Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:30

yole schreef:
Bandida schreef:
Volgens mij gaat dat gewoon verder op bladzijde 101, maar voor champagne ben ik altijd wel te vinden *\o/* :j

Jij bent de topicstarter.. De jarige zorgt voor drank, wij voor de kadootjes... Helaas nog 400 pagina's te gaan.. :P
Ben wel benieuwd naar de ervaringen met de Orthoflex Patriot tov de Malibaud Gardian/Randonnée...

Ach, we zouden best eens een meeting kunnen organiseren met echte drankjes, mocht daar behoefte aan zijn :9k

Wat betreft de OF tov de Malibaud, denk dat HC hier meer over kan vertellen.

Ik vind beide modellen interessant op dit moment..
OF patriot is vergevingsgezinder (zachter, wordt niet gelijk afgestraft als je niet goed zit), maar lastig aan te komen (of je moet een nieuwe willen kopen, wat een kostbare grap gaat worden met invoerrechten + BTW, en je kunt niet passen?)
Malibaud is gewoon wat kritischer qua pasvorm (heeft iemand een oude brede maat die ik zou mogen passen?).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:40

laura1986 schreef:
Ach, we zouden best eens een meeting kunnen organiseren met echte drankjes, mocht daar behoefte aan zijn :9k

En een berg niet-Engelse tot en met exotische zadels *\o/*

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:52

:D Zou heel leuk zijn!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:55

En een stevige bok zodat we er allemaal eens kunnen op testzitten, op een manier die ook na sloten champage nog veilig is :-D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:07

:j Ik ben voor! Locatie ergens in het zuid-oostelijke deel van Noord-Brabant, Limburg of het noord-oosten van België?

Wat betreft de zadels: Wie kan er hier Frans en wie weet hoe het nu zit met Guichard? Een vriendin heeft er 1, die ga ik binnenkort eens passen (op 4 jarige leeftijd paste pown ze niet, maar is intussen een stuk gegroeit).

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:10

OOeee ik doe mee :)
Ik ben dol op drankjes en mooie zadels kijken!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:17

laura1986 schreef:
:j Ik ben voor! Locatie ergens in het zuid-oostelijke deel van Noord-Brabant, Limburg of het noord-oosten van België?

Ja beetje centraal voor iedereen.
Kunnen de eventuele geïnteresseerden even laten horen van waar ze moeten komen? Dan kunnen we ons daar wat op richten.
Ikzelf kom van het zuiden van Belgisch Limburg, maar ik zit er niet mee om een eind te moeten rijden.

Sellerie Guichard is nog steeds hier te vinden: http://guichard-sellier.fr/
Ik ken Frans, is er iets wat je niet begrijpt of zo?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:21

Ik vind het ook een goed plan. Al klinkt het zuid-oosten wel erg ver weg nu ik weer in de kop van Noord-Holland woon. Helaas heb ik nu zelf geen bijzonder zadel. Op het moment rij ik met een wintec veelzijdigheidszadel. Ik durf op het moment gewoon geen grote bedragen uit te geven aan een probeersel. Maar juist daarom zou het voor mij heel fijn zijn als ik eens wat zadels in het echt zie en kan proefzitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:25

Francis schreef:
Huiskamertopics gaan tot 500, 'gewone' topics tot 100. We kunnen ook vragen of we met het topic naar de huiskamer kunnen verhuizen, dan kan het doorlopen tot 500 en anders idd... een vervolg in deel 2. Gezien de informatieve waarde vind ik dit geen huiskamertopic...

Ben nu wel benieuwd wat hier gaat gebeuren. We zitten op 100.. maar ik zag daarnet ook op dit onderdeel van het forum een topic dat aan 194 blz zit :?

Mocht dit plots toch vol zijn, dan zal ik gelijk DEEL 2 opstarten, hier ook onder Harnachement, want ik vind het ook geen huiskamertopic.

