Welk bit kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ESSIE70

Re: Welk bit kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:38

Je lees het nu iets te letterlijk,ik bedoelde het"remmen"wel zo met je gaat zowiezo zwaarder zitten enzovoort maar het was meer een voorbeeld van hoe een paard het bit vast kan gaan pakken.En niet alles is met alleen je zit op te lossen Knipoog je heb er ook van die door drammers bij,hoor Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:39

Ja, jij geeft, door meer teugeldruk te geven, het paard meer de gelegenheid om het vast te pakken. Verder moet het eerste paard wat je niet op de zit terug kan rijden nog worden geboren, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:40

Dat danger bit ken ik en wat velen niet weten, een ongebroken bitje werkt zachter dan een enkelgebroken exemplaar.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:42

suleilitha schreef:
Dat danger bit ken ik en wat velen niet weten, een ongebroken bitje werkt zachter dan een enkelgebroken exemplaar.

ja maar voor het paard kan het dan anders werken Knipoog is vriendelijker dan de schaarbitten die ik net heb gelezen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:43

suleilitha schreef:

klopt Ja

Een enkel of dubbel gebroken bit geeft een notenkraker werking op de lagen. Kan het zo demonstreren met 'Bertus' hier (onze paardenschedel Clown )

Een ongebroken bit, doet dat niet, ten onrechte wordt dat vaak een 'stang' genoemd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:44

Ik had het ook wel eens met mijn pony, omdat hij het enkelgebroken bit vast kon pakken. Dus enkelgebroken bit vervangen door een dubbelgebroken bit en het is helemaal weg omdat hij dat bit niet kan vastpakken (is 18 mm, vorige bit was 21 mm).
Ongebroken bit is ook een optie, dat ligt iig rustiger in de mond dan een enkelgebroken bit en een dubbelgebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:52

Engeltje ik snap je post niet!
En inderdaad is een ongebroken bit geen stang, een stang heeft hefbomen, een ongebroken bit is in het algemeen gewoon een trens.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:52

Arabesk schreef:
klopt Ja

Een enkel of dubbel gebroken bit geeft een notenkraker werking op de lagen. Kan het zo demonstreren met 'Bertus' hier (onze paardenschedel Clown )

Een ongebroken bit, doet dat niet, ten onrechte wordt dat vaak een 'stang' genoemd.

ongebroken bit een stang genoemd?

Belangrijke les voor die gene die het verschil niet weten:
een stang heeft scharen, een ongebroken trens heeft geen scharen, en werkt hier in minder in dan het 'schaar effect'

maar goed, dit bit is bij mij een fantastisch bit bij een paard dat ik soms rijd. veel beter dan voorheen enkel gebroken Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:54

suleilitha schreef:
Engeltje ik snap je post niet!
En inderdaad is een ongebroken bit geen stang, een stang heeft hefbomen, een ongebroken bit is in het algemeen gewoon een trens.

hoezo snap jij mijn post niet?

als een paard gewent is om op een enkel of dubbel gebroken bit gereden te worden, en als deze zijn kaken klemt (of je hebt iig geen stuur Knipoog ) dan veranderd dit bit in een ongebroken trens. zodra het paard weer ontspant veranderd het bit weer terug.

het paard heeft 'ineens' een 'ander' bit in, en kan hierdoor anders reageren, of te wel makkelijker terug te nemen zijn.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:00

Ja ik zei toch, ik ken die bitten wel en heb er zelf er zelf eenmaal mee gereden met een paard wat niet van mij was, maar het is geen oplossing. Zowiezo is een ander bit geen oplossing om een paard te leren bij je te blijven. En vergeet niet dat het net zo makkelijk is om een (tijdelijk) ongebroken bit vast te pakken, mits je ze de kans aanbiedt. Bovendien lost het niks op want ook jij geeft aan dat je een paard op het bit terugneemt, Engeltje. We kunnen er lang en breed over ouwedingesen, maar een teugel, waar dan ook aan bevestigd, hoort geen rempedaal te zijn.
En uiteindelijk is een paard wat onder je vandaan rent een gevolg van..... een ruiterfout!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:03

