Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:52

Ik ben op zoek naar een fijne sidepull of evt een een klein schaartje..
Maar pony heeft vrij aanwezige jukbeenderen en alles trekt daar snel tegenaan..
Tips? Neusriem moet dus breed zat zijn ( de lengte, over de neus heen dus..)
Is qhp Sunna bijvoorbeeld een fijne?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:08

Muze schreef:

Daar pastte mijn FRA cali mooi over .
Mijn paard heeft dat ook nl

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:45

Bedankt voor jullie tips! Ik heb nu de QHP Sunna besteld met een bontje van Mattes, kan dan even de verschillende manieren uitproberen :)
Zit ondertussen ook te kijken voor een Nalanta hoofdstel op Marktplaats, vind 150eu namelijk nogal veel geld om 'even uit te proberen' :+ Dus mocht iemand er nog een hebben liggen in maat full... (cob kan eventueel ook, als hij vrij groot valt?)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 02:06

Muze schreef:

Ik ben nog steeds zo tevreden over mij fra alizee! Heb. Voor ons nieuwe paard ook een besteld en hij loopt er ook super mee!
Weinig riempjes, dus weinig drukpunten en alsnog zo super stabiel, terwijl er een dikke vuist tussen de neusriem past als ik hem dicht doe. Ik snap nog niet hoe, maar het ligt als een huis!

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:01

xLoki schreef:
Bedankt voor jullie tips! Ik heb nu de QHP Sunna besteld met een bontje van Mattes, kan dan even de verschillende manieren uitproberen :)
Zit ondertussen ook te kijken voor een Nalanta hoofdstel op Marktplaats, vind 150eu namelijk nogal veel geld om 'even uit te proberen' :+ Dus mocht iemand er nog een hebben liggen in maat full... (cob kan eventueel ook, als hij vrij groot valt?)

Heb de QHP Sunna ook gehad en zou de kin en kaakgekruisde optie hiervan niet gebruiken. Deze heeft namelijk geen release. Je trekt deze dan strak en de touwriempjes blijven dan zo strak staan.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:53

Heeft iemand ervaring met de Vantaggio Hoofdstel + Bitloos + Kaptoom?
Ik twijfel om m aan te schaffen. Zou graag iets willen wat fijn is qua kaptoom en hoofdstel in het leer. En extra bonus is dat je eventueel ook met bit kan. Maar deze Vantaggio is nu leuk in de aanbieding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:34

Laatst bijgewerkt door Marie111 op 12-10-23 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:36

Beetje mislukte link gedeelt .
Hoofdstellen van Decathlon voelen verschillend aan wat kwaliteit betreft

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:37

Zinzi_jewel schreef:
Beetje mislukte link gedeelt .
Hoofdstellen van Decathlon voelen verschillend aan wat kwaliteit betreft

ja, zag het. Gelijk nieuwe poging gedaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:11

Ik heb een halve dag besteed aan het lezen van de meeste berichten in dit topic en ik heb er al heel antwoorden gevonden.
Maar ook niet alles.

Ik wil graag uitproberen of ik mijn jonge paard van vijf prettig bitloos kan gaan rijden.
Ik wil graag dressuur rijden, en ook de mogelijkheid houden om wedstrijden te rijden dus het hoofdstel wat het uiteindelijk zou worden, moet wel toegestaan zijn.
Verder springen we graag en rij ik cross met haar ( dit jaar wat trainingen en een enkele oefencross, maar ook dat wil ik volgend jaar graag starten.

Ik snap dat ik waarschijnlijk verschillende opties moet uitproberen, maar welk type hoofdstel raden jullie aan om in elk geval zeker uit te proberen of misschien welke juist niet?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:26

Omdat de meest duidelijke manier een sidepull is: namelijk pak je recht op dan voelt het paard dat ook rechts en andersom, zou ik zeker beginnen met een sidepull. Kaak en kingekruist werkt alweer anders. Maar ook daarin kunnen paarden hele verschillende voorkeuren hebben. Het is echt een kwestie van proberen en welke discipline je rijd maakt daarin niet zoveel uit. Ik rijd zelf al jaren met de sidepull. In het bos met een hackamore. Gister heeft de dochter van de staleigenaresse mijn pony uitgestapt. Mooi om te zien hoe ze ook bij haar op lichte teugelhulp te sturen is. Ik ben niet perse tegen een bit, maar als het kan zonder is dat alleen maar mooi mee genomen.

