Scherper bit, opties?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:05

luve_rozes schreef:
Ik denk dat je paard je iets heel anders duidelijk probeert te maken, zeker aangezien het eerst en fijn paard was. Denk eraan dat ieder paard 'niet meer praat' als je dat overruled met iets wat nog hinderlijker (pijnlijker?) is.Misschien niet wat je wilt horen, het ligt ook moeilijker, maar ik zie eigenlijk geen andere reden?

Dat is lang niet altijd zo hoor. Ik heb dit probleem standaart in het najaar, hij is nog fit van het seizoen, hij heeft een maand niets gedaan en doet nu veel minder dan in het seizoen, dat in combinatie met het kouder worden en het wisselvallige weer maakt dat hij gigantisch druk wordt met rijden, hij barst gewoon van de energie. Heeft niets met pijn te maken.

De TS heeft denk ik hetzelfde probleem als ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:07

Een ander bit is niet per sé hinderlijker of pijnlijker. Ik rijd nu met een pelham: paard loopt beter, paard loopt met veel meer plezier (en ja, ik zie dat aan hem), paard gaat veel meer vooruit dan op het gebroken bit en paard is in te houden als hij compleet op hol slaat. Ik rij altijd met 1 teugel, behalve op buitenrit en dan gebruik ik de tweede enkel als noodstop.
In principe rijd ik dus eigenlijk gewoon op een ongebroken trens als ik teugel 2 niet gebruik. Dat is voor hem fijner dan de gebroken bustrens die ik had. Dus waarom niet, vind ik dan Lachen

Rijtechnisch oplossen is allemaal goed en wel, maar veiligheid staat imo toch voorop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:11

Dees schreef:
Maar mocht je ondanks alles je paard niet onder controle hebben op de openbare weg, dan rest er mara 1 ding en dat is 'ernaast' ipv 'erop'.

Hat hoèft niet veiliger te zijn, als het paard zich losrukt en los op de weg loopt....

Ik zou ook gaan voor een bit met 2 teugels, bijv een pessoabit. Dan kun je rijden op de bovenste, en de teugel op het onderste gat voor als ze echt niet luisterd.

Succes ermee! Hopelijk gaat het gauw beter

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:15

nou precies Lachen ik zit er liever op dan dat ik ernaast loop Lachen erop heb ik nog iets te vertellen Lachen Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:17

Ik heb teugels aan de neusriem, zoals ik altijd rij en teugels aan het bit als extra rem

missIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:20

miss moet je het zelfde watertrensje erin laten zitten en er gewoon een africhtingsneusriem aan doen... dus gewoon een lage neusriem... waarom er gelijk een scherp bitje inhangen... of vraag of je dierenarts niet iets heeft wat je zelf kan geven waar ze rustig van worden...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:27

KiWiKo schreef:
nou precies Lachen ik zit er liever op dan dat ik ernaast loop Lachen erop heb ik nog iets te vertellen Lachen Lachen

Pffff... nou,
als het op mijn eigen lijf en leden aankomt...

Dan maar 'paard los'.
Liever op hol ZONDER mij dan op hol MET mij Bloos

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:35

Even vlug alle antwoorden doorgelezen, en ik kan helemaal mee gaan met de reacties van Tieneke.

Mijn paard rijd ik in de bak ook heel simpel en losjes in de mond op een gewone trens, maar buiten.... tja.... dan is ze gewoon iets te vlot. Oortjes er op en gaan maar! (en dat met 22 jaar Haha!).

Daarom rijd ik buiten met een pelham (ongebroken). Kinketting zoals het hoort, en de bovenste teugel op normale druk. Meestal heb ik de onderste niet nodig, die heb ik los in mijn handen.
Mocht het nodig zijn, dan is de onderste er makkelijk bij te pakken en een kleine ophouding is, voor mijn paard dan, voldoende om weer even de aandacht op mij te vestigen in plaats van op haar omgeving.

