Kieffer: boom breder laten maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Kieffer: boom breder laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:37

dobbel schreef:
dus je laat je paard lekker knellen door met dit zadel door te rijden, sta toch echt af en toe te kijken hoor, hoe makkelijk mensen daar over denken

Nou....lekker knellen. Nee....dat voelt idd niet goed en ik denk er zeker niet licht over. Ik moet gewoon eens even goed nadenken en een second opinion vragen. En misschien moet ik een tweede zadel erbij. Met een wijdere boom. Voor in de periodes waarin ik niet veel rij (zoals nu) want mezelf kennende zullen die er met name in de winter wel zijn...En zo idioot duur zijn de Kieffers niet, maar ja, het is wel bijna 1500 E. Dus even pas op de plaats en dan idd maar nog efkes zo door en snel verder informeren. De boom is voor nu te krap, die ligt er meer óp dan eroverheen. Met de flairs kan ik in ieder geval zorgen voor een minder slechte verdeling van de druk aan de voorkant en goede vering. De lucht gaat immers daar zitten waar de druk minder is. Da's het fijne van flair kussens. Ik rijd zo'n beetje eens per 2 weken nu, en dan een minuut of 20 heel licht basiswerk. Heb tijdens het rijden nooit ervaren dat het zadel hem belemmerd, ook de afdruk in mijn zadeldek is niet afwijkend. Maar ik vind zeker ook dat hij een passend zadel moet hebben. Vind het minstens zo belangrijk als een goed hoefsmid en zal er niet op bezuinigen hoor, ben juist bezig te werken aan een oplossing.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:39

paars schreef:
dobbel schreef:
dus je laat je paard lekker knellen door met dit zadel door te rijden, sta toch echt af en toe te kijken hoor, hoe makkelijk mensen daar over denken

Nou....lekker knellen. Nee....dat voelt idd niet goed en ik denk er zeker niet licht over. Ik moet gewoon eens even goed nadenken en een second opinion vragen. En misschien moet ik een tweede zadel erbij. Met een wijdere boom. Voor in de periodes waarin ik niet veel rij (zoals nu) want mezelf kennende zullen die er met name in de winter wel zijn...En zo idioot duur zijn de Kieffers niet, maar ja, het is wel bijna 1500 E. Dus even pas op de plaats en dan idd maar nog efkes zo door en snel verder informeren. De boom is voor nu te krap, die ligt er meer óp dan eroverheen. Met de flairs kan ik in ieder geval zorgen voor een minder slechte verdeling van de druk aan de voorkant en goede vering. De lucht gaat immers daar zitten waar de druk minder is. Da's het fijne van flair kussens. Ik rijd zo'n beetje eens per 2 weken nu, en dan een minuut of 20 heel licht basiswerk. Heb tijdens het rijden nooit ervaren dat het zadel hem belemmerd, ook de afdruk in mijn zadeldek is niet afwijkend. Maar ik vind zeker ook dat hij een passend zadel moet hebben. Vind het minstens zo belangrijk als een goed hoefsmid en zal er niet op bezuinigen hoor, ben juist bezig te werken aan een oplossing.

wrom neem je er dan niet een wintec bij?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:45

Ga ik eens op snorren. Misschien ook geen slecht idee.
"Nijkerkerveen" zit aan zijn bammetjes, kan ik vanmiddag terugbellen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:49

paars schreef:
Ga ik eens op snorren. Misschien ook geen slecht idee.
"Nijkerkerveen" zit aan zijn bammetjes, kan ik vanmiddag terugbellen.

oh whahaha ja moet ook gebeuren Clown
is een goede kerel! weet ontzettend veel! heb mijn zadel bij hem vandaan Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:32

Nou als ik heel eerlijk ben heb ik dus maanden (zo niet jaren) met een te krap zadel gereden. Ik kan mezelf nu echt wel voor mijn hoofd slaan. Ik meende dat het goed lag, lesgever vond ook dat die goed lag, wit paard zie je geen witte haren op verschijnen, deed normaal onder het zadel geen extreme dingen alleen op het laatst niet door galopperen, geen rare afdrukken op zijn rug, geen drukplekken/natte/droge plekken. En toch had ik zoiets ik wil het eens voor de zekerheid gecontroleerd hebben. Toen bleek dus dat mijn zadel 6cm!!!! te smal was. Ja daar sta je dan met een pony van 1.47 die maatje 34 volgens mij heeft. Hij liep lekker onder een te krap zadel, dingen wat niet goed lukte weet ik aan mezelf en te weinig trainen. Nu denk ik ben benieuwd wat eruit gaat komen als we weer aan de slag gaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:45

Ja, je krijgt vleugels Knipoog !! Zonder dollen, je zal het denk ik best merken. Ben benieuwd.
Net gebeld naar Nijkerkerveen. Hij kan het doen zegt 'ie. Klonk wel als iemand die weet waar 'ie het over heeft. Woensdag ga ik er even heen. De nieuwere Kieffers daarvan kan de boom snel worden aangepast,de oudere types (zoals de mijne) moeten 24 in de mal blijven. Het flairsysteem heeft er niet van te lijden.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:50

paars schreef:
Ja, je krijgt vleugels Knipoog !! Zonder dollen, je zal het denk ik best merken. Ben benieuwd.
Net gebeld naar Nijkerkerveen. Hij kan het doen zegt 'ie. Klonk wel als iemand die weet waar 'ie het over heeft. Woensdag ga ik er even heen. De nieuwere Kieffers daarvan kan de boom snel worden aangepast,de oudere types (zoals de mijne) moeten 24 in de mal blijven. Het flairsysteem heeft er niet van te lijden.

hahaha

ja klopt.... ik heb ook een wat ouder type.... maar ben er wel superblij mee Haha!
hij weet zeker waar hij het over heeft!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:55

Nou fijn dat je zadel aangepast kan worden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:02

waar heb jij dat laten doen Joyce?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:12

In landgraaf bij Jo Viehoff.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:56

Het is gelukt hoor. De boom is behoorlijk wijder, ligt nu goed, het is nu nog even zoeken naar de juiste hoeveelheid lucht in de kussens, maar dat komt goed. Het stiksel is wel van het soort "grote stappen snel thuis", maar voor 80E hoor je mij daar niet over klagen, het zit allemaal weer keurig op z'n plek en ik hoef voorlopig geen nieuwe.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:21

paars schreef:
Het is gelukt hoor. De boom is behoorlijk wijder, ligt nu goed, het is nu nog even zoeken naar de juiste hoeveelheid lucht in de kussens, maar dat komt goed. Het stiksel is wel van het soort "grote stappen snel thuis", maar voor 80E hoor je mij daar niet over klagen, het zit allemaal weer keurig op z'n plek en ik hoef voorlopig geen nieuwe.

oh super dat die nu goed is joh!
veel rijplezier nu Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:58

Nou fijn dat het gelukt is. Prijs valt dan niks over te zeggen lijkt me.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:00

Zo is het, Joyce. Als we een paar maanden verder zijn en hij wat spek heeft ingeruild voor spieren én het zadelen/rijden net zo gewoon is geworden als hooi eten Knipoog, dan gaan we op zoek naar iets prachtigs 100% passends bij zijn afgeslankte model. En houden we deze achter de hand voor de periodes (die ongetwijfeld zullen komen) dat hij toch weer efkes te breed is (om het maar even netjes te zeggen...).
Bedankt voor de tips, mede namens mijn knollie!