Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
senta schreef:Lenneke: Podium heb ik geprobeerd, leek me ook wel wat, maar dat zadel is te lang. Jouw Massimo problemen had ik al ergens gelezen, kennelijk is het zadel niet goed in staat wisselende bespiering goed op te vangen.
Voor de mensen die vinden dat het zadel te ver naar voren ligt op de foto's: dat klopt, het ligt hier al niet optimaal meer, dit is vlak voordat we het hebben laten vermaken. Overigens heeft mijn haflinger nog aardig wat schoft, dus je zou verwachten dat het dan niet naar voren hoeft te schuiven.
We hebben vandaag weer de thorowgood geprobeerd, maar die schoof nu wat naar voren. We gaan het nogmaals proberen met een iets smallere boom. Verder zijn de kussens van de massimo bewerkt en gaan we het een week of twee proberen met rijden, dan wordt ie nogmaals gecontroleerd.
Van gaston-mercier zadels heb ik gehoord dat ze niet super zouden liggen op een breed paard, maar meer iets voor smallere paarden zijn.
Barefoot is mijn zit niet en een andere pommel is geen optie, ik heb hem namelijk verkocht![]()
Ghost heb ik ook al over gdacht om dat eens als testzadel te proberen
Moragh schreef:Malibaud heeft nu een grotere maat erbij (vroeger waren ze niet erg breed) maar de kussens vind ik erg smal en hard bij deze zadels. Ze houden wel de triceps mooi vrij en ze zijn kort.
Guzzista schreef:Jammer dat hier nog niemand op geantwoord heeft. Ik heb beetje zelfde probleem. Mijn Haflinger heeft me er zelfs eens afgesmeten toen ik met zadel reed en is veel ontspannender zonder zadel.
Ik dacht ook aan een Massimo Trail, maar weet dus niet of dit een oplossing is voor hem.
Moragh schreef:Geen enkel zadel met vaste boom kan wisseling van spieromvang opvangen, daar zijn ze niet op gemaakt, dus ook de Massimo niet...
Maakt de Massimo geen minder zadel, het is een heel goed zadel, zeker ook voor brede paarden. Soms spelen er veel factoren waardoor zadels beter of minder passen op verschillende paarden, het is een vrij complex verhaal...
In TS verhaal is denk ik de triceps het probleem, paarden die op de voorhand lopen en aanleg hebben om rond triceps vet op te slaan kunnen daar soms problemen krijgen. Oplossingen zijn: meer op de achterhand laten lopen, afvallen (maar beide oplossingen zijn niet altijd makkelijk bij Haflingers ed) of inderdaad een zadel zoeken dat die triceps helemaal vrij laat.
. Ook brengt hij de achterhand beter onder en loopt hij daardoor nu veel ruimer. Desondanks blijven die triceps inderdaad flink.Moragh schreef:Gaston Mercier maakt nu een extra brede boom en de panelen (kussens) zijn wat anders geworden, zodat ik de zadels nu veel geschikter acht voor ook de bredere paarden. Ook Guichard is heel leuk voor brede paarden. Beiden laten triceps vrij.