Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:22

Er stond vandaag een stukje in de BIT over tips voor een heet paard buiten rijden. Daar werk geadviseerd de optoming te zoeken waarmee je je paard onder controle kan houden en soms is dat idd scherper, zeker als je niet zwaar/groot en sterk genoeg bent om een flinke ophouding te maken en bij sommige paarden en ponies heb je dat nodig. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:24

Maar in het stukje springen met hete paarden wordt juist gezegd dat je geen scherpe bitten of hulpteugels moet gebruiken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:33

een enkel gebroken trens prikt in het verhemelte wanneer de teugels worden aangenomen. Een dubbel gebroken bitje doet hetzelfde, zij het iets minder. Maar beide werken als een notenkraker op de lagen (de onderkaak). Het tandvlees wordt tegen het dunne scherpe bot aangedrukt.

Een ongebroken bit prikt niet in het verhemelte en werkt ook niet als een notenkraker. Helaas wordt het ten onrechte een stangetje genoemd en ten onrechte als 'scherper' gezien.

(ik ben natuurlijk voorstander van bitloos, maar daar zal ik je maar niet mee vermoeien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:34

anneliesdj schreef:
Maar in het stukje springen met hete paarden wordt juist gezegd dat je geen scherpe bitten of hulpteugels moet gebruiken.

Nee, een ander stukje. Veilig buiten rijden of zo iets?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:35

Dat snap ik ja maar in het stukje over springen wordt dat tegengesproken.

Arabesk

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:37

scherper bit = meer pijn = harder vluchten

ik kies liever voor de one rein stop, waarbij de achterhand ontkoppelt wordt en het paard eenvoudig weg niet meer kan doordenderen.

Dat stukje in de BIT over buitenrijden was weer zo'n non-informatief stukje met bijeengeraapte weetjes die iedereen eigenlijk al weet, te archiveren direct naast het 'altijd links opstijgen', van die categorie ongeveer Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:39

Dus jij ook gelezen? Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:39

Scherper bit = meer pijn = harder vluchten gaat alleen op voor paarden die vluchten omdat ze bang zijn voor het bit.

Als je een paard hebt wat gewoon vrolijk is en in zijn joligheid even vergeet dat ie nog een ruiter op zich heeft kun je best een scherper bit gebruiken, mits je weet hoe je ermee om moet gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:46

russel schreef:
Dus jij ook gelezen? Haha!

Ik BIT altijd uitspitten en regelmatig brief schrijven als de onzin die ze uitkramen te groot wordt én brief altijd worden geplaatst Extreme duivel

Een van de 'mooie' foto's van die fotograaf vond ík niet zo mooi.... raad eens welke.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:49

die arabier, vond ik ook al jammer ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:53

O, die was verschrikkelijk!! Dat hij dat niet ziet.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:19

russel schreef:
O, die was verschrikkelijk!! Dat hij dat niet ziet.

zoekt ijverig in BIT Haha! ik vind die foto's helemaal niet mooi

maar nu weer even ontopic
ik ga verder me met de rest het is wel verstandig om goede begeleiding te zoeken
in plaats van zelf te expirimenteren vergeet niet dat het paard niet kan zeggen of je hem zeer doet.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:26

anneliesdj schreef:
die arabier, vond ik ook al jammer ja

Ik weet precies over welke foto jullie het hebben.
Voor schandaal... ik kan het echt geen mooie foto noemen. Het bit word helemaal uit zn mond getrokken.
Die foto van die zwemmende arabier vind ik wel erg mooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:33

russel schreef:
Er stond vandaag een stukje in de BIT over tips voor een heet paard buiten rijden. Daar werk geadviseerd de optoming te zoeken waarmee je je paard onder controle kan houden en soms is dat idd scherper, zeker als je niet zwaar/groot en sterk genoeg bent om een flinke ophouding te maken en bij sommige paarden en ponies heb je dat nodig. Knipoog

Ik heb het even nagelezen maar ik zie echt nergens staan dat je een scherper bit moet gebruiken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:35

russel schreef:

En wat de BIT zegt is per definitie waar? Tong uitsteken Sorry, maar ik ben het er nog steeds niet mee eens, ondanks dat het in de BIT staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:53

Nou niet alles is onwaar en bokkers hebben niet per definitie de wijsheid in pacht.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:01

Nee hoor, dat zeg ik absoluut niet. Maar deze tekst in de BIT is door één persoon geschreven, en ik zou pas geloven wat hij/zij zegt als het door meerdere mensen bevestigd wordt (zoals in dit topic meerdere mensen bevestigen dat het probleem niet met bit, maar rijtechnisch opgelost moet worden) óf het wetenschappelijk bewezen is, wat volgens mij vrij moeilijk is met zo'n probleem.

