Zadelprobleem --> arabier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Zadelprobleem --> arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:53

klopt passier is vrij compact..

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:15

Ik ga maar even een documentje maken en alles op een rijtje zetten anders ga ik alles door de war halen..
Ik heb voor mijn vorige paard inderdaad ook een passier gehad. Het was een behoorlijk oud zadel, maar het zat heerlijk!

Het zadelatelier heeft inderdaad een groot aanbod, maar ik word er niet helemaal wijs uit of de kussen rond lopen.
Ik denk dat ik nog even wacht met een zoekadvetentie, totdat Tom vd Brink langs is geweest. Hij kan mij als het goed is een aantal merken en types geven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:25

De zadels die ik proefgereden heb voor het zadelatelier waren zadels met de kussens meer rond en opzij geplaatst, zodat het gewicht meer zijdelings verdeeld werd. Dit omdat je anders snel achter de achterste rib uitkomt (wat niet mag).

Mijn eigen paard is heeeeel pietepeuterig, maar die reageerde daar erg goed op. Vooral het laatste zadel dat ik proefgereden heb, zat prima.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:26

Heeft jouw paard dan zo'n korte rug?

Volgens alle zadelmakers die hier ooit geweest zijn (en dat zijn er véél), had mijn paard één van de kortste Arabierenruggen die ze al gezien hadden. Ik slaag perfect met een Schumacher, Daaleman of KN. Helaas werken de boombreedtes van deze zadels niet zo mee en zijn ze in no time te klein.
Moest je interesse hebben, de Schumacher en de Daaleman zijn te koop.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:28

Ik ben ook ruim 2,5 jaar aan het zoeken geweest voor mijn Arabier X Welsh.
Niks paste, maar sindskort heb ik een Passier Grand Gilbert.
En die ligt super.
Inchmaten vallen groot, maar toch ligt ie super op zijn korte ruggetje.
Dit zadel gaat dan ook nooit meer weer Bloos

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:35

@ precious20: Voor het mooie zou mijn arabier inderdaad een 17" zadel moeten hebben, dat ligt mooi kort. Hij heeft namelijk ook nog eens een behoorlijke schouderpartij die redelijk ver naar achter ligt. Kort en rond geribt, weinig schoft, flink wat schouder.. Helaas pas ik niet in een 17" zadel. Ben zelf 1.73m en weeg 63 kilo, heb echt wel een 17,5" nodig

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:39

ik vind een kn ook nog wel lang hoor..toevallig gisteren erop gehad en ook die lag niet goed..
vriendin van mij heeft een fjord die ook een zeer korte rug heeft en die werd stubben aangeraden..persoonlijk vind ik stubben niet fijn zitten,maar dat is ieder zn ding natuurlijk

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:39

Zowel Schumacher als Daaleman vallen redelijk kort. Vooral de Daaleman! Beide zadels zijn 17,5 inch maar zijn toch kort genoeg voor onze moeilijke arabierenruggen. Ook mijn paard (foto's in profiel) heeft een korte rug, ronde ribbenkast, wel een hoge schoft die lang doorloopt, heel wat spiermassa achter de schouder en rondom de schoftstreek, en ook behoorlijk wat schouder.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:49

Precious20 schreef:
Zowel Schumacher als Daaleman vallen redelijk kort. Vooral de Daaleman! Beide zadels zijn 17,5 inch maar zijn toch kort genoeg voor onze moeilijke arabierenruggen. Ook mijn paard (foto's in profiel) heeft een korte rug, ronde ribbenkast, wel een hoge schoft die lang doorloopt, heel wat spiermassa achter de schouder en rondom de schoftstreek, en ook behoorlijk wat schouder.

Ik zou hem wel een keer willen passen, maar je woont iets te ver weg.. Ik weet nu iig wel dat ik bijvoorbeeld ook naar een 2e hands Daaleman kan kijken. Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:53

Geen enkel probleem! Lachen Als je hem toch zou willen passen, dan hoor ik het wel.
Veel succes nog!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:59

Precious20 schreef:
Heeft jouw paard dan zo'n korte rug?

Volgens alle zadelmakers die hier ooit geweest zijn (en dat zijn er véél), had mijn paard één van de kortste Arabierenruggen die ze al gezien hadden. Ik slaag perfect met een Schumacher, Daaleman of KN. Helaas werken de boombreedtes van deze zadels niet zo mee en zijn ze in no time te klein.
Moest je interesse hebben, de Schumacher en de Daaleman zijn te koop.

Je bedoelt mij?
Ja, mijn Arabier heeft een extreem korte rug. Heb toen ik mijn Arabier kreeg heel lang gezocht naar een dressuurzadel, uiteindelijk redelijk geslaagd maar nu hij ouder wordt past dat zadel steeds minder goed, ook weer ivm die rug (schoft valt wat meer in, en daarom kantelt het nu naar voren). Dus moest ik opnieuw op zoek. Zadelmaker erbij gehad, die me er op wees dat mijn oude zadel eigenlijk ook al aan de lange kant was voor hem, en dat ik eigenlijk alleen een op maat gemaakt zadel kon kiezen, ook ivm met m'n eigen zitmaat (die trouwens niet extreem groot is ,17,5 inch). Andere zadelmaker erbij gehad voor de zekerheid, die zei precies hetzelfde. Dus ben uiteindelijk bij een op maat gemaakt zadel uitgekomen.

