[AC] Welk zadel geschikt voor beginner en bosruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: [AC] Welk zadel geschikt voor beginner en bosruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:46

Tja dat boomloos heb ik al wel bekeken maar ivm groeiplaten lijkt me dat geen goede optie.
Misschien moet ik toch maar voor een (tweedehands) dressuurzadel gaan vaneen goeie zadelmaker, of een WOW...
Maar die prijs.. en het idee alleen al dat die gestolen kan worden Ziek

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:13

als je het goed doet issie gewoonverzekerd via je inboedel
Let wel op dat die dan minimaal 1 keer per maand in je huis moet liggen

Maar je neemt je zadel toch altijd mee naar huis (en helaas deze ene keer zat die in je AFGESLOTEN kast omdat je de volgende ochtend vroeg zou gaan rijden???)

Na morgen kan ik je meer info geven over het aanmeten van een WOW, arie komt morgen namelijk naar mij toe om er eentje aan te meten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:29

Ik ga echt niet steeds liggen slepen met een zadel... is er ook niet goed voor. Ik zie me al fietsen, rijden etc. Nee bedankt Knipoog
Heb niet voor niks een zadelkast in elkaar gezet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:31

Ik rijd o.a. met een Mailibaud Randonnée, en ik denk dat dat misschien wel een oplossing is voor jou. Die is ontwikkeld voor Camargue en Iberische paardjes, specifiek voor buitenrijden en lange afstanden, en zo op het zicht denk ik dat je pony daar wel in zou passen.
Verder heb je er een zit in waarmee je prima dressuur kan rijden. Tweedehands kan je ze rond 400/500 € vinden. Het is superdegelijk en vrij zeldzaam materiaal wat zijn waarde goed behoudt, dus past het niet, dan verkoop je hem gewoon terug voor dezelfde prijs.
Op vlak van houten kont: een schapenvacht doet wonderen Knipoog. Maar het is niet te ontkennen, het is (bewust) een hard zadel om op te zitten. Zelf heb ik niets liever, het went blijkbaar, maar als je echt een zacht vel hebt gaat het misschien wel schrikken zijn Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:40

Malibaud gaat helaas niet passen, is te smal.
Toch bedankt voor je post..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:57

Verder heb ik ook een korte western waar ik erg tevreden van ben. Misschien is dat een idee?
En ken je deze? http://pagesperso-orange.fr/guichard-sellier/
Ik heb onlangs op een 'trappeur' gezeten, en die had ik gelijk mee willen nemen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:44

Ja ik heb wel naar de Guichard gekeken (naar alles wat Green Distance verkoopt), maar nu de ROC en Podium zo tegen zijn gevallen ben ik toch weer terug bij de dressuur zadels.
Ik wil een WOW. Het lijkt my super sweet 16 van MTV wel.. Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:46

Haha ja ergens wel.
Ik heb ook nog een dressuurzadel waar ik geen afscheid kan van nemen, en waar ik ook prima mee kan buiten rijden. Maar niet voor een halve dag of zo, geef me dan maar een andere zit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:52

Ik heb al bedacht dat als ik heeeele lange ritten ga maken (ooit, later) dat ik dan wel regelmatig een stukje erlangs ga lopen, elk half uur drie kwartier ofzo. Lijkt me beter dan nu een apart zadel te kopen waar ik niet goed in kan zitten met draven enzo. Ik bedoel, als ik al niet in balans zit, wat moet mn pony dan Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:02

Dat is altijd een goed plan, gelijk met welk zadel Knipoog
Heeft die wow de stijgbeugels dan ook wat meer naar achteren?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:33

Ik heb altijd heerlijk gereden met mijn zaldi (zie onderschrift).
Ik hou wel van een vrije zit bij een buitenrit, het dressuurzadel van mn zusje vind ik voor een buitenrit 3 keer niks.. Ach smaken verschillen Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:13

Bandida schreef:
Dat is altijd een goed plan, gelijk met welk zadel Knipoog
Heeft die wow de stijgbeugels dan ook wat meer naar achteren?

