wat een opluchting =hackamore=

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pirouetje

Re: wat een opluchting =hackamore=

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:33

moonprayer schreef:
maar het punt was, dat ik helemaal niets anders hoef te proberen als dit zo fijn werkt.

waarom zou ik me van alle sop de hals halen met optomingen, terwijl ik juist iets heb gevonden waar ik me goed bij voel, en het paard laat dit ook merken.

Groot gelijk, niet verder zoeken, heb ik wel gedaan, en ik kom altijd op de hackamore terug, zalig ontspannen rijden, zonder getrek en gesleur wat ik met een bit wel heb. Sidepull, LG zaum geprobeert, maar toch niet hetzelfde resultaat als met de hack.
In Belgie mag je met alle optomingen springen (behalve bij de 4-jarigen) dus rijd ik mijn wedstrijden ook op de hack.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:22

moonprayer schreef:
die myler die ik hiervoor had had inderdaad veel tongvrijheid. en was niet zo dik als andere bitten, hij beeft een klein bekkie.
heb gisteren wedstrijd gehad, met bit dus..

hij begon heel fijn, nog zoals die op de hack liep, en werd toch steeds vluchteriger, en strakker.

ondanks dat bijna alle oefeningen verkeerd gingen, en hij iets te vluchtig was, kreeg ik nog wel een winstpuntje, was nota bene zeldzaam die avond.

vrees dat dat meer lag aan hoe de rest reed Knipoog

misschien had ik toch gewoon maar 10 minuutjes moeten inrijden.

Wel eens een nathe bit geprobeerd? Ik had dezelfde problemen met mijn paard, onrustige aanleuning, wegrennen, hoofd in de lucht steken. Rij sinds een paar dagen op een dubbelgebroken watertrens van Nathe. Werkt erg goed. Nadeel is wel dat het kunststof beschadigd door het bijten erop. Voordeel is dat ze een nu licht in de hand is en rustig.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:50

ik kom ook altijd terug op de gewone hack met korte scharen (iedeaal voor in de winter hoeft je dat ijskoude bit niet op te warmen) al 1 reden waarom paarden geen bit in de mond moeten hebben

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:21

nou dat het koud is intresseerd ze volgens mij weinig. die van mij ging vandaag die ijskoude ijzeren balken helemaal aflikken. hij stond erbij te genieten.

zolang ik de hack afwissel met 1x per week een bitje erin
gaat het super.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:28

zolang je maar weet hoe je er mee om moet gaan Ja

ik rijd mijn ZZ paard op een hack (in combinatie met een bit)
ik vind het een fijne manier, want met een bit verstrakte ze helemaal. heb er nu een kunststof dubbelgebroken bitje bij in, meer voor het sturen Ja

heb ander Z paard op een nathe hack+bit gehad. dit is een bit met een hack er aan vast. werkte ook fijn. paard was lang niet meer zo stug in de mond.

maar mocht de werking te scherp worden kan je ook een riempje aan de bitringen doen en dan over de neus! op het moment dat je aan de teugels 'trekt' trek je het riempje aan, en deze zal het paard op de neus voelen! kan erg prettig werken voor een paard die geen aanleuning aanneemt van een bit of wat bang zijn in de mond Ja