balansteugel? hoe wat waar wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: balansteugel? hoe wat waar wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:21

Maar hoe rij je er dan mee? Hoe gebruik je hem dus.....en hoe zit het vast aan het zadel als je hem zelf knoopt?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:42

Hij zit niet vast aan je zadel toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:10

Puchje schreef:
Ik snap het wel. Als je je gewicht naar achter verplaatst om het paard bijvoorbeeld te laten halthouden, dan zit de teugel aan het zadel vast en krijgt het paard dus ook extra druk op de borst, wat duidelijker is voor het paard.
Allen moet je dan wel heel duidelijk zijn vanuit je zelf al.

zij zegt van wel

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:12

ja dat las ik ook, maar volgens mij is ie gewoon los hoor, en kun je hem bij je normale teugels oppakken....

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:16

Idd nog noit van gehoord, ik doe idd ook vaker bij het inrijden/zadelmak maken een haltertouw of beugelriem om de nek voor houvast.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:26

Interesant hahaha.

Mijn verhaaltje:

Tijdens buitenritten hang ik altijd een halstertouw om mijn VZ-paard zijn hals (altijd handig zown ding bij je). Ik ontdekte dat ik daar perfect op kan remmen, in alle entosiasme (vergeef me de spelling) vergeet dit paard soms zijn controle te houden en met een zeer zachte druk op het touw staat ik zeer snel en gecontroleerd stil. Bij mij is dit touw dan ook de handrem genaamd. Ik had geen id dat er ook echt zown teugel bestond.
Ik gebruik heb dus veel maar dan in amateur versie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:28

ja oke dat ze ermee remmen dat kan ik me nog wel voorstellen, maar dat het helpt, met kop in de lucht en te diep lopen, dat snap ik dus niet

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:44

Mijn verhaal was maar een hersenspinsel hoor Haha! !

Ik snap het te liep lopen wel, want dan zit dus die teugel in de weg voor de paarden.
Weet je, ik ga het gewoon eens uitproberen Haha!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:46

ohhh haha, zet jij me even op het verkeerde been

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:47

Ik heb mijn paard een paar keer op een halstouw gereden, en daarop maakte ze haar hals mooi rond (met bit ook)... En dat deed ze zeker op de (lichte!) druk van het touw tegen haar hals. Dus misschien zit er ergens een verstopt knopje aan de hals? Haha! Toen ik dat vroeg aan iemand die demo's "rijden met neckrope" geeft, bevestigde ze dat er inderdaad een balanspunt zit... Maar in hoeverre dat echt zo is...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:51

oke interessant, ik ben pas net bezig met hem, maar misschien een optie om te proberen als het zo blijft

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:58

Ik rij mijn paard heel vaak optomingloos met een string om de hals (String = parelli's voor touw van 1.50 meter lang Knipoog ), dan merk ik dat ook.
Daarom ga ik het eens combineren Haha!

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:10

Ben een half jaartje geleden ongeveer op aanraden van mn instructrice gaan rijden met balansteugel. Heb overigens niet zo dure gekocht maar gewoon een touw van 6 meter gekocht en dit een stuk geknoopt en omgehangen.
Afbeelding
Zo hangt ie zeg maar als ik hem op maat heb, en los komt ie tot de borst Ja

Ik ben er mee gaan rijden omdat mijn paard giga onder me uit liep en niet goed aan mijn zit liep. Door de balansteugel had ik meer balans en kon ik beter mijn evenwicht houden. Ook hielp het mij om mijn handen mooi stil te houden tijdens de sprongen en het vooruit rennen van mijn paard. Doordat ik mijn handen door de balansteugel meer op 1 plek houdt vind ik het ook makkelijker om een constante lichte druk te houden op mijn teugels waardoor mijn paard langzaam aan meer aan de teugel liep in plaats van met zn neus naar de sterren Haha!
De teugel heeft mij dus zowel geholpen met mijn eigen balans als zowel het ontspannen rijden van mijn paard Ja

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:23

Ik ga het van de week maar eens uitproberen, kan nooit kwaad..

