Neusriem, zin of onzin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: Neusriem, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:17

Is het ook niet zo, dat als je een neusriem gebruikt, niet alleen het bit stiller laat liggen maar ook doordat de kaken op elkaar worden gehouden, 2vingers ruimte, dat zo automatisch het bit minder los kan liggen en minder snel zal schuiven/rammelen? Zo bij een lage neusriem maar bij een hoge neusriem ook met de 2e reden? Ik ben het eens met Chris_Luxz

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:24

Achh.. Volgens mij heeft de neusriem niet zo heel veel zin, maar onzin..?

Mijn verzorgpony reed altijd met haar oortjes naar achteren, ze zag er echt heel zielig uit Tong uitsteken De reden ddat ik de neusriem eraf haalde, was dat het halster stuk was toen heb ik de neusriem eraf gehaald en toen als leren halster gebruikt Tong uitsteken

Eerst er weer op gezet en toen tijden het rijden eraf gehaald omdat ik het zonder neusriem mooier vond voor de "fotoshoot".... Resultaat: Vrolijke oogjes, oortjes vooruit.. volgens mij heeft ze zich echt dood geergerd aan die neusriem!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:30

watdanhe schreef:
Achh.. Volgens mij heeft de neusriem niet zo heel veel zin, maar onzin..?

Mijn verzorgpony reed altijd met haar oortjes naar achteren, ze zag er echt heel zielig uit Tong uitsteken De reden ddat ik de neusriem eraf haalde, was dat het halster stuk was toen heb ik de neusriem eraf gehaald en toen als leren halster gebruikt Tong uitsteken

Eerst er weer op gezet en toen tijden het rijden eraf gehaald omdat ik het zonder neusriem mooier vond voor de "fotoshoot".... Resultaat: Vrolijke oogjes, oortjes vooruit.. volgens mij heeft ze zich echt dood geergerd aan die neusriem!

Heeft je paardje er dan hinder van gehad, want dat is het belangrijkste om te voorkomen; dat je paard geen last/hinder van het tuig heeft. Mijn paard heeft een hoge neusriem maar daar passen makkelijk 2 vingers tussen en ze kan nog prima kouwen en meer.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:23

die van mijn verzorgpony zat behoorlijk los hoor.. mar ik denk toch dat ze het zo lekkerder vond

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:05

Een te losse neusriem heeft net zo weinig zin als een strakke neusriem. En als je verzorpony zich ergerde aan de neusriem had ze echt wel een ander listje verzonnen om dat duidelijk te maken.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:14

mijn neus riem zit altijd los ik rij er alleen maar mee omdat het op wedstrijd moet en daar zit tie ook altijd te los heeft totaal geen functie bij mij Haha!
pony gooit zijn tong onder het bit door naar buiten maar dat is mijn fout.
dan moet ik hem er gewoon iets meer doorheen vragen.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:56

Als jij je pony er "doorheen" kunt vragen zonder dat hij/zij de mond zó ver open sperwt is dat knap. Maar de meeste tongproblemen komen voort uit aanleuningsproblemen, en je pony het bit leren aannemen met een losse neusriem? Gaat niet werken!! Een neusriem werkt corrigerend op het momemt dat je paard zn mond wilt openen. Als je 'm te los hebt zitten, corrigeert ie niets en hangt het er maar gewoon te schuiven en schuren.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:18

Ik heb jaren zonder neusriem gereden, gewoon omdat ik het mooier vond staan (zie je tenminste zijn mooie hoofd helemaal,zonder onderbreking van zo'n riempje) en omdat het kwa reactie/ gedrag bij mijn paard geen enkel verschil maakte.Toen had ik nog een dubbelgebroken bitje (konrad), sinds ongeveer een half jaar rijd ik hem bitloos met het hoofdstel van Emiel Voest (crossbridle type dr. Cook), waar dus wel een neusriem aan zit, daar zitten nl. de teugels aan en door de kruislings geplaatste 'koorden' onder de kaak door werken de teugels zeg maar. Dit klinkt geloof ik erg ingewikkeld, maar het komt erop neer dat je werkt volgens het 'wijken voor druk'principe; als je druk geeft op je rechterteugel wordt het hoofd door de kruislingse koorden naar rechts 'geduwd', alsof je met je hand het hoofd opzij zou duwen, tegen de wang aan zeg maar. Alleen als je druk op beide teugels geeft om bv. halt te houden (naast wat je natuurlijk met je zit/houding doet), werkt het met druk op de neus (riem). Dus in dit geval heeft de neusriem denk ik wel zin, anders werkt het hele hoofdstel nl. niet. Bij een 'gewoon' hoofdstel met bit vind ik het een beetje raar dat de neusriem (of ws. sperriem) zou dienen om de mond dicht te houden. Hoezo??? Waarom moet het paard de mond (gedwongen) dichthouden? Daar begrijp ik even de logica niet van. Die van mij doet regelmatig zijn mond open tijdens het rijden, maar dan om even een hapje gras uit de berm te nemen, of een bramenblaadje van de tak te plukken. Als een paard zijn mond opent terwijl hij niet gaat eten en er wel iemand aan zijn hoofd/ bit zit te trekken, duidt dit dan niet op pijn of ieg. verzet? En zou je daar dan niet iets mee moeten, als ruiter zijnde? En dan bedoel ik niet riempjes strakker doen, maar rijtechnisch iets veranderen.Dan ben je toch niet bezig met 'rijden vanuit ontspanning', of 'in harmonie met je paard' etc. etc.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:27

