Moeilijke arabieren rug! Alles schuift naar voren!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Moeilijke arabieren rug! Alles schuift naar voren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:05

Dat een zadelmaker het even niet meer weet, wil nog niet zeggen dat het een goede zadelmaker is. Voor sommige arabieren is er echt bijna niets te vinden. Daarnaast is het budget van TS beperkt, dus dat maakt het ook niet eenvoudiger. Veel merken zadels die nu genoemd worden zijn veel duurder dat TS wil uitgeven. Zelf heb ik ook al heel wat goede zadelmakers bij mijn paarden gehad en de beste ervaringen heb ik met Herman van Country Mill uit Nijkerk. Hij heeft heel veel ervaring met arabieren en kan zadels ook aanpassen. Hij geeft een eerlijk advies en niets is hem te veel. Een tweedehands zadel lijkt mij heel moeilijk, behalve dan de Wintec omdat die een verwisselbare boom heeft. Je kunt niet zomaar iets op marktplaats zoeken, omdat je er toch een zadelmaker bij nodig hebt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:06

CxX schreef:
thorowgood heb ik geprobeerd. Lag niet lekker. Ik heb met een boomloos zadel gereden en dit schoof ook. Ik rij nu met een dressuur zadel. De singel stoten zijn al extra naar voren gezet. Maar het schuift ook nog steeds.

Ik hoor wel veel mensen over de wintec zadels. Deze zijn ook nog wel te betalen. Mis ga ik hier naar kijken..

Nu Rijd ik endurance en is het niet alleen belangrijk dat het goed licht op mijn paard maar het moet ook lekker zitten Tong uitsteken
Ik heb bewust gekozen voor een dressuur zadel.

De Massimo Trail zadels lijken me erg fijne zadels. Helemaal omdat het toch best veelzijdige zadels zijn. Deze zijn alleen vrij duur.

Ik geloof dat ik er op het endurance forum (dus niet op bokt) 2 te koop heb zien staan, 2e hands... maar weet het niet meer zeker.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:07

immii_clarr schreef:
Ik ken 2 mensen die dit probleem ook met hun paard hebben gehad. Uiteindelijk paste een kentaur super!

Ik heb ook een kentaur op mijn arabier, maar mijn arabier heeft juist wel schoft.. veel schoft zelfs... Dus naar voren schuiven is er bij hem niet bij.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:47

Zou iemand mij misschien een rijtje kunne ngeven van een antal zadelmakers.
Mijn paard staat in soest. Misschien is er nog eentje in de buurt?

Verder heeft mijn arabier behoorlijk veel schoft. Heeft vrij steile schouders en is als het waare een soort trechtervorm. Ze heeft ook een iets ingezakte rug. Erg moeilijk allemaal dus..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:42

stuur bourrelier op bokt eens een pb, zij heeft er echt superveel verstand van en komt volgens mij door het hele land

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:43

Als ik jou was zou ik toch Country Mill bellen. Hij komt ook in Soest, want hij zit zo'n beetje overal in het land. Hij komt zelfs bij ons in Zuid-Holland. Als je hem het probleem uitlegt, dan weet hij wel wat hij mee moet nemen. Misschien heeft wel een Massimo tweedehands.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:06

Hoi TS,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Ook bij haar schoof het zadel naar voren. John Kool van Best Fit heeft toen samen met mijn veearts (geweldige service!!) gekeken naar een goed zadel. We kwamen uit op de Henry de Rivel. Dit is een zadel wat enorm geschikt is voor smalle schouders ronde ribben paarden, want er zit een ingebouwde voorsingel in. Dit houdt dus in dat de singel een heel stuk stabieler ligt en niet meer schuift. Wij hebben dit zadel nieuw gekocht van John, maar je hebt kans dat hij ook tweedehands zadels ervan heeft liggen.