Nee dat klopt Knipoog maar de TS vraagd om een ander bit, waardoor ik dit bit het geschikst vind. Buitenrijden hoort veilig te moeten gaan, jij weet niet hoe de TS het op zo'n moment oplost Knipoog (hopelijk op de goede, maar dat ze het laatste stukje niet bij kan nemen)

ik bedoel het niet kwaad, en ik weet echt wel dat een bit geen rem is, maar het moet wel veilig blijven. En een paard dat onder je vandaan rent, is ook vaak fout van de ruiter, maar je hebt er enkele tussen zitten....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:04

nee, niet altijd!
Mijn pony is ingereden met een verkeerd bit voor hem(enkelgebroken watertrens). Dus die rende weg voor het bit bij de minste druk. Dus met een ander bit was er niets meer aan de hand Lachen Enige verandering: van een watertrens naar bustrens en het was opgelost.
Totdat ie na een paar jaar doorkreeg dat hij dat bit kon vastpakken Knipoog
Dus nu kan dat niet meer dan ander bit Lachen
Dat was door les niet opgelost, maar 1 simpele nieuwe aankoop wel!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:52

Graag ontopic blijven.
Ik kan goed rijden (al zeg ik het zelf) en heb heel wat ervaring dus ik kan echt wel stoppen. Het probleem is nu dat mijn av alleen aan de ren gaat als we een stuk gaan galoperen. Dan word ze ongelooflijk heet en gaat crossen. Dát is gewoon niet te houden, hoe goed je ook rijd.
Ik ga denk ik een pessoa bitje ongebroken met rubber proberen. Het bakstuk aan de bovenste ring en de teugel aan de grootste ring. Iets sterkere inwerking dan een trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:53

RUBBER? Nu vraag ik me toch af of je wel lekker bent. Rubber wordt door de wrijving zo heet dat je paard er de mond van kan verbranden :S

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:58

Ze heeft een tijd op rubber gelopen. Liep ze fijner op dan zonder.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:22

LoveStella schreef:
Graag ontopic blijven.
Ik kan goed rijden (al zeg ik het zelf) en heb heel wat ervaring dus ik kan echt wel stoppen. Het probleem is nu dat mijn av alleen aan de ren gaat als we een stuk gaan galoperen. Dan word ze ongelooflijk heet en gaat crossen. Dát is gewoon niet te houden, hoe goed je ook rijd.
Ik ga denk ik een pessoa bitje ongebroken met rubber proberen. Het bakstuk aan de bovenste ring en de teugel aan de grootste ring. Iets sterkere inwerking dan een trens.

Idd,probeer zo'n paard maar eens op alleen je zit terug te rijden Clown
Volgens mij bestaat er geen passoa met rubber Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:25

LoveStella schreef:
Ze heeft een tijd op rubber gelopen. Liep ze fijner op dan zonder.

Ja, kan ik me voorstellen, want dat brandt als de tyfus en een paard zal het wel laten om ook maar de minste vorm van verzet te tonen. Rubber in een paardenmond is ongeveer het wreedste materiaal wat er bestaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:49

Er bestaat wel passoa met rubber Lachen

Ik heb nooit geweten dat rubber zo heet kan worden, nooit van gehoort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:51

Ach joh, dat is algemeen bekend, maar vraag er anders eens naar in een goed geoutilleerde ruitersportzaak of aan een instructeur.
Je kunt ook eens met een rubber bit ferm over je hand wrijven, het eerste wat je opvalt is dat dat stroef gaat, wrijf je nog even een paar keer flink heen en weer dan voel je al de eerste warmte.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:34

rubber wordt alleen heet, als het droog is Knipoog en er wrijving ontstaat.
als het nat is, zonder oneffenheden, is het een prima bit hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:37

Het werkt alleen maar goed bij paarden die overmatig flieberen, hoor.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:37

EngeltjeS schreef:
rubber wordt alleen heet, als het droog is Knipoog en er wrijving ontstaat.
als het nat is, zonder oneffenheden, is het een prima bit hoor Knipoog

Je haalt de woorden uit mn mond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:38

Verder gaat de rubberbekleding vaak stuk en nog erger, paarden gaan er als het ware op zuigen om meer speeksel te produceren. Ik snap eerlijk gezegd niet dat die rubber-junk nog in de handel is.