Ik rij zonder neusriem met kneveltrens en met neusriem als ik bitloos rij...
Waarom? Tja...weet het zelf eigenlijk niet. Clown Ik kocht een hoofdstel met neusriem en sperriempje en heb me altijd doodgeërgerd aan dat stomme sperriempje...heb toen gelijk alles eraf gehaald en hij loopt er super op. Lachen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:35

Een neusriem heeft het doel de kaken recht op elkaar te houden. Dit is volgens mijn paardentandarts echt belangrijk. Dus zonder lijkt mij dus niet bevordelijk voor het gebit. Zeker bij sommige paarden niet.
De tandarts die ik heb zei dat hij kon zien aan het gebit van mijn pony dat ik de neusriem niet strak genoeg doe. De neusriem dus NIET de sperriem hoort redelijk strak te zitten. Als deze los zit dan heeft deze geen enkele nut. De sperriem is ervoor om de neusriem op zijn plek te houden en deze mag nooit strak.
Zijn de woorden van mijn tandarts.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:11

Huh?? Een paard houdt toch ZELF zijn kaken recht op elkaar, zou ik denken????? Of bedoelt de tandarts dat je door het rijden (lees: druk uitoefenen op het hoofd dmv. het hoofdstel) de kaken scheef drukt ofzo???? Ik begrijp er niet veel van, geloof ik...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:28

Tenzij je inderdaad de hele tijd zit te zagen ofzo moet een paard toch wel in staat zijn de eigen kaken op elkaar te houden lijkt me. Of hebben alle westernpaarden ook tandproblemen door het zonder neusriem rijden?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:44

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik kwam hierop doordat ik mezelf ook af vroeg waar die neusriem toch eigenlijk goed voor is...En ik vind deze discussie nog niet af, dus wil ik er graag nog even op reageren.

En ik lees hier de vreemdste dingen.. bijvoorbeeld een tandarts die beweerd dat een neusriem tandproblemen kan voorkomen! Dat moet ik dan toch echt even duidelijk onderbouwd uitgelegd krijgen, want daar kan ik met mijn verstand niet bij...

Ik heb mijn pony ook een hele poos zonder neusriem gereden (western) en in de dressuurlessen met (al weet ik niet waarom.. het zat aan het hoofdstel ;) ).

Nu rijd ik sinds kort weer met een dressuurhoofdstel (dus met alles erop en eraan) alleen wel zonder sperriem. Nou kwam ik vandaag terug van een vrij lange buitenrit en ze had gewoon irritaties van de neusriem op haar huid (onder andere van het nat zijn van het zweten). Nou vroeg ik me af of je zonder neusriem dus ook gewoon kunt dressuren e.d.
Ik rijd met een dubbel gebroken trens, dus als ik wat harder aan mijn teugels kom, dan krijgt ze die ringen in haar mond. Ik kan me voorstellen dat je dan een ander bit moet nemen of van die rubber ringen aan het bit moet doen..

Wat vinden jullie? En is het dragen van een neusriem (en sperriem) bij wedstrijden verplicht?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:57

Een neusriem heeft éigelijk geen nut. Ze worden vaak misbruikt om de paardenmond dicht te houden helaas, snelle oplossing voor een probleem dat eigelijk rijtechnisch opgelost moet worden. Ik rijd met een gecombineerde neusriem, maar tussen de hoge neusriem passen wel 3 vingers en de sperriem glijdt heel soms van de neus af, hij kan zijn mond dus nog gewoon openen mocht hij willen.. Maar ik vind het zonder 'iets' om de neus kaal uit zien, dus bij mij zit er altijd wel een neusriem of een (touw)halster onder, kwestie van smaak, niet van functionaliteit. Heb ook een tijdje zonder gereden, bijna 2 jaar geleden, zie mijn profiel. Maar ik heb nooit gemerkt dat het bit onstabiel was, gewoon een kwestie van de juiste hoogte. Een paard dat correct gereden is, spert de mond niet open en heeft ontspannen kaken, dus het is absoluut niet nodig een neusriem erom te hebben om de boel dicht te binden, dit is imo een grote fabel.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:44

Ik rijd met een neusriem omdat ik het gewoon veel mooier vind staan :) . Het 'breekt' het hoofd van het paard een beetje.