Het leed dat zadel heet… HELP!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: Het leed dat zadel heet… HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:30

En anders kun je altijd een gelpad kopen om over de zitting te doen...creeer je zelf je 'zachte' zit. Knipoog *heb je al 1 moeilijke factor weggenomen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:32

Bella schreef:
En anders kun je altijd een gelpad kopen om over de zitting te doen...creeer je zelf je 'zachte' zit. Knipoog *heb je al 1 moeilijke factor weggenomen*

idd en anders zo'n schapen bondje die zitten ook heerlijk

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:36

als je zelf niet lekker zit, kan je nooit lekker inwerken op je paard. En dus is het voor het paard ook een stuk minder.
En als je er lagen tussen gaat stoppen krijg je dat je verder van je paard komt te zitten en ook dan komen de hulpen minder door.
Dus ik snap heel goed dat ts naar een zadel zoekt wat voor zowel haar paard als voor haarzelf comfortabel is.
@ ts helaas kan ik je niet helpen met je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door Barco op 14-10-08 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:38

hier nog iemand die ook met dat probleem zit.
Rondgeribte pony, geen schoft korte rug.
Ook ik wou altijd een dressuurzadel. Wintec is met 34cm te smal en extra brede versie van wintec is de smalste boom weer te wijd. Ook ik heb van alles geprobeerd en wou het liefst bij dressuur blijven.
Heb nu een thorowgood gekocht VZH, afwachten, want het moet nog worden opgestuurd.

http://www.tackshop.nl/shop_nl/product_ ... 6711687edf
Hier staat nog een massimo VZH zadel met boommaat 40

Als je uiteindelijk je eisen bijstelt zul je vast wel een zadel vinden, of je moet een heel ruim budget hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:39

Barco schreef:
als je zelf niet lekker zit, kan je nooit lekker inwerken op je paard. En dus is het voor het paard ook een stuk minder.
En als je er lagen tussen gaat stoppen krijg je dat je verder van je paard kokmt te zitten en ook dan komen de hulpen minder door.
Dus ik snap heel goed dat ts naar een zadel zoekt wat voor zowel haar paard als voor haarzelf comfortabel is.

zo'n gel zitting is nog geen cm dik dus dat maakt écht niet uit hoor...
Maar haar eisen zijn best streng voor haar buget en dan ook nog met een paard die een moeilijkere rug heeft word het echt niet makkelijker...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:40

weet je waar je eens naar moet kijken?! naar de WOW zadels! die kunnen ze echt verschrikkelijk goed passend maken, je hebt ze in zwart en bruin kleuren. Ik heb een foto gezien van een paard met een verschrikkelijk doorgezakte rug en ook daar konden ze een zadel passend voor maken omdat die mensen zoveel verstand hadden van onderandere de anatomy van het paard.. zoek maar eens wat info als je wilt..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:43

Anoniem schreef:
Barco schreef:
En als je er lagen tussen gaat stoppen krijg je dat je verder van je paard kokmt te zitten en ook dan komen de hulpen minder door.

zo'n gel zitting is nog geen cm dik dus dat maakt écht niet uit hoor...
Maar haar eisen zijn best streng voor haar buget en dan ook nog met een paard die een moeilijkere rug heeft word het echt niet makkelijker...

Ik heb zelf ook zo'n gelzitting gehad dus ik weet waar ik het over heb Knipoog En je voelt zeker wel een hoop verschil.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:53

Barco schreef:
Ik heb zelf ook zo'n gelzitting gehad dus ik weet waar ik het over heb Knipoog En je voelt zeker wel een hoop verschil.

Ja, eindelijk geen rugpijn meer Haha!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:18

Vonnie84 schreef:
[HAR] welk zadel voor de ECHT brede paarden?
Hier kun je nog ideeën op doen. O.a. de Massiomo http://www.bluebalance.nl

Boommaat 33/34 is niet zo super breed eigelijk. Ik heb op mijn schimmel een nog bredere liggen. Het merk van dat zadel is Spalding. Maar die vind je vaak niet 2e hands en nieuw vallen ze buiten je budget.

De breedte is vaak geneens het probleem(zo maf breed is ie inderdaad niet), alleen gaan dan heel veel zadels de hoogte in qua schoftruimte en daar zit het hem nu net in. Knipoog Dan komen de kussens niet meer uit op zijn rug.

@ Bella, JC en rossner wordt ten zeerste afgeraden om te laten verbreden, ik neem dan ook liever niet het risico!