Maar die van het zadelatelier passen hem dus wel erg goed, ben alleen op endurance uitgekomen nu, en niet op dressuur.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:10

Hannahfrouk, ik bedoelde het op de TS Knipoog maar dat was ook niet zo duidelijk te merken uit de context, sorry daarvoor.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:12

Daaleman is zeker een aanrader, ik heb 'n soortgelijk paardje en tot nu toe heeft alleen een Daaleman goed gelegen..
Hij kan ook erg goed aanpassen als je met een tweedehandsje komt dat redelijk past..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:17

Precious20 schreef:
Hannahfrouk, ik bedoelde het op de TS Knipoog maar dat was ook niet zo duidelijk te merken uit de context, sorry daarvoor.

Oh, ik dacht al. Maakt niet uit.
Haha!

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:42

Heb ook even op een website gekeken met Zaldi zadels, de dressuurzadels vond ik er ook wel interessant uitzien.. Ik wil namelijk wel in de "normale" zadels blijven. Heeft iemand iemand ervaring met een dressuurzadel van Zaldi?

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 09:29

Niemand?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:48

Lysanne schreef:
Niemand?

Mijn dochter heeft een tijdlang met een Zaldi Grand Prix gereden. Volgens haar het fijnste zadel waar ze ooit op gezeten heeft, lag helaas niet goed op haar Epony (zeer lastige rug) en zijn we overgestapt op een Albion (dito top trouwens). De Zaldi was 10 jaar oud, maar zag eruit als nieuw, echt super kwaliteit leder en enorm zitcomfort.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:17

Ik had op het AVforum ook al gereageerd, maar heb je al eens een Albion of Jaguar geprobeerd? Die zadels hebben ook ronde kussens en zijn redelijk kort. Ik heb zelf een Jaguar gekocht vorige week, bij de Heuvelhoeve. Is een 18 inch, maar dat zou je niet zeggen zo kort is ie. Sita heeft ook ronde ribbetjes en een korte rug, alleen heeft zij wel een hoge schoft. De Albion en de Jaguar lagen allebei perfect, alleen zat ik in de Albion niet zo lekker. Zaldi heb ik zelf geen ervaring mee, weet wel van iemand die zo'n zadel al jaren heeft en er erg tevreden over is. Ligt wel op een grote KWPNer, weet dus niets over de ligging op een kort paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:55

sanie22 schreef:
Albion of Jaguar geprobeerd? Die zadels hebben ook ronde kussens en zijn redelijk kort. Ik heb zelf een Jaguar gekocht vorige week, bij de Heuvelhoeve.

De tip van Dabbs (o.a. Jaguar) had ik dus ook gegeven. Zijn m.i. ook ideale zadels voor paardjes met korte rug, waar toch een grotere zitmaat op moet. De heuvelhoeve is destijds ook bij ons geweest, mijn dochter vond juist de Albion fijner dan de Dabbs (Jaguar) Lachen

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:06

IK heb inderdaad op die site gekeken en dat sprak mij ook zeer aan, zijn alleen wel behoorlijk prijzige zadels dus hoop dat ze een 2e hands hebben liggen. Ik heb volgende week nog een afspraak met iemand, (deze verkoopt geen zadels) als ik dan weer wat wijzer ben geworden denk ik toch dat ik de heuvelhoeve ga bellen.. Jammer dat zij het 2e hands aanbod niet op de site hebben staan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:10

Ze hebben wel 2ehands, zijn bij ons aan huis geweest met zowel nieuwe als 2ehands zadels. Moet je gewoon even aangeven als je een afspraak maakt.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:13

Zal echt blij zijn als ik weer een zadel heb.. *LOL* Het is de laatste tijd zo mooi weer om lekker in het duin of over het strand te rijden.. Verdrietig

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:33

Ik denk dat je het beste een zadel op maat kan laten maken.
Ken namelijk iemand en die had ook altijd problemen met zadels, de ene keer had ze een goed zadel maar werd t weer te krap na een paar maanden en dat is toen een paar keer gebeurd.
Ze heeft toen een zadel precies op maat laten maken voor haar paardje en daar heeft ze nu nog steeds plezier van.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:09

Als je een zadel op maat laat maken wil ook niet altijd zeggen dat het precies past en ook goed blijft liggen.. Ik wil mijn budget ook onder de 1000,- houden dus dan gaat een zadel laten maken niet lukken.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:11

Ik heb een 3/4 arabier en heb 17" Euroriding diamant erop liggen. Hij ligt echt perfect, maar zou bij hem ook wel 17,5" passen. Dit zadel is echt aan te raden, zit onwijs lekker!