wat is er tegen een slof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: wat is er tegen een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:25

LianStar schreef:
Nou de slof wordt nogal vaak verkeerd gebruik. Als die goed gebruikt wordt heb ik er niks tegen.

mee eens!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:33

Helaas is grootste deel van paardrijdend nederland niet kundig genoeg om de slof goed te gebruiken.

Vandaar dat er inderdaad meer tegenstanders dan voorstanders van slofgebruik zijn Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:35

saskiakefie schreef:
waarom is (bijna) iedereen eigenlijk zo erg tegen een slof?

Dat is toch geen geheim, het is een dwangmiddel. Ik lees hier geregeld 'het is maar hoe je het gebruikt' maar dat is uiteraard onzin, er is geen fijnzinnig gebruik van een slof mogelijk. Zij die geloven van wel mogen altijd eens proberen uit te leggen hoe dan wel Tong uitsteken

Omdat een slof op kracht en dwang van de ruiter werkt dus. Het is een hefboom die de kracht die je vanuit je armen op de teugels uitoefent versterkt. Je kan dus moeiteloos je paard onderin houden. Paard heeft geen optie, hij kan nergens heen, en de meesten verkiezen zich daar bij neer te leggen in plaats van tegen het bit en de hand te vechten. Tenzij je heel erg pech hebt, en een vechter treft, dan ga je overkop.
Na wat trainingen met de slof loopt je paard vervolgens mooi 'in de hand', voornamelijk omdat hij geleerd heeft dat verzet geen zin heeft en erg pijn doet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:37

LoveLeandro schreef:
Wat is er GOED aan de slof?

Ik zou van de mensen die beweren dat er wel een goed gebruik mogelijk is wel eens willen weten:
1. hoe zij denken dat een slof werkt
2. wat het verschil is tussen goed en slecht gebruik

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:38

Goed gebruik van een slof wil zeggen dat de slof zodanig zit, dat hij alleen inwerkt als paard zijn hoofd omhoog wil gooien.

Sommige rijtechnische problemen kun je met een slof nu eenmaal beter en sneller eruit krijgen.
En sommige paarden kunnen gewoon gevaarlijk (gemaakt!!!) zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:46

crossmonster schreef:
Goed gebruik van een slof wil zeggen dat de slof zodanig zit, dat hij alleen inwerkt als paard zijn hoofd omhoog wil gooien.

Als het alleen dat is wat je wil neem je een thiedeman. De bedoeling van een slof is wel degelijk dat de ruiterhand continu contact heeft met het bit via de slof, m.a.w. dat ze niet alleen extremen omhoog wil begrenzen, maar ook naar beneden wil kunnen dwingen ('beneden vragen' heet dat in ruitertaal).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:46

crossmonster schreef:
Helaas is grootste deel van paardrijdend nederland niet kundig genoeg om de slof goed te gebruiken.

Vandaar dat er inderdaad meer tegenstanders dan voorstanders van slofgebruik zijn Lachen

En degenen die kundig genoeg zijn hebben hem niet nodig! Die weten nl. hoe ze het zonder hulpmiddelen moeten oplossen en dat is altijd terug naar de basis; de enige manier om problemen op te lossen Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:47

Dan heb jij de bedoeling van de slof niet goed begrepen Knipoog

Want het is helemaal niet de bedoeling dat ie constant op spanning staat Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:48

crossmonster schreef:
Sommige rijtechnische problemen kun je met een slof nu eenmaal beter en sneller eruit krijgen.

't is maar wat je wil rijtechnisch, en vooral, hoe snel je dat wil.

Geen persoonlijke verwijten overigens, ik heb zelf ruimschoots ervaring met hulpteugels Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:49

ElCid schreef:
En degenen die kundig genoeg zijn hebben hem niet nodig! Die weten nl. hoe ze het zonder hulpmiddelen moeten oplossen en dat is altijd terug naar de basis; de enige manier om problemen op te lossen Cool

Dan weet ik nog wel een paar paarden voor je die zodanig verpest zijn dat jij ze echt niet op de normale manier meer goed gereden krijgt.

Het gaat mi vooral om paarden die met zo'n harde ruiterhand gereden zijn, dat ze zichzelf hebben aangeleerd om bit vast te pakken en weg te lopen.

