Bit artikel over goedkope zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Bit artikel over goedkope zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:13

DubbelDun schreef:
In ieder geval meer als wanneer je ze van een privé-persoon koopt Haha!
Het is alleen een overweging waar je de meeste garantie krijgt.

Ja goed zon man moet ook ergens van leven, heeft het nagekeken enzovoorts, is ook logisch. Maar is een bedrag tussen de 400 en 700 realistisch? (Denk het wel namelijk.)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:15

WiskyBokjes schreef:
Ik heb het ook gezien. Ja
Alleen ik ben het niet helemaal eens over de prijzen dat goedkoop flut is..
Want ik ken ook zat mensen die goedkoop en goed zadel hebben.
Kijk je hebt zulke gelukvogels wel, alleen in het artikel wordt meer gezegt dat het bij alle zadels zo is die goedkoop zijn.

Het is gewoon ONmogelijk om voor bijv. 250 euro een kwalitatief goed zadel aan te bieden, dat kan echt niet!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:18

Sjuimpje schreef:
WiskyBokjes schreef:
Ik heb het ook gezien. Ja
Alleen ik ben het niet helemaal eens over de prijzen dat goedkoop flut is..
Want ik ken ook zat mensen die goedkoop en goed zadel hebben.
Kijk je hebt zulke gelukvogels wel, alleen in het artikel wordt meer gezegt dat het bij alle zadels zo is die goedkoop zijn.

Het is gewoon ONmogelijk om voor bijv. 250 euro een kwalitatief goed zadel aan te bieden, dat kan echt niet!

Dat maakt de kostenberekening in het artikel ook wel duidelijk. Daarom snap ik de mensen die toch zon zadel kopen niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:09

Ik las wel in het artikel dat je voor een goed zadel minimaal 1000 euro moet betalen. Nou maak ik me toch een beetje zorgen over mijn zadel ik heb een wintec cair en hij is aangepast door een zadelpasser. Maar dat zadel is nieuw maar 500 euro en zou dus volgens de test geen goed zadel zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:10

Ik denk dat 1000 ook wat overdreven is, maar tussen 150 en 1000 ligt toch nog wel wat meer Haha!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:14

Haha die 1000 euro is wel erg overdreven inderdaad, stond in dat artikel ook een zadel van interhippique?
En heeft iemand het artikel misschien gescand voor mij Haha!?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:23

Ze hebben geen winkels etc. genoemd van waar ze de zadels vandaan hebben. Het was wel een erg leuk artikel om te lezen. Ik zal als het vanavond niet is ingescand door iemand het artikel bij mijn ouders weg halen en even zelf inscannen morgenavond

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:48

Ben ook wel benieuwd naar het artikel! Waarschijnlijk staan er een hoop dingen in, die ik al verwachtte..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:57

Ik denk dat ze inprincipe voornamelijk merkloze zadels bedoelen. Zadels die in India en dat soort landen zijn gemaakt. Er zijn genoeg leuke zadels rond de €700-1000 te krijgen van bekende merken die een stuk beter en vooral veiliger in elkaar zitten dan de merkloze zadels.

Eigenlijk is het een simpel rekensommetje wat voor alles geldt. Niet alleen voor zadels. Hoe goedkoper het product hoe goedkoper de producten, minder man uren. Goedkoop noemen ze ook wel eens duurkoop. Er zijn zat genoeg middenklasse merken die niet absurd duur, maar wel degelijke kwaliteit hebben. Dan wordt er niet bespaart op goedkope bestandsdelen, maar dan zul je ook niet allerbeste hebben. Dat je voor een koopje geen goed product hebt, dat weet eigenlijk iedereen. Als je dan toch de gok wilt wagen. Ja dat is je eigen keuze. Spaar dan even langer door. Het hoeft echt geen €2000.- te kosten om goed te zijn. Maar voor €200.- weet je zeker dat je iets in huis haalt wat niet goed is. Er moet ergens op bespaart worden en dat zijn voornamelijk de bestandsdelen en de afwerking.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:02

Zeg ik heb het blaadje niet, dus wees eens wat specifieker.
Het is wel flauw van BIT om merkloze goedkope zadels te pakken? Dan moeten ze het ook fair doen en alle merken testen? Of moeten we daar voor naar de consumetenbond. Heeft BIT teveel sponsoren bij de duurdere zadelmerken?
Ik weet het niet hoor, ik lees het blaadje nooit.
Wat zeggen ze over Norton? Dat zadel heb ik. En een Wintec?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:04

Er zat ook een plaatje bij met een stubben boom, nou het verschil was te zien hoor, maar dat hadden ze niet eens hoeven doen. Een kind kan nog zien dat de bomen aan elkaar hangel van sprokkelhout. Moet er niet aan denken om dat op mijn paard te hebben liggen.