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:33

Ik heb antwoord op mijn mail gehad Lachen Hier ook even voor jullie. Ik vind het nu wel wat duidelijker, en ga het van het weekend proberen Tong uitsteken

Citaat:
De balansteugel gebruik je samen met je gewone optoming.

De balansteugel bestaat uit een vrij stug touw met een teugel er aan vast die je kunt verstellen met een gesp.

Hij ligt aan op de halsbasis.

Veel paarden die bv op het bit hangen of op de voorhand lopen reageren erg goed op een licht signaal tegen de borst.

Het effect is dat ze beter terug te nemen zijn en halthouden en dat ze beter hun achterhand eronder brengen.

Het is even wennen om 2 teugels in je handen te hebben en het is ook even zoeken naar hoe strak je de een en de ander vasthoudt.

De balansteugel ligt licht aan, maar je trekt er niet constant aan, je geeft er kleine signalen mee.

Wanneer een paard eenmaal begrijpt wat de bedoeling is zal hij ook beter naar het bit (of bitloze optoming) gaan luisteren als hij de neiging had op het bit te hangen.

Een paard dat de neiging heeft op de voorhand te lopen kan je met de balansteugel leren lichter te worden en het gewicht meer naar de achterhand te brengen.

Ook kan je je paard, als hij al goed loopt leren zich nog beter te verzamelen.

Het is belangrijk dat je niet continu gaat trekken aan de balansteugel, dan gaat het paard terug trekken (dat is niet anders dan met een bit). Je geeft er kleine signalen (steeds even druk en weer ontspannen) mee.

Niet alle paarden reageren even goed en bij sommige gebeurt er heel weinig. Soms duurt het ook gewoon langer voordat een paard begrijpt wat je bedoelt en moet je een aantal keren met de balansteugel rijden..

Bij paarden die aangespannen worden gereden werkt de balansteugel meestal niet omdat deze paarden gewend zijn bij druk op hun borst flink tegendruk te geven.

Als je twijfelt of de balansteugel je paard zal helpen kan je improviseren met een halstertouw om de hals van je paard. Dat houdt minder makkelijk vast, maar het geeft je wel een idee of je paard reageert of niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:41

Super! dank je

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:53

aha dat is een handig mailtje, ook de post van + foto van Rossi trouwens! Ik denk dat ik even ga fröbelen met een halstertouw, ik heb geen "problemen" wat betreft onder me uit lopen of rennen, maar fleurtje zou zeker wat meer mogen verzamelen en zich bewuster worden van haar achterhand. En baadt het niet dan schaadt het niet voorlopig....En als het niks is, weet ik dat ook weer. Maar heb goede hoop....Ik hou jullie op de hoogte!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:41

Ik ook Knipoog Ook nog een mailtje gehad van de webshop, komt in principe op hetzelfde neer Ja Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wánneer je druk op deze teugel moet uitoefenen dus op welk moment je in moet werken..

Citaat:
De balansteugel is een hulpteugel die los om de hals van het paard wordt gedragen. Hij is niet verbonden met het hoofdstel of singel. De balansteugel (het woord zet het al) zorgt voor een betere balans van het paard onder de ruiter. Het wordt gebruikt in combinatie met een gewoon hoofdstel, maar kan ook met een bitloos hoofdstel. Paarden die gemakkelijk tegen de hand gaan, hun rug niet gebruiken en paarden die de neiging hebben te diep te lopen hebben veel baat bij de balansteugel.
De balansteugel wordt dus gebruikt als tweede teugel en de teugelvoering is net als bij een stang-en trens hoofdstel. Bij gebruik van de balansteugel zal het paard zijn gewicht meer naar de achterhand verplaatsen, waardoor de achterhand meer gaat dragen en hij zijn gewicht beter over zijn vier benen verdeelt en dus beter in balans komt. Het paard maakt de bovenlijn langer, maakt beter gebruik van zijn rug en maakt zijn hals mooi rond, zonder achter de teugel te gaan.
Het vergt uiteraard enige oefening om goed met de balansteugel om te gaan.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:42

