Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ondanks neus/keel en frontriem BrittKitt schreef:Dat vind ik dus echt niks
Wat nou als het afglijd? Toch wel handig die keelriem
Wat nou als paardje last heeft en gaat schudden met zn hoofd? Toch wel handig die neusriem
Wat nou als het de andere kant op afglijd? Toch wel handig die frontriem
Alle delen van het hoofdstel zijn wel ergens voor bedoeld en zeker met een ijsco met een volle manenbos zou ik het niet aandurven met alleen een kopstukje.
(vind het er ook ERG tof uit zien!
) 
WildChild schreef:Het bit werkt zonder neusriem gewoon veel scherper in omdat het veel minder stil in de mond ligt, makkelijk door de mond kan worden getrokken (behalve als je met kneveltrens rijdt) en de minste beweging van de ruiter zijn hand wordt geregistreerd door het paard. Daarom is bij westernriding een neusriem overbodig: daar is geen contact met de teugels zoals we dat in de dressuur kennen. Westernruiters hebben een erg bekwame hand (in ieder geval, dat horen ze te hebben) en rijden met een dun (en dus scherp) bit en zonder neusriem. Het kleinste seintje is genoeg om het paard te laten gehoorzamen, maar dit valt wel helemaal binnen een aparte rijstijl. Daarom is het in mijn ogen verkeerd om niet-western te rijden zonder neusriem. Je gaat anders met het bit, hulpen en aanleuning om en dus is het voor je paard alleen maar in zijn nadeel als je dan zonder neusriem gaat rijden. Voordeel? Minder werk om om te doen misschien.

Citaat:sommige engelse ruiters ook
zo lust ik der nog wel een paar
WildChild schreef:Misschien ben ik te onduidelik geweest: Ik zeg NIET dat westernruiters zónder contact rijden, ik zeg met anders contact. En dat bevestigt nickyu met haar post alleen maar. Door de shanks en dus hefboomwerking zijn teugelhulpen sneller geregistreerd en dus veel lichter: Dit is dus anders in de dressuur! Je kunt toch niet ontkennen dat westernruiters anders met teugelhulpen omgaan dan engelse ruiters?
BrittKitt schreef:Dat vind ik dus echt niks
Wat nou als het afglijd? Toch wel handig die keelriem
Wat nou als paardje last heeft en gaat schudden met zn hoofd? Toch wel handig die neusriem
Wat nou als het de andere kant op afglijd? Toch wel handig die frontriem
Alle delen van het hoofdstel zijn wel ergens voor bedoeld en zeker met een ijsco met een volle manenbos zou ik het niet aandurven met alleen een kopstukje.
Reken maar dat het kopstuk stevig vast zit tussen z'n manen