Maar ik wilde alleen zeggen dat ik erg mijn twijfels trok bij het BIT verhaal. Dat er daar toevallig iemand is die dat zo vindt, betekent niet dat dat meteen maar zo moet worden aangenomen. Daar gaat het nou juist zou fout, mensen nemen van alles aan omdat ze denken dat het wel goed is. Als iedereen nu eens voor zichzelf ging nadenken.. Knipoog Wil niet zeggen dat jij dat niet doet hoor russel, dit is niet persé op jou gericht, maar gewoon in het algemeen!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 03:43

Haha welk stukje uit de bokt Tong uitsteken?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:34

Uit de bit Knipoog En dan het stukje waar Russel het bovenaan de pagina dus over heeft, dat een scherper bit soms nodig is om een heet paard te kunnen rijden. En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens Haha! Rijden doe je met je zit, níét met je bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:37

Bij sommige paarden kun je niet op je zit rijden. Mijn paard bv, in de bak, volledig, al verlies je zelf een beetje balans, meneer komt meteen terug, maar buiten gaat dat totaal niet op. De adrenaline is dan zo heftig, dat hij dat helemaal niet voelt, soms weet hij niet eens dat je op hem zit.

Maar ik ben mij bewust geworden dat de meesten niet een echt buiterijgebied hebben, zoals bv de Loonse en Drunense duinen, daar kan een paard gaan en gaan en gaan en die uitgestrektheid doet iets met paarden. Niet even de polder in of een stukje bos met aangelegde bospaadjes die je in 20 minuten helemaal rond hebt gehad.

Overigens heb ik jouw filmpje gezien met je anda, dat was super. Maar volgens mij heb jij ook een wereldpaard en het ras is ook niet zoals die gekke kwpn-ers. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:44

Myukii schreef:
Uit de bit Knipoog En dan het stukje waar Russel het bovenaan de pagina dus over heeft, dat een scherper bit soms nodig is om een heet paard te kunnen rijden. En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens Haha! Rijden doe je met je zit, níét met je bit.

Praktijkvoorbeeldje van mij dan Lachen
Ik snap net zo goed als jij dat een scherper bit theoretisch niet nodig zou moeten zijn...

Ik heb mijn paard in eerste instantie twee jaar lang op een dubbelgebroken watertrensje buiten gereden in de veronderstelling dat het "wel beter zou worden". Op het moment dat mijn paard het ergens kent, was hij niet meer onder de indruk van de omgeving en vond hij het alleen nog nodig hard te gaan. Dressuurmatig ging het absoluut PRIMA op dat dubbelgebroken watertrensje (op de enkelgebroken bustrens waar we ooit mee zijn begonnen bleek hij niet echt te ontspannen, dus daar zijn we al vrij snel nadat we hem hebben gekocht vanaf gestapt, en we rijden inmiddels nog steeds met veel plezier dressuur op een dubbelgebroken watertrensje). Echter, buiten wilde hij dus alleen maar hard. Maakt niet uit hoe je er zelf op zat, maakt niet uit hoe vaak je buiten reed (slechts 1x in de 2 weken of 4x per week maakte echt geen verschil), alleen als je minstens 2 maand niet met hem het bos in was geweest, was 'ie makkelijker.

Wat hij deed? Pullen. Heel zielig op z'n bit gaan hangen met z'n mond wijd open gespert, ongeacht mijn zachte hand. Met name in de draf was hij slecht bij je te houden en in de galop moest je moeite doen niet met paard en al op de bek te gaan.

Ik heb het dus twee jaar lang geprobeerd in de veronderstelling dat het wel beter zou worden. Mijn instructrice bewonderde mijn doorzettingsvermogen om gewoon op een trensbitje buiten te kunnen rijden, maar heeft me toch aanbevolen eens een pessoabit te proberen. Zo gezegd zo gedaan; dubbelgebroken pessoabit geprobeerd. En raad eens: ik heb op lange teugel buiten kunnen rijden. Soms werd 'ie wat druk, maar dan was het op maat nemen van mijn teugels voldoende. Met je teugels losjes in één hand een flinke galop kunnen doen zonder remweg van 200 meter, iets wat ik daarvoor niet had gedacht nog te bereiken.

