Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:31

340 euro voor een singel ? Wow !

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:37

Maris schreef:
340 euro voor een singel ? Wow !

Helaas wel voor de h-singel van wow... daarom op zoek naar een alternatief...

De fairfax lijkt men zadel naar voor te trekken...

Maris

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:26

Ik vond de h Singel drie keer niets. Niet qua prijs, niet qua kwaliteit en niets qua comfort voor paard. EN paard vond het ook totaal niets.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:38

Hoi, ik heb een leuk jong paard, en wil hier graag een zadel op hebben. Nu zat ik te denken aan wow, om de eigenschappen, maar ook omdat het zo enorm aanpasbaar is. Wat zijn jullie ervaringen daarmee, en is het een goed idee of kan ik beter eerst een ander zadel opleggen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:43

Avalanche81 schreef:
Hoi, ik heb een leuk jong paard, en wil hier graag een zadel op hebben. Nu zat ik te denken aan wow, om de eigenschappen, maar ook omdat het zo enorm aanpasbaar is. Wat zijn jullie ervaringen daarmee, en is het een goed idee of kan ik beter eerst een ander zadel opleggen?

Als ik wist wat ik nu weet kocht ik direct een wow zadel...

Ik heb eerst een winteczadel gehad, daarna kent and masters, daarna euroriding... ze groeide er steeds uit en daar heb ik ook fortuinen aan uitgegeven... ik had beter in eens geinvesteerd in een wow zadel

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:44

oke zijn ze zo goed aan te passen dan joh? Dat is wel heel cool.

Idd wil ik wel een aanpasbaar zadel omdat ik verwacht dat ze nog wel wat gaat groeien

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:58

Avalanche81 schreef:

Idd wil ik wel een aanpasbaar zadel omdat ik verwacht dat ze nog wel wat gaat groeien

Er zijn natuurlijk nog wel meer aanpasbare zadels, zeker qua boommaat. B.v. de hierboven al genoemde wintec, kent en masters en ook nog thorowgood. Wintec en thorowgood wel met name voor paarden met een rechte rug.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:35

Je kan echt veel aan laten passen(zit wel een kostenplaatje aan) , ik heb sinds januari een wow en mn paard veranderd zoveel dat er al een aantal keer het eea aangepast is. Heb ook de mazzel dat de fitter zeer regelmatig bij me in de buurt is . Gister mn zadel weer aan laten passen omdat ie toch wat naar achterover is gaan liggen (paard heeft ook een stuk meer bespiering rond de schoft gekregen) en t allerfijnste vind ik dan dat ze je weer precies in balans kunnen zetten en t paard de gelegenheid krijgt aan te geven of een aanpassing bevalt of niet ( paard ging bij een van de laatste aanpassingen net iets minder fijn naar de hand toe lopen, aanpassing weer ongedaan gemaakt en toen ging t weer, even voor de zekerheid nog een keer dezelfde aanpassing gedaan en paard gaf weer dezelfde reactie dus weer ongedaan gemaakt). Dit zou met een wolgevuld zadel niet te doen geweest zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:32

Over de singel met of zonder elastiek
Ik reed eerst met een FRA singel geheel elastisch
Helaas vond ik deze verder niet meer lekker aan mijn wow zadel zitten
Heb de Fairfax overwogen
Maar dure singel en vindt de prolite ook niks. Beide prijzig voor wat de kwaliteit is
Heb gekozen voor een Schockemole singel
Vorm bijna gelijk aan Fairfax, beide kanten elastiek aan de gespen en prijs rond de 129* maar met leuke keuze korting bij EJ van - 25%

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:48

340€ :wow: ..vond die 250€ die ik er een paar jaar geleden voor betaald had al prijzig :=

Mijn paard is er wel blij mee

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:54

Ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn wow weg ga doen en een ander zadel wat redelijk aanpasbaar is ga aanschaffen.
Mijn wow zadel is doorgeschoven van mijn ene paard naar mijn andere paard. Ik heb hem destijds gekocht omdat het het enige zadel was op dat moment waar ik nog op kon zitten met mijn eigen lichamelijke klachten.
Echter vind ik wel dat het onderhoud van het zadel erg prijzig is. En dan vooral de voorrijkosten omdat er geen fitter op redelijke afstand zit.
Mijn kussens moet nodig weer “opgepompt” worden en dat is een half jaar geleden ook nog gebeurd. Ervaren jullie dat ook zo dat je er eigenlijk heel veel werk aan hebt?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:11

ik merk er niet zoveel onderhoud aan... ik gebruik hem ook wel niet heel veel en hij is wel nog maar 2 jaar... laatste keer dat de fitter is geweest is maart bij mij... ik plan hem terug in in februari denk ik...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:34

