Fryso/Tweespan voor kwpn-er?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Fryso/Tweespan voor kwpn-er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:40

Marianna, heb je het over Kootstra? Of naar welke zadelmaker ga je dan?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:45

Ik heb het over Venema in Wijnjewoude.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:48

ik heb een fryso voor mn fries.
de old style/classic.
super service bij het passen.
daarna keertje laten komen vullen nou had tog wel enige moeite mee hoor. kreeg nou niet bepaald super service. en na nog geen maand heb ik mn eige zadelmaker gebeld en bleek het zadel opgevuld was met symthetische wol. hij heeft het nu 2 keer over gedaan en begint nu beetje fatsoelijk te liggen.
het zadel heeft wel een gedwonge zit daar moet je van houden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:25

Vreemd, ik vind de zit totaal niet gedwongen, terwijl er inderdaad best wel grote wrongen op zitten. Ik heb overigens alleen op de Legacy gezeten. En dit zadel zit wel heel fijn.
Wat voor vulling er in zit durf ik niet te zeggen, maar veel meer merken vullen met synthetische wol. Alleen als je dan wat anders bij gaat vullen loop je het risico op klonteren.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:30

ikke20 schreef:
ik heb een fryso voor mn fries.
de old style/classic.
super service bij het passen.
daarna keertje laten komen vullen nou had tog wel enige moeite mee hoor. kreeg nou niet bepaald super service. en na nog geen maand heb ik mn eige zadelmaker gebeld en bleek het zadel opgevuld was met symthetische wol. hij heeft het nu 2 keer over gedaan en begint nu beetje fatsoelijk te liggen.
het zadel heeft wel een gedwonge zit daar moet je van houden

Als je zo gedwongen zit, is het zadel dan niet te klein aangemeten?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:23

Vriendin van mij had er ook een nieuw zadel gekocht maar dat was ook niet goed. Ik ga het hele verhaal niet hier neerzetten, dat kan beter via de pm vind ik.

Overigens was dat zadel ook een Fryso Legacy maar die vond ik echt wel gedwongen zitten hoor! Mijn been werd erg naar achter weg gezet. Misschien ook een kwestie van wennen maar ik vond het niet direct heel fijn rijden. Gelukkig vond de eigenaresse het zadel wel fijn zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:42

Ik denk dat het dan ook aan de ruiter ligt, want met de Legacy kun je zelfs nog wel een sprongetje maken. Ik vind het zadel dus totaal niet gedwongen.
Maar goed, daar gaat het niet over hier, het gaat erom of het een geschikt zadel kan zijn voor een kwpn-er.
En tja, momenteel rij ik dus nog met een Fryso op mijn kwpn-er. Tot nu toe ben ik er tevreden mee. Of het zadel ook mooi blijft liggen is natuurlijk afwachten, evenals de slijtvastheid (met slecht weer en zand en regen enz.).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:02

zadel is niet te klein voor mij.
gedwonge zit hoor ik van mensen die op mn zadel rijden. ik vind hem zelf lekker rijden.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:37

Ik heb met de service van het Tweespan nou niet zulke goede ervaringen.
Samen met de eigenaar ben ik 6 weken geleden met mijn bijrijdpaard naar het Tweespan toe geweest voor een zadel.
Er werden 3 zadels gehaald, en de tweede vonden ze het best liggen. (werd gepast op een staand paard). Verder moest ik zelf maar zien of het tijdens het rijden ook goed was. Ik heb er verder helemaal geen verstand van en vond dit dan ook helemaal geen goed idee.
Vorige week heb ik er een onafhankelijk iemand bij gehaald met verstand van zadels en hij kon mij vertellen dat het zadel dus absoluut niet past. Dit is vanaf het begin ook mijn gevoel geweest. De boom is veel te smal, waardoor het zadel dus van voren heel raar op de schoft ligt.

Als reactie van Tweespan hebben we nog niets gehoord. Verschillende malen gebeld en gevraagd of we terug konden worden gebeld (desbetreffende persoon was steeds niet aanwezig), maar tot nu toe geen gehoor.
De eigenaar wil nu een volledig aangepast Fryso zadel, maar ik twijfel. Hoor de laatste tijd zulke slechte ervaringen over het zadel zelf (leer te zacht, 10 keer opvullen in een jaar), en over de service, dat ik toch mijn twijfels heb.

