Barefoot : doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseman2008

Re: Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:57

Hallo, De Barefootzadel is ontwikkeld door twee duitse Paarden-Fysiotherapeuten. Helemaal afgestemd op de bewegingsvrijheid van het paard. Om de druk van de ruiter zo goed mogelijk te kunnen verdelen over het zadeloppervlak bestaan er speciale matjes die je zonder problemen in het zadel kunt steken. Natuurlijk gaat er niets over een perfect passend zadel. Maar zoals reeds hier eerder gezegt, veranderd de vorm van het paard. Echter niet alleen van winter naar zomer maar van week tot week. Een Barefootzadel past zich dus altijd aan aan de vorm van het paard. (Vanwege het missen van een Boom)

Betreffende ruitergewicht; Iemand die boven de 80kg weegt, zou inderdaad niet op een paard moeten gaan zitten. Overschat het formaat en het ras van een paard niet. De pijn en de last voor het paard heeft geen begrip voor het menselijk ego.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:09

Jullie zijn reeds bedankt voor alle reacties! De meesten zijn toch wel positief over hun barefoot zadel. Ik ben zelf van mening dat een perfect passend boomzadel het beste is, maar hoe weet je dat het perfect past en dat het in de toekomst perfect blijft passen hé ... Ach gut

Ik weeg maar zo'n 60 kilo en ik heb een toch wel uit de kluiten gewassen kruising mérens/franse draver, dus dat zou opzich geen probleem mogen zijn. Ik ga de volgende keren als ik op stal ben dat barefoot zadel nog wat verder proberen. Als dat goed blijft bevallen denk ik dat ik er mij ook zo eentje ga aanschaffen. Knipoog

Is er veel verschil in de verschillende types barefoot? (buiten het uiterlijke dan Bloos )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:24

Horseman2008 schreef:
Betreffende ruitergewicht; Iemand die boven de 80kg weegt, zou inderdaad niet op een paard moeten gaan zitten. Overschat het formaat en het ras van een paard niet. De pijn en de last voor het paard heeft geen begrip voor het menselijk ego.

Een beetje volwassen vent weegt wel 80 kilo, vergeet dat niet.
Het ligt gewoon aan het type paard vind ik, niks met gewicht te maken.
Liever 1 op een (in verhouding) goed paard die behoorlijk rijd als een van 50 kg die alleen maar stuitert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:49

Ook ik ben druk a.h. rondkijken....
Het is voor mijn verzorghaf.... (voor wie ik hopelijk tot in lengten van dagen zorg draag!), en ik ga niet direct de hoofdprijs betalen.
Zij is behoorlijk breed, ik heb er iemand bij gehad om haar huidige zadel te checken (Sandra Strating)... en dat lijkt aardig te liggen.
Toch meen ik soms minimale tekenen te zien dat de bespiering in de rug zeer minimaal weggedrukt wordt.... bijna niet waar te nemen, en wellicht ben ik te bezorgd... maar toch.
We doen veel verschillende dingen, ik heb goed les, rijden op ontspanning/ correct ruggebruik/lang-laag, we rijden buiten, en ik doe oefeningen a.d. hand met haar.
Daarnaast is zij type tank, en weeg ik iets meer dan 50 kilo.

Al met al denk ik nu dus aan de drytex cheyenne, of een tweedehands cheyenne (gezien haar korte rug).... ik hoor graag meer over ervaringen met deze zadels. Welke type zadel hebben jullie gekozen in combinatie met een korte rug?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:28

Ik had een cheyenne ( barefoot) voor mijn haflinger ( normaal gebouwd)
Ik zou wel een anti glijpad adviseren
Heb zelf nooit witte haren/ of drukplekken waargenomen
maar goed, ik wisselde mijn zadel dus wel af met een leren dressuurzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:57

Ninx schreef:
Welke type zadel hebben jullie gekozen in combinatie met een korte rug?

Ik heb een Cheyenne maat 2. Op de rug van de pony kan dat echt net (New Forest van 1.48), op mijn paard (niet veel hoger, wel heel anders qua type) kan het makkelijk. Een maat 1 zou op de pony gunstiger zijn, maar daar past mijn achterwerk dan weer niet in. Knipoog

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:26

Ik heb een Barefoot London maat 2 op mijn tinker liggen. Voorheen had ik een wintec op hem. Maar dit paste niet lekker meer, kon hem niet lekker meer rijden en het leverde veel protest op. Tijd voor iets anders. Ik kon in eerste instantie niet goed kiezen wat ik nu moest doen. Hij wil nog wel eens met zijn gewicht schommelen. En hij was inmiddels zo breed gegroeid dat ik een extra extra breed zadel moest gaan zoeken.

Omdat ik nog niet direct een oplossing had, reed ik hem in die tijd vrijwel altijd zonder zadel. Dan liep hij heerlijk, ontspannen en werklustig. De barefoot sprak me aan, omdat het flexibel was en toch de druk verdeelde en mij meer stevigheid geeft dan zonder zadel.
Vandaar een testzadel aangevraagd, was nog niet helemaal enthousiast. Er zat een normale pommel in en dat paste van geen meter, de voorkant kwam daardoor veel te hoog op zijn schoft te staan. En hij heeft een beetje een holle rug, dus het zadel lag voor mijn gevoel helemaal achterover. Met lichtrijden stootte ik dus de hele tijd tegen de pommel aan en dat was zeer onprettig. Verder was ik laaiend enthousiast, ik had een soort zonder-zadel-rij-gevoel met de voordelen van een zadel.

