Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Dan breng je zo'n singel terug. Want dit hoor natuurlijk niet, en ik heb het dus een keer met een Stubben gehad. Netjes retour gegaan, de andere singel van Stubben diei ik bij omruil kreeg is goed.
Maar het is dus wel duidelijk dat je geen RVS gespen bij een leren singel krijgt, dat krijg je wel bij duurdere merken, zelfs HH heeft vaak al rvs gespen. En rvs vind i kwel een must, want roest verprutst ook je stoten.
Maar hoe was de rest van het zadel?
moonfish13 schreef:kohtje schreef:Volgens mij kan je echt geen goed leren zadel kopen onder de 300 euro
Ik zou het ook niet doen, veel te bang dat het rotzooi is.![]()
Heb dan ook niet voor niets een goed kunstof zadel, leer liet mijn budget niet toe, dus dan word het kunstof. Ik had voor dat zelfde geld ook zo'n zadel kunnen kopen.
Misschien niet zo'n luxe uitstraling maar k ben er wel gerust op.
Citaat:Net alsof kunstof zadels zulke goeie zadels zijn...
Maar goed smaken verschillen.....
Silly1972 schreef:als je op de website leest is het een eigen merk die ze zelf hebben ontwikkeld samen met diverse zadelmakers, door ze niet in nederland te produceren en niet echt een eigen winkel hebben, kunnen ze de zadels goedkoop houden.
Ik ga er toevallig vanavond heen om te kijken of het wat is en dan wilde ik ook gaan vragen hoe ze het nou echt zo goedkoop kunnen houden, maar heb al overal rond gevraagd en 90% zijn toch echt prima tevreden over die zadels.
germie schreef:Nou, met een dagloon van 50 eurocent zit het geld echt niet in die 50 werkuren. En de daglonen in dat soort landen liggen echt zo laag.
Theepluksters op Java werken 7 dagen per week voor 25 eurocent per dag. Wel gratis kost en inwoning en vaak scholing voor de kids).
Een mattenvlechter voor rotan strandmatjes krijgt in Vietnam ong. 40 eurocent per dag, hooguit. Een rijsthoed kost 75 eurocent voor een toerist (is altijd duurder dan voor lokalen) en hier is 1 persoon 1 dag mee bezig.
Het geld gaat dus niet zitten in de manuren, maar in het materiaal. Dus door een zadel te laten maken in India scheelt echt enorm. Niet voor niets is outsourcing van softwareontwikkeling naar New Delhi/Bangalore tegenwoordig zo populair, want die manuren zijn ook stukken goedkoper dan hier.
Maar omdat er ook bezuinigd wordt op materiaal krijg je dus slechte zadels. EEn A-merk zou beslist goedkoper kunnen als ze deze zadels in India laten maken. Moet je natuurlijk de makers nog wel opleiden. En Indiers zijn erg goed in namaken, maar je moet er wel op toezien. Ik weet zeker dat ze een goed zadel kunnen maken, mits je zorgt dat ze niet mogen sjoemelen met materiaal en dat de opdracht duidelijk is. Want onduidelijkheden vragen ze niet, ze verzinnen zelf een oplossing waarvan ze denken dat wij het zo willen hebben.