Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:21

Arabesk krijgt geen stront over zich heen, ze krijgt kritiek. En die kritiek is volledig terecht omdat je met suggestieve manipulatie geen discussie moet aangaan. Als er hier iemand zou zijn die met goede argumenten en gedegen onderzoek iets komt beweren - prima. Maar onze geachte TS heeft er een handje van om beweringen te doen die nergens op stoelen. En heel eerlijk gezegd krijgt ik van dat onintelligente gejeuzel zo langzamerhand heel erg de balen.

Het is 100% duidelijk dat het filmpje van de TS NIKS aantoont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:23

Jannepauli dat ben ik niet met je eens,

maarw at heeft voor jou t nu om met bit te rijden dan? Waarom rijd jij met bit?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:25

Wat ik kan doen om het paard te ontzien zal ik altijd doen.
Ik vind het al heel fideel van haar dat ze me op haar rug duldt....
Ze reageert al goed op het rijden met een stalhalster en barebackpad.
Nu ga ik een bitloos hoofdstelletje regelen. Ik wil graag iets waar ik een bit aan kan doen, en ook teugels aan de ringen voor
het bitloze gedeelte. Dan kan ik in het bos het ook eens proberen, maar heb ik nog mijn setje back-up teugels voor mijn eigen 'gemoed'.
In de bak lukt het al wel redelijk zonder bit.... ben sowieso al niet zo van 'de handen eraan'.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:42

Ik rij zelf ook bitloos en zadelloos, dus ik ken het gevoel van het bitloos rijden.. Knipoog
maar nog vraag ik me af: Heeft het verschil als je paard ontspannen en correct loopt? Dus niet 'in de krul gedraaid', maar lekker over de rug, voorwaarts neerwaarts..? (op zijn eigen tempo zegmaar Knipoog)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:56

Wat wil je eigenlijk met het filmpje bewijzen. Met bit in is die pony zo strak opgebonden dat het zo ook moeilijk ademhalen is. Om het goed te vergelijken moet hij de pony zonder bit ook zo strak opbinden, dat is pas een vergelijk. Zonder bit loopt hij trouwens ook al behoorlijk te hijgen.
Dit is gewoon heel vaag, die pony wordt een half uur in galop in de rondte geslingerd. Slaat dus nergens op dat filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:08

Het enige wat ik kan concluderen is dat die pony niet gezond is. Even een dier met cornage achtige toestanden of dampigheid longeren en je hoort hetzelfde. Nee dit is wederom geen bewijs, ik kan ook zo'n filmpje fabriceren alleen dan moet ik even een paard zien te scoren met ernstige luchtwegaandoeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:12

het ging niet alleen om t bit, maar ook om het bijzetten Knipoog even goed lezen dames Knipoog
Hoe strakker je t dier bijzet hoe moeilijker het word in de ademhaling.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:13

Sul daar moest ik ook meteen aan denken toen ik het hoorde, typisch een cornage geluid. Dit bewijst dus niets.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:14

Cinnepin, daar hebben we geen filmpjes voor nodig, iedereen met een dosis gezond verstand weet dat het niet goed is om je paard zo bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:17

Cinnepin schreef:
het ging niet alleen om t bit, maar ook om het bijzetten Knipoog even goed lezen dames Knipoog
Hoe strakker je t dier bijzet hoe moeilijker het word in de ademhaling.

Dan nog is dit filmpje je reinste flauwekul want het dier kan aan het begin van het filmpje vrijelijk het hoofd in de lucht steken. Verder vind ik Youtube erg leuk maar het is geen kunst om even een geluid onder een clipje te plakken en deze pony was óf al ver over the top in het rond gejaagd, óf mankeert gewoon "iets" aan zijn fysiekje. Overigens is deze manier van bijzetten ook niet de mijne maar ja, ik leef dan ook niet in Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:19

Ikima schreef:
Gast9373, daar hebben we geen filmpjes voor nodig, iedereen met een dosis gezond verstand weet dat het niet goed is om je paard zo bij te zetten.

ik zeg dit ook alleen maar tegen de mensne die alleen over t bit begonnen Knipoog het gaat dus niet alleen om t bit!
Overigens of dit goed is of niet, het wordt helaas toch te vaak gedaan!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:21

Als ik paarden los heb en ze rennen door de bak hoor ik ze ook hijgen... dat is normaal als je rent.
En met longeren dan wel met halster of hoofdstel of met bijzet, net als rijden hoor ik het ook.

Daarbij doet de betreffende pony in het filmpje ook behoorlijk opgejaagd, zal weinig goed doen voor zijn ademhaling.

Als ik aan het hardlopen ben met iemand dan kan ik hem ook horen ademhalen dan wel hijgen.

Ademhalen is nou eenmaal niet geruisloos....en zeker niet als je rent, en al helemaal niet als je bang bent....

Heeft geen moer met bit te maken....

Daarbij geloof ik niet zo heel erg in je theorie over bit en slokdarm.