Misschien kunnen we wel een parallel huiskamertopic starten als we echt wat gaan proberen te organiseren om zadels te kijken?? Ik kijk nu even naar Laura die zonet dat schitterend idee opgooide ;) <<)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:40

:D Ik kan wel een HK topic maken, of een meeting topic?

Ik woon tussen Eindhoven en Nijmegen en reis bij voorkeur niet zo ver (ben net treug en vind het even mooi geweest dat reizen)..

Die site van Guichard had ik ook gevonden. Van Esther enige tijd geleden vernomen dat ze ermee zouden gaan stoppen, maar dat lees ik zo niet direct terug op de site? Er staan ook actuele prijslijsten op.. Maken ze nu nog zadels op bestelling of niet?
Dan vraag nr twee, welk model is geschikt voor ´de´ rijstijl of hoe kom ik hier achter?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:51

laura1986 schreef:
Wat betreft de OF tov de Malibaud, denk dat HC hier meer over kan vertellen.

Staat al uitgebreid in dit topic Laura. Het is een vervelend kenmerk van fora dat specifieke informatie opgaat in een ongestructureerde brij.
Ik kan dat alleen herhalen en verwijs er liever naar dat het er al staat ;)
Jouw ervaring welke jij beschrijft voegt wat toé.

Overigens is een geschikte OF verbazend makkelijk te vinden. Je moet gewoon íets geduld hebben. Ebay is nu eenmaal geen catalogus uit voorraad, maar het komt écht regelmatig voorbij. Vooral op .de
Doorgaans per twee of drie tegeljk en dan weer (te) ´lang´ niets -:(-

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:06

Huertecilla schreef:
Staat al uitgebreid in dit topic Laura. Het is een vervelend kenmerk van fora dat specifieke informatie opgaat in een ongestructureerde brij.

Ja eigenlijk is het spijtig dat je niet met tags kan werken in een forum.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:08

laura1986 schreef:
:D Ik kan wel een HK topic maken, of een meeting topic?

Meetingtopic? Had ik zelfs nog nooit van gehoord :=
Kies maar hoor..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:56

laura1986 schreef:
Malibaud is gewoon wat kritischer qua pasvorm (heeft iemand een oude brede maat die ik zou mogen passen?).

Dat ze kritisch zijn is me ondertussen ook duidelijk geworden (ik vond het bijna vanzelfsprekend dat het hier zou passen maar dat blijkt bij nader inzicht dus lang niet altijd en overal het geval te zijn)... Ik zou ze als handelaar niet graag verkopen in het Benelux paardenbestand... Ze zeggen idd weleens (al grappend?) dat je het paard bij de malibaud moet kopen... voor mij dan een malibaud maximum 38W (de oude brede maat) en een paard dat daaronder past... Er is een grens aan wat een heupgewricht qua rek kan verdragen en ga je daar voorbij wordt het door deze fysieke beperking alleen al moeilijk om in de geprefereerde houding ontspannen en soepel te zitten.. De forty is wat dat betreft voor mij een brug te breed denk ik.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:15

Hier een link voor de meeting: [BM] Meeting van liefhebbers van niet-Engelse zadels!

Yole, jammer he van die Malibauds..

Ik hoop dat dat heupgewricht nog aardig wat kan gaan rekken (zal er eens maar op zoek gaan wat daarover wordt geschreven), want die benen van mij zouden echt wat meer onder me mogen hangen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:31

Wat betreft het referentiekader is het denk ik inzichtelijk om eens een Deuber Ecuyer in de hand te nemen.
Dat is zeg maar de damesconsument-uitvoering van de Malibaud Ecuyer.
Minder puur en -perfect, doch als dat de ruiter blokkeert tot goéd, dan is een ontwerp met wat compromissen tóch ´beter´.

Ook inzichtelijk is om eens op ebay.de op ´Barocksattel´ te zoeken. Een reeks prachtig uitziende zadels voor de pre-´engelse´ (Napoleontische) rijstijl.
Tót je wat verder kijkt. Het loopt van boomloos tot engels ógend als geschikt voor ´a la brida´. Dat gaat dus per definitie bij die zadels verkeerd uitpakken. Hopeloos gewoon. Tant pis.