Toch besloten het zadel te kopen, met een zachte pommel. Dit omdat Duncan echt géén schoft heeft en super breed is. Nu licht het zadel mooi recht en heb ik nergens geen last meer van.
Wij willen niet meer anders. Duncan springt niet meer op zij als je met het zadel aan komt lopen, hij ontspant en het werken is weer leuk met hem geworden. Verder rij ik behoorlijk op mijn zit, en zo heb ik Duncan dus ook ingereden. Dit komt nu veel duidelijker door en ik kan hem puur op mijn zit terug rijden ed. met hele subtiele hulpen. Hij heeft er weer lol in en dat maakt dat we nu verder in de dressuur gekomen zijn dan ooit daarvoor. (Komt ook mede omdat we nu les hebben van een hele fijne instructrice, maar het zadel speelt er ook een grote rol in mee!) Hij heeft naar mijn idee meer de vrijheid om te bewegen en als je hem daarbij niet in de weg zit, dan komen er bewegingen uit die ik met boomzadel nooit meegemaakt heb. En je kan het ook allemaal voelen, dat vind ik zo fijn. Je voelt de kracht. Je voelt hem zijn achterhand gebruiken. Je voelt gewoon alles.

Voor ons niets anders meer, echt niet!

Ik moet wel zeggen dat je meer contact hebt door het zadel heen, maar dat geldt ook voor hem natuurlijk. Een niet stabiele, of in de wegzittende ruiter stoort hem dan ook verschrikkelijk. Ga je te hard zitten bij het lichtrijden, dan kun je de ontspanning vergeten. Dit voelt hij meer dan bij een boomzadel. Daartegenover staat wel dat als je hem niet stoort, je bij hem juist weer betere resultaten kan krijgen dan met een boomzadel.

Edit: En nog een absoluut groot voordeel. Door zijn ronde vorm hebben alle zadels snel de neiging om te schuiven. Vooral zijwaarts zeg maar. Na het galloperen hing je standaard aan een zijkant. En met het onze Barefoot hebben we dat nog nooit meegemaakt, gelukkig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:27

Bedankt dames...
Ik heb denk ik een maat 1 nodig... Maar vraag me af of er nu veel verschil zit in de lengte van de verschillende modellen...
Sommige modellen lijken langer dan andere, zo lijkt de cheyenne korter te zijn dan de nevada... kan dat kloppen?
Mijn dame heeft een korte rug, en hoe meer ik ervoor kan zorgen dat het zadel niet de buurt vd zwevende rib komt... hoe beter.

Ik rijdt ook wel eens met barebackpad, en dat geeft me een heerlijk gevoel... en idd, beter contact.
Datzelfde hoop ik dan ook met een barefoot te bereiken qua gevoel.
Voor mijn is het belangrijk dat ze zich optimaal en vrij kan bewegen.

Ik heb jouw post met veel plezier gelezen christah.... wat is je paardje opgeknapt sinds hij bij jou woont zeg!!!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:20

Voor een overzicht van de maten (maat 1 nevada is niet even lang als maat 1 cheyenne bijvoorbeeld) kan je het beste even kijken op www.boomloosrijden.nl dan in shop en als je een stukje naar beneden scrollt staat er een link naar een maten tabel. Suc6 ermee Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:14

[NA] --> [HAR]

Moderatoropmerking:
Beter laat dan nooit: Graag een vriendelijke discussie behouden met respectvolle reacties over en weer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:17

Zo, ik heb zojuist Sietske van Singlefooter gemaild of ik een testzadel kan gebruiken.
Ik wil gaan voor de drytex, en anders de gewone Cheyenne.... nieuw of tweedehands.
Ben benieuwd wanneer ik kan gaan testen...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:21

Ik ben na veel twijfelen ook voor een boomloosje gegaan (heb nu de cheyenne drytex in bestelling)
Mijn poown wordt binnenkort 3, en ik wil langzaam aan gaan beginnen in het voorjaar.. dus heb ik een zadel nodig..
Ik heb een zadel of 5 geprobeerd, maar ze waren meestal te smal en te lang..
Zelfs de grootste boom van wintec is maar net aan.. en dan zit er nog geen bespiering op pablo..
Ik heb dus totaal geen zin in een niet passend zadel en alle gevolgen van dien..
En het heeft echt totaal geen zin om een zadel op maat te laten maken, want over een half jaar past het
toch niet meer..

Ik heb de cheyenne (leren variant) al een paar keer getest bij een vriendin.. en ik moet zeggen dat ik het
erg lekker vind zitten.. wel breed, maar dat vind ik niet zo erg.. Ook vind ik het fijn dat je het paard voelt
bewegen onder je kont..