Wat naast een pelham (Pessoa is ook een prima oplossing, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee) ook een mogelijkheid is, is een zgn. Kineton neusriem. Deze zit met een beugeltje achter het bit langs, en werkt pas in als de teugeldruk groter wordt. Paard krijgt minder lucht als de druk te groot wordt.
(voor een plaatje: zie http://www.divoza.com).
Naar wat ik heb horen zeggen is dit een goed "red"middel, alleen moet je dat ding wel correct afstellen...
Laatst bijgewerkt door Divine op 29-11-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:37

missIndigo schreef:
miss moet je het zelfde watertrensje erin laten zitten en er gewoon een africhtingsneusriem aan doen... dus gewoon een lage neusriem... waarom er gelijk een scherp bitje inhangen... of vraag of je dierenarts niet iets heeft wat je zelf kan geven waar ze rustig van worden...

nee een kalmeringsmiddel geven is lekker voor je paard........
als je met rustige hand rijdt zou ik idd een pessoabit of pelham proberen(beiden met 2 teugels,zodat je in geval van nood de onderste erbij kan pakken)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:38

Ik heb nog nooit ervaren dat je met een africhtingsneusriem echt veel meer te zeggen hebt. En met zo'n toestand als bij de TS zie ik ook niet in waarom je dat zou uittesten. Ik zou dadelijk voor een strenge (maar ook correcte) aanpak gaan. Maar ja, dat is persoonlijk.

Met die kinketting heb ik trouwens geen probleem gehad. Paard ook niet, reageerde daar eigenlijk niet op... Terwijl ik toch een vrij gevoelig paard heb.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:43

Nog even over de kinketting:
Een paard kan verschillend reageren op verschillende kettingen. Hiermee doel ik op grote/kleine schakels, enkele of dubbele schakels (menbit-ketting of rijbit-ketting).
De mijne reageerde heftig op grotere schakels, ik heb nu een ketting van kleinere schakels (dubbel).

Mocht je overgaan op een bit met kinketting, dan is dit wel iets om even goed naar te kijken of uit te proberen.
Daarnaast kun je er hoesjes ed. om heen doen, maar net waar je paard prettig op reageert.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:23

Wat een reacties, heel fijn!

Even korte reacties op de opmerkingen:

- paard staat al 12 uur per dag op weide (heeft momenteel 1 hectare voor zich alleen) en viert daar ook heerlijk feest. Vliegt en crosst gehele weide door. Maar heeft echt enorm veel energie.. Was voor blessure gewend dat ie zeker tweemaal per week 20 km liep.
- ernaast is niet te doen. Ten eerste omdat ik tempo niet kan bijbenen, 2e ik er liever op zit voor controle dan ernaast en ten derde een gevolg van eerst genoemde redenen: paard loopt niet recht naast me. Is aan het wijken, pingpongen etc..
Als ik erop zit, kan hij lekker doorstappen in gang en tempo die hij wilt zonder belemmering. Gaat veel beter Ja Hij is dan veel beter hanteerbaar. Én niet onbelangrijk: hij loopt recht. Anders ga ik van de ene kwaal naar de andere Lachen
- er wordt geopperd dat mijn paard misschien niet lekker in zijn vel zou zitten en dat dit een reactie van hem is om mij dat duidelijk te maken. Ik ken mijn paard heel goed, ben de eerste die merkt als iets niet goed aan hem is. Geloof me: hij zit prima in zijn vel Lachen
Het is gewoon echt een looppaardje. Ik kan prima met hem omgaan als hij maar lekker dagelijks werkt en energie kwijt kan. Lenneke verwoord dat goed Lachen

Ik ben een ruiter met een vriendelijke hand, vind ik zelf Bloos
Ik rijd met ontspanning en ook nu wordt er nog steeds gestapt met ontspannen teugel. Ik bedoel: teugel is op maat, paard loopt lekker VNW aan teugeltje.. maar wordt niet constant geconfronteerd met bit in mond. Tis puur voor de draf/galop en voor de momenten dat ie er vandoor schiet, dat ik iets wil hebben voor de zekerheid.

