HELP zie door de bomen het bos niet meer! WINTEC

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gentle_Joy

Re: HELP zie door de bomen het bos niet meer! WINTEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:01

laura1986 schreef:
Wil je nou serieus een zadel kopen voor de jaarling die in je profiel staat?

ik heb net dr profiel gekeken.....mag hopen dat ts nog even wacht????????

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:34

laura1986 schreef:

Als je goed LEEST is de pony bijna 2 als hij terug komt, en zodra hij 2 is, willen we AF EN TOE eens een zadeltje op zn rug leggen, een NEE de pony hoeft niet aan het werk, en word niet gelongeerd, of wat dan ook, maar staat gewoon het hele jaar door op het land. Ik hoef hier ook verder geen comentaar op, de pony word nog niet beleerd, het is ook niet voor nu maar ben me aan het orienteren!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:35

dus nogmaals, hij kan nog een heeele lange tijd baby zijn, dus kunnen we weer on topic, en zoek trouwens ook een zadel voor mijn andere pony en daar gelden precies de zelfde eissen voor

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:45

een zadel past meestal maar voor 1 paard. Dus 1 zadel voor een rijpony en een jonge pony nog vol in de groei is niet aan te raden. Zelf heb ik een wintec met cair en daar ben ik erg tevreden over. Ik heb nog een redelijk jong paard (bijna 5) en die groeit nog behoorlijk. Ik heb het eerste jaar van het inrijden (met ruim 3) vooral boomloos en zonder zadel gereden. In augustus heb ik toen mijn wintec aangeschaft omdat ik toen echt begon met rijden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:49

MissyPalonie schreef:
laura1986 schreef:

ik heb net dr profiel gekeken.....mag hopen dat ts nog even wacht????????

Wat is er mis mee om een zadel op te leggen, staat nergens dat ze het dier zadelmak gaat maken en zal leren?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:17

peetje82 schreef:
Wat is er mis mee om een zadel op te leggen, staat nergens dat ze het dier zadelmak gaat maken en zal leren?

Dat het ECHT, ECHT onzin is om nu en daarvoor enz adel te willen kopen. Orienteren is prima, maar waarom zou je een tweejarige een zadel op willen leggen?

Lees dit eens zou ik zeggen
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:09

al koopt ze 10 zadels en legt ze elke maand een ander op, maakt toch niet uit!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:10

laura1986 schreef:
peetje82 schreef:

Dat het ECHT, ECHT onzin is om nu en daarvoor enz adel te willen kopen. Orienteren is prima, maar waarom zou je een tweejarige een zadel op willen leggen?

zoals ik al zei: alleen erop leggen, staat nergens dat ze er op gaat zitten!
Zadel erop,zadel eraf.........woeh.....vreselijk!.........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:16

Ik heb afgelopen zomer op het veulen de volgende dingen al gelegd: jassen, plastic voerbak, dekensingeltje, sjabrakje. lekker mak maken hoor, krijgt ie niks van en zo'n Wintecje weegt helemaal niks!

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:23

laura1986 schreef:
peetje82 schreef:

De titel van het stukje zegt het al;
"Wanneer is een dier oud genoeg om op te stappen.."
Wie zei dat ze erop zou gaan zitten?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:24

waarom zet je dan die link eronder?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:00

euhm joehoe mensjes, Lachen kunnen we het even on topic houden?
1) het paardje word NIETbeleerd,
2) staat het hele jaar door buiten
3) word NIET afgebeuld
4) zal AF EN TOE eens een zadeltje op krijgen
5) ik ga er nog lang NIET OP zitten
6) voor mijn andere pony koop ik een ander zadel die krijgt heus geen 17 inch op haar rug

Ik vraag om advies over een zadel, niet over wat ik wel of niet met mijn pony doe. Kun je het niet on topic houden, en wil je toch even tegen me aan zeuren dan staat mijn PB box altijd voor je open, Ik had graag meer info gewild over de wintecs, en niet hoe ik met mijn paarden om moet gaan,

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:40

Ik zeg alleen dat het echt onzin is om er een zadel voor te kopen. Wat is er nog lang niet op gaan zitten?
Je hebt nog geen beeld van hoe de rug er uiteindelijk wordt, dus kun je nu onmogelijk een goed zadel kopen wat straks (ik hoop dat dat nog heel lang duurt) als je er wel op wil gaan zitten goed past. Bespaar je geld en je moeite. Neem als je het echt niet kunt laten een dik dekje.

