DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:36

een boom is niet (persee) nodig om de druk te verdelen daarbij zitten er veel meer nadelen aan een boom dan voordelen. Zoals ik ook al zei een boomloos zadel zal inderdaad niet over ieder paard en iedere ruiter geschikt zijn Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:45

Ik zou het niet doen: heel veel geld voor een mooi verhaaltje (wat niet klopt blijkbaar). Koop of een passend boomzadel of, als dat voor jullie een optie zou zij, een passend boomloos zadel. Ben je minder geld kwijt en je hebt alsnog een prima zadel. Wil je perfectie en geld uitgeven, ga dan voor de WOW (ja ik ben fan Bloos ).

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:46

ik rijd al ruim 3 jaar met een WOW zadel rond, die regelmatig netjes wordt aangepast aan het paard, wat inmiddels klasse 3 endurance loopt. Geen probleem, spieren liggen netjes rond de schoft, geen ingevallen delen hoor. Ik kende de DK zadels wel, maar die lagen ver boven mijn budget en ik heb toen voor WOW gekozen. En ik zit er goed in, heb nog nooit zo netjes op een paard gezeten.
Als ik dan iets kan opnoemen is dat het leer van de endurance-versie die ik heb, iets onder de maat voor die prijs(vele kilometers, koelwater en modder eisen hun tol) maar dat is netjes gerepareerd door de fabrikant, met de nodige excuses. Anderzijds, heb ik geen DK, dus echt vergelijken kan ik niet Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:54

Ik was ook op die avond en ik vond het wel een heel interessant verhaal. Ik zou nooit zo'n zadel kopen, ten eerste omdat ik best geld wil uitgeven aan een zadel maar ik dit toch écht te gek vind en ten tweede omdat ik gewoon niet zoveel geld heb. Maar het concept vond ik heel mooi.

Wat betreft het afkraken van de andere merken. Natuurlijk wil die man zijn eigen zadels verkopen en hij zou nooit zeggen dat een zadel van de helft minder geld net zo goed is. Alleen is het natuurlijk de kunst om daar doorheen te kijken en zijn informatie zo te interpreteren dat je er wel iets mee kunt zonder dat je zo'n zadel gaat kopen. Dat is me aardig gelukt en daarom was het voor mij een hele leerzame avond waar ik zeker wat mee kan in mijn (al zo lang durende) zoektocht naar een zadel.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:55

S*** had ik net een bericht getypt, is het weg!

@ zadelboer: ik voel me niet aangevallen hoor Lachen
Dat van de takken van de WOW zadels: excuses! Ik - als leek - probeer een vertaling te maken van engels naar nederlands. Lukt niet altijd even goed.
WOW heeft dus geen takken, duidelijk. En de binnenkant van het DK zadel is inderdaad het welbekende flair-systeem.

Er zat een dame in het gezelschap die aan WOW had. En ik zelf heb een (min-of-meer) westernzadel. Allemaal niet goed, en elk antwoord ging eigenlijk over de langere takken in het DK zadel, dat de druk daardoor beter werd verdeeld, en de spieren die zich beter konden ontwikkelen. Dat alle andere zadels werden afgekraakt, tja, dat werkt bij nuchtere nederlanders waarschijnlijk eerder averechts. Clown

En die prijs... daar heb je inderdaad een heel mooi (handgemaakt) maatzadel voor...

Maar wat is blijven hangen zijn inderdaad de langere takken van de (DK) boom.
Denk jij - als zadelmaker - dat dit (lange takken) meer gebruikt gaat worden?
Of wordt het al gebruikt? En welke zadels dan?
Of is dat zo sterk gepatenteerd dat niemand het mag gaan doen?
Of zie je er het nut niet van in?

@ laura: boomloos is geen optie voor mij. Ik geloof niet in boomloos voor zwaardere mensen, vandaar. Ik zal altijd voor een boomzadel kiezen. Maar goed, dat is niet de discussie in dit topic. Voor boomloos verwijs ik je liever door naar de talloze topics die hier al over op bokt staan Knipoog

@ Magicjoy: goeie aftersales van WOW dus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:00

Laten we deze diskussie niet laten verzanden in wel of niet booloos, daar lopen er al ettelijke over.

