Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

CindyUniek schreef:ik ben tegen alle vormen van hulpteugels....
alles wat 'gedwongen' wordt = spanning.... dus verkeerde spieren
heel vroeger heb ik zelf nog wel eens met een soort slof gereden en dat wist mijn pony ook precies.... al hing hij helemaal los, kop in de (verkeerde) krul en zodra hij eraf ging, neus in de lucht....
het heeft ook gewoon geen zin......
als paarden vluchten, extreem diep lopen of extreem met neus in de lucht lopen en hij mankeert lichamelijk niets ligt het probleem toch echt bij de ruiter.... (zit/spanning/zadel/etc)
edit: en een paard doet iets altijd als gevolg van iets... en niet zoals veel mensen denken dat ze 'niet willen lopen' of 'ze weten dat het dan mis gaat'
hun reactie is altijd een gevolg op iets...
Breghje schreef:Ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik ben met Bregh een jaar bezig geweest, oa met tussendoor peesblessure en verdraaide kogel, waardoor ze zichzelf een andere houding aanmat, scheef als een banaan. Die krijg je er rijtechnisch idd een behoorlijk end uit, zodat ze nu weer in het spoor loopt. Maar als zij van nature heel erg kijkerig is, en buiten in no time terugzakt in een houding van weggedrukte rug en strijken door spanning, waarom dan geen hulpteugel mogen gebruiken? Het nodigt haar uit tot meer ontspannen lopen, en als ze dat een poosje heeft gedaan loopt ze veel en veel beter. Hoeft niet in de krul, hoeft wel haar rug gebruiken en haar eigen hals dragen. Zij doet idd als gevolg van verkeerd aangemeten houding door blessures niet goed lopen. Moet ik dat dan maar zo laten of zou ik haar ermee helpen als ze goed loopt? Ik vermoed het laatste.
Urbiezira schreef:Wij rijden sinds kort met een Thiedeman.
Ons paard drukte steeds haar rug weg en liep heel erg gespannen door de rug.
Toen heb ik aan mijn lerares gevraagd wat ik er tegen kon doen, en zij zij een Thiedeman.
Nou ja, wij een thiedeman gekocht en het werkt super! Ze loopt veel beter, veel meer ontspannen en af en toe zakt ze er zelfs een beetje in! Wij zijn er echt super blij mee!
Groetjes, Maartje
(wij is de eigenaresse en ik :p )
Urbiezira schreef:Even voor de duidelijkheid, we hebben er wel goed over na gedacht. We pakken echt niet snel naar zoiets, want we zijn van de naturals. De enige reden is dan ook dat ze niet goed liep, eigenlijk dat ze haar eigen rug zeer deed. Dat kan je natuurlijk niet laten gebeuren! Zodra ze eraan gewend is niet meer haar rug weg te drukken, gaan we het afbouwen.
. 
CindyUniek schreef:Breghje schreef:Ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik ben met Bregh een jaar bezig geweest, oa met tussendoor peesblessure en verdraaide kogel, waardoor ze zichzelf een andere houding aanmat, scheef als een banaan. Die krijg je er rijtechnisch idd een behoorlijk end uit, zodat ze nu weer in het spoor loopt. Maar als zij van nature heel erg kijkerig is, en buiten in no time terugzakt in een houding van weggedrukte rug en strijken door spanning, waarom dan geen hulpteugel mogen gebruiken? Het nodigt haar uit tot meer ontspannen lopen, en als ze dat een poosje heeft gedaan loopt ze veel en veel beter. Hoeft niet in de krul, hoeft wel haar rug gebruiken en haar eigen hals dragen. Zij doet idd als gevolg van verkeerd aangemeten houding door blessures niet goed lopen. Moet ik dat dan maar zo laten of zou ik haar ermee helpen als ze goed loopt? Ik vermoed het laatste.
die van mij heb ik ook helemaal scheef gereden, die liep uit zichzelf in een diepe krul en extreem rechtsgebogen...
gek genoeg heb ik gewoon een fysio/osteopaat.dierenarts ingeschakelt (ja dit is 1 persoon) en ben ik anders gaan trainen... na 3 maanden anders rijden zei de fysio 'ze heeft nergens geen blokkades meer in haar lijf'
ze blijft onder controle, maar het gaat steeds beter, ze leert weer voorwaarts te bewegen, vanuit haar achterhand zonder hulpteugel, spoor of wat dan ook.... gewoon goed leren rechtrichten, stellen en buigen
. Valt alleen terug in vertrouwde houding omdat die houding vroegah toen ze pijn had comfortabel was, en dus troost bied in onbekende situaties. Plus heeft zij een aangeboren scheefheid in haar skelet waardoor rechtrichten uiteindelijk meer schade zal opbrengen dan goed doen, aangezien je haar skelet niet kunt breken en opnieuw goed aan laten groeien
. Ook heeft ze, ontdekt door dezelfde steengoede fysio, neiging tot hypermobiliteit. Soms zijn de dingen nu eenmaal niet zo simpel als gewoon goed leren rechtrichten, stellen en buigen.
Soms moet je gewoon roeien met de riemen die Moeder Natuur je paard heeft gegeven, en een handje helpen met in dit geval... een Thiedemann. Tijdelijk. Breghje schreef:Is ook fysio bij geweest, en heeft ook geen blokkades. Valt alleen terug in vertrouwde houding omdat die houding vroegah toen ze pijn had comfortabel was, en dus troost bied in onbekende situaties. Plus heeft zij een aangeboren scheefheid in haar skelet waardoor rechtrichten uiteindelijk meer schade zal opbrengen dan goed doen, aangezien je haar skelet niet kunt breken en opnieuw goed aan laten groeien
. Ook heeft ze, ontdekt door dezelfde steengoede fysio, neiging tot hypermobiliteit. Soms zijn de dingen nu eenmaal niet zo simpel als gewoon goed leren rechtrichten, stellen en buigen.
Soms moet je gewoon roeien met de riemen die Moeder Natuur je paard heeft gegeven, en een handje helpen met in dit geval... een Thiedemann. Tijdelijk.

