Voorlopig op je ongebroken trens blijven rijden. Het lijkt me niet echt prettig om 2 ongebroken mondstukken in de mond te hebben eerlijk gezegd. Ik zou dan een dubbelgebroken met een platliggend tussenstukje proberen. Die gaan niet tegen het gehemelte aan. En je stang dan uiteraard met een lage of geen tongboog.
Ik ben niet in één seizoen van B naar Z gegaan. Ik ben in januari gestart in de L2 en rijd nu in de M2 met 3 winstpunten. Omdat mijn merrie erg gevoelig reageert op dingen willen zijn instructeur heel rustig aan een stang en trens bij haar introduceren. Voornamelijk ik ben erg bang dat als we dat te snel doen, mijn merrie weer helemaal van de leg is. De bedoeling is om haar eerst een paar keer het bit in te doen en na een paar minuten weer uit. en zo verder opbouwen. Ik blijf net zolang op mijn trens starten tot ik ontspannen op stang en trens kan rijden. Het heeft geen haast. vandaar ook mijn vraag of er uberhaubt ongebroken onderlegtrensen bestaan.
Suzanne F. : dank je voor de tip. Dit zal ik ook voorleggen aan mijn instructeur.
Ik zal alle voors en tegen afwegen en overleggen met mijn instucteur. Ik wil namelijk niet koste wat het kost met stang en trens rijden.
mensen...typisch bokt. weten het allemaal beter, en dat laten ze niet op een al te aardige manier weten . heel typisch
super dat je al ietsje verder bent gekomen. maar of er ongebroken onderlegtrensen zijn, dat zou niet onmogelijk zijn. moet alleen heel goed zoeken vermoed ik.
Ik had hetzelfde probleem als jij - paard met weinig plaats, klein mondje, laag verhemelte. Ik heb eerst gewoon doorgereden op ongebroken trens en ben langzaam aan overgegaan op S&T.
Ik heb toen gekozen voor een dunne, dubbelgebroken onderlegtrens en een dunne stang met minimale tongboog en zeer korte scharen. Toch was het een mond vol.
Uiteindelijk heb ik maar kort mee gereden. Ik kon er wel mee uit de voeten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de ongebroken trens fijner reed, ik had het idee dat mijn paard er toch last van had want het bleef voor hem toch een mondje aardig vol, er was geen plek meer voor wat dan ook, en dus zag ik er de toegevoegde waarde niet van in.
Ik ben toen overgeschakeld weer op mijn enkelgebroken trens.
Mijn tip dus - niet doen, zeker als jouw paard fijn rijd op de enkelgebroken.