DK denkt een mega-ontdekking gedaan te hebben, maar dat is gewoon niet zo. De bredere bars van een westernboom is ongeveer wat hij dus onder een engels zadel heeft gemaakt. Nu zal ik geen haleluja roepen over westernbomen, maar áls ze goed passen verdelen ze de druk wel beter.

Verder houdt ie er rare ideën over droge en/natte plekken op na Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:03

Dat van die droge en natte plekken kon ik niet helemaal volgen, dat ging me iets te snel.

Wat ik ook wel opvallend vond was zijn opvatting over die 'verstelbare' boom, ik begreep van hem dat hij dacht dat zijn zadel het enige was waarmee dat kon. Maar Herman heeft precies hetzelfde al een aantal keer met mijn Massimo gedaan.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:39

Citaat:
En die prijs... daar heb je inderdaad een heel mooi (handgemaakt) maatzadel voor...

Fijn zo'n prachtig handgemaakt maatzadel, maar dat geeft niet de garantie dat hij altijd blijft passen. Wat als je meer/anders gaat trainen met je paard? Of hij krijgt een blessure, waardoor hij tijdelijk niets kan doen, enz enz.
Dan kun je snel weer een ander duur maarzadel laten maken, ja. Het concept is juist dat je dan niet steeds een ander zadel hoeft te kopen, maar dit zadel beter aan kan laten passen. Scheelt je een hoop zadels kopen en verkopen.

Ik reed Magic eerst boomloos (torsion), wat een scheve, weggevallen bespiering en een kreupel paard deed opleveren. Toen Wow gekocht, kreupelheid was direct over en na 6 weken al 3 boommaten groter erin kunnen zetten, zo waren zijn spieren terug gekomen.

Duur, ja, maar alle centjes meer dan waard, vind ik.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:07

magicjoy schreef:
Citaat:

Fijn zo'n prachtig handgemaakt maatzadel, maar dat geeft niet de garantie dat hij altijd blijft passen. Wat als je meer/anders gaat trainen met je paard? Of hij krijgt een blessure, waardoor hij tijdelijk niets kan doen, enz enz.
Dan kun je snel weer een ander duur maarzadel laten maken, ja. Het concept is juist dat je dan niet steeds een ander zadel hoeft te kopen, maar dit zadel beter aan kan laten passen. Scheelt je een hoop zadels kopen en verkopen.

Ik reed Magic eerst boomloos (torsion), wat een scheve, weggevallen bespiering en een kreupel paard deed opleveren. Toen Wow gekocht, kreupelheid was direct over en na 6 weken al 3 boommaten groter erin kunnen zetten, zo waren zijn spieren terug gekomen.

Duur, ja, maar alle centjes meer dan waard, vind ik.

Ja ik ben ook fan...
*zucht* *zwijmel*
Heb er helaas (nog) geen..

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:46

Helemaal vergeten te vermelden, wel heel belangrijk !!! (Zag net een post op het endurance forum)

De DK boom is aan te passen aan de asymmetrie van je paard.
(In een handomdraai door degene met verstand van zaken en het benodigde apparaat).
Welke andere zadels hebben deze mogelijkheid ook?

En wat de kosten voor aanpassing betreft: 250 dollar per keer (opmerking komt volgens mij uit een amerikaans forum)... Volgens mij zijn de voorrijkosten hier in NL minder hoog (mits je de zadelpasser de tijd geeft om handige routes in te plannen). Hier krijg je nog zadelpas-sessies voor 50 euro, en dan woon ik "aan de rand van de wereld" (Limburg). Dit lijkt me ongeveer hetzelfde, ik verwacht niet dat tarieven heel erg afwijken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:55

Aanpassen kost geloof ik 160 euro per keer. Ik heb ooit de vraag gesteld aan iemand die zowel het DK zadel als het WOW zadel zeer goed kent, of ik tevreden zou zijn met een WOW. Ik rijd namelijk met een DK en had voor een jong paard een nieuw zadel nodig. Die adviseerde me om voor het DK zadel te gaan.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:04

Jij hebt dus ervaring met DK zadels Lachen
Heb je hiervoor ook met andere zadels gereden?
Kan jij aangeven wat de verschillen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:06

Jazzit schreef:
Helemaal vergeten te vermelden, wel heel belangrijk !!! (Zag net een post op het endurance forum)

De DK boom is aan te passen aan de asymmetrie van je paard.
(In een handomdraai door degene met verstand van zaken en het benodigde apparaat).
Welke andere zadels hebben deze mogelijkheid ook?