CindyUniek schreef:Breghje schreef:Is ook fysio bij geweest, en heeft ook geen blokkades. Valt alleen terug in vertrouwde houding omdat die houding vroegah toen ze pijn had comfortabel was, en dus troost bied in onbekende situaties. Plus heeft zij een aangeboren scheefheid in haar skelet waardoor rechtrichten uiteindelijk meer schade zal opbrengen dan goed doen, aangezien je haar skelet niet kunt breken en opnieuw goed aan laten groeien
Soms moet je gewoon roeien met de riemen die Moeder Natuur je paard heeft gegeven, en een handje helpen met in dit geval... een Thiedemann. Tijdelijk.
en dan ga ik me toch afvragen of het dan fair is om zulke verwachtingen van zo'n paard te hebben...
uiteindelijk is een paard er niet voor gemaakt om op te rijden, als het dan doet op een juiste manier, waarbij hij buikspieren aanpsant om de ruiter te kunnen dragen en hem goed rijd schaad het niet, maar waarom dan per se met een paard willen rijden die er zelf dus pijn aan over houdt, of dus met een hulpteugel moet lopen, vanwege foutjes?
als jouw lichaam iets niet kan, ga je toch ook niet tot het uiterste om perse die beweging te willen maken? ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om lekker te gaan wandelen, weiland opzoeken met grote schuilstal en lekker borstelen.....
(tis geen aanval, ik kan jouw paard niet zien, maar als ik zo'n verhaal bij mijn paard had was dit mijn oplossing geweest)
Breghje schreef:Wahahahahahahaha!!! Sorry, maar hier moet ik echt even heel erg hard om lachen. Je stelt geen enkele maar dan ook geen enkele vraag over de aard van de scheefheid, of ze helemaal genezen is van de blessures oid. Nee, je trekt meteen de conclusie dat ze pijn moet hebben. Lees eerst al mijn posten eens goed na. Ik ga zo het bos in op mijn paard dat pijn heeft.![]()
miep1979 schreef:Zelf gebruik ik geen enkel hulpmiddel (meer)......
Voor beginnende ruiters vind ik een HULPteugel een uitvinding....
Een ruiter kan zo het ruitergevoel ontwikkelen......
Ben wel een voorstander van het gebruik van een coque of elastiek, thiedemann heb ik zelf nare ervaringen mee en een slof hoort niet thuis in de handen van een beginnende ruiter