En als je kiest voor de sidepull: een hoofdstel met kaakriem ipv keelriem en de ringen zo laag mogelijk op de neus zodat ze mooi in lijn van de mondhoeken hangen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:35

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Ik ga ook even op de knhs site kijken of wat jij noemt op wedstrijden toegestaan is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:36

Kan ik mijn micklem hoofdstel dan ook gebruiken door de teugels aan de ringen te zetten waar nu te bit riempjes aan vast zitten of is dat te simpel gedacht?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:38

De competition is niet geschikt voor bitloos rijden, de multi wel. Maar de ervaringen met de micklem als sidepull zijn heel wisselend. Volgens mij ook wat schuif gevoelig? Ik heb zelf de micklem alleen met bit gebruikt jaren geleden dus geen ervaring uit eigen hand.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:43

Ik heb de competition...
En die gebruik ik nu ( naar tevredenheid) met bit. Maar met de neusriem behoorlijk los. Ik heb het gevoel ( niet uitgeprobeerd) dat ik die neusriem strakker moet gaan doen omdat hij anders gaat draaien/ schuiven met teugels er direct aan.
Kan wel de multi van een stalgenootje eens proberen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:38

Persoonlijk vindt ik een micklem niet stabiel genoeg liggen bitloos .
Gebruik mini hackamore. Maar daar mag je geen dressuur mee starten.
Een side pull wel .

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:32

Ik vind de micklem juist heel fijn als sidepull. Ik heb al meerdere hoofdstellen geprobeerd maar deze blijft bij ons juist goed liggen. Hij schuift wel wat maar minder dan alle andere versies die we hebben geprobeerd. Mijn pony lijkt deze ook het fijnst te vinden, ik zocht zelf een sidepull met een bredere neusriem. Ze kan nog wel eens sterk worden dus leek me fijner om wat meer druk op te zetten. Maar ze reageert op al het andere veel stugger.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:31

Amateurs vraag hier. Ik heb om uit te proberen en sidepull ontvangen. Ik wil straks eens passen.
Waar moet ik extra op letten? Op afbeeldingen zie ik dat de neusriem en cm of drie over het jukbeen zit.
Deze maak ik goed aangesloten vast? Niet te los om draaien / schuiven te voorkomen? Maar hoe strak of hoe los dan?
Met mijn gewone hoofdstel zit mijn neusriem altijd juist niet strak.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:35

Ik doe mijn sidepull net als elk ander neusriem. 2-3 vingers ertussen gemeten van boven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:36

De side pull zit wel strakker
Dat is waarom ik er niet graag mee rijdt .

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:56

puppy1128 schreef:
Ik doe mijn sidepull net als elk ander neusriem. 2-3 vingers ertussen gemeten van boven.

Maar als je hem zo los hebt zitten, dan draait of schuift hij niet met sturen? Als de in een snelle galop een keer meer druk zet?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:04

Mocht iemand nog op zoek zijn naar bloem hackamore met hoofdstel.. ik heb hier nog een bruine liggen met goudkleurige bloem. Besteld in Zweden bij Markus Holst, dus net even mooier. Paardlief vond het helemaal niks, dus hangt nu stof te vergaren.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:04

puppy1128 schreef:

Zo heb ik hem ook, bij mij 3-4 vingers omdat mijn paard niet van strakke dingen houdt. Heb wel een ander model sidepull waardoor dat ook echt goed kan zonder te schuiven.
Als je sidepull schuift als je er 2 vingers tussen kan steken heb je helaas geen goede sidepull voor het hoofd van je paard. Veel sidepulls (een aantal van FRA bijvoorbeeld) zitten helaas niet zo lekker in elkaar waardoor dat snel gebeurt.

Waar ik op zou letten:
- Kaakriem aanwezig, aan een keelriem heb je niet zo gek veel
- Aansluiting bakstukken aan de neusriem moeten niet te hoog zitten, liefst op de lijn naar de mondhoek of een heel klein beetje hoger
- Ringetjes waar de teugels aan zitten moeten beneden het bakstuk liggen, hierdoor is er meer discriminatie tussen links en rechts voor het paard en schuift het veel minder
- Kijk of de frontriem niet te strak zit en de boel naar het oog toe trekt

Zijn allemaal mijn ervaringen, ik heb toen ik 18 was een groot schuimen paardenhoofd op een stoelveer gemaakt waardoor ik kon testen hoe het hoofd bewoog als ik verschillende hoogtes van ringetjes enzo probeerde. Daarom heb ik zo'n voorkeur voor de lagere ringetjes, je zag echt een verschil in hoe het hoofd bewoog en hoe weinig het hoofdstel schoof.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:21

Nickeltje schreef:
puppy1128 schreef:

Maar als je hem zo los hebt zitten, dan draait of schuift hij niet met sturen? Als de in een snelle galop een keer meer druk zet?

Nope. Ik heb een losse neusriem van barefoot aan een gewoon simpel hoofdstel. De hackamore is van biothane en die zit ook los en schuift niet. Had ook een losse biothane sidepull neusriem, maar daar zaten de ringen te hoog en die schoof.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:31

Dank voor alle tips!

Afbeelding
Afbeelding

Ben met passen en beetje schuiven aan allerlei riemen niet ontevreden.
Morgen rijden, als het dan minder hard regent dan vanavond.