Er staat ook een Malibaud Gardian op ebay.de +:)+ :wow:
Het is :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* :)* om eens na te denken over wat Yole/Laura mbt de Maliboud randonnee/gardian opmerken. Over de kritische pasvorm.
Het is een type McClellan zadel. Dát was weer sterk gebaseerd op het zadel van de Krim-tartaren wat een archetypisch steppezadel is.
Dat steppezadel is geëvolueerd tot wat het is door zo goed mogelijk op zoveel mogelijk paarden te passen.
Dat was een eis welke ook de US Cavalry stelde en waaraan het ontwerp van McClellan voldoet.
Dit is een vréselijk belangrijk criterium voor de cavalerie. Veel belangrijker dan het zitcomfort van de soldaat. Zonder inzetbaar paard na een mars = geen cavalerie en soldaten zijn aanmerkelijk makkelijker/goedkopeer/sneller vervangbaar dan paarden.
De Malibaud boom is eígenlijk juist een type wat zo goed mogelijk op zoveel mogelijk paarden past :)*
Wat gaat er dan ´fout????

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:47

Ik denk, dat de paarden van de US cavalerie er anders uitzagen dan onze powny´s.
Tegenwoordig heb je ontzettend veel keus uit verschillende rassen en kruisingen. Deze worden al dan niet gekozen voor een bepaald gebruiksdoel en worden verschillend gehouden, getraind, gevoert, bekapt etc. Dat geeft gewoon verschillende paarden en ruggen, en is het dus lastiger zadelpassen dan wanneer je een grote groep op elkaar lijkende paarden hebt.

De kritischere pasvorm van de malibaud bedoelde ik ook tov de OF, en voor de ruiterzit.

Verder denk ik ook dat we erg kritisch kijken naar pasvorm en hier en daar (terecht) onzeker zijn.

Toevoeging: Jammer van die vele rare zadeluitvoeringen ook, zoals te vinden onder barocksattel.. De Ecuyer van Deuber staat erook bij. Ultraflex boom... naja, ik kan zo vanaf een foto amper inschatten of een zadel bruikbaar is voor deze manier van zitten/rijden. Zal dus wellicht een hoop moeten proberen. Of kun je aan de hand van foto´s meestal wel zien of iets kan of niet? Het lastigste van zadelpassen vind ik altijd dat je de boom niet even uit een zadel kunt halen om die eens goed te bekijken/passen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:18

laura1986 schreef:
Ik denk, dat de paarden van de US cavalerie er anders uitzagen dan onze powny´s.
Tegenwoordig heb je ontzettend veel keus uit verschillende rassen en kruisingen. Deze worden al dan niet gekozen voor een bepaald gebruiksdoel en worden verschillend gehouden, getraind, gevoert, bekapt etc. Dat geeft gewoon verschillende paarden en ruggen, en is het dus lastiger zadelpassen dan wanneer je een grote groep op elkaar lijkende paarden hebt.

De kritischere pasvorm van de malibaud bedoelde ik ook tov de OF, en voor de ruiterzit.

Verder denk ik ook dat we erg kritisch kijken naar pasvorm en hier en daar (terecht) onzeker zijn.

Inderdaad waren zowel de paarden op de steppes als die van de US cavalerie een stuk homogener van bouw en type.
De steppepaarden waren gewoon allemaal van één ras/type en de US cavalerie koos de modale groep en accepteerde dat de paarden die teveel afweken ongeschikt waren.

Dat is echter maar één punt.
Een tweede minstens zo belangrijk punt is dat zelfs jij Laura al aardig groot/zwaar bent t.o.v. de modal US cavalerist. Dat waren voor huidige begrippen schriele mennekes allemaal.
Zo was het maximum gewicht net boven de 100 kilo. Dat was inclusief alles. Sabel, geweer, zak voer en al.
Die mennekes wogen hooguit 60 kilo. Het grootste deel van de bepakking steunde niet op het zadel. Dat maakt de gemiddelde druk onder het zadel VEEL lager = minder kritisch.

