evaring met een hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: evaring met een hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:45

Ik vind zo'n brede riem juist onzinnig , je hebt dat ding er niet voor niks omhangen... ik ben er zelf bij hoor hoe hard ik inwerk Lachen

Kijk heb je nu een kettinkje dat is een ander verhaal.

Maar ik vind het wel lachen dat sommige mensen bvb. zeggen dat dat stukje neopreen van Marylot dat zo breed is , de druk van het even brede Biothane riempje beter zou verdelen. Imo is dat namelijk verwaarloosbaar en krijg je alleen maar een vieze benauwde zweetplek als verschil Tong uitsteken

De Bloem-hackamore van Marylot is wel leuk !! Ja

Welke heb jij dan ? Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:53

Ik rijd nu met een huis/tuin en keuken hack, omdat het leer van mijn vorige hack begon te scheuren. Wil volgende maand graag een S-hack uitproberen. Binnen rijd ik overigens gewoon met bit, maar voor buiten is het lekker, omdat hij dan gewoon gras kan eten (korte scharen, werkt prima).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:04

Met jou scharen en heb de neusriem er af geknipt Tong uitsteken

Mijn pony heeft niet zoveel druk nodig maar ik wil wel graag een rem hebben, daarnaast reageert ze heel slecht op bit en op pijn al helemaal niet (CRB). Vandaar dat ik hem zo zacht mogelijk heb gemaakt met een brede neusriem, kinbeschermer en onderlegd kopstuk. Zo kan ik wel heel precies inwerken, maar is hij niet zo scherp en voor ons op deze manier ideaal. En ik heb een 'noodrem' wanneer ik hem nodig heb (onstuimige pony Schijnheilig )

Denk wel dat je met een bredere neusriem het onkundig gebruik zou kunnen inperken Nagelbijten / Gniffelen Maargoed dan moet je gewoon nooit beginnen aan zo'n ding natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:54

CRB werkt ook niet met pijn , net zo min als een hack met smalle neusriem of een touwhalster....dat vind ik altijd een beetje onzin hoor Bloos

Enige manier waarop het pijn zou kunnen doen is als je er echt lomp mee omgaat....

Precies wat je zegt : dan moet je er nooit aan beginnen. Doe je je paard pijn met zoiets dan doe je dat met diezelfde handelingen ook met elke andere optoming. Want de optomingen an sich zijn niet vervelend of gemeen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:59

De knopen van een CRB drukken op de neuszenuw en doen wel degelijk pijn als je de teugels aanhaalt, mijn pony gaat in protest en met haar hoofd schudden tot je loslaat.
Hier heb ik met mn hackamore totaal geen last van. Hierop baseer ik dat een CRB zeer doet en mn hackamore niet Tong uitsteken

En omdat ik bij mijn pony de teugels wel moet kunnen aanhalen op bepaalde momenten vind ik het belangrijk dat ze wel reageert en niet in staking gaat midden in galop en we vallen bijvoorbeeld Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:03

pmarena schreef:
De Bloem-hackamore van Marylot is wel leuk !! Ja

Jaren geleden had ik een gewone korte-scharen hack. Ik heb me eigenlijk altijd geërgerd aan het zijwaarts bewegen van de scharen. Ik heb geen ervaring met zo'n bloem, maar dat probleem is dan wel alvast uitgesloten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:05

Nee dat is niet waar, ik weet dat Lenneke_ hem heeft uitgeprobeerd en dat hij omklapte Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:17

Ok, tja.. was niet van plan om het te testen maar dat weten we dan ook weer Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

Dat zou je bij zo'n bloem dan wel weer wat beter tegen kunnen gaan door het kinriempje verder naar voren te plaatsen, maar dan krijg je wel weer een hele andere inwerking denk ik?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:54

pmarena schreef:
Nu heeft iedereen een andere smaak en mening maar om mijn S-hack nu waardeloos te noemen vind ik wel wat ver gaan , tsssk Tong uitsteken