En wat de kosten voor aanpassing betreft: 250 dollar per keer (opmerking komt volgens mij uit een amerikaans forum)... Volgens mij zijn de voorrijkosten hier in NL minder hoog (mits je de zadelpasser de tijd geeft om handige routes in te plannen). Hier krijg je nog zadelpas-sessies voor 50 euro, en dan woon ik "aan de rand van de wereld" (Limburg). Dit lijkt me ongeveer hetzelfde, ik verwacht niet dat tarieven heel erg afwijken.

De Wow, omdat die met het flair-systeem is.
Alhoewel je asymmetrie rijtechnisch beter op kan lossen, zou je idd het lucht aan kunnen passen in de kussens.
Aanpassing van flair ( dus afstellen met een pomp) kost bij mij 25 euro, ex reiskosten. ( maar wil best mijn prijs aanpassen als er 250 dollar voor neergeteld wordt Vingers aflikken )

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:43

@ Bourrelier, moet ook rijtechnisch worden opgelost, maar het idee is om dat met een zo goed mogelijk passend zadel te doen. En bij een asymmetrisch paard is dat ook een asymmetrisch zadel.

Met lucht kan je dat deels oplossen. Maar de gedachte achter de DK zadels is dat de boom daarbij ook aangepast wordt, dus niet alleen de lucht. Het geheel zou dan nog beter liggen op de rug van je paard. (Damn, ik blijf een leek, de uitleg van Dan was uitgebreider en duidelijker, heb helaas alleen het geheugen van een goudvis... blub...)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:01

Ook DK zadels hoe goed van kwaliteit ook, kunnen ook hun beperkingen hebben..
Heb er eens 2 gezien die allebei voor geen meter lagen
De paarden hadden ook een zere schoft /rug
zadels lagen imo niet goed (niet goed aangemeten of niet op tijd gecontroleerd)
vandaag er juist weer 1 gezien die wel prima lag, maar dat was net in orde gemaakt door Danny met de beruchte cowboyhoed Clown
wat ik jammer vind is dat het erg commercieel is 3800 voor een zadel vind ik erg overdreven
Ook de controle kosten van ruim 100 euro zijn behoorlijk prijzig
Het afzeiken van een Wow zadel siert hem ook al niet bepaald
Juist een Wow zadel geeft veel (schouder) vrijheid
Omdat ik paarden masseer kan ik prima controleren of de rug los blijft onder een bepaald zadel
En welke merken juist regelmatig klachten geven..
moet zeggen dat WOW superfijne zadels vind die helemaal niet onderdoen voor een DK
De ruggen blijven goed los zadel zijn makkelijk aanpasbaar
en het opnieuw afstellen is ook stukken goedkoper
Daarom rij ik op een Wow Cool
Laatst bijgewerkt door unamie op 08-12-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:02

Jazzit schreef:
Jij hebt dus ervaring met DK zadels Lachen
Heb je hiervoor ook met andere zadels gereden?
Kan jij aangeven wat de verschillen zijn?

Ik heb diverse zadels gehad, Stubben, Passier, Barnsby, Daaleman, KN. Na goede verhalen vanuit de Universiteitskliniek Utrecht (Danny heeft daar onderzoek gedaan) en ik ben toen ook naar zo'n voorlichting geweest, heb ik besloten om een zadel aan te schaffen. Had er nog niet op gezeten, dus het was wel een gok. Na 3 maanden was het zadel er. Ik had een paard met rugklachten met een KN, wat al meerdere malen was aangepast. Na korte tijd met het DK zadel te hebben gereden te hebben was zijn rug helemaal weer goed. Toen ik voor het eerst op het zadel zat, had ik meteen het gevoel van: dit is het geld volledig waard. Je voelt wel veel meer beweging onder je maar daar wen je snel aan.
Al mijn paarden zijn beter gaan lopen met de zadels van Danny, voor mijn geen ander zadel meer.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:04

Zelf heb ik al 3 jaar een WoW zadel,... mijn stalgenoot al sinds jaar en dag een DK... beide zijn we supertevreden met ons eigen zadel. Ik vind haar DK ook super en het principe erachter goed... en zij denkt ook zo over mijn WoW... het feit dat deze botsen zal dan idd wel alles met een wat agressievere verkooptechniek te maken hebben.

