pmarena schreef:I.m.o. zeggen zweetplekken / vieze pads ontzettend weinig, het enige waar je echt bij op moet gaan letten is wanneer de hele zadelplek nat is op hele kleine stukjes na, dan wordt het interessant

Maar een natte / vieze voor- en achterkant is doodnormaal. Wanneer je een prima passend zadel en perfect zittende ruiter hebt, dan begint het vies & zweterig worden aan de achterkant van je zadel.
Naarmate je langer / intensiever rijdt wordt die plek steeds groter. De voorkant wordt dan ook zweterig. En gaandeweg worden die plekken steeds groter naar elkaar toe. Het midden is dan gewoon nog niet aan de beurt gekomen maar als je door blijft rijden wordt dat normaal gesproken ook helemaal nat en dan zie je alleen nog een droge ruggengraat.
En zelfs die wordt vervolgens helemaal nat als je dan nog verder doorrijdt

Daarom zegt bvb. een droog middenstuk niet zoveel.
Interessante uitleg, dus ik hoef me niet direct druk te maken over het drogere middenstuk? We hebben ook maar een half uurtje gereden waarbij 50% gestapt aan de lange teugel (jong paard).
J0anieke schreef:Heb je nou meer opvulling gestopt bij de 'schone' plekken in je pad?
Eigenlijk maak je daardoor alleen maar meer druk daar.
Ik dacht dat als daar geen zweet zit/de pad daar droog en schoon blijft, daar dan meer druk zat maar niet persé warmer?
Idem, de achterkant van de pad die viezig is: minder druk dan de schone plek, wat meer beweging mogelijk maakt.
Ja, ik heb met de opvulling (zelfgemaakte inlagers) alleen het "schone" gedeelte opgevuld, omdat het zadel bij het rijden naar achter gleed en dan naar voren kiepte, waardoor er steeds meer druk op de schoft kwam.
Het paard is rondgeribt met hoge schoft en nog weinig bespiering op de rug (zoals je op de foto's kunt zien), voor boomloze zadels is dat de minst ideale combinatie. Ik ben dus aan het experimenteren met zelfgemaakte inlagers als frontriser om het zadel stabiel te houden en de schoft vrij.
DubbelDun schreef:In het midden was het het warmst (waar je zit is) dat is duidelijk te zien. Verder is de druk op de pommel-einden niet gelijkmatig verdeeld.
Citaat:
Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.
Ik denk dat die 'vuilere' plek eerder komt door het bewegen en niet door druk.
Ja, dat van de beweging klopt, zo had ik er ook nog niet naar gekeken. Het viel me gisteren bij het opvullen gewoon op dat het voorste deel schoner was dan het achterste deel, toevallig was dat schonere deel precies daar waar ik de frontriser inlagers net had gestopt.
Hoe bedoel je trouwens dat de druk op de pommeleinden niet gelijkmatig verdeeld is? Tussen links en rechts, of van boven naar onder?