Paard kan nu gewoon niet helder/fris denken om te luisteren.
Voor hem staat zijn energie kwijtraken voorop. Voor mij, mijn veiligheid en dat van andere weggebruikers. Ik ben niet alleen in deze wereld..

Ik ga als ik de reacties lees, toch de pelham proberen. En nogmaals het is écht tijdelijk. Ik wil zo snel mogelijk weer terug op mijn watertrensje, dit is ook iets wat ik liever niet wil doen. Maar soms kan je niet anders.
Wachten tot het moment dat het fout gaat, doe ik niet.
Mijn DA zei toevallig afgelopen woensdag: dan is je paard beter en ben je zelf slechter uit de revalidatie gekomen.. Nagelbijten / Gniffelen

De optie van de slof is ook een goede, alleen ben ik zelf niet kundig om die te hanteren. Ik heb nog nooit met een slof gereden Bloos
Dus dat "durf" ik niet.. Bloos

Verder iedereen bedankt voor de tips, ook die van de kinketting!

Ik ga eens wat snuffelen op divoza site en anders morgen langs plaatselijke ruitershop die toevallig open is voor Sinterklaar Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:26

hele stomme opmerking.................. maar waarom onder de man werken als het dier op het land staat????????? laat lekker staan, en pak hem in het voorjaar weer op

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:09

Er bestaan geen stomme opmerkingen Knipoog

Ik heb zelf slechte ervaringen met alleen maar weiderust.
Dan val ik van het ene probleem in het andere, in het verleden gebeurd. Paard is ook wat gevoelig op longen, dit is nu wel onder controle (door homeopaat). Ben bang dat die longen terugvallen bij "rust". Was twee jaar geleden zo. Dacht mijn paard een plezier te doen door hem 3 weken weide vakantie te geven... dat was geen goed plan Bloos
Ik werk mijn paard ook niet echt, geen hem opbouwende beweging nu en het is voor mij ook ontspanning om eerlijk te zijn Bloos Drukke baan, veel verantwoordelijkheid en ik vind het heerlijk om gewoon wat te stappen en mijn hersens leeg te rijden Lachen
En mijn paard vindt de aandacht prettig, plus lichamelijk doet het hem goed.
Dus dat blijf ik wel doen, naast de weidegang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:10

ik "pleur" alles op het land wat kapot is................ en ze kwamen er bijna altijd heel vandaan Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:13

Ik heb het wel overwogen vorige maand, maar dat idee zit me toch niet helemaal lekker. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:14

Om even op het puntje bit terug te komen, al eens een Thiedemanteugel geprobeerd als alternatief voor een ander bit?
Verder is het wel waar wat Kiwiko zegt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:42

Nee, niet.
Zelfde verhaal met slof. "Gelukkig" geen ervaring mee. Ik ben ook geen type die op zulke dingen terugpakt. Zelfde met bit eigenlijk. Maar soms kan je niet anders. En als je er verantwoord mee om springt, vind ik dat het best kan. Lachen Was alleen benieuwd naar ervaringen en suggesties. En die heb ik gehad, ruim voldoende om een beslissing te maken. Voor mij is het daarom goed Lachen Ik heb zojuist bij Divoza pelhambitje besteld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:45

maakt mij niet uit............. maar je paard heeft beweging zat........ wat wil je nou nog meer dan?

laat lekker staan, en kijk in mei nog een keer..........

misschien ben ik ook te nuchter in dit soort dingen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:56

Goh, mijn peerd is ook helemaal hyperactief.
Ik rijd dr niet zoveel, omdat ik momenteel geen zadel heb.
Ik heb eergisteren gereden, en ze was net een bom die ging ontploffen. Elke keer bokken en zelfs een x steigeren omdat ze gewoon zó graag wilde rennen. Maarja, zonder zadel lijkt me dat niet zo'n goed plan.