MiniMaxi schreef:
Ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn wow weg ga doen en een ander zadel wat redelijk aanpasbaar is ga aanschaffen.
Mijn wow zadel is doorgeschoven van mijn ene paard naar mijn andere paard. Ik heb hem destijds gekocht omdat het het enige zadel was op dat moment waar ik nog op kon zitten met mijn eigen lichamelijke klachten.
Echter vind ik wel dat het onderhoud van het zadel erg prijzig is. En dan vooral de voorrijkosten omdat er geen fitter op redelijke afstand zit.
Mijn kussens moet nodig weer “opgepompt” worden en dat is een half jaar geleden ook nog gebeurd. Ervaren jullie dat ook zo dat je er eigenlijk heel veel werk aan hebt?

Nee dat is niet logisch. Normaal gesproken is dit enkel het eerste jaar van belang. Vele paarden groeien dan toch vaak. Bij nieuwe zadels zitten die consults normaal in de prijs inbegrepen, uiteraard als je bij dezelfde fitter blijft waar je aangekocht hebt.
Eens de zadels aangemeten zijn, dan volstaat een jaarlijkse controle. Dat is niet anders dan met wolgevuld. Uiteraard heeft management ook wel wat te zien. Paarden die bvb 's winters opgestald worden en 's zomers de wei opgaan, die zal je allicht 2x per jaar moeten laten controleren mits zij gaan jojo'en. Vooral met ponies kom je dat snel tegen. Sommigen lossen dit op door in de winter toch een pad te gebruiken, anderen zullen het toch echt passend willen hebben. Ook jonge paarden zullen vaak meer opvolging behoeven. (dit door groei, graad van africhting en aldus de gehele ontwikkeling)

Wel heb ik vaak een idee dat wow-gebruikers snel de oorzaak in hun zadel gaan zoeken en aldus ook altijd willen blijven 'aanpassen'. Ik heb dit al eerder aangehaald in dit topic. Het is bvb geen wedstrijd om het breedste kopijzer te bekomen... Elk paard heeft nu eenmaal zijn bouw en niet alles kan je met spieropbouw bekomen. Wow is een moduleerbaar systeem, maar dat betekent wel dat je ook alle registers aldaar moet opengooien. Verschil in kussens is al groot. De meeste kennen wel de stitchlinen en tab, maar ook de front en rear gussets of zelf volledig op maat gemaakte kussens al naargelang de noden zijn mogelijk. Maar ook daar hangt een prijs aan. Bij een wolzadel betekent dit al snel een nieuw zadel en ben je meer geld kwijt.

Maar ook de fitter is van belang. Ook hier heb ik al eens een verhaal over gedaan. Alles staat en valt met het correct fitten van de zadels. Maar ook daar heb je een stuk WOW UK en uiteraard ook de wensen van de klant (vaak ook het financiele dat parten speelt)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:24

Ik liet ook 2 keer per jaar controleren ivm gewichtsverandering van mijn paard in de zomer en winter. En dat waren inderdaad altijd beste kosten, mn door de reiskosten. Maar daar hebben we het al eens eerder over gehad.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:38

Natuurlijk snap ik dat het het totaalplaatje is wat allemaal moet kloppen. Heb ook al wel wat pech gehad met het zadel.
Eerst waren er verkeerde kussens aangemeten, dit is bevestigd door 2 andere fitters. Dus nieuwe kussens gekocht. En daarna ieder half jaar controle. Maar waar ik vooral tegenaan loop is dat ik vind dat de kussen snel plat/leger worden. Mijn paard geeft (nog) geen problemen maar ik wil dit ook graag voor zijn. Ik heb niet het idee dat het kopijzer veranderd moet worden. Dat vind ik ook helemaal niet belangrijk. Als het past past het, daar gaat het om. Maar als ik mijn hand plat op de kussens druk en ik voel de andere kant van de kussens er doorheen dan zijn ze naar mijn idee nu te leeg. En nee het hoeven geen skippyballen te zijn.
Heb het zadel nu 4 jaar, en voor mijn eigen rug, bekken en heup is dit tot op heden nog wel het best zittende zadel omdat de zitting en zweetbladen daar helemaal op afgesteld staan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:59

MiniMaxi schreef:
Natuurlijk snap ik dat het het totaalplaatje is wat allemaal moet kloppen. Heb ook al wel wat pech gehad met het zadel.
Eerst waren er verkeerde kussens aangemeten, dit is bevestigd door 2 andere fitters. Dus nieuwe kussens gekocht. En daarna ieder half jaar controle. Maar waar ik vooral tegenaan loop is dat ik vind dat de kussen snel plat/leger worden. Mijn paard geeft (nog) geen problemen maar ik wil dit ook graag voor zijn. Ik heb niet het idee dat het kopijzer veranderd moet worden. Dat vind ik ook helemaal niet belangrijk. Als het past past het, daar gaat het om. Maar als ik mijn hand plat op de kussens druk en ik voel de andere kant van de kussens er doorheen dan zijn ze naar mijn idee nu te leeg. En nee het hoeven geen skippyballen te zijn.
Heb het zadel nu 4 jaar, en voor mijn eigen rug, bekken en heup is dit tot op heden nog wel het best zittende zadel omdat de zitting en zweetbladen daar helemaal op afgesteld staan.