Ik rijd nog altijd met veel plezier buiten met pessoabit. Ben een tijd terug zelfs in het bos voor dierenbeul uitgemaakt omdat ik - let wel - met pessoabit aan de lange teugel langs een asfaltweg stapte. I don't care - ik weet wel wat ik diervriendelijker vind; gecontroleerd en ontspannen buiten rijden op een pessoabit of de hele rit enkel bezig zijn met pogingen het pullen tegen te gaan.

Of dat wil zeggen dat m'n paard dressuurmatig niet voor elkaar is? Ik zou 't best kortzichtig vinden als je dat nu zou gaan roepen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:55

Hmhm, daar heb je wel gelijk in, ik begrijp absoluut wat je bedoeld, met dat veel paarden 180 graden kunnen draaien in karakter als ze buiten zijn Ja Maaaarrrr ik ben het nog steeds niet eens dat je er dan maar een scherper bit in moet hangen, haha Schijnheilig
Mijn paard was tot een jaar geleden ook absolúút niet veilig buiten en heeft (door een ongeluk hoor, echt niet expres) tijdens het buiten wandelen zelfs de rug van zijn toenmalige eigenaresse gebroken. Niet echt een paard waarvan je zegt: tjonge, daar ga ik even lekker relaxed mee naar buiten Tong uitsteken
Maar in plaats van dan maar een stang met hefboomwerking erin te hangen en een slof tussen zijn benen om hem in bedwang te houden, is degene die hem toen tijdelijk kreeg, veel met hem naar buiten geweest, heel consequent geweest. Weg spurten wordt onder geen beding geaccepteerd, dribbelen is níét oke, bokken tijdens een galopje is stout, etc etc. En dat werd er dan niet ingemept of getrokken, maar op een manier die hij begrijpt en waarbij niet naar allemaal hulpmiddelen wordt gegrepen, de one-rein-stop.
Nu ga ik heerlijk zonder zadel en met een touwhalstertje met hem naar buiten zonder een moment bang te hoeven zijn.

Natuurlijk is dat niet voor iedereen dé manier, en ik begrijp ook echt wel dat er paarden zijn die eens flink een stapje terug gezet moeten worden, van: DÁT was niet de bedoeling!! Ik ben alleen niet zo voor scherpere bitten, stuggere zwepen, langere sporen, strakkere slofteugels, enz enz enz.

En bedankt voor het compliment over mijn filmpje, haha, hij heeft inderdaad een heel ander karakter dan de hete, bloederige paardjes. Maar neemt niet weg dat het met ze allemáál zo zou kunnen Ja

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:59

Nouks schreef:
Myukii schreef:

Praktijkvoorbeeldje van mij dan Lachen
Ik snap net zo goed als jij dat een scherper bit theoretisch niet nodig zou moeten zijn...

Ik heb mijn paard in eerste instantie twee jaar lang op een dubbelgebroken watertrensje buiten gereden in de veronderstelling dat het "wel beter zou worden". Op het moment dat mijn paard het ergens kent, was hij niet meer onder de indruk van de omgeving en vond hij het alleen nog nodig hard te gaan. Dressuurmatig ging het absoluut PRIMA op dat dubbelgebroken watertrensje (op de enkelgebroken bustrens waar we ooit mee zijn begonnen bleek hij niet echt te ontspannen, dus daar zijn we al vrij snel nadat we hem hebben gekocht vanaf gestapt, en we rijden inmiddels nog steeds met veel plezier dressuur op een dubbelgebroken watertrensje). Echter, buiten wilde hij dus alleen maar hard. Maakt niet uit hoe je er zelf op zat, maakt niet uit hoe vaak je buiten reed (slechts 1x in de 2 weken of 4x per week maakte echt geen verschil), alleen als je minstens 2 maand niet met hem het bos in was geweest, was 'ie makkelijker.

Wat hij deed? Pullen. Heel zielig op z'n bit gaan hangen met z'n mond wijd open gespert, ongeacht mijn zachte hand. Met name in de draf was hij slecht bij je te houden en in de galop moest je moeite doen niet met paard en al op de bek te gaan.