We wachten eerst de oplossing van het Tweespan maar even af. Ook omdat het probleem bij hen begonnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:40

Als je een op maat gemaakt zadel wil, laat dan gewoon Daaleman, Hulsebos of een ander bedrijf komen.
Of nog beter, een onafhanelijke zadelmaker, laat hem kijken naar jou en je paard en wat voor zadel hij adviseerd, koop dat en laat het eventueel nog aanpassen voor je paard als dat nodig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 20:53

Het gaat mij niet om op maat gemaakt of niet. Dat kan ook volledig misgaan. Het gaat mij om de kwaliteit, pasvorm en evt. service. Service is wisselend, pasvorm hierdoor ook. Kwaliteit lijkt niet verkeerd als ik de reacties zo lees.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:03

Ik heb nu een fryso zadel en daarvoor een daaleman heb met mn daaleman de grootste problemen gehad het zadel zou goed liggen enz.
nou heb er wel bijna mn paard mee naar de knoppen gereden. (wegedrukte spier in zn schoft door het zadel)
Tja als de zadelmaker zegt dat zadel ligt perfect niets meer aan doen.
En nu met het fryso zadel heb ik weer een super bewegend lekker los in zn rug zijnd paard.
Ik heb trouwens de profile die is iets minder diep als de Legacy.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:44

Mijn bijrijdfries heeft ene fryso zadel de legancy en die zit geweldig Lachen wel grote kneiwrongen, maar dan heb je wle goede beenligging Lachen Kn er heel fijn in zitten en je kan de beugels ook nog eens onder eht zadel plaatsen Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:52

Ik had 2 (nieuwe) fryso zadels en heb er inmiddels al 1 van de hand gedaan. Die paste echt voor geen meter op mijn paard terwijl ze van tweespan maar bleven volhouden van wel.
Nadat ik er een echte zadelmaker bij heb gehaald die precies vertelde wat er mis mee was heb ik het te koop gezet en inmiddels verkocht en een heel ander merk zadel aangeschaft die wel op maat gemaakt wordt.
Fryso's worden ook niet op maat gemaakt. Ze meten ook niks op aan je paard. Ze kijken welke boommaat er op je paard past en die bestellen ze en dan vullen ze het verder op zodat het goed ligt. Maar dat is maar even want die wol klinkt heel snel in en dan past het dus weer niet.

De zadels zitten wel erg lekker vind ik zelf en de kwaliteit van het leder is ook heel goed. Alleen moet het zadel meteen gewoon echt heel goed passen anders dan blijf je opvullen e.d.

Ik heb nu nog een fryso vision en die ligt goed en hou ik voorlopig nog wel aan. Maar het opvullen e.d. laat ik nu door een echte zadelmaker doen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:08

aisie schreef:
Ik had 2 (nieuwe) fryso zadels en heb er inmiddels al 1 van de hand gedaan. Die paste echt voor geen meter op mijn paard terwijl ze van tweespan maar bleven volhouden van wel.
Nadat ik er een echte zadelmaker bij heb gehaald die precies vertelde wat er mis mee was heb ik het te koop gezet en inmiddels verkocht en een heel ander merk zadel aangeschaft die wel op maat gemaakt wordt.
Fryso's worden ook niet op maat gemaakt. Ze meten ook niks op aan je paard. Ze kijken welke boommaat er op je paard past en die bestellen ze en dan vullen ze het verder op zodat het goed ligt. Maar dat is maar even want die wol klinkt heel snel in en dan past het dus weer niet.

De zadels zitten wel erg lekker vind ik zelf en de kwaliteit van het leder is ook heel goed. Alleen moet het zadel meteen gewoon echt heel goed passen anders dan blijf je opvullen e.d.

Ik heb nu nog een fryso vision en die ligt goed en hou ik voorlopig nog wel aan. Maar het opvullen e.d. laat ik nu door een echte zadelmaker doen.

Dit klopt niet, toen de eigenaar van Jesse het zadel had gekocht moest hij ook op maat gemaakt worden en hij is op maat gemaakt en ligt nog steeds prima, ookal zal hij volgend jaar denkw le anagepast meoten worden,w ant hij is nog 5 dus hij groeit nog steeds, misschien was de service vroeger zo goed, maar nu misshcien minder.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:23

[/quote]
Dit klopt niet, toen de eigenaar van Jesse het zadel had gekocht moest hij ook op maat gemaakt worden en hij is op maat gemaakt en ligt nog steeds prima, ookal zal hij volgend jaar denkw le anagepast meoten worden,w ant hij is nog 5 dus hij groeit nog steeds, misschien was de service vroeger zo goed, maar nu misshcien minder.[/quote]

Ik heb inmiddels 3x een nieuwe fryso gehad en bij is er nog nooit iemand geweest die ook maar iets opgemeten heeft. Ze hadden alleen testzadels bij zich om te kijken welk er het beste op pastte en die maat is besteld. Dus niks op maat gemaakt bij mij.
Ondertussen heb ik een Zaldi in bestelling en degene die daarvoor gekomen is heeft alles opgemeten en getekend, zowel wat het paard betreft als mij als ruiter en dus niet alleen de boommaat e.d.. Dat vind ik dus wel op maat gemaakt.
Maar misschien is het bij jou anders gegaan, maar ik heb deze ervaringen ermee en ik vind het geen op maat gemaakte zadels.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:28