Verder lag het zadel op twee wollen dekens. Een zadeldeken en de slaapdeken werden BEIDEN onder het zadel gevouwen.
Die dekens zijn als de huidge ´woilach´. Er staat een foto van Bandida op een Malibaud op een woillach op mijn site.
Verdubbel dat dus.
De slaapdeken was íets dikker en ze hadden verder een verschillende kleur ingewoven streep.
Dat was dus een dukke laag vulspul.
Het correct vouwen en opleggen kreeg HEEL veel aandacht in/bij instructies. In het originele handboek wat ik heb (uiteraard ;) ) blijkt dat incorrect gevouwen dekens een oorzaak waren van veel zadelplekken.
Het leger zou het leger niet zijn als ze daar niet een extra probleem aan zouden toevoegen: de afmetingen van de twee dekens waren niet gelijk en veranderden ook naar gelang bij wie ze die inkochten en wel in zó´n mate dat de manier van opvouwen niet gelijk kon blijven 8)7
Dat was dus voorgeprogrammeerd verkeerd opvouwen. Dat terzijde....

Samengevat:
- homogeen model paard waar het zadel bij past
- veel minder gewicht in het zadel = minder kritisch
- dubbele woilach, dus veel vulspul

Overigens was conditieverlies op mars en dus (pas)vormverandering een feit. Ook bij de steppe-ruiter op veldtocht.
Dát is een belangrjke radnvoorwaarde voor de constructe van het type zadel geweest en ook de reden dat zowel de stepperuiters als de US cavalry er een dikke laag vulspul onder legden.

Het zadel van Yole op een goed dempend dek op een CorrecTor in een sok met fleece onderlaag zou op jouw pony met zomervet passen.
Met jouw lichtgewicht is het dan als de stepper-ruiters en de US cavaleristen.
Ja, dan ligt er veel onder maar nog altijd minder dik dan onder een engels type zadel tegenwoordig normaal is.
Verder onbreekt de dikke polstering van de zit en zit je dus toch duidelijk dichter op je paard +:)+ én je hebt geen zweetbalden die je van het paard isoleren +:)+ +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:26

laura1986 schreef:
Of kun je aan de hand van foto´s meestal wel zien of iets kan of niet?

Het is heel snel zichtbaar dat verschillende zadels structureel niet gaan werekn.
Het is níet snel zichtbaar dat een zadel wél gaat werken of past. Helaas is dat niet complementair.

Dat is vergelijbaar met wel gelijk kunnen zien dat een Ferrari tweezitter geen fijne boodschappen-stadswagen is, maar niet kunnen zien aan elke 3/5-deurs hatchback of het een fijne praktische boodschappen-stadswagen is voor joú.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:38

laura1986 schreef:
IJammer van die vele rare zadeluitvoeringen ook, zoals te vinden onder barocksattel..

Het is gewoon een voorbeeld van begripsverwatering.

Het type zadel wat toen gebruikt werd is identiek aan wat al ergens in de 8ste eeuw opduikt als ageleide van een ríjstijl;

Afbeelding

Verder is ´barok´ een overdadig luxe stijl:

Afbeelding

Een zadel wat er barokkerig uitziet is aldus een barocksattel :D

p.s.
De zit van de karolinger zal je vást herkennen ;)
Kijk eens naar de stand van dijbeen, knie en voet:

Afbeelding

De voeten zijn door de artiest wat naar binnen gedraaid; anatomisch onmogelijk. Dáár begint de ellende waar de ruiterij nu zo mee zit al :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:23

Huertecilla schreef:
De Malibaud boom is eígenlijk juist een type wat zo goed mogelijk op zoveel mogelijk paarden past :)*