Momenteel heb ik stomweg niet de financieën om een nieuw daaleman oid te laten maken. Anders had ik het allang geweten en gedaan!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:25

Nog even doorsparen dan een WOW zadel aanschaffen Cool
Erg handig..onder een 18 inch Wow kunnen 17 inch kussen gezet worden
Dit zadel is verder ook aanpasbaar zodat je het op een evt. volgend paard ook passend gemaakt kan worden
www.zadelmakerijboer.nl

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:27

unamie schreef:
Nog even doorsparen dan een WOW zadel aanschaffen Cool
Erg handig..onder een 18 inch Wow kunnen 17 inch kussen gezet worden
Dit zadel is verder ook aanpasbaar zodat je het op een evt. volgend paard ook passend gemaakt kan worden
http://www.zadelmakerijboer.nl

Daar ben ik ook echt verliefd op, maar zal voor de time being toch echt een goed passend zadel moeten hebben. Ik heb er nu een VZH zadel opliggen die ik echt niet lekker vind zitten en die nu ook niet meer goed gaat liggen op mijn fjord.

Wat kieffer betreft, daar kan ik gewoon echt niet op rijden, dan loop ik na een half uur met de blaren op mijn priveterrein!!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:30

www.tweespan.com Een van de Fryso zadels is waarschijnlijk geschikt voor jou.
Deze zadels zijn speciaal ontwikkeld voor ronde en wat korte ruggen. Ze komen langs om diverse modellen te passen en te laten proberen. Verder zijn er allerlei opties voor wrongen en kussens, etc.

Succes ermee!!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:50

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:01

Ik zou eerst voor een Wintec gaan en doorsparen voor een zadel op maat, ook omdat het nog een jong paard is kan het best zijn dat je nu een duur zadel op maat laat maken, en dat het over een jaar door bijvoorbeeld een betere bespiering niet meer lekker ligt, dat zou toch echt zonde zijn.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:09

Ik zou toch kijken voor bijvoorbeeld een zaldi. Verder geef je aan boommaat 33/34 te zoeken en dan past een kn wijde boom niet omdat deze te smal is, dit is al een 34 boom evt door iets uithalen van vulling uit te breiden tot ongeveer een 35. Stubben is niet aan te raden om deze breder te laten maken, maar dat is denk ik met ieder zadel. Verder zal er niet veel binnen je budget liggen. Misschien een zadelmaker in de buurt die veel doet met dit soort type paard. Verder zit er een soort zadelmarkt in bleskensgraaf met veel zadels voor brede paarden moet je maar even via marktplaats opzoeken, op zich mooie zadels voor niet al te veel, alleen wel even proef zitten, ik zat er niet goed op Haha! .

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:16

ik heb je gepm't, zit met hetzelfde probleem.

qua budget zou ik als ik jou was echt kijken naar een massimo. Dit omdat hier het kussenkanaal ook mooi breed is en de vorm van de boom beter aansluit bij de schoft (waar dus eigenlijk geen schoft zit bij jouw fjord).

Al die kieffer zadels en alles wat hier genoemd is zijn geen optioe. misschien gaan ze net breed genoeg, maar ze vallen vaak toch smaller dan 34. bovendien sluit de vorm van de boom niet mooi aan.

zaldi en tiets'e choice raad ik je ten zeerste af

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:29

Daarom ben ik dus ook voor mijn massimo gegaan, hij ligt super en idd het kussenkanaal is erg breed. Ik kan wel eens foto's maken vanavond van de onderkant van het zadel ed als er geinteresseerden zijn?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:30

massimo is idd ideaal. het is dat het bij mij waarschijnlijk niet gaat passen omdat mijn fjord een holle rug heeft, andershad ik dieook gekocht. ik spaar nu door voor een WOW

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:58

@Aafje: JC's bestaan er tot standaard boommaat 33, maar als je contact opneemt met JC zelf, zal er vast wel een grotere boommaat gemaakt kunnen worden. (bedoel...er is toch iemand die de hoek van de bomen bepaald en die is vast wel zo kundig dat er een net even een paar graden breder is)
Maar in zo'n geval hoef je niet eens te spreken over verbreden...

