JC- en Kiefferzadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: JC- en Kiefferzadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:15

interessant topic! Ik ben zelf helemaal een kieffer fan! Vind het echt super zadels, heb er momenteel een kieffer zadel van 26 jaar oud opliggen, zadel is nog altijd super, vorig jaar laten nakijken door de zadelmaker en die zij dat het minsten 10 tot 15 jaar nog mee moest gaan. En als ik dan het JC zadel zie die nog maar 10/15 jaar oud is, dan vind ik die qua levensduur in iedergeval wel minder. (mijn oeroude kieffer ziet er een stuk beter uit).

Maar super interessant, ik begrijp nu in iedergeval waarom sommige zadelmakers liever je kieffer zadel verkrachten dan het op de correcte manier op te vullen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:20

Ik heb 2 jaar geleden een tweedehands JC zadeltje gekocht, en ook deze is prima. Mijn zadelmaker heeft hem al een aantal aan moeten passen qua vulling, maar de eerste keer was de vulling ook al prima. Wellicht heeft de vorige eigenaar al een keer de vulling laten vervangen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:22

Heel leuk om te zien! Ik ben benieuwd naar t vervolg!

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:23

AmmieJ_ schreef:
Ik heb nog een heeeeel oud Stubben springzadel, een Parzival. Iemand interesse in slopen?

ik zelf heb geen verstand van het slopen maar k zou die stubben wel eens willen zien lans binnen Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:26

Visconti schreef:
En als ik dan het JC zadel zie die nog maar 10/15 jaar oud is, dan vind ik die qua levensduur in iedergeval wel minder. (mijn oeroude kieffer ziet er een stuk beter uit).

Ik denk dat dat ook een stukje prijs verschil is.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:28

Nou mijn jc is toch ook al ruim 15 jaar oud en ziet er echt nog heel netjes uit!
Pas 1 keer bijgevuld en ligt nog altijd prima op het paard.
Vind mn oude vertrouwde zadeltje stiekem ook nog altijd lekkerder zitten dan mijn nieuwe prestige Bloos

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:34

Ik denk idd dat je het vulwerk niet meteen JC kan aanrekenen.. uit mijn oude Daaleman kwam ook een hoop rotzooi en ik denk dat dat voornamelijk door slecht opvulwerk kwam..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:58

Dit blijven echt interessante topics. Ben ook benieuwd naar de andere zadels die je uit elkaar gaat halen.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:07

Erg interessant om te zien, zeker na het artikel in bit met groeiende verbazing te hebben gelezen. Zelf heb ik een Passier, dus ben daar wel beniewd naar, maar de mijne is nog maar drie jaar oud, dus die voorlopig nog maar niet onder de sloophamer!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:08

De JC is in september 1997 in gebruik genomen en intensief gebruikt. Wij hebben hem nieuw gekregen.

Zadel is inderdaar bijgevuld. Lang leve Divoza! (niet dus!!)
Vulling is nooit helemaal vervangen.

Vind het zadel er nog redelijk uit zien, had het erger verwacht!
Nieuwprijs van het zadel was (in 1997!!) rond de 850 gulden als ik het me goed herrinner!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:38

batje schreef:
Ik denk idd dat je het vulwerk niet meteen JC kan aanrekenen.. uit mijn oude Daaleman kwam ook een hoop rotzooi en ik denk dat dat voornamelijk door slecht opvulwerk kwam..

Dat dacht ik ook meteen, dat kan ook balabberd opvullen komen.
Dat hoeft niet de schuld te zijn van JC.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:46

Erg interessant.

Ga door dit soort topics wel altijd extra twijfelen over de overstap naar boomloos.
Als ik zo zie wat je eigenlijk voor ´rotzooi´ (spijkers, schroeven enz) op je paard legt.
Dan denk ik bij mezelf..............dat kan never nooit fijn voor hem zijn. En dan slaat de twijfel weer toe.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:47

Interresant! Ik heb nog een 20 jaar oude Kieffer dressuur, krijg gelijk sloopneigingen. Niet echt de bedoeling, aangezien het zadel nog volop gebruikt word Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:06

moonfish13 schreef:
batje schreef:

Dat dacht ik ook meteen, dat kan ook balabberd opvullen komen.
Dat hoeft niet de schuld te zijn van JC.