Toch een sterke reden dit type zadel beter te onderzoeken.
Voor mij is dit een enorm belangrijk criterium voor zadelkeuze. In de situaties waarin ik de meeste belasting op mijn paarden leg, héle dagen in het zadel bij de jaarlijkse schapen roundup, rijden we altijd met één of zelfs meerdere handpaarden. Het zadel is dan een "one size fits all" kwestie. Verre van ideaal, maar het zadel moet dus op ieder paard minstens "redelijk" liggen.
De "a la brida" rijstijl voor zover ik kan vaststellen heeft zeker kenmerken die overeen komen met de rijstijl die onder dit soort lange afstands inspanningen wordt gebruikt, logisch ook (ik matig me overigens niet aan "a la brida" te beheersen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:31

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:

Toch een sterke reden dit type zadel beter te onderzoeken.
Voor mij is dit een enorm belangrijk criterium voor zadelkeuze.

De valkuil is het beperkte draagvlak. Het is nu eenmaal voor schriele mennekes gemaakt. Ook Solinksi, het brein achter de Malibaud, was een menneke van minder dan 60 kilo.

Je zal dus CorrecTor + sok met fleece padding en een zadeldek tussen die twee mee moeten bedenken.
Ik denk dat ne ´lange´ (= gelijk ´brede´) voor de IJslanders dan helemaal goed is. Niet ideaal, wat bij ´onse size fits all´ inherent niet kan, maar wel voor allen goed genoeg en de draagvlak-vergroter plus het extra vulspul compenseert het compromis.

p.s. Solinski heeft een trektochtboek geschreven voor dé duitse IJslander-fokster wiens zus de Great Amercan Horserace met een groep IJSlandse paarden deed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:45

Even een foto voor Yole.

Afbeelding

Voor de rest; dit is een Sabanero McClellan-type zadel uit Guanacaste, Puerto Rico. Een past-alles (op de dáár gangbare paardjes) waar mennekes dag in dag uit op veehoeden.
Ligt op een Mattes pad op een CorrecTor op een bijna arabier merrie; Zomertje genaamd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:47

Ik ben "schriel", hoewel ik na vijf jaar boer spelen wel aardig wat spiermassa bij heb gekweekt, maar vrij lang, weeg momenteel tegen de 75 kg. Bovengrens dus (of eroverheen...).
Als je het over het lange en dus brede type hebt neem ik aan dat je over de corrector pad praat.
Ik zal dat boek zéker opzoeken, is het informatief geschreven?

NB, Dat paardje op bovenstaande foto ziet er aanzienlijk ieler uit dan mijn ijslandertjes...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:59

Kuggur schreef:
Ik ben "schriel", hoewel ik na vijf jaar boer spelen wel aardig wat spiermassa bij heb gekweekt, maar vrij lang, weeg momenteel tegen de 75 kg. Bovengrens dus (of eroverheen...).
Als je het over het lange en dus brede type hebt neem ik aan dat je over de corrector pad praat.
Ik zal dat boek zéker opzoeken, is het informatief geschreven?

NB, Dat paardje op bovenstaande foto ziet er aanzienlijk ieler uit dan mijn ijslandertjes...

Het is geen Malibaud en vegelijkbaar met de ´smalle´ daarvan.
Verder is ook wat groter (hoger) dan de modale IJslander.
Inmiddels is ze nog wat meer volwassen uitgegroeid.
Het zadel zat toen aan de ruime kant en is nu goed.

Nee, met lang/breed bedoel ik de maat van de Malibaud.
Van de CorrecTor heb je de ´korte´ western nodig.

Dat werk van Solinski moet jíj meer zien als een leuk curiosum dan als een leerzaam boek. Dat ligt bij jou door jouw praktijkervaring met robuustpaarden heel anders dan voor de modale moderne ruiter voor wie het :wow: zal zijn. Jij weet denk ik inmiddels méér van trektochten dan daar in staat alhoewel je er vast leerzame visies uit zal oppikken.

Afbeelding

http://www.amazon.de/Wanderreiter-sein- ... 694&sr=8-6