Verder is het verbreden van een boom nooit optimaal als je vergelijkt met een origineel, logisch. Maar als je een goede kwaliteit boom hebt die een kleine fractie verbreed wordt, kun je met heel iets kwaliteitsverlies nog een super zadel hebben, toch!?
Hoe vaak en hoeveel zul je rijden met het zadel? Het is echt niet zo dat het correct verbreden van een boom direct de kwaliteit de grond in boort. Zolang je een zadelboom maar geen hele centimeters wil verbreden.

Daarnaast heb ik altijd meegekregen dat je een boommaat 34 met kussenvulling bijv wel een 33,5 van kunt maken, maar van een 34 boom met uitvullen een 35 maken? Nee die is mij compleet nieuw Schijnheilig (ik hoor graag de uitleg)

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:07

BrittKitt, ik ben wel benieuwd naar foto's van je Massimo! heb je er ook foto's van op je paard?

Donderdag komt Esther van Green Distance bij mij meten, ben erg benieuwd!

Ik heb ook een brede fjord, geen schoft ect

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:06

Overleg een met een echt goede zadelmaker, zoals Kootstra in Groningen, die kan je vast goed informeren.
Hij kan vast ook wel mensen noemen welke ook goed zijn bij jou in de omgeving, anders wel via via.
Ik snap je probleem, maar daar is vast en zeker wel een passende oplossing voor te vinden.
Een telefoontje zijn de kosten niet toch?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:54

Bella schreef:
@Aafje: JC's bestaan er tot standaard boommaat 33, maar als je contact opneemt met JC zelf, zal er vast wel een grotere boommaat gemaakt kunnen worden. (bedoel...er is toch iemand die de hoek van de bomen bepaald en die is vast wel zo kundig dat er een net even een paar graden breder is)
Maar in zo'n geval hoef je niet eens te spreken over verbreden...

Verder is het verbreden van een boom nooit optimaal als je vergelijkt met een origineel, logisch. Maar als je een goede kwaliteit boom hebt die een kleine fractie verbreed wordt, kun je met heel iets kwaliteitsverlies nog een super zadel hebben, toch!?
Hoe vaak en hoeveel zul je rijden met het zadel? Het is echt niet zo dat het correct verbreden van een boom direct de kwaliteit de grond in boort. Zolang je een zadelboom maar geen hele centimeters wil verbreden.

Daarnaast heb ik altijd meegekregen dat je een boommaat 34 met kussenvulling bijv wel een 33,5 van kunt maken, maar van een 34 boom met uitvullen een 35 maken? Nee die is mij compleet nieuw Schijnheilig (ik hoor graag de uitleg)

JC is niet zo makkelijk te bestellen in 33(iig niet in mijn omgeving), en als je eindelijk een zadelmaker heb gevonden die dat wil doen dan wordt er tussen neus en lippen door wel nog even verteld dat al past het zadel niet dat er dan niet geruild kan worden en dat je een zadel MOET afnemen.
Daar heb ik echt geen trek in!! Dat trucje heb ik nu 2x gehad en zit niet op een 3e te wachten.

@josie, kootstra kan ik inderdaad wel eens bellen, alleen mijn probleem stomweg via de telefoon uitleggen is niet zo heel makkelijk.
Helaas zitten er weinig goede zadelMAKERS in Zuid-holland(zgn. zadelpassers wel maar ook daar is de kwaliteit niet om naar over huis te schrijven :'(

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:45

de nieuwe kieffers zijn echt wel boterzacht Ja (mijn ervaring met de innsbruck en de rusty). Tevens is de boom verstelbaar. Regelmatig staat er wel eentje op MP, succes ermee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:24

kootstra zit in groningen, en mocht je hem bij je paard willen hebben, dan zul je hem zelf van huis moeten halen en weer terugbrengen.
Ik ben aan het wachten op m'n nieuwe zadel. Een Thorowgood L4 (leren) met verwisselbare boom. in cob uitvoering, dus korte versie.
Het is hetzelfde soort zadel als de T4, maar dan van leer.
Ik heb de T4 geprobeerd en deze lag eigenlijk best goed. Alleen was dat een warmbloedversie (dus te lang) en had die geen verwisselbare boom.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:40

Een massimo, lijkt me echt iets voor je. Vraag Herman van Countrymill eens te komen. Of de wintec isabel. Daar past een extra breed kopijzer wel in die eigenlijk bij een ander winteczadel hoort speciaal voor brede paarden. En dan heb je een middeldiepe zit, je kan er extra dikke kniewrongen op zetten en hij zit echt superzacht! Die past ook nog binnen je budget. Succes