Flauw vind ik het niet. Lijkt me vrij loging dat een zadel van rond €2000.- een stuk beter in elkaar zit dan een van €250.- daar hoef je geen vergelijkings materiaal voor te hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:20

Toch hoeft een goedkoper merk helemaal niet slecht te zijn. Zo heb ik een merovech. Mijn man hadt deze al toen ik hem leerde kennen en moest er niks van weten. Maar nu weet ik wel beter. Zadel zit goed. Goede pasvorm die op vele paarden past, zelfs moeilijke paarden waar haast niks past. Zadel is inmiddels zo'n 10 jaar oud en in zeer goede staat terwijl het toch redelijk veel gebruikt is. Zelfs de singelstoten zijn nog goed. Wat ik van m'n evenoude Kieffer niet kan zeggen. Die kost nieuw rond de 1500 euro terwijl de merovech rond de 500 euro of minder zit.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:50

Het ging in het artikel niet om een vergelijkend warenonderzoek, maar om wat je kunt verwachten als je een merkloos zadel koopt van tussen de 100 en 250 euro.
Het bleken gewoon gevaarlijke zadels te zijn voor zowel paard als ruiter.
Het verbaast me overigens vaak als ik zie dat mensen wel duizenden euro's voor een paard over hebben, maar niets uit willen geven voor een goed zadel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:11

GirlyMelis schreef:
Haha die 1000 euro is wel erg overdreven inderdaad, stond in dat artikel ook een zadel van interhippique?
En heeft iemand het artikel misschien gescand voor mij Haha!?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want hier op Bokt hoor ik juist goede verhalen over hun zadels, en die zijn ook tussen de 150 en 500 euro.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:15

GirlyMelis schreef:
stond in dat artikel ook een zadel van interhippique?

Is vergelijkbaar met zadelmarkt voor zover ik weet.

Ik heb ook 'goedkopere' zadels; Kentaur en Wintec.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:18

Men zegt hier op Bokt juist van niet, Ik zoek zelf een simpel zadeltje om 1x per week mee te springen en af en toe buiten te rijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:19

Kan me niet voorstellen dat een complete set (van leder) van 300 euro goed is voor de rug van een paard .

Dan zou ik nog liever een Wintec zadel kopen, maar dat is mijn visie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:20

Hoe duur zijn die dan? en die Kentaur?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:22

Iemand het artikel nog in kunnen scannen? ben nu wel erg nieuwsgierig Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:24

Ben ook wel heel erg benieuwd Ja

Mijn zadels heb ik 2e hands gekocht. Wintec was 200 euro en de Kentaur was 400 euro, beide compleet Lachen

Ben ooit wel met Interhippique aan het mailen geweest, maar ik bleef m'n vraagtekens houden, hoe zadels zo goedkoop gemaakt kunnen worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:27

Interessant, maar eigenlijk zouden ze het bij veel meer merken moeten doen.
Zowiezo die van zadelmarkt eens goed onder de loep nemen, en verder alle B-merken en ook de A-merken om een goede vergelijking te kunnen maken van de fouten in de slecht uit de bus komende bomen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:32

kaatje77 schreef:
Sloper was onafhankelijk onder het toeziend oog van een man van Stuebben, geloof ik, maar hij mocht ze niet beoordelen, omdat hij niet onafhankelijk was, als ik het zo goed uitleg. Bloos

nee helemaal andersom,
de slopers waren zadelmakers van stübben, dan waren er nog een 100% onafhankelijke man bij om ze te beoordelen (deze man beoordeelde ook andere zadels van heel goede merken op bruikbaarheid en veiligheid) en een man die ook wat met zadels deed, maar ik weet niet meer wie dat was.

Interessant artikel, maar ik ben ook erg benieuwd hoe andere merken de test doorstaan

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:32

ik heb de eer gehad om een passier ps baum vs zadel uit 1994 te ontleden ( zadel was niet meer geschikt om mee te rijden omdat dus kussenpartij te smal was geworden)
Dit zag er veel beter uit, helaas geen foto's

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:38

Silly1972 schreef:
Men zegt hier op Bokt juist van niet, Ik zoek zelf een simpel zadeltje om 1x per week mee te springen en af en toe buiten te rijden.

Ook een 'simpel zadeltje' moet goed zijn!
Ik zoek zelf ook een 'simpel zadeltje' om mn ponypaardje mee in te rijden. Beginnend met 1x per week een paar (3-5) minuten. Ook daarvoor zijn de zadels in het artikel te slecht! Paarden en paardrijden is nou eenmaal geen goedkope hobby, op iets essentieels als een zadel moet je niet zo drastisch besparen. Een zadel moet vooral passen, en als de wintec en thorowgood (de betere merken met kunststof zadels) niet 100% passen, dan neem ik ze niet. Dan geef ik liever wat meer uit. Ik verwacht dat ik voor 700 euro wel een goed tweedehands zadel heb, dus echt onbetaalbaar is het ook niet. Dat wordt het waarschijnlijk wel als je met slechte en of slechtpassende zadels gaat klooien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:04

Quellian schreef:
Ben ook wel heel erg benieuwd Ja

Mijn zadels heb ik 2e hands gekocht. Wintec was 200 euro en de Kentaur was 400 euro, beide compleet Lachen

Ben ooit wel met Interhippique aan het mailen geweest, maar ik bleef m'n vraagtekens houden, hoe zadels zo goedkoop gemaakt kunnen worden.

Ik ook, daarom ga ik maar eens een kijkje nemen, heb vrijdag een afspraak gemaakt met ze