Misschien geloof je me niet, maar sinds ik bitloos rijd, is ze veel beter onder controle te houden.
Ik heb mn teugels vast zitten aan mn aansnoerneusriem die op het meest losse gaatje zit, en ze gaat er nooit vandoor. Dat deed ze met bit wel.
Is dat geen optie? Bloos

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:44

Ik rijd ze ook regelmatig bitloos, het is algemeen bekend dat de druk op de neus beter werkt als ze ontsporen, dan druk in de mond, die pijn veroorzaakt, zeker als je het paard inhoudt. Misschien krijgt ze teveel voer?

Hoe dan ook; ik ben zelf niet voor oplossingen in scherpere bitjes, al dan niet tijdelijk heeft het altijd consequenties.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:54

Alles wat je aanpast, heeft consequenties. Als je naar bitloos overgaat, heeft dat ook consequenties. Niet alle paarden vinden dat fijn. Druk op de neus of in de mond: het blijft druk. En pijn kan je ook met een bitloos hoofdstel veroorzaken.
Of je een paard pijn bezorgd, heeft enkel te maken met je eigen manier van doen, niet met bit/bitloos.

(Al ben ik het er wel mee eens dat er bitten bestaan die sowieso pijn veroorzaken, maar daar hoort een normale pelham niet bij.)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:06

Tja het is al eerder genoemd maar dat thiedemannetje is misschien wel de oplossing. Een thiedeman werkt eigenlijk alleen maar in als je paard z'n hoofd omhoog doet of zich sterk maakt. Of, ja, als je zelf met 100kg aan je teugels gaat hangen maar denk dat je dat überhaupt niet van plan was! Ik vind zelf de thiedeman een stuk veiliger als zo'n heftig bit...

Jumbotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:13

Nicole85 schreef:
Mijn paard is aan het revalideren van blessure.
We stappen nu bijna drie maanden. Intussen draven we ook.
Dit gaat niet zonder slag of stoot. Bloos
Regelmatig peert ie er vantussen en dat is niet prettig om mee te maken. Hij probeert mij uit zadel te trekken, hangt op bit.. vervolgens is een reactie van mijn been reden tot nog meer actie en spektakel Duivel

Ik ben dus TIJDELIJK op zoek naar een ander bitje.

Op het simpele watertrensje waar ik mijn paard nu op rijd, daar dendert hij doorheen. Het loopt iedere keer goed af, maar ik ga de keer dat het misgaat niet afwachten. Ik zoek daarom voor tijdelijk een bitje wat wat pittiger is.

Even voor de duidelijkheid: ik had voor de revalidatieperiode een superpaard buiten en in de bak. Opmerkingen als: los het rijtechnisch op in de bak, heb ik niks aan. Ten eerste niet, omdat ik geen bak tot beschikking heb en ten tweede als die er is (en ja die is er op afstand) ik er momenteel niet in mag rijden ivm blessure.

Iemand opperde aan mij een pelham bitje? Ervaringen daarmee?

Het gaat om een paard met veel bloed en veel temperament. Lekker voorwaarts paardje, maar nu iets té voorwaarts.. Ik kan dat voorwaartse prima aan normaal met watertrensje, maar nu even niet...

Ik had precies hetzelfde! dierenarts zij ook dat het beter was een scherper bitje te kopen! want als mijn paard ervandoor zou gaan... pezen gescheurt enz. mocht wel stappen maar geen rare sprongen maken.. zou hij gelijk afgemaakt moeten worden. dus we hebben een pessoa bitje gekocht. werk opzich wel goed hoor!

veel sterkte!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:38

Even een andere vraag: Heb je hem wel teruggezet in zijn krachtvoer. Toen mijn paard moest revalideren kreeg ze alleen maar hooi en een klein beetje muesli (zonder haver) voor het geven van vitamine en mineralen (MAXH). Je kunt bv de koeken van pavo geven voor vitamine en mineralen, hier zit geen energie in.