Pelham, wie gebruikt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Pelham, wie gebruikt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:45

Fijn bit, onze Voltaire met Franse mond loopt er fijn op. Wel heb ik er 2 paar teugels aan. Bitloos klinkt leuk, maar als ik een ongeluk op de weg krijg ben ik alleen verzekerd indien mijn paard een bit draagt.... (ik doe dus geen uitspraak of ik het wel of niet goed vind).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:01

Miriam schreef:
TS: Ik las in je profiel dat je paard ook op de baan gelopen heeft. Paarden die op de baan gelopen hebben leren harder te gaan op druk op het bit, ik denk dus ook niet dat een scherper bit de oplossing is voor je. Hoe is je paard in de bak (normaal gezien als je wel kan rijden dan hè Knipoog ), dressuurmatig goed voor elkaar?

Nee en dat zal ook niet echt meer gaan lukken.
Ze heeft kissing spines en is daarbij een headshaker.
Momenteel staat ze al twee jaar stil en word nu iedere 4 weken door een ostheopaat behandelt.
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ga doen.
Ik zou al blij zijn als ze weer een beetje aan het lopen zou komen, maar in de bak heb ik ook niks bijzonders nodig, dan rijd ik haar gewoon op een vriendelijk trensje.
Maar mocht het ooit weer eens zover komen dat ze mee het bos op kan, dan heb ik gewoon iets meer nodig want anders is er geen houden aan.
En ik wil mezelf, mijn paard en anderen niet in gevaar brengen.
Dus toen werd mij door een voormalig stalgenootje een pelham geadviseerd om als noodgeval er bij te kunnen pakken.
Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van al dat soort dingen, maar wilde gewoon eens de ervaringen van andere horen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:57

karev schreef:
Welke teugels hebben jullie eraan? ik vindt het zo'n mega hand vol als je de onderste er een x bij moet pakken. Zijn er niet dunnere teugels?
De bovenste teugel is bij mij een gewone, en de onderste is een van touw. Een kort teugeltje, hoeft er geen knoop in. Ik kan hem dan ook HEEL snel oppakken, als het nodig is. Oppakken met de pinken, handen wijd, en hij is METEEN op maat, zodat je de 'rem' aan kunt trekken Knipoog (klinkt erger dan dat het gaat hoor! haha)

Maar momenteel rijden wij NIET met de pelham, ik heb sinds een paar weken een Myler, en daar reageert ze super op! Hopelijk kan de pelham deze winter in de kast blijven liggen... Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:19

Onassa schreef:
Nee en dat zal ook niet echt meer gaan lukken.
Ze heeft kissing spines en is daarbij een headshaker.
Momenteel staat ze al twee jaar stil en word nu iedere 4 weken door een ostheopaat behandelt.
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ga doen.
Ik zou al blij zijn als ze weer een beetje aan het lopen zou komen, maar in de bak heb ik ook niks bijzonders nodig, dan rijd ik haar gewoon op een vriendelijk trensje.
Maar mocht het ooit weer eens zover komen dat ze mee het bos op kan, dan heb ik gewoon iets meer nodig want anders is er geen houden aan.
En ik wil mezelf, mijn paard en anderen niet in gevaar brengen.
Dus toen werd mij door een voormalig stalgenootje een pelham geadviseerd om als noodgeval er bij te kunnen pakken.
Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van al dat soort dingen, maar wilde gewoon eens de ervaringen van andere horen.

Ah zo.....
Ik heb mijn KWPN er toen ik er net mee crosste (in België, in NL mag het niet) een paar keer met een Pelham gestart omdat hij wel erg enthousiast was (en daarbij niet te sturen. Ik vind het lastig rijden omdat je wel heel erg zacht in moet komen met een ophouding. Nadat hij snapte dat je op tempo ook nog een stuur hebt ben ik over gegaan op een pessoa.
Dat zou misschien ook iets voor je kunnen zijn, een pessoa met dubbele teugel.... Dat is toch iets zachter dan een Pelham. Een Pelham is (ook alleen op de bovenste teugel) wel heel erg scherp. Niet iets dat ik snel bij een bloedje zou proberen ...