Tijdens de zogenaamde joinup die jullie gebruiken gaat het paard toch ook smaken en likken..... dan staat zijn slokdarm volgens jouw theorie dan ook open....

Daarbij word de hoeveelheid lucht die dan via de slookdarm binnen komt gewoon aan de andere kant eruit gelaten........

En wil je mij dan wijsmaken dat een paard niet ademt tijdens het grazen wat hij de hele dag doet??

Tja paarden krijgen wel eens luchtkoliek. Maar dit krijgen ze ook van eten en ademen gelijk.

Wij mensen krijgen ook constant lucht door de slokdarm binnen, ook tijdens het rennen... en elk gezond mens kan dit net als elke gezond paard gewoon verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:23

Even filmpje afgekeken, lekkere geluiden die het dier zonder bit maakt, zo hee!!!! Reden genoeg om ook daar een dierenarts naar te laten kijken. De ademhaling klinkt gewoon stotend, mits het echt is natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:24

Wat een onzinfilmpje, die pony word de longeercirkel binnen gebracht en meteen in galop gejaagd, die kerel zit er maar achteraan met de zweep, hader, harder, in een behoorlijk zware bak en zonder warming-up, vraag me af op de pony uberhaupt wel getraind wordt.
Geen wonder dat dat dier hijgt als een karrepaard, zou jij ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:26

En wie weet wat die vent voor die centrifugeersessie met die pony heeft gedaan?????

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:28

suleilitha schreef:
En wie weet wat die vent voor die centrifugeersessie met die pony heeft gedaan?????

Ik denk geen lieve aai pony aai sessie......pony is volgens mij niet erg van hem gecharmeert....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:29

het filmpje daargelaten....wij geven dus aan waarom wij zonder bit rijden.
Ik zou t namelijk niet lekker vinden ook als er een stuk ijzer tegenm me tanden klettert, een bit geeft altijd druk ook als je de teugels los laat. het paard gaat schuimen, en nee dat is niet vanauit ontspanning maar omdat het paard zijn speeksel niet weggeslikt krijgt. En zo zijne r wel meer redenen

maar bit gebruikers, noemen jullie eens redenen waarom wel een bit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:30

Ik vind het eruit zien alsof ze het dier express erg opjagen zodat ie maar flink gaat hijgen. Moet je zien hoe zwaar die bak is en dat voor zo'n kleine pony, ik vind het echt sneu voor het dier, hopelijk doet TS dit zelf niet na, moet we de DB nog gaan bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:35

Cinnenpin, no offence trouwens maar als het bit tegen de tanden van het paard kletterd zijn de bakstukken te lang. Kwestie van hoofdstel beter op maat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:36

wat dacht je van als de ruiterhand iets te grof is??? dan klettert t oook tegen de tanden, maar nog steeds geen ondrbouwende mening van wel bit gebruikers!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:37

Of de bakstukken te kort Nagelbijten / Gniffelen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:38

Cinnepin schreef:
Jannepauli dat ben ik niet met je eens,

maarw at heeft voor jou t nu om met bit te rijden dan? Waarom rijd jij met bit?

Ik rij met grote regelmaat zonder bit, misschien zelfs wel meer zonder, dan mét bit. Dat doe ik al een jaar of vijf, zes.
Daarnaast zijn mijn paarden al zeker een jaar of tien blootvoets. En nee, ik hoor desondanks niet bij de club der naturals.
Maar dit doet niet terzake.

Wat mij stoort is dat de TS met halve waarheden komt aanzetten, zaken als 'waarheden' verkondigd die - als je ze kritisch beschouwd - geen feiten zijn. Als je beweert dat een paard niet goed kan ademen met een bit, dan moet je hetzelfde paard laten zien ( en laten horen) in dezelfde situatie zónder bit. Als je een theorie wilt ophangen over hoe slecht een bijzet is, laat dan inderdaad dit paardje zien (wat volledig verkeerd bijgezet is) en laat dan ook een paard zien wat goed bijgezet is.

Wat de TS nu doet is alleen maar suggestief in eigen straatje l*llen, en daar hou ik niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:40

dat ademen ging over t bijzetten ( dus t paard in de krul laten lopen, of dit nou zonder of met bijzet is ). Dat was dus niet vanwege t bit.
Dat de krul ademhalingsproblemen gaf wist ik al, daarom heb ik mijn fjord dat dus ook nooit laten doen zo in de krul laten lopen! laat dat beestje lekker ademen Lachen

Maar van sommige krijg ik toch echt t gevoel dat mijn vraag genegeerd word, of weten jullie zelf niet waarom je met bit rijd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:42

Ik rijd met bit omdat mijn paarden zo zijn beleerd en omdat ik op concours niet zonder bit mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:42

overigens ben ik zelf ook geen 100 % natural hoor, mijn paarden heb ik snachts op stal staan en met enorme slecht weer ook, overigens staan ze over dag wel buiten.
Maar dara ging dit topic niet over, dit topic ging over t bijzetten en het bit en niet om hoe natural je bent.