Je kussens lopen normaal niet 'leeg' of tenminste niet als ze goed afgesloten zijn. Ik rijd er inmiddels 10 jaar mee en ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn kussens leeglopen. Wat wel kan gebeuren is dat het leder rekt. Normaal gezien zal een fitter bij jaarlijks nazicht dit ook checken en indien nodig rechttrekken. (kussens erafhalen en de velcro iets aantrekken) Dat soepel worden geeft mensen vaak de indruk dat hun kussens leeglopen. Als ze echt leeglopen dan heb je een beschadigd kussen of is het dus niet goed afgesloten. (1cm gel en zwarte topjes erop) Graad van oppompen is afhankelijk, maar idd met een platte hand zou je de bodem niet mogen voelen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:02

Bedankt voor je reactie bulck! Ik denk dat ze dan nu idd aan het oprekken zijn. Zadel wordt regelmatig gebruikt en de kussens zijn nu 1,5 jaar oud.
Ze zijn wel netjes afgesloten met kit en stopjes. De fitter is al op de hoogte gesteld en afspraak wordt gemaakt.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:16

ik heb vandaag een 2de hands h singel aangekregen, helemaal blij en zaterdag testen maar ik heb nog een vraagje, is er een voorkant aan de singel? Of maakt het niet uit hoe ik hem aandoe? (er lijkt geen verschil te zitten in de vorm)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:28

Kay_Kim schreef:
ik heb vandaag een 2de hands h singel aangekregen, helemaal blij en zaterdag testen maar ik heb nog een vraagje, is er een voorkant aan de singel? Of maakt het niet uit hoe ik hem aandoe? (er lijkt geen verschil te zitten in de vorm)

Normaal logo'je achteraan. Ik heb die met clipse voor hulpteugels te bevestigen en dan wijst zich dat zelf uit

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:57

Dank je wel ☺️

Zen_pip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:09

Avalanche81 schreef:

Paarden veranderen inderdaad het hele jaar door, ik wil alleen nog maar aanpasbare zadels inderdaad! *D

Mocht je een paard hebben met veel beweging dan voelt het lucht kussen naar mijn mening wat als een springveer. En ik vind het al zo lastig om door te zitten :P

Ik heb naar WoW gekeken maar ben voor een Graziozo zadel gegaan. Daar is vanalles super aanpasbaar en de zit is geweldig. https://graziozo.com/nl/over-graziozo/ Het mooie vind ik dat ze echt kijken naar je zit én er een osteopaat mee denkt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:15

Ik heb nu tijdelijk de Wow van mijn lusitano op onze arabo fries met heel veel beweging, het was even wennen maar ik moet zeggen dat het me nu alles mee valt!
Ik ga voor hem ook op zoek naar een Wow!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:07

Ik heb laatst een gebruikte wow gekocht, met zweetbladen met moveable block. Ik heb al een paar jaar een wow met conventional zweetbladen maar zat daar niet helemaal goed in. Nu ik zelf bezig ben met een opleiding tot zadelpasser ga je toch ook kritischer kijken dus ik wilde daar wat aan doen. Heb nog maar een keer gereden met de moveable block (daarna was de bak nat / sneeuw) maar het is zeker een verbetering!

Als er dus nog iemand interesse heeft in een wow met conventional zweetbladen... Zitten dwg kussens met tab en stitchline onder, zitmaat 1 extra diep en headplate keuze 2 of 4. Zadel ziet er netjes uit :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:18

Oh jammer dat het een 1 is...

Ik zoek voor ons ene paard een 2 liefst gebruikt, voor de andere ga ik een nieuwe aanschaffen.
Ik kreeg van mijn fitter ook het advies om voor movable blocks te gaan, fijn dat je bevestigt dat die goed bevallen!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:17

ik val toch maar eens binnen nu ik onlangs een tweedehands wow heb aangeschaft. Eindelijk een zadel waarbij ik geen last heb van mijn heupen en paard niet van een drukpunt bij haar schouders.
Nu wil ik deze toch graag even laten checken door een fitter maar wie raden jullie aan in twente?