat ik van de zomer gewoon met mijn dubbelgebroken bitje door bos kan. Pling Knipoog ( dan zou ik echt zo blij zijn) .

Dan ga je toch nog niet het bos in??? zo denk ik dan. Je schaamt je voor het feit dat je zo moet rijden, en het is ook niet het meest vriendelijk. Dan ga je toch niet? Zorg je toch dat je haar in de bak 100 % onder controle hebt en ga je het zo opbouwen....

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:38

Ik rijd met een koperen kneventrens , dubbelgebroken met een rond tussenstukje. Hij ligt veel beter in haar mond dan een enkelgebroken bitje. En ook een stuk stiller. Lachen

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:40

Een enkelgebroken bustrens. Ik dressuur, spring en cross daarmee. Hij loopt er best op Lachen

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:10

HH dubbelgebroken bustrens rvs dun mondstuk 13 mm

omdat dit paard er beter op loopt ontspannender nagevelijker voorheen werd dit paard met een enkelgebroken bustrens gereden - vlucht gedrag-
goldbrass reageerde hij niet op .

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:12

Gewoon simpel dubbelgebroken watertrensje.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:13

Dubbelgebroken bustrens. Lachen
Paard loopt hier fijn op.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:14

Ik rij op een myler level 1 trens. Dit omdat deze lekker stil in de mond ligt, links en rechts afzonderlijk van elkaar inwerking hebben en het bit niet zo dik is. Een dik bit past gewoon niet in zijn mondje. Ik rij buiten op een enkel gebroken shank aan de lange teugel. Dit zodat indien nodig ik wel wat te vertellen heb. Maar door het rijden aan de lange teugel heeft hij nergens last van met rijden Haha!
Ohw en soms rij ik bitloos op het hoofdstel van ruitersportshop,... maar daar trekt ie zich wel eens doorheen, dus ik ben er nog niet helemaal wijs mee zeg maar!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:17

Ik rij mijn paard met een stang. Hij is behoorlijk sterk (trekpaard) en heeft een noodrem nodig. Ik heb het bit wel op het loste standje. Als ik dressuur rij rij ik wel enkelgebroken trens.
Sommige mensen vinden dat het een te streng bit is, maar niet bij ieder paard werkt een heel vriendelijk bit. Wel ben ik van mening dat je altijd vriendelijk in de mond moet rijden. Zeker bij een strenger bit.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:18

een gebroken kneveltrens met sweet iron mondstuk. Dat ligt lekker rustig in de mond omdat ik met een Portugese optoming rijd (dus zonder sperriem) en hiervoor met een hunterhoofdstel (Engelse neusriem ook zonder sperriem). Sweet iron schijnt een fijnere smaak te geven dan rvs. Als mijn paard eraan toe is ga ik op een kandare over. Ik heb ook een dubbelgebroken kneveltrens met koperen peanut (rolletje) maar daar loopt hij minder fijn op omdat hij dan juist achter de teugel wilde gaan lopen en dus te los werd.