Volgens mij is het ook erg praktisch om je handen stiller te houden Ja

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:45

dat zeker!
ik heb een tijdje met een touw om de hals gereden omdat mijn paard niet goed tegen mijn ''drukke'' handhouding kon in het begin..
als ik aan mijn paard merkte dat hij t niet meer fijn vond, even druk eraf en touwtje erbij pakken..
dan houd je je handen mooi stil en van zn mondje af

edit; toen wist ik niets van balansteugel af hoor, was puur hulpmiddel voor mezelf voor mn handhouding Lachen

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:54

Zeer handig!
even een stipje.
Gebruik je deze teugel dan als ze gaan hangen op hun bit??
Hoeveel druk zet je daar dan op?

we zijn allen enorm benieuwd!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:44

Eponastable schreef:
Zeer handig!
even een stipje.
Gebruik je deze teugel dan als ze gaan hangen op hun bit??
Hoeveel druk zet je daar dan op?

we zijn allen enorm benieuwd!

Daar kan hij dus inderdaad voor gebruikt worden ja Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:34

wilma84 schreef:
Inderdaad komt de balansteugel bij Linda Tellington Jones vandaan. Ik gebruik 'm regelmatig (in de vorm van een ruw touw-uitvoering). Vooral bij jonge paarden, maar dan gaat het meer om m'n eigen balans als ze eens een keer ongepland naar voren schieten. Je merkt trouwens wel dat ze meteen terugkomen als die halsteugel in werking komt. Je hoeft met he gewone teugels aan bit of kaptoom dan niet zoveel te doen. Ook gebruik ik diezelfde touw uitvoering bij paarden die er een gewoonte van maken om weg te stormen (al dan niet bokkend). Ze rennen dan achter hun zwaartepunt aan als het ware. Als je dan de balansteugel erbij pakt komen ze écht terug. Ik vermoed een combinatie van reflex (druk aan de voorkant) en -heel gemeen misschien maar ook wel effectief- de balansteugel drukt op hun luchtpijp... Je kunt er ook gewoon meerijden als een soort cordeo (halsring e.d.). DAn heeft het als gunstig bijeffect dat de hand van de ruiter stiller blijft en veel paarden zullen dan met wat meer vertrouwen (en dus gemakkelijker in balans) bewegen. Best een handig ding, maar je hebt 'm zo geknoopt van een stuk touw!

Hier is idd een deel van juist. de werking zit hem in het volgende. Door de druk die de balansteugel op de onderkant van de hals uitoefend wordt een bepaalde spiergroep geactiveerd, nl die groep spieren tussen de voorbenen. Hierdoor gaat het paard meer in balans lopen. Ik gebruik hem ook af en toe eens (maar moet eens een iets handiger ding zoeken, want ik vind hem niet fijn als hij te dik in mn handen komt). Het wordt idd gebruikt bij paarden die teveel op de voorhand kukelen. of heel zenuwachtig zijn/worden. Dit kun je dan gaan combineren met een band om de achterhand enzovoort. Alles heeft zn betekenis. Iig die balansteugel en die activatie van die spiergroep is dacht ik ook wetenschappelijk onderzocht naar het effect ervan. Bleek wel degelijk effect te hebben. Ik dacht dat je vnl 55% contact op de balansteugel moet houden tegenover 45% teugelcontact. Ik vind het iig een handig ding. Nettere oplossing dan veel andere hulpteugels.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:43

Ik zal het eens navragen!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:10

vraagje, als je met je balansteugel rijdt heb je dan niet de neiging om je duimen naar binnentoe te draaien? lijkt zo op die foto van de shop, wss moet je ze losser maken zeker zodat het valt als een slofteugel?

Waar vind je ergens lederen balansteugels buiten die website??