Op de site waarnaar ik linkte staan heel veel leuke en nuttige dingen die je een jong paard moet of kunt leren. En sowieso is die info nooit weg.

sjaak1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:03

Ik vind dat een zadel erop leggen een stuk beter is dan wat jij in je profiel doet laura! De eerste keer erop doe je niet met een halster aan en een krukje er naast.
Ik hoop dat je een goed zadel vindt qt_shetties

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:14

daar zit een kern van waarheid in!

qt_shetties, wilde je nu een dressuur of veelzijdigheid?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:55

laura1986 schreef:
Ik zeg alleen dat het echt onzin is om er een zadel voor te kopen. Wat is er nog lang niet op gaan zitten?
Je hebt nog geen beeld van hoe de rug er uiteindelijk wordt, dus kun je nu onmogelijk een goed zadel kopen wat straks (ik hoop dat dat nog heel lang duurt) als je er wel op wil gaan zitten goed past. Bespaar je geld en je moeite. Neem als je het echt niet kunt laten een dik dekje.

Op de site waarnaar ik linkte staan heel veel leuke en nuttige dingen die je een jong paard moet of kunt leren. En sowieso is die info nooit weg.

HALLLLLOOOOWWWWW, IK VRAAG OF WE HET ON TOPIC KUNNEN HOUDEN!!! AL MEERDERE KEREN, ALS JE HIER OVER NOG DOOR WIL GAAN, STUUR ME DAN EVEN EEN PB'TJE, KRABBEL OP HYVES, MAIL, KOM EEN KEER EEN BAKKIE DOEN Clown OF BEL OF WAT OOK!!!!! MAAR NU EVEN ON TOPIC WEER GRAAG Haha!

Verder, geld en moeite besparen,..... ik beslis zelf wel waar ik geld en moeite in wil steken, alle advies is welkom, maar je hoeft me niet de les te lezen. Dat jij dit allemaal onzin vind, prima, doe jij het op jou manier, dan doe ik het op die van mij.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:59

peetje82 schreef:
daar zit een kern van waarheid in!

qt_shetties, wilde je nu een dressuur of veelzijdigheid?

Sja daar ben ik nog niet helemaal uit,

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:59

Als je nu een zadel koopt dan is de kans heel groot dat je er zometeen niet mee kunt rijden, omdat het tegen die tijd niet goed meer past. Als je persé toch iets zoekt om mee te oefenen dan zou ik naar een oud goedkoop zadeltje op zoek gaan en als je echt gaat rijden iets anders zoeken. Zelf zou ik net voordat ik het paard ging inrijden pas met het zadel opleggen beginnen. Over het algemeen zijn ze daar heel snel aan gewend. Het meeste moeten ze wennen aan de druk van de singel, maar dat kun je ook op een andere manier oefenen met eventueel een longeer of dekensingel. Nu een goed zadel kopen met het idee dat je er jaren mee vooruit kunt is echt een gok, maar ja je moet het natuurlijk zelf weten. Daarnaast is de ene Wintec de andere niet, er zijn veel meer verschillen tussen de diverse types dan alleen de cair.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:34

