Zadel zonder zweetbladen de oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Guzzista

Re: Zadel zonder zweetbladen de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:10

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:47

Die zijn vrij bekend in de Anglosaksische wereld, zit hier ook ergens een verdeler?
Er zijn eigenlijk ook een hoop 'gewone' Europeese zadelmakers die voor een extra wijde boom kunnen zorgen hoor. Je ziet die zadels niet op websites, dat verkopen ze nu eenmaal niet veel, maar ze bestaan wel. Een goeie zadelpasser laten langskomen lijkt me wel wat met die buitenmaatjes van jullie..
Je kan wel oneindig blijven passen als je er niet eens op een namiddag een tiental verschillende stuks op kan leggen of zo Knipoog

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:27

senta schreef:
Lenneke: Podium heb ik geprobeerd, leek me ook wel wat, maar dat zadel is te lang. Jouw Massimo problemen had ik al ergens gelezen, kennelijk is het zadel niet goed in staat wisselende bespiering goed op te vangen.

Voor de mensen die vinden dat het zadel te ver naar voren ligt op de foto's: dat klopt, het ligt hier al niet optimaal meer, dit is vlak voordat we het hebben laten vermaken. Overigens heeft mijn haflinger nog aardig wat schoft, dus je zou verwachten dat het dan niet naar voren hoeft te schuiven.

We hebben vandaag weer de thorowgood geprobeerd, maar die schoof nu wat naar voren. We gaan het nogmaals proberen met een iets smallere boom. Verder zijn de kussens van de massimo bewerkt en gaan we het een week of twee proberen met rijden, dan wordt ie nogmaals gecontroleerd.

Van gaston-mercier zadels heb ik gehoord dat ze niet super zouden liggen op een breed paard, maar meer iets voor smallere paarden zijn.

Barefoot is mijn zit niet en een andere pommel is geen optie, ik heb hem namelijk verkocht Haha!

Ghost heb ik ook al over gdacht om dat eens als testzadel te proberen

Geen enkel zadel met vaste boom kan wisseling van spieromvang opvangen, daar zijn ze niet op gemaakt, dus ook de Massimo niet...
Maakt de Massimo geen minder zadel, het is een heel goed zadel, zeker ook voor brede paarden. Soms spelen er veel factoren waardoor zadels beter of minder passen op verschillende paarden, het is een vrij complex verhaal...
In TS verhaal is denk ik de triceps het probleem, paarden die op de voorhand lopen en aanleg hebben om rond triceps vet op te slaan kunnen daar soms problemen krijgen. Oplossingen zijn: meer op de achterhand laten lopen, afvallen (maar beide oplossingen zijn niet altijd makkelijk bij Haflingers ed) of inderdaad een zadel zoeken dat die triceps helemaal vrij laat.

Gaston Mercier maakt nu een extra brede boom en de panelen (kussens) zijn wat anders geworden, zodat ik de zadels nu veel geschikter acht voor ook de bredere paarden. Ook Guichard is heel leuk voor brede paarden. Beiden laten triceps vrij.

Podium gaat niet heel breed, dus vraag of dat lukt. Plus de singelophanging is vrij ver naar achter waardoor het zadel sneller naar voren schuift bij paarden met de singelplak vlak achter de elleboog (zoals bv Haflingers)

Malibaud heeft nu een grotere maat erbij (vroeger waren ze niet erg breed) maar de kussens vind ik erg smal en hard bij deze zadels. Ze houden wel de triceps mooi vrij en ze zijn kort.

Zaldi maakt een aantal merken na, zijn zeker leuke zadels, maar soms nemen ze de nadelen van het origineel mee...

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:29

ik weet wel dat iets over een dressuur zadel maar dit zadel ken ik niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:12

Moragh schreef:
Malibaud heeft nu een grotere maat erbij (vroeger waren ze niet erg breed) maar de kussens vind ik erg smal en hard bij deze zadels. Ze houden wel de triceps mooi vrij en ze zijn kort.

Kussens heeft het in feite niet, het zadel is een soort beklede boom. Ik heb er een matje met schaap onder voor de demping.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:18

Guzzista schreef:
Jammer dat hier nog niemand op geantwoord heeft. Ik heb beetje zelfde probleem. Mijn Haflinger heeft me er zelfs eens afgesmeten toen ik met zadel reed en is veel ontspannender zonder zadel.
Ik dacht ook aan een Massimo Trail, maar weet dus niet of dit een oplossing is voor hem.

Hier wil ik nog even op reageren. Dat op mijn haflinger de Massimo niet goed meer ligt, zegt natuurlijk niets over andere haflingers. Elk paard is toch weer anders, ookal zijn ze van hetzelfde ras. De Massimo is wel mooi kort, laat de ruggegraad mooi breed vrij en heeft brede kussens. Het zadel zit ook heerlijk. Als ie goed ligt zijn het hele fijne zadels, een kwestie van proberen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:27

Moragh schreef:
Geen enkel zadel met vaste boom kan wisseling van spieromvang opvangen, daar zijn ze niet op gemaakt, dus ook de Massimo niet...
Maakt de Massimo geen minder zadel, het is een heel goed zadel, zeker ook voor brede paarden. Soms spelen er veel factoren waardoor zadels beter of minder passen op verschillende paarden, het is een vrij complex verhaal...
In TS verhaal is denk ik de triceps het probleem, paarden die op de voorhand lopen en aanleg hebben om rond triceps vet op te slaan kunnen daar soms problemen krijgen. Oplossingen zijn: meer op de achterhand laten lopen, afvallen (maar beide oplossingen zijn niet altijd makkelijk bij Haflingers ed) of inderdaad een zadel zoeken dat die triceps helemaal vrij laat.

Moon is het afgelopen jaar enorm afgevallen, meer kan er niet af Haha! . Ook brengt hij de achterhand beter onder en loopt hij daardoor nu veel ruimer. Desondanks blijven die triceps inderdaad flink.
Moragh schreef:
Gaston Mercier maakt nu een extra brede boom en de panelen (kussens) zijn wat anders geworden, zodat ik de zadels nu veel geschikter acht voor ook de bredere paarden. Ook Guichard is heel leuk voor brede paarden. Beiden laten triceps vrij.

Klinkt interessant, zal ik zeker in mijn achtehoofd houden! Overigens is Moon nu niet extreem breed meer, in the thorowgood had hij een wide maat boom nodig (de rode boom) en geen extra wide. De bomen van Thorowgood zijn vergelijkbaar met die van Wintec, voor wie dat meer zegt.