Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Puchje schreef:Ik snap het wel. Als je je gewicht naar achter verplaatst om het paard bijvoorbeeld te laten halthouden, dan zit de teugel aan het zadel vast en krijgt het paard dus ook extra druk op de borst, wat duidelijker is voor het paard.
Allen moet je dan wel heel duidelijk zijn vanuit je zelf al.
!

Toen ik dat vroeg aan iemand die demo's "rijden met neckrope" geeft, bevestigde ze dat er inderdaad een balanspunt zit... Maar in hoeverre dat echt zo is...
), dan merk ik dat ook.

Hier ook even voor jullie. Ik vind het nu wel wat duidelijker, en ga het van het weekend proberen 
Citaat:De balansteugel gebruik je samen met je gewone optoming.
De balansteugel bestaat uit een vrij stug touw met een teugel er aan vast die je kunt verstellen met een gesp.
Hij ligt aan op de halsbasis.
Veel paarden die bv op het bit hangen of op de voorhand lopen reageren erg goed op een licht signaal tegen de borst.
Het effect is dat ze beter terug te nemen zijn en halthouden en dat ze beter hun achterhand eronder brengen.
Het is even wennen om 2 teugels in je handen te hebben en het is ook even zoeken naar hoe strak je de een en de ander vasthoudt.
De balansteugel ligt licht aan, maar je trekt er niet constant aan, je geeft er kleine signalen mee.
Wanneer een paard eenmaal begrijpt wat de bedoeling is zal hij ook beter naar het bit (of bitloze optoming) gaan luisteren als hij de neiging had op het bit te hangen.
Een paard dat de neiging heeft op de voorhand te lopen kan je met de balansteugel leren lichter te worden en het gewicht meer naar de achterhand te brengen.
Ook kan je je paard, als hij al goed loopt leren zich nog beter te verzamelen.
Het is belangrijk dat je niet continu gaat trekken aan de balansteugel, dan gaat het paard terug trekken (dat is niet anders dan met een bit). Je geeft er kleine signalen (steeds even druk en weer ontspannen) mee.
Niet alle paarden reageren even goed en bij sommige gebeurt er heel weinig. Soms duurt het ook gewoon langer voordat een paard begrijpt wat je bedoelt en moet je een aantal keren met de balansteugel rijden..
Bij paarden die aangespannen worden gereden werkt de balansteugel meestal niet omdat deze paarden gewend zijn bij druk op hun borst flink tegendruk te geven.
Als je twijfelt of de balansteugel je paard zal helpen kan je improviseren met een halstertouw om de hals van je paard. Dat houdt minder makkelijk vast, maar het geeft je wel een idee of je paard reageert of niet.
Ook nog een mailtje gehad van de webshop, komt in principe op hetzelfde neer
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wánneer je druk op deze teugel moet uitoefenen dus op welk moment je in moet werken..Citaat:De balansteugel is een hulpteugel die los om de hals van het paard wordt gedragen. Hij is niet verbonden met het hoofdstel of singel. De balansteugel (het woord zet het al) zorgt voor een betere balans van het paard onder de ruiter. Het wordt gebruikt in combinatie met een gewoon hoofdstel, maar kan ook met een bitloos hoofdstel. Paarden die gemakkelijk tegen de hand gaan, hun rug niet gebruiken en paarden die de neiging hebben te diep te lopen hebben veel baat bij de balansteugel.
De balansteugel wordt dus gebruikt als tweede teugel en de teugelvoering is net als bij een stang-en trens hoofdstel. Bij gebruik van de balansteugel zal het paard zijn gewicht meer naar de achterhand verplaatsen, waardoor de achterhand meer gaat dragen en hij zijn gewicht beter over zijn vier benen verdeelt en dus beter in balans komt. Het paard maakt de bovenlijn langer, maakt beter gebruik van zijn rug en maakt zijn hals mooi rond, zonder achter de teugel te gaan.
Het vergt uiteraard enige oefening om goed met de balansteugel om te gaan.
Eponastable schreef:Zeer handig!
even een stipje.
Gebruik je deze teugel dan als ze gaan hangen op hun bit??
Hoeveel druk zet je daar dan op?
we zijn allen enorm benieuwd!
wilma84 schreef:Inderdaad komt de balansteugel bij Linda Tellington Jones vandaan. Ik gebruik 'm regelmatig (in de vorm van een ruw touw-uitvoering). Vooral bij jonge paarden, maar dan gaat het meer om m'n eigen balans als ze eens een keer ongepland naar voren schieten. Je merkt trouwens wel dat ze meteen terugkomen als die halsteugel in werking komt. Je hoeft met he gewone teugels aan bit of kaptoom dan niet zoveel te doen. Ook gebruik ik diezelfde touw uitvoering bij paarden die er een gewoonte van maken om weg te stormen (al dan niet bokkend). Ze rennen dan achter hun zwaartepunt aan als het ware. Als je dan de balansteugel erbij pakt komen ze écht terug. Ik vermoed een combinatie van reflex (druk aan de voorkant) en -heel gemeen misschien maar ook wel effectief- de balansteugel drukt op hun luchtpijp... Je kunt er ook gewoon meerijden als een soort cordeo (halsring e.d.). DAn heeft het als gunstig bijeffect dat de hand van de ruiter stiller blijft en veel paarden zullen dan met wat meer vertrouwen (en dus gemakkelijker in balans) bewegen. Best een handig ding, maar je hebt 'm zo geknoopt van een stuk touw!