Eh ja licht eraan in welke haak je ze doet, je kunt kiezen uit twee beugelriemhaken.. en een hele lijst andere voordelen.
Ik probeer steeds om contact op te nemen met Arie, maar het wil niet lukken. Volgens mij heeft die 'arme' man het nogal druk..
O ik betaal hem wel gewoon zelf hoor, jaaaaaaaaaaaaaren gespaard voor mn eigen pony enzo... wat betreft mijn my super sweet 16 opmerking... maargoed. Ik had niet gedacht dat ik echt zon duur zadel ging kopen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:24

Joehoe! Arie komt volgende week woensdag!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:46

Succes ermee!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:24

Zachtzittend zadel voor een pony met een korte rug, daarbij correcte beugelophanging voor (klassieke) dressuur en liefst flexibele boom: ik ben uitgekomen op een Vogue van Heather Moffett. Zie website www.enlightenedequitation.com
Smalle zit, uitstekende ruggegraatvrijheid, voor het oog redelijk conventioneel, zeer goede pasvorm op heel veel paarden. Mijn pony heeft een hoge schoft, zeer brede/gespierde schouders en een extreem korte rug. De 17"versie (waar ik gelukkig gewoon in pas) ligt goed op haar. Mijn ideaal is nooit een boomloos zadel geweest, maar na bijna 1,5 jaar zoeken ben ik blij dat ik nu een zadel onder m'n achterwerk heb, waarmee ik kan rijden...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:05

Tja, mijn ervaring met Iberische zadels is, is dat ze vaak enorm zijn. Lachen Ik ben na een hele zoektocht in engelse zadels uitgekomen op Iberische zadels, en heb daar ook een paar van gprobeerd.
Onder andere de Zaldi Schooler (die is echt enorm) een Portugees stierenvechters zadel en die van Ludomar. Ik ben uitgekomen op de Monturas Lucas Espectaculo, echt een prachtig zadel, ik ben er helemaal verliefd maar... hij past niet meer.
Ik heb een Haflinger die destijds nog een mooie ronde rug had, inmiddels is hij ouder en helaas ook ingezakter waardoor mijn huidige zadel niet meer paste...
En ik stap waarschijnlijk over naar Wesern en wat heb je dan aan een Hogeschool zadel als je een stoer westernzadel wilt?

Oh, en de ML E zit echt zo zacht, dat miste ik enorm toen ik weer een 'normaal' engels zadel aanschafte...

Bij elk zadel is gewoon zo; zoek informatie, informatie, informatie en staar je niet blind op een bepaald type. Soms is het jammer maar helaas, maar is het gemiddelde spaanse zadel te lang, of te breed. Misschien houd je paard niet van boomloos. Of heeft hij een schurfthekel aan westernzadels.

Bij Iberische zadels vind ik; het zijn grote zadels, daar komt wel bij kijken dat ze brede kussens hebben. De Zaldi Schooler en de Ludomar waren enorm, ook de kussens waren echt abnormaal dik, je voele niks meer. De Espectaculo is de kleinste van de drie, zit heerlijk zacht en is ook niet zo enorm hoog; door de semi-flexibele boom voel je meer wat er onder je kont gebeurd maar... natuurlijk niet zoals met een close contact dressuurzadel, dat moet gezegd.
De hogevoor en achterboom is heel erg wennen, de Espectaculo heeft nauwelijks kniewrongen, en verkijk je er niet op! Je moet heel wat buikspieren kweken voordat je de subtiele manier van lichtrijden gevonden hebt die zo'n zadel vereist, en je zal de steun van kniewrongen enorm missen. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zal je een veel betere zit hebben.
Maar als je zelf een beginner bent, zal zo'n zadel averechts werken. Ja, zo'n zadel zit heerlijk, áls je er op kan rijden. Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:51

Roane schreef:
Tja, mijn ervaring met Iberische zadels is, is dat ze vaak enorm zijn. Lachen
KNIP
De hogevoor en achterboom is heel erg wennen, de Espectaculo heeft nauwelijks kniewrongen, en verkijk je er niet op! Je moet heel wat buikspieren kweken voordat je de subtiele manier van lichtrijden gevonden hebt die zo'n zadel vereist, en je zal de steun van kniewrongen enorm missen. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zal je een veel betere zit hebben.
Maar als je zelf een beginner bent, zal zo'n zadel averechts werken. Ja, zo'n zadel zit heerlijk, áls je er op kan rijden. Lachen

Wat raar dat die iberische zadels zo groot zijn, brede kussens wist ik wel, maar ik dacht dus dat ze juist kort waren. Lange zadels vallen af voor mijn pony. ZO veel ruimte heeft hij niet voor een zadel.

Tja qua eigen zit vind ik het een beetje kip en het ei. Je moet goed zitten om in zo´n zadel te rijden, maar door in zo´n zadel te rijden, leer je ook beter te zitten.

Woensdag komt er een zadelmaker met ´gewone´ zadels, ben benieuwd of daar iets voor ons bij zit. Iig bedankt oor de reacties.