Ik vind het gewoon geen prettige. Ik zou bijvoorbeeld liever geen extra oog hebben voor de bakstukken (ivm brede bakstukken) en een extra riempje of iets om de scharen bij elkaar te houden, die klappen op deze manier ook opzij.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:56

Hoe bedoel je die laatste Wendy? Dat extra riempje om de scharen bij elkaar te houden?
Tussen de ringetjes waar de teugels doorgaan? Lijkt me opzich best een goede, ga ik ook s aan denken Nagelbijten / Gniffelen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:59

Ja, tussen de ringen. Als daar geen verbinding tussen zit klappen de scharen naar buiten. Mijn beide s-hacks hebben een verbinding:

Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:01

Ik weet niet hoe jullie rijden maar ik heb in de 5 jaar dat ik met de verschillende hack's heb gereden nog nooit 1 gehad die omklapt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:01

BrittKitt schreef:
Nee dat is niet waar, ik weet dat Lenneke_ hem heeft uitgeprobeerd en dat hij omklapte Knipoog

Klopt, en bij een hack/s-hack kan je dat nog oplossen door een verbinding te maken, maar bij die bloem niet...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:02

Ik ook niet hoor Shyla25, maar beter voorkomen dan genezen Vork

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:41

Bij deze soort heb je trouwens geen last van dat de bakriemen richting ogen getrokken worden
Afbeelding
Nu ben ik persoonlijk van mening dat deze met lange scharen juist milder is doordat je de teugels veel meer moet verplaatsen om bovenaan druk te krijgen.
Hoe korter de schaar hoe directer de druk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:49

Ben ik niet mee eens, dat ligt er aan hoe strak je de neusriem hebt zitten. De scharen zouden een hoek van 45 graden moeten vormen voordat ze inwerken, dit kan je losser doen zodat ze later inwerken, of strakker zodat ze sneller inwerken. Dus eigenlijk creeer je dan zelf dat effect al.

Maar als het verbindingsstukje zo strak staat zoals op de laatste foto, hoe kan je dan met één teugel inwerken? Het heeft meteen effect op beiden zijden, waardoor je eigenlijk juist ruis moet krijgen toch?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

@BrittKitt
De scharen zijn alleen verbonden met de kinketting en hebben geen invloed op de neusriem door het scharnier Pling

Het verbindingsstuk vindt ik ook idd te strak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:15

lange scharen = MOGELIJKHEID tot veel harder inwerken
met name de druk achter de oren

bij lange scharen is het essentieel dat daar op het einde iets tussen zit om stabiliteit te garanderen

bij korte scharen hoeft dit niet

de standaard is dun en ligt losser dan de S hack
(ik heb het dan over de inovatech S hack)
de S hack ligt stuk stabieler
is idd wat zwaarder en werkt door het kortere stabielere zwaardere ook directer in
minder ruis zoals jullie zeggen

als ik met losse teugel rij
op mijn andalusier en zou dan een extra riempje hebben daar waar de teugels zitten
zal dit m slechts irriteren
daar deze met losse teugel naast zijn lippen hangen ...
heb daar het liefst zo min mogelijk
en dat wat er hangt zo dun irratatieloos mogelijk
zoals neem ik aan bij ieder paard waarvan de ruiter met een losse teugel rijd

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:18

BrittKitt schreef:
Ben ik niet mee eens, dat ligt er aan hoe strak je de neusriem hebt zitten. De scharen zouden een hoek van 45 graden moeten vormen voordat ze inwerken, dit kan je losser doen zodat ze later inwerken, of strakker zodat ze sneller inwerken. Dus eigenlijk creeer je dan zelf dat effect al.