Dit zadel is nooit helemaal opnieuw opgevult, hij is 2 keer bijgevuld bij de Divoza, één keer is de vulling verplaatst door een zadelmaker.
Er zat toen genoeg in en het werd enkel wat verplaatst.

De "slechte" vulling die erinzit komt dus wel bij JC vandaan.
De vulling waar het meeste van is is namelijk de orriginele JC vulling.
Laatst bijgewerkt door Mri op 03-12-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:10

batje schreef:

Nou... ik heb hier een foto, die is nogal bewogen,maar als je goed kijkt, zie je dat het het voorkant van het zitvlak is. Toen ik daar mijn mes inzette, kwam er dezelfde vulling uit, als wat erin de kussens zat.
Afbeelding
Aangezien deze foto zo slecht is, had ik hem niet geplaatst, maar wil toch even benadrukken dat het de orginele JC-vulling is. Geen zadelmaker krijgt het daar, met opvullen. Die synthetische wol zal van Divoza zijn geweest..

Over de leeftijd van de JC, ik kon niets vinden in de zweetbladen, of boom..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:15

Zadel is in september 97 in gebruik genomen. WIj hebben hem toen nieuw gekregen.
Hij is dus misschien wel eerder gemaakt, zal dus ui t97, 96 of 95 zijn.
Laatst bijgewerkt door Mri op 03-12-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:15

Yes! eindelijk gaan de merkzadels voor een ontleding! Go jij! Go jij!

Goh, die Kieffer valt me toch wel tegen hoor! Tsja, de vulling in JC is waarschijnlijk inderdaad een keer bijgevuld, maar goed dan is het nog een briljante zadelmaker Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:17

De staat van het leer valt me trouwens nog alles mee...
het zadel lag namelijk alweer 2 jaar in de garage van mn ouders zonder schoongemaakt of gebruikt te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:34

Silence schreef:
Erg interessant.

Ga door dit soort topics wel altijd extra twijfelen over de overstap naar boomloos.
Als ik zo zie wat je eigenlijk voor ´rotzooi´ (spijkers, schroeven enz) op je paard legt.
Dan denk ik bij mezelf..............dat kan never nooit fijn voor hem zijn. En dan slaat de twijfel weer toe.

Die 'rotzooi' zorgen er wel voor dat het zadel aan elkaar blijft zitten, je kan het namelijk niet op een houten/kunststof boom stikken.

En ik denk, ik zeg; ik denk, want boomloos komt niet in mijn handen, dat boomloos ook wel een nietje of een schroefje heeft, daar je uiteindelijk nog met productiewerk te maken hebt. ( tijd=geld)

ma_rie_tje schreef:
De staat van het leer valt me trouwens nog alles mee...
het zadel lag namelijk alweer 2 jaar in de garage van mn ouders zonder schoongemaakt of gebruikt te worden

Absoluut, het was nog mooi zwart, en soepel, ik denk dat je met de juiste omgang zeker wel dik 10 jaar met een JC kan doen.
Kieffer heeft een bepaalde coating over het leer, waardoor het wat meer glimt, iets wat ik niet echt mooi vind..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:41

Wat ik me trouwens afvraag: zou het tussenkanaal ook niet aanpasbaar zijn met de nieuwe exclusive verstelbare boom van kieffer? Of is dat alleen de voorzijde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:45

Zolang je daar alleen de voorzijde van het zadel mee verbreed, niet. En zolang Kieffer die plastic platen achterin de kussens laat zitten, ook niet...
Je maakt het kanaal wel ietsje wijder, maar al de kussens achter al wat uitgezakt zijn, wat zeer vaak voorkomt bij oudere kieffers, werkt het dus niet...
Let daar aub op met het kopen van een zadel, de ruimte voor de ruggengraad en de lange rugspier is zoooooooooo belangrijk!!!!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:55

Interessant topic. De kieffer valt idd tegen, voor dat geld had ik wel wat meer verwacht.

Ik kijk al uit naar de ontleding van de andere zadels.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:00

Ik vind dit altijd leuk om te lezen.
Ik ben benieuwd naar de andere zadels.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:08

Eindelijk gesloopte merkzadels.
Ziet er toch een heel stuk beter uit dan die zadelmarkttroep.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:11

Ik word er eerlijk een beetje misselijk van. Nagelbijten / Gniffelen

Alsof je iets aan het ontleden bent Clown