@ ts.. heb je al een testzadel besteld, dan weet je precies waar je aan toe bent..

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:27

Ik heb een BF Cherokee sinds enkele weken.
Maat 2 past net op de rug van mijn tinker van 1.44.
Sinds ik dit zadel heb geen drukplekken meer en een prachtig verdeelde zweetplek na het rijden. Ik ben uiterst tevreden met het zadel. Mijn ponypaard loopt lekkerder, maar ik moet inderdaad wel heel goed opletten dat ik stil zit. Ik heb nog een beetje wiebelbenen soms. Dit gaat wel steeds beter.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:06

FitzChivalry schreef:
@ ts.. heb je al een testzadel besteld, dan weet je precies waar je aan toe bent..

De mensen waar mijn paardje staat zijn sinds kort verdeler van Barefoot zadels geworden. Ze hebben er eentje liggen voor een lespaard en als deze vrij is mag ik die gebruiken als ik het vraag. Is wel handig! Knipoog

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:22

ik heb pas een barefoot london gepast,
zaaalig zadel! echt een aanrader.
maar ik vond toch dat mijn paard prettiger leek bij een mét boom..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:52

Ik ben nu de cheyenne dry-tex aan het testen op mijn fjord, en we vinden het BEIDEN geweldig..

Hoe weet ik dat mijn paard het ook fijn vind, ze neemt hele ruime passen nu, terwijl ze met mijn boomzadel van die korte pasje neemt..

Had ze eerst de neiging om in draf te gaan racen, nu draaft ze netjes op haar tempo.

En ja, haar boomzadel past prima, want die is pasgeleden nog nagekeken op haar rug.

Omdat ik een nieuw zadel wil, ben ik me gaan orienteren in het boomloze, omdat ik het voor mijn eigen billen wat prettiger vond lijken.

En dat klopt, ik vind het zo waanzinnig fijn dat ik mijn fjord onder me voel bewegen!!

Ik ben maar heel klein,160cm, weeg nu 79kg (ivm hormoonbehandelingen ivf 20 kg aangekomen!!!), ik heb nu overgewicht, maar als nou iemand van 175 opstapt van 79kg zou dat geen overgewicht zijn..

Vind dat heel lastig beordelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:18

Welke pad hebben jullie eigenlijk onder die drytex liggen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:16

Ik heb een barefoot Londen (gehad, inmiddels z.g.a. verkocht). Ik vond het een fijn zadel, je zit lekker zacht en ook mooi in de dressuurhouding. Heerlijk zadel voor op buitenrit, maar voor het echte dressuurwerk was het 'm net niet helemaal, voor mij! Ik mistte de steun van een boomzadel heel erg. Ik ben overgestapt naar een wow zadel.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:50

2 Januarie komt mijn testzadel! Haha!
ben blij dat ik boomloos kan testen, want een boomzadel zie ik eigenlijk niet meer zitten. hopen dat het bevalt.

als het bevalt wil ik graag de drytex bestellen, of een tweedehands cheyenne.

met het testen, weten jullie wat er dan bij het zadel krijgt?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:59

Bij het testzadel ( barefoot cheyenne) kreeg ik de standaard pad ( grandeur?) , twee maten singels en een stel fenders

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:09

Zo stom.. Ik heb gisteren een heel mooi stukje gevonden over het vps-systeem
dat de druk verdeling niet wat beter is, maar echt stukken beter dan eerst!
Dat je je niet meer druk hoeft te maken of je te zwaar bent enzo..
Stom dat ik hem niet meer kan vinden, maar ik zoek nog wel even door..

Ik denk in ieder geval dat het kan in jou geval Ja

Ik heb 4 weken geleden een testzadel aangevraagd, en een week later
kreeg ik bericht dat hij binnen 3 weken zou komen.. Zaterdag is de uiterlijke
datum dat hij kan komen, want dan is het precies 3 weken later.
Ik hoop niet dat er was mis gegaan is in het verzenden ofzo, want ik wacht
met smart op het testzadel.. Als ik hem getest heb zal ik het ook wel even laten
horen. Maar ik zou gewoon lekker een testzadel met VPS (bij http://www.singlefooters.nl bijv.)
aanvragen en rustig uitproberen. Dan zie je vanzelf wel of er drukplekken komen
en hoe je paard reageert Lachen

Succes! Haha!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:12

ravellie schreef:
Bij het testzadel ( barefoot cheyenne) kreeg ik de standaard pad ( grandeur?) , twee maten singels en een stel fenders

aaah oke, dat is wel fijn Lachen
heb idd ook gewoon een cheyenne testzadel aangevraagt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:13

Ik heb zelf ook weleens meerdere barefoot´s getest, maar wat ik wel vind opvallen.
De testzadels en pads liggen veel beter, omdat ze allemaal al ingereden zijn.
Als je dan nieuwe koopt, is alles nog zo stijf, dat ze hele liggen anders is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:15

Tja, dat is gewoon geduld hebben Silence Huilen van het lachen
En handiger want dan vorm hij, voor zover dat kan,
nog beter naar je paard Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:17

Ja goed, maar in het begin heb je wel spullen die voor geen meter liggen Knipoog