Ik ben het er wel mee eens , zo lang mogelijk zonder hulpmiddelen te proberen.
De slof ligt bij mij te verstoffen, heb hem zelden nodig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:49

crossmonster schreef:
Want het is helemaal niet de bedoeling dat ie constant op spanning staat Knipoog

Inderdaad, als je paard in de hand loopt beloon je hem door de druk er af te halen. Geen spanning dan.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:50

crossmonster: ben ik het mee eens, natuurlijk zijn er mensen die de slof verkeerd gebruiken, maar ik vind dat als je er goed mee omgaat het een heel fijn hulpmiddel kan zijn. een van de paarden die ik rijd loopt in het begin fijner als ik de slof gebruik, hij is dan meer bij mij bezig en daarna doe ik de slof af. met bepaalde oefeningen of problemen kan de slof gewoon uiterst handig zijn.
maar dat is mijn mening Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:51

crossmonster schreef:
Het gaat mi vooral om paarden die met zo'n harde ruiterhand gereden zijn, dat ze zichzelf hebben aangeleerd om bit vast te pakken en weg te lopen.

Dat is heel erg zonde. Maar er zijn ook andere manieren om dat soort paard weer vertrouwen te geven in de ruiter(hand).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:52

De slof zorgt er voor (als je hem goed gebruikt) dat je paard een juiste hoofd/halshouding aanneemt! Veel mensen hebben de slof te strak waardoor het paard opgekropt loopt met het hoofd op de borst (en die paarden worden ipv vwnw gereden voor in de krul getrokken zonder dat de achterhand ook maar iets brengt)! En daar ben ik tegen! Maar ik ben dan ook geen voorstander van touwtjes en bijzet! Mijn bijrijdpaard zet ik wel los bij..maar mijn eigen 2,5 jarige (longeer ik nog niet) die loopt nu in de bak al met dr neus over de grond..waarom dan bijzetten? Laat dr maar zo lopen ben ik al lang blij! Lekker los door dr lichaam!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:53

vivian_ve schreef:
ik vind dat als je er goed mee omgaat het een heel fijn hulpmiddel kan zijn.

Leg dan maar eens uit hoe het precies werkt, en wat het verschil is met dat zelfde paard rijden zonder de slof.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:55

Jeanine84 schreef:
De slof zorgt er voor (als je hem goed gebruikt) dat je paard een juiste hoofd/halshouding aanneemt!

Dat kan niet gewoon via de teugel?
En hoe zorgt een slof voor die 'juiste' houding?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:00

Bandida schreef:
Jeanine84 schreef:
De slof zorgt er voor (als je hem goed gebruikt) dat je paard een juiste hoofd/halshouding aanneemt!

Dat kan niet gewoon via de teugel?
En hoe zorgt een slof voor die 'juiste' houding?

Haha eeuh! Als je mijn bijrijd paard neemt..die is 7, nooit fanatiek gereden (kan nog niet eens galloperen onder het zadel) en snapt gewoon echt niet waar ze moet lopen, ze blijft teveel bovenin lopen, gebruikt de rug niet..en dmv de slof zakt ze meer vanuit de schoft! Ik rij dr bijna nooit met slof hoor maar soms is het wel even makkelijk om haar daar een handje te helpen!

Edit:

ze heeft dus neiging om zo te lopen:

Afbeelding

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:01

Bandida schreef:
vivian_ve schreef:
ik vind dat als je er goed mee omgaat het een heel fijn hulpmiddel kan zijn.

Leg dan maar eens uit hoe het precies werkt, en wat het verschil is met dat zelfde paard rijden zonder de slof.

nou als bijv een paard de hele tijd omzich heen of naar boven loopt te koekeloeren, dan kun je de slof omdoen om te voorkomen dat hij de hele tijd zijn hoofd omhoog doet. en dan bedoel ik niet dat je continue de slof strak hebt staan of zijn kin op zn borst trekt. zo kan je gewoon prettiger werken en is het ook fijner voor het paard i.p.v dat hij zich de hele tijd druk loopt te maken. en om ook nog te reageren op het in de krul trekken; als je hem dus goed gebruikt doe je dat dus juist niet, dan werk je vanachteren naar voren toe en zo voorkom je dus ook gelijk dat er te veel druk op de slofteugel komt.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:01