Ik heb het dus twee jaar lang geprobeerd in de veronderstelling dat het wel beter zou worden. Mijn instructrice bewonderde mijn doorzettingsvermogen om gewoon op een trensbitje buiten te kunnen rijden, maar heeft me toch aanbevolen eens een pessoabit te proberen. Zo gezegd zo gedaan; dubbelgebroken pessoabit geprobeerd. En raad eens: ik heb op lange teugel buiten kunnen rijden. Soms werd 'ie wat druk, maar dan was het op maat nemen van mijn teugels voldoende. Met je teugels losjes in één hand een flinke galop kunnen doen zonder remweg van 200 meter, iets wat ik daarvoor niet had gedacht nog te bereiken.

Ik rijd nog altijd met veel plezier buiten met pessoabit. Ben een tijd terug zelfs in het bos voor dierenbeul uitgemaakt omdat ik - let wel - met pessoabit aan de lange teugel langs een asfaltweg stapte. I don't care - ik weet wel wat ik diervriendelijker vind; gecontroleerd en ontspannen buiten rijden op een pessoabit of de hele rit enkel bezig zijn met pogingen het pullen tegen te gaan.

Of dat wil zeggen dat m'n paard dressuurmatig niet voor elkaar is? Ik zou 't best kortzichtig vinden als je dat nu zou gaan roepen.

Ja Fijn dat het nu wel gaat, echt, dat meen ik! Lekker toch, als je voor jou en je paard een oplossing hebt gevonden om toch naar buiten te kunnen!

Maar, wat ik me dan afvraag.. Zit het niet tussen jóúw oren? Knipoog Want als je nu met lange teugel kan stappen, waarom kon dat dan eerst niet? Geen druk in zijn mond is geen druk in zijn mond, of dat nu met dubbelgebroken trensje is of een pessoabit! Of zit ik dan ergens helemaal verkeerd met mijn gedachten? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:01

Vorige eigenaresse vond het dus met mijn paard wél noodzakelijk er een slof aan te knuppen, zonder strakke slof was 'ie oncontroleerbaar volgens haar. Hoef je nu ook niet meer te proberen, het heeft ook heel lang geduurd voor m'n moeder überhaupt met touwtjes kon longeren (mijn moeder is voltige-instructeur, heeft d'r dus een opleiding voor gevolgd...); zodra hij door had dat iets tussen zijn benen eindigde raakte hij volledig in paniek. I don't blame him...

Maar het pullen kwam dus wel degelijk ergens vandaan en ik was van mening dat het vanzelf wel op zou houden als ik er niet te veel op in zou gaan, vooral niet terug zou trekken en het basistempo laag zou houden. Bleek dus niet helemaal waar...

Dat zoiets simpels als een ander bit het probleem voor mij volledig kon verhelpen, daar ben ik al lang blij mee...

Edit: zie net je nieuwe berichtje. Stappen aan de lange teugel kon ik ook op een dubbelgebroken watertrensje wel. Zodra ik aan de lange teugel probeerde te draven of zelfs te galopperen gingen we gewoon op onze bek omdat meneer echt de noodzaak voelde op mijn hand te gaan hangen. Tijdens die eerste keer buitenrijden op pessoabit was hij somehow gewoon direct zo mak als een lammetje. In het begin van de rit heb ik één keer streng moeten zijn en (let wel; we zijn schat ik inmiddels een buitenrit of 40-50 verder) sindsdien heb ik nog maar in een rit of 2 eens een strenge ophouding moeten maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-08 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:03

joelledsr schreef:
Dat wisselt per paard.
Een dubbelgebroken zou fijner moeten zijn. Mijn paard vind het niets en wordt er vreselijk onrustig van.

Hetzelfde hier. Dubbelgebroken K&K was een ramp, enkele gebroken trens ging al veel beter. Lachen

Dik is ook niet per definitie fijner/ zachter. Als je paard weinig ruimte heeft kan een dik bit flink in de weg zitten.

Mijn oplossing om paarden minder heet te laten zijn buiten is niet meer crossen , het veel doen en zelf ook lekker ontspannen zijn en blijven. Geef zoveel mogelijk teugel en bouw zo min mogelijk druk op. Weet niet of die tips ook in Bit stonden?