Jol1 schreef:
Als je nu een zadel koopt dan is de kans heel groot dat je er zometeen niet mee kunt rijden, omdat het tegen die tijd niet goed meer past. Als je persé toch iets zoekt om mee te oefenen dan zou ik naar een oud goedkoop zadeltje op zoek gaan en als je echt gaat rijden iets anders zoeken. Zelf zou ik net voordat ik het paard ging inrijden pas met het zadel opleggen beginnen. Over het algemeen zijn ze daar heel snel aan gewend. Het meeste moeten ze wennen aan de druk van de singel, maar dat kun je ook op een andere manier oefenen met eventueel een longeer of dekensingel. Nu een goed zadel kopen met het idee dat je er jaren mee vooruit kunt is echt een gok, maar ja je moet het natuurlijk zelf weten. Daarnaast is de ene Wintec de andere niet, er zijn veel meer verschillen tussen de diverse types dan alleen de cair.

ik heb idd ook wel eens over een oud zadeltje na gedacht, maar moet dat dan ook helemaal perfect passend zijn? Want er gaat natuurlijk niemand op zitten... Want dan kan ik natuurlijk wel ergens iets op de kop tikken, hoewel ik liever geen leer heb

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:48

Als het niet teveel schuift en klappert dan kan een oud zadeltje best. Je hoeft natuurlijk niet heel strak aan te singelen en er komt verder dan niet veel druk op de rug. Dat is heel anders dan dat je erop gaat zitten. Ik zou niet een heel zwaar zadel nemen, maar een goedkoop kunststof zadeltje is natuurlijk altijd te vinden. Die zijn in verhouding vrij licht, dus ideaal voor een groen paard.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:19

thnx voor de tip, maar kom ik dan niet al snel bij n wintec (200)?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:22

Ik heb jaren wintec gereden en is me altijd goed bevallen, ik rijd op een fokstal en rijd veel jonge paarden die erg snel veranderen. Ik heb een tijdje de Isabell Werth gehad, deze kon fijn meegroeien met het jonge paard dat ik toen reed. Hier was ik erg tevreden over. Later heb ik nog een wintec 2000 gehad, veelzijdigheid, en dat was toch niet zo mijn ding, ik zit fijner in een dressuurzadel.

Ik vind wintec een fijne oplossing voor jonge paarden. Ik ben zelf een stapje verder gegaan en opzoek gegaan naar een zadel dat je nog meer kan aanpassen, en liefst ook van leder, en ben sinds kort in het bezit van een wow, die straks ook op mijn merrie komt te liggen. Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:25

Ik gebruikte bij mijn jonge paarden een longeersingel met een zadeldekje. Een zadel kwam er pas bij op het moment dat ik verder ging met inrijden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 15:48

Brainless schreef:
Ik gebruikte bij mijn jonge paarden een longeersingel met een zadeldekje. Een zadel kwam er pas bij op het moment dat ik verder ging met inrijden.

Uiteraard gaan we hier eerst mee beginnen, het is natuurlijk niet zo dat we er van de zomer gelijk een zadel op knallen, en dan maar zien hoe het verder verloopt, hij heeft nu nog nooit iets op zich gehad, sja misschien een keer een borstel of iets dergelijks, we gaan eerst rustig aan beginnen met een dekje, later een deken singel erop, en dat werken we natuurlijk rustig uit. Heb nergens haast mee, maar ben zelf van mening (voor iedereen natuurlijk anders) dat het goed is om een paard niet wereld vreemd te laten, maar spelenderwijs bekent maken met verschillende dingen, uiteraard zijn er grenzen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:55

Zo jammer zeg dat mensen terwijl er vermeld staat dat je er nog lang niet op gaan zitten, in de aanval gaan.

Imo is wintec met verwisselbare boom een hele goede optie voor je. Wintec past ook op heel veel paarden.
Ik zou alleen dan niet meteen een nieuwe kopen maar gewoon een goed 2dehandse voor een klein bedrag. Aangezien mijn ervaring is dat het zadel op mijn voormalig bijrijdbaar vreselijk ging klapperen achterop.

Wintec is wel heel makkelijk in het onderhoud doekje erover en het zadel is gewoon weer te gebruiken alleen caire systeem is niets waard. Geef mij maar gewoon echte opvulling.