voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:50

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en wauw wat een informatiebron dit topic! Ik hoop dat ik een vraag mag stellen en deze beantwoord kan worden.

Heeft er iemand al ervaring met de Barrydale? En/of de Atlanta? Ik wil een eerste zadeltje gaan aanschaffen en in de toekomst hopelijk endurance gaan starten. Tevens vind ik dressuur ook leuk, vandaar mijn twijfel bij de zadels. Tot die tijd wil ik graag een boomloos zadeltje dus vandaar mijn twijfel tussen deze twee.

Ik sta open voor advies over bovenstaande! Alvast bedankt!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:10

minikatje schreef:
gezien de lijst met zadels die ze al getest heeft, denk ik dat ze onderhand wel een beetje( :P ) weet waar ze over praat :)

Klopt.. Pff wat een gedoe allemaal, maar ik kan het dus helaas niet goedkoop oplossen tussendoor :(

horsii

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:39

Diaz, wat is uiteindelijk je planning dan, watvoor zadel?
Past een western model niet?
Op mijn haf heb ik ook niks passends, alleen westernmodellen liggen goed.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:06

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:21

Oeh.. k moet zeggen dat ik wel erg zwijmel bij die beugelriemen.. :o heb er alleen niet heel erg het geld voor, gezien ik spaar voor een barebackpad van 300 euro :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:30

van christ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:35

ja, die met dijwrongen < 3 heb m uitgeprobeerd en vind m heerlijk stevig zitten, bleef, toen mijn paard als de bliksem zijwaarts wegsprong van een blaffende hond, steken door de dijwrong :o anders was ik er heel langzaam en slijmerig afgeglibberd :P
Alleen.. ik heb nu net nieuwe barefoot met vps, alleen rijd ik eerlijk gezegd meer zonder zadel dan met :') Dus weet niet of ik mijn bbp dan veel gebruik..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:37

die lijkt me ook erg comfi.
maar zucht, die prijs.
rij zelf best vaak op die van fra
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:46

Tja, de FRA Free was ook eerst mijn keuze, maar toen las ik dat dat nepwol was.. Dat vind ik toch minder, gezien mijn paard toch best gevoelig kan zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:31

horsii schreef:
Diaz, wat is uiteindelijk je planning dan, watvoor zadel?
Past een western model niet?
Op mijn haf heb ik ook niks passends, alleen westernmodellen liggen goed.

Udelijk hoop ik een passend western boomloos zadel te vinden die past kwa lengte op m'n pony en kwa zitvlak voor mij

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:33

@diaz; ik begrijp hieruit dat je een paardje met een (erg) korte rug hebt?

Ik heb een fjordje, rug-draagvlak is zelfs voor een cheyenne maat 1 te klein.
Nu ligt er een ghost op :) Dat gaat heerlijk. Ik heb ook een tijdje met een westernboomzadel gereden (3 jaar) maar die paste niet meer en is zeer recent verkocht...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:43

Klopt.. korte rug + ik dikke kont..
Zo ligt de barefoot arizona maat 1;
Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:30

Naaltje, de Ghost werd mij juist afgeraden omdat het een lang zadel is met zijn 60 cm. Toch?

Diaz, ik heb hetzelfde probleem (erg korte pony en ik ben 1.70) en ben al 1,5 jaar op zoek :') Ben nu aan het kijken voor een betaalbaar Hilgardo zadel met kussens van 41 tot 50 cm. Alleen een beeeetje jammer dat die waarschijnlijk alleen Oostenrijk te koop zijn :Y)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:54

Hebben jullie nog tips voor een geschikt model boomlooszadel voor een rondgeribte, smalle c-pony met een erg spitse schoft? De Trekker classic leek erg goed op haar te liggen maar nu ze op onberperkt voordroog staat en dus wat meer buik krijgt schuift hij toch teveel naar voren. Ze wordt hierdoor ook kort in haar voorhand met barebackpad heeft ze dit niet. Het wordt nu dus tijd om naar een ander zadel te gaan kijken. Ik heb met mijn erg brede haflinger al bijna alle boomloze A-merk zadels gestest maar hij is zo anders van bouw dat ik niet zoveel heb aan die ervarigen.
En voor de liefhebber: mijn zwarte Trekker classic komt dus te koop helaas...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:01

Vind je gewoon een banaansingel er aan geen oplossing dan ?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:08

Nou ik ben sinds zaterdag de London aan het uittesten en die bevalt in principe prima. :D Maar volgens m'n instructrice schoof ie gister in de les steeds een beetje naar voren. Ik heb zelf niet het idee dat ik steeds meer naar voren kom te zitten, maar goed.. Wat zou hier een oplossing voor zijn? :) Is zo'n bananensingel daarvoor?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:24

pmarena schreef:
Vind je gewoon een banaansingel er aan geen oplossing dan ?

De pony in kwestie er ontzettend gevoelig voor singelwonden door een banaansingel verleg ik de singelplek nog verder naar voren waardoor de kans op wonden nog groter is dus wat mij betreft is dat geen optie...

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:22

Ook ik kom me melden in het topic :) Ik heb vandaag bij Equixantos de Lexington maat 1 besteld om voor een week te testen. Ben heel benieuwd!

Rianne, jij hebt verder toch ook nog geen boomloze ervaringen dan het testzadel waar je nu op rijdt? Zit het goed? Erg anders?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:24

Even gauw een fototje, de Ghost op mijn korte fjordje
Afbeelding
ikzelf ben ruim 1,75. En geen maatje 38 :+ :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:18

@ Dayna, klopt. Altijd dressuur boomzadels gewend.. :) Toen ik op de London ging zitten vond ik het wel heel raar voelen maar zodra ik begon te rijden eigenlijk helemaal niet meer. Vind het niet heel anders zitten.. In het begin wat last van wiebelbenen maar ook dat viel later wel mee. Heb ook geen spierpijn dus geloof dat ik geen andere houding aanneem dan met een 'gewoon' zadel. Ben benieuwd hoe het jou bevalt, jij ook nog nooit een boomloos zadel geprobeerd?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:18

Hoi

even een vraagje
Met mijn dressuurzadel, niet boomloos die ik nu heb, gebruik ik singel maat 55 cm
Bij mijn testzadel had ik een FRA singen, gemeten 63 cm
Nu wil ik een Cheyenne gaan aanschaffen, maar twijfel over de singelmaat.
55 cm? of 65?
Wat zouden jullie doen? Bedankt!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:51

Waar zitten de singelstoten vastgemaakt bij je zadel? Want bij de Barefoots zitten ze niet daar helemaal hoog, maar aan de onderkant zeg maar, en ik heb dan genoeg aan een 50 (of 55?) cm met mijn dikke ijslander.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:53

Ik heb ergens een trucje om te meten gevonden, dat ik ga eerst even doen. Ik wilde vanavond bestellen, maar moet maar even wachten :(

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:50

MssMaris schreef:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en wauw wat een informatiebron dit topic! Ik hoop dat ik een vraag mag stellen