Zo heeeel zelden gebruikte ik hem onder begeleiding in de les wel eens. Mijn paard maakte zich er nog wel eens makkelijk vanaf door in een zogenaamde "valse" knik te gaan lopen en van achteren naar voren rijden om hem ronder te laten worden helpt dan niet afdoende bij hem. Hij weet zich heel goed aan het werk te onttrekken. Door de slof 5 minuutjes eraan te hangen in de les snapte hij ineens weer hoe het moet en ging de slof er weer af. Ik denk dat ik hem in de 8 jaar dat ik mijn paard heb de slof 5 keer gebruikt heb in de les. Nu ik meer ervaring heb kan ik het negen van de tien keer zelf wel oplossen, maar nu hij slijtage heeft in zijn gewrichten gebruik ik geen hulpteugels meer met rijden. Hij heeft nu soms zijn mindere dagen en dan ga ik hem niet forceren met hulpteugels maar ga een staprit maken buiten of longeer hem losjes een half uurtje.

Hoewel ik dus in het verleden zelf wel eens een slof gebruikt heb sta ik er niet achter om te pas en te onpas dat ding te gebruiken. Het zelf voor elkaar krijgen geeft veel meer bevrediging en zelfvertrouwen in je rijkunst en je leert er meer van dan van een slof. Dat is mijn mening en niet iedereen zal het met me eens zijn, maar elke keer dat ik zonder hulpteugels mijn paard nageeflijk kan krijgen is voor mij pure winst.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:05

Jullie hebben absoluut gelijk dat een slof de makkelijkste manier is om dat soort problemen op te lossen. Als ik om een of andere ondenkbare reden 10 paarden de week zou moeten rijden, en geen tijd had voor echte oplossingen, zou ik het ook per slof oplossen. Als je tijd hebt/neemt kan je echter veel diervriendelijker trainen, en liggen je hulpteugels in no-time te schimmelen in een kastje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:08

Lancome schreef:
elke keer dat ik zonder hulpteugels mijn paard nageeflijk kan krijgen is voor mij pure winst.

OK dan! Daar ben ik het mee eens. En al helemaal als je hem zonder teugeldruk echt kan laten dragen met de rug.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:11

ik snap ook wel dat het soms met andere manieren op te lossen is maar ik denk dat dat als je de slof goed gebruikt, je er geen schade mee doet. misschien kunnen we beter helemaal geen paard meer rijden want dat is eigenlijk ook dwang. maar ja, we doen het toch en de slof gebruik ik dus ook wel eens.
Scheve mond

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:14

Bandida schreef:
Lancome schreef:
elke keer dat ik zonder hulpteugels mijn paard nageeflijk kan krijgen is voor mij pure winst.

OK dan! Daar ben ik het mee eens. En al helemaal als je hem zonder teugeldruk echt kan laten dragen met de rug.

Wij denken hetzelfde, dat geeft echt zo'n super goed gevoel als hij onafhankelijk, gedragen en over de rug nageeflijk loopt. Dan is mijn hele week weer goed.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:26

ik citeer Ernst van Loon over de het gebruik van de SLOFTEUGEL:
"De slofteugel behoort alleen thuis in een kundige ruiterhand en dan nog slechts als een tijdelijk hulpmiddel
Het is een van de meest misbruikte hulpteugels, meestal echter zonder enig effect omdat een paard werkelijk nageeflijk wordt met een spontane halsdeining. De slofteugel dient veelal ter camouflering van een slechte ruiterhand. Door de katrolwerking en de verdubbeling van de kracht zal het paard zich eerder met vaste spieren spannen en op het bit gaan hangen dan zich ontspannen. Het is ook veel moeilijker om met een onderbroken weerstand bieden en met halve ophoudingen het paard los van de hand te krijgen, wat juist de bedoeling is bij paarden die weerspannig zijn nek en kaak. Er zijn dan ook maar weinig ruiters , die de bekwaamheid bezitten om de slofteugel als een middel kunnen toepassen om blijvende correctie te krijgen. En deze weinigen worden klakkeloos nageboots door velen, die de goede en slechte kanten van een slofteugel niet kennen."

Dus, het rijden met een slof op de juiste manier is heel erg moeilijk, de kans dat het fout gaat is zeer groot aanwezig. Kies dan eerder voor de thiedemannteugel of gogne om een paard over de rug te leren laten lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:00

ok bedankt voor de reacties Lachen