EDIT: er staat er een op MP, met een duidelijke foto van het singelstotensysteem: http://link.marktplaats.nl/193355165

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:05

John Kool is ook bij mij geweest en heeft onze Euroriding Diamant opnieuw opgevuld en volgens hem lag hij goed op onze arabier. Op zich past het zadel wel en ligt goed op haar rug (zo op het oog), maar als je gaat rijden, zit je binnen no-time op haar nek. Zonde van mijn geld, want nu ligt het zadel ongebruikt in de garage. Persoonlijk vind ik dat Herman veel meer ervaring heeft met arabierenruggen dat John Kool. Aangezien ik ze allebei bij mijn paarden heb gehad, mag ik denk ik wel zeggen dat ik uit ervaring spreek.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:36

Jol1 schreef:
John Kool is ook bij mij geweest en heeft onze Euroriding Diamant opnieuw opgevuld en volgens hem lag hij goed op onze arabier. Op zich past het zadel wel en ligt goed op haar rug (zo op het oog), maar als je gaat rijden, zit je binnen no-time op haar nek. Zonde van mijn geld, want nu ligt het zadel ongebruikt in de garage. Persoonlijk vind ik dat Herman veel meer ervaring heeft met arabierenruggen dat John Kool. Aangezien ik ze allebei bij mijn paarden heb gehad, mag ik denk ik wel zeggen dat ik uit ervaring spreek.

Ikzelf heb geen ervaring met Herman, maar ik begreep dat John bij hem in de leer is geweest toch? En heeft Herman dan nu een goed zadel voor je paard aangemeten?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:27

Ik heb op mijn voormalige verzorgpaard ook met een wintec pro dressuur gereden op een smalle arabier alleen mijn ervaring hiermee is, is dat ook dit zadel heel erg schuift.

En nou werkt het plastic waarvan het zadel is gemaakt ook niet echt mee.
In dit zadel zat dan ook zo'n verwisselbare boom, heb verschillende geprobeerd alleen heeft nooit het goede resultaat opgeleverd.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:00

john kool was ook bij mij geweest en heeft een voorsingel in mijn wintec gebouwd, met als gevolg dat me paard een kapotte rug heeft!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:40

Een voorsingel is ook niet de oplossing
Er komt dan veel te veel druk op de schoft/schouder

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:46

Ik dacht dat mijn arabier ook niet breed was en had altijd een medium of smalle boom. Ik ben nu aan mijn 5de zadel en deze bevalt mij super. Herman van de Countrymill is geweest en die zei dat ik juist een paardje had met een breede rug.
Ik heb er nu een massimo trail opliggen maat 39 en dat is echt heel breed.
Ik zou niet zelf gaan klooien, maar er een goede zadelmaker bijhalen en ik raad de countrymill aan. En je kunt het zadel nog 2 weken testen ook als je dat wil!
John Kool is ook bij mij geweest en die heeft mij ook een verkeerd zadel aangemeten. Niet heel erg verkeerd, maar hij lag gewoon niet goed.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:08

Ik zou inderdaad er nog een andere (goede!) zadelmaker bij laten komen, misschien dat die nog een idee heeft. Dat kan je later altijd overleggen met je eigen zadelmaker (weet niet of dat voor jou uitmaakt).
Ik ben (blij) verrast nu opeens ook slechtere ervaringen over meneer kool op bokt te lezen. Heb hem een keer bezig gezien en dat was gewoon echt slecht werk. Ook zadel van iemand anders gezien en hoe dat lag (aangemeten door john kool), laat ik het zo zeggen, ik was met dat zadel niet gaan rijden (maar ja ik ben ook een pietlut wat zadels betreft Haha! )...
Nog mooier, een goedgekeurd zadel, keurig opgevuld door een zadelmaker die al 40 jaar in het vak zit, paard liep als een trein, wilde hij nog even wat meer opvullen (dan zou het dus veel te dik/hard worden).
Ok, tis nu wel duidelijk denk ik Clown .
Verder is een voorsingel wel nuttig, maar absoluut niet de oplossing om het zadel strak te trekken zodat het niet meer schuift. Ik rij ook een breed rond paard, met weinig schoft. Heb een knightrider er nu op liggen, voorsingel zit standaard een gaatje losser dan de ander singelstoot en paard heeft heerlijk veel schoudervrijheid.