HELP! alle zadels schuiven naar voren, pony zonder schoft.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: HELP! alle zadels schuiven naar voren, pony zonder schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:33

Op I-net een zadel kopen, is vragen om moeilijkheden, tenzij de kamerbreedte van het aan te kopen zadel verstelbaar is.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:33

Allereerst moet je weten of je zadel echt wel past op je pony. Als de boom niet goed van maat is dan schuift je zadel ook. Singel strakker of losser heeft niet zo veel effect, wel de plaats waarop je de singel aan je zadel vast maakt. Bij erg ronde pony's blijft een zadel nu eenmaal niet zo makkelijk liggen. Heb je een VZH zadel dan is dat probleem nog groter dan met een Dressuurzadel omdat de zweetbladen bij een vzh over de bewegende schouder glijden en daardoor ligt zo'n zadel al minder 'vast'

Haal in ieder geval die gelpad er maar onderuit, die is superglad en helpt echt niet je zadel stabiel te laten liggen. Overigens zijn gelpads al enige tijd punt van discussie. Deze pads laten de ruggewervel niet vrij, sterker nog; ze zorgen ervoor dat er juist druk op de ruggewervel wordt uitgeoefend. Dus; niet meer onder je zadel leggen, heeft geen enkele zin, je doet je paard er zeker geen plezier mee.

Als je zeker weet dat je zadel van de juiste boommaat is dan kun je aan de voorkant onder je zweetblad nog een extra singelstoot laten maken, EN eentje aan de achterkant in een "'V" vorm, op deze punten zul je dan je singel moeten bevestigen. Dit kan helpen je zadel wat steviger op je pony te laten liggen. Overigens helpt ook een wat stroeve singel, zeker eentje met zo'n anatomische vorm. Het kan nl. ook zijn dat het singelpunt van je pony ver tussen de voor benen ligt, dan gaat een zadel vanzelf naar dat punt. Haal je zadel eraf en kijk goed naar de plek waar je normaal je singel onder de buik van de pony hebt liggen, je ziet hier vanzelf een wat plat stukje onder de buik, ligt dit erg ver naar de voorbenen toe dan gaat je singel altijd naar dat punt en neemt je zadel mee; dus naar voren.

Idd een antislip padje met gaatjes, je moet dit dan wel 1 op 1 op je paard en onder je zadel leggen, hier mag je geen ander dekje meer tussen doen. Heeft je pony een flinke wintervacht dan zal het anti-slip matje niet werken omdat het dan over de haren heen glijd.

Op de foto kan ik overigens niet zien dat je pony zo plat is, ik zie wel wat schoft, maar wel een ronde pony, hier moet je wel je zadel op laten aanmeten. Een echt goede zadelpasser is daarom ook 100 x beter dan allerlei lapmiddeltjes.

Overigens hebben wij zelf ook een Welshje gehad waar een JC-tje op lag wat alleen maar richting oren wilde. Ze heeft daarna een wintec dressuurzadeltje gehad en die bleef wel liggen.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:50

@ jolanda 10.
Bedankt voor al je informatie. Lachen
dressuur zadel is geen optie, ik ga hem binnekort starten met springen dus ik moet wel een spring of VZH zadel hebben.
Als ik een nieuw zadel koop wil ik hem ook eerst er even mee rijden en goed laten cotroleren zodat ik zeker weet dat het GOED past, wordt er gek van.
Ik heb hem geschoren dus wintervacht heeft hij geen last van.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:30

miss een staartriem

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:34

_Lizzy_ schreef:
een staart riem lukt ook niet, gaat hij onwijs bokken alleen maar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:13

SusieQ87 schreef:
Snoevie schreef:
een bontje helpt al helemaal niet,maakt je zadel nog krapper.

haal er iemand bij met ervaring,en je hoeft geen superduurluxe zadel te kopen,maar als het schuift past het gewoon niet,en je verpest zo alleen maar de rug van de pony.

Ik heb nu van meerdere zadelmakers gehoord dat het onzin dat het je zadel krapper maakt, het verhoogt je zadel.

tja volgens de zadelmakers die naar mijn zadel hebben gekeken maakt het wel degelijk wat krapper(logisch ook,want je stopt er iets tussen dus word de ruimte wat kleiner)

heb je inmiddels al een oplossing,ts?

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:19

@ snoevie.
nee. ik heb nog geen oplossing
ga morgen even op de manege rondvragen welke zadel maker ik het beste kan bellen, ik ben daar heel niet bekend mee Knipoog
ik ben ook al een beetje aan het rondvragen of iemand anders misschien een zadel voor hem heeft die geschikt is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:23

Ik heb voor mijn pony een stubben. Maar nu is ie aangepast en schuift ie als een gek... grrrr. Hiervoor had ik een thorowgood griffin voor het cob type, maar die was te wijd geworden. Die heeft ook zo'n ingebouwde voorsingel.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:03

_Lizzy_ zit je toevallig in het zuid-oosten van het land? Daar zitten een paar hele goede niet te dure zadelmakers.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:37

ik zit in het midden. Zeist dat is vlak bij Utrecht.
De manege eigenaar heeft vandaag de zadelmaker gebelt. ze hangt vandaag ook even een briefje op of dat nog meer mensen naar hun zadel willen laten kijken. dan kunnen we de voorrijkosten delen Lachen
Ik hoop dat hij het probleem op kan lossen. anders zoek ik wat nieuws.
We zullen zien, hij komt deze week dan al.
Ik laat jullie wel weten wat hij er aan gedaan heeft. Knipoog

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:40

een staartriem kan helpen zorgt er voot dat het zadel niet naar voor schijft.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:43

paarden115 schreef:
een staartriem kan helpen zorgt er voot dat het zadel niet naar voor schijft.

het is misschien wel handig om eerst het topic door te lezen, ze meld al in haar beginpost dat dit niet werkt ivm bokken van de pony met een staartriem!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:43

paarden115 lees de openingspost eens,en het topic lezen is ook wel handig

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:50

een wintec zadel misschien? zijn niet al te duur en kunnen verschillende maten bomen in.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:12

je kunt voor dit type paard/pony het beste kijken naar een zadel met een relatief vlakke boom die zo dicht mogelijk bij het lichaam blijft.