Jazzit... het hele asymmetrie-verhaal kan met WoW ook, danwel idd met lucht, maar het kan... heb dat met mijn vorige paard ook gehad en op weten te lossen uiteindelijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:05

Nikka schreef:
Na korte tijd met het DK zadel te hebben gereden te hebben was zijn rug helemaal weer goed. Toen ik voor het eerst op het zadel zat, had ik meteen het gevoel van: dit is het geld volledig waard. Je voelt wel veel meer beweging onder je maar daar wen je snel aan.
Al mijn paarden zijn beter gaan lopen met de zadels van Danny, voor mijn geen ander zadel meer.

Met een Wow zul je exact hetzelfde gevoel hebben alleen ben je dan minder geld kwijt Cool
Maar helaas Arie draagt geen hoed Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:06

unamie schreef:
Nikka schreef:
Na korte tijd met het DK zadel te hebben gereden te hebben was zijn rug helemaal weer goed. Toen ik voor het eerst op het zadel zat, had ik meteen het gevoel van: dit is het geld volledig waard. Je voelt wel veel meer beweging onder je maar daar wen je snel aan.

Met een Wow zil je exact hetzelfde gevoel hebben alleen ben je dan minder geld kwijt Cool
Maar helaas Arie draagt geen hoed Clown

Dat zeg jij, maar zoals ik al eerder heb gezegd heeft een zeer kundig onafhankelijk iemand, die beide zadels zeer goed kent, mij toch een DK zadel aanbevolen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:11

Nikka schreef:
Dat zeg jij, maar zoals ik al eerder heb gezegd heeft een zeer kundig onafhankelijk iemand, die beide zadels zeer goed kent, mij toch een DK zadel aanbevolen.

Dat is natuurlijk prima
maar dat zegt niets over de (goede) kwaliteit/pasvorm van de Wow

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:12

Ik zou er erg nieuwsgierig van worden Nikka... je kunt er toch pas het allerbeste over oordelen als je het beiden zelf gevoeld hebt toch.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:16

Waarom nieuwsgierig ? Ik had al 2 DK zadels en wist wat ik had. Ik zat er over te denken om een WOW voor een jong paard erbij kopen en zei tegen degene: Je weet, dat ik DK rij, ben ik dan ook tevreden met een WOW. Antwoord was : Ik zou dan toch een DK nemen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:18

Maar Nikka, dat is toch prima als jij dat vind, maar het zegt nog steeds niets over de pasvorm of kwaliteit van een WOW zadel Lachen

Edit Nikka,
Ik ben wel benieuwd naar foto's van zo'n zadel op het paard, heb jij die?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:21

Tsjah... ik rijd al jaren WoW tot grote tevredenheid en was desondanks ook nieuwsgierig naar DK... aangezien je daar ook goede verhalen over hoort... heb het ook maar over mezelf... IK zou dan zelf willen voelen of ik genoegen zou nemen met een WoW (of in mijn geval dus hoe een DK aanvoelt)... hoe goed iemand anders ook advies kan geven en ervaring ermee heeft... een ervaring kan voor jouzelf heel anders zijn... dus dat prikkelt bij mij altijd wel de nieuwsgierigheid.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:39

Ik ben ook ooit naar een voorlichting van DK geweest en toen vertelde hij hetzelfde als de ts hier allemaal vertelde. Ik geloof best dat zijn concept werkt en ik heb ook menig paarden beter zien gaan lopen onder een DK zadel. Een vriendin van mij heeft er ook een en die zweert erbij. Maar de zadels zijn inderdaad aan de dure kant en er zullen vast wel goedkopere alternatieven zijn. Maar dat is geen reden om hem af te kraken!