Ik heb een Fryso Profile op mijn pownie liggen, heerlijk zadel. Haha!
Ook de fries die ik rij heeft een Fryso Profile, ik ben heel erg tevreden. Lachen

Marianna:
over venema en zadels op maat maken heb ik weer minder goede verhalen gehoord. vrienden van ons hadden een zadel daar op maat laten maken, en die was helemaal scheef Nagelbijten / Gniffelen

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:15

Ik heb een aangepaste fryso voor mijn haf, echt een heerlijk zadel. Ik wil echt nooit meer anders. We hebben wat problemen gehad bij oa de levering en het zadel zelf. Dit is allemaal keurig opgelost door tweespan. Tweespan doet bijna alle zadels bij ons op stal en we hebben vrijwel nooit problemen.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:25

Lisenka schreef:
Ik ben ook supertevreden over Fryso. Ik heb nu een Legacy fit 3 op mijn andalusierhengst liggen. Helaas past die niet meer, omdat mijn hengst breder is geworden. Ik hoop nu dat ik dit zadel kan gebruiken voor mijn kwpn'er en wil voor mijn andalusier weer een fryso legacy. Morgenochtend komen ze van het Tweespan hierheen om zadels te passen en mijn 1 jaar oude zadel aan te passen (indien mogelijk) voor mijn kwpn'er.

Helaas paste de Legacy niet op mijn kwpn'er. Ik heb nu voor beide paarden een Profile en vind dit ook een heel erg fijn zadel. Ben weer heel netjes geholpen. Mijn Legacy was ruim een jaar oud en heel intensief gebruikt. Ben niet zo'n poetser, maar zadel zag er nog als nieuw uit. Heb deze ingeruild op beide Profiles en rij nu weer vrolijk rond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:47

Viet schreef:
Ik heb een aangepaste fryso voor mijn haf, echt een heerlijk zadel. Ik wil echt nooit meer anders. We hebben wat problemen gehad bij oa de levering en het zadel zelf. Dit is allemaal keurig opgelost door tweespan. Tweespan doet bijna alle zadels bij ons op stal en we hebben vrijwel nooit problemen.

Is een Fryso niet te lang voor een haflinger? Ik heb zelf een 18 inch Fryso en deze lijkt toch wel vrij lang.
Of hebben ze de kussens ingekort? Een vriendin van mij zoekt ook nog een zadel voor haar haf en alles is te smal.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:18

Toen ze bij mij waren hadden ze ook een zadel bij zich met kortere kussens. Dit zou wellicht een optie kunnen zijn.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:22

germie schreef:
Viet schreef:

Is een Fryso niet te lang voor een haflinger? Ik heb zelf een 18 inch Fryso en deze lijkt toch wel vrij lang.
Of hebben ze de kussens ingekort? Een vriendin van mij zoekt ook nog een zadel voor haar haf en alles is te smal.

Alle zadels waren dus te lang voor haar behalve de korte van de fryso. Zo waren er nog een paar punten waar we met veel zadels tegen aan liepen en dit was bij fryso wel goed (ik heb echt van wintec tot kn erop gehad met het passen). Zelfs mijn JC bleek te lang te zijn.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:29

ik heb ook een fryso op mijn kwpner liggen en ben zuper tevreden. ik heb deze zadels al iets van 10 jaar (ondertussen verschillende paarden gehad, dus moest er weer een andere komen), al vanaf de zadels nog Rider heetten...
bij mijn huidig paard hebben ze mijn zadel ook verkeerd aangemeten (je moet de het goede persoon hebben, als je de naam wil hebben, graag ff via pb), al met al ben ik er giga beter van geworden, want ik heb nu een passend zadel, van buffelleer, voor ong. dezelfde prijs als een gewoon zadel en hoofdstel! ze hebben hun fout super goed gemaakt.. Haha!
Afbeelding

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:30

In mijn omgeving zijn de ervaringen wat minder positief met Fryso zadels.
Maar dat kan ook toeval zijn, aangezien de reacties hierboven allemaal wel aardig positief zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:36

Ik heb zelf ook een fryso gehad. Het paard was toen wat afgevallen. Gevolg; zadel op de schoft. Dit was niet aan te passen volgens hun. Opvullen zal het probleem niet oplossen. Conclusie. Het half jaar oude zadel was kon nooit meer goed komen te liggen en moest maar een ander. Ik volg al 2 jaar die zadels op marktplaats etc. En mij valt op dat ze veel weggaan wegens verkeerde boommaat