CindyUniek schreef:Breghje schreef:Wahahahahahahaha!!! Sorry, maar hier moet ik echt even heel erg hard om lachen. Je stelt geen enkele maar dan ook geen enkele vraag over de aard van de scheefheid, of ze helemaal genezen is van de blessures oid. Nee, je trekt meteen de conclusie dat ze pijn moet hebben. Lees eerst al mijn posten eens goed na. Ik ga zo het bos in op mijn paard dat pijn heeft.![]()
je zegt zelf 'fysio geweest geen blokkades VALT TERUG in oude vertrouwde houding'....
dan geloof ik dat je hiermee zelf aangeeft dat er nu dus geen blessures meer zijn, anders had je je eigen woorden anders neer moeten zetten.......
als mijn paard een scheef skelet zou hebben, wat je zelf aangeeft wat niet te veranderen is, waardoor rechtrichten niet eens mogelijk is, maar alleen maar kan rijden dmv een hulpteugel zou ik nog s aan mezelf twijfelen ja!

Breghje schreef:Nogmaals:
LEEEEEESSSSSSS!!!!!!!!!! En nu ben ik echt ervandoor.
fury schreef:Voor beginnende ruiters vind ik een HULPteugel een uitvinding....
Een ruiter kan zo het ruitergevoel ontwikkelen......
Even heel bot gezegd: Omdat je dan met hulpteugel leert hoe het paard loopt als hij zn hoofd naar beneden houdt? (wat een heel verkeerd gevoel is wat je jezelf aanleert als goed ruitergevoel, ik vraag me af hoeveel mensen er werkelijk eens op een ontspannen, voorwaarts en netjes in de aanleuning gereden paard hebben gezeten. Dat bolle gevoel wat de rug geeft als je er een slof aanknoopt is echt heel wat anders).
mistid schreef:Ik ben er niet op tegen. Integendeel.
In januari dit jaar heb ik een nieuwe pony gekregen. Een springpony (mijn eerste geklasseerde, ik had altijd jonge pony's gehad). Dat was duidelijk aan haar hals te zien, een heeeeeele gespierde onderhals (echt een bobbel) en bovenhals was niets.
Ik heb haar dagelijks lang en laag aan de slof laten lopen, en de dikke bobbel is helemaal weg. Ze heeft nu bovenhalsspieren en kan weer fatsoenlijk nageven.
Ik rijd er nu bijna niet meer mee, maar wanneer ik denk 'ze heeft het weer even een keertje nodig' pak ik hem er weer bij.
Mits goed gebruikt vind ik hulpteugels okee
) en we hebben niet allemaal een perfect gebouwd toppaard.. We streven ernaar om zo goed mogelijk te rijden, te verbeteren en het voor het paard zo goed mogelijk te doen. Heb je hierbij een hulpteugel nodig, hetzij voor jezelf, je paards houding, om iets erdoor te rijden, om je paard iets te leren, en je doet het met beleid en doordacht (want uiteraard gaan we hiervan uit) moet je dan doormodderen zonder hulpteugels?AngeliqueB schreef:Niemand hier is een Anky (tenminste.. ik neem aan dat Anky niet incognito meebokt) en we hebben niet allemaal een perfect gebouwd toppaard.. We streven ernaar om zo goed mogelijk te rijden, te verbeteren en het voor het paard zo goed mogelijk te doen. Heb je hierbij een hulpteugel nodig, hetzij voor jezelf, je paards houding, om iets erdoor te rijden, om je paard iets te leren, en je doet het met beleid en doordacht (want uiteraard gaan we hiervan uit) moet je dan doormodderen zonder hulpteugels?
De reacties van sommigen, op een paard wat hulpteugels 'nodig' heeft moet je niet eens rijden is erg kort door de bocht...

. fury schreef:@ cindyuniek: We bedoelen hetzelfde, ik ben alleen nog een beetje slaperig en dan dingen verwoorden gaat soms wat minder.
Ik vind dat er heel veel ruiters zijn die zeggen: Oh kijk wat loopt mijn paard heerlijk ontspannen. En dan zie ik ondertussen een paard wat zijn hoofd-hals 'netjes' in de houding houdt, maar echt ontspannen? Nee. Voorwaarts? Nee. Dus ik vraag me dan af hoe goed hun 'ruitergevoel' is. Of ze echt wel eens meegemaakt hebben hoe het voelt op een paard wat ontspannen, voorwaarts in de aanleuning loopt.
Vandaar ook, als je iemand wilt laten leren wat echt ruitergevoel is, kan je dat volgens mij niet bereiken door een hulpteugel erbij te gebruiken. De beginnende ruiter leert het dan, in mijn ogen, verkeerd.