Maar als het verbindingsstukje zo strak staat zoals op de laatste foto, hoe kan je dan met één teugel inwerken? Het heeft meteen effect op beiden zijden, waardoor je eigenlijk juist ruis moet krijgen toch?

dit word normaliter alleen gebruikt voor hetere paarden in de hogere springsport
daar waar er met 2 handen word geremd en gestuurd
al gaat 95% van de sturing op de zit (z en hoger spring paarden zijn in de regel ook
z of hoger dressuur paarden , ruiter en paard zijn op elkaar afgestemd , ruiter denkt links paard gaat links
gebeurt dat in een enkel geval een keer niet ligt ruiter naast paard .. )
de lange scharen werken best wel heftig in
en zou dat nooit aan een huis tuin en keuken paard en ruiter adviseren Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:23

Heb je misschien een foto hoe jou S-hack zit nickyu? Ik heb het idee dat die van jou een stuk dichter op de neus ligt dan de mijne namelijk. Ik heb bij de mijne zo gemeten dat de het bakstuk precies onder het jukbeen langs loopt en dat hij daar vast zit. Dan zitten de teugels lang niet in de buurt van het hoofd, maar vrij ruim daar onder.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:39

Ik rijd momenteel ook een van mijn paarden met een hack,heb meerdere bitloze optomingen geprobeerd maar deze was het fijnst.Net als met een gewoon bit...het is zo scherp als de hand van de ruiter.Het is een hack met een brede lederen neusrien en een lederen kinband.Ik heb liever geen ketting omdat ik dat te pittig vind.
Zorg dat je wel wat begeleiding hebt voordat je dit gaat gebruiken,het is toch net even anders en hij moet goed afgesteld worden.

Dat de bakstukken over de ogen getrokken worden is heel eenvoudig op te lossen hoor,ik heb een stukje band wat een verbindingsstuk vormt tussen de bakstukken.
Je moet even kijken waar je hem precies moet plaatsen zodat hij alleen in gaat werken als de bakstukken omhoog gaan.

Heel simpel te maken,ik heb breed en zacht band gebruikt van stof.Volgens mij gebruiken ze dat voor gordijnen...en dat heb ik vastgemaakt met een kleine "doorhaalgesp" die je veel bij rugzakken ziet.Zo kun je hem gewoon los- en vast maken.Nergens harde randjes en geen bakstukken meer in de ogen Knipoog

Afbeelding
Ik heb het over de gesp die je hier aan de zijkant ziet zitten Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:44

Bij mijn s-hack heb ik de bakstukken vast aan een boog, niet aan een extra oog, daardoor heb ik sowiezo geen last van prikkende bakstukken Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:52

BrittKitt schreef:
Heb je misschien een foto hoe jou S-hack zit nickyu? Ik heb het idee dat die van jou een stuk dichter op de neus ligt dan de mijne namelijk. Ik heb bij de mijne zo gemeten dat de het bakstuk precies onder het jukbeen langs loopt en dat hij daar vast zit. Dan zitten de teugels lang niet in de buurt van het hoofd, maar vrij ruim daar onder.

denk het niet
zal eens kijken en anders vd week eens nemen
de uiteinden vd scharen vd hack komen niet onder het hoofd uit
zowel niet bij mijn anda als bij mijn pony

bij de "normale"losse scharen hack komt die wel voorbij de neus

ook hier zit die ongeveer 2 vingers onder het jukbeen
(zoals die hoort)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:05

WendyBZ schreef:
Ja, tussen de ringen. Als daar geen verbinding tussen zit klappen de scharen naar buiten. Mijn beide s-hacks hebben een verbinding:

Afbeelding

Afbeelding

Vraag,

Ik zie dat je de teugels vrij kort hebt. Is dit een momentopname, of rij je steeds zo?

Mijn hack is zo:
Afbeelding
zonder verbindingsstukje. Dat heb ik ook echt niet nodig.

Verder wil ik opmerken dat er verchillende S hacken in omloop zijn! Ik heb een lichtgewicht. Laatst had ik een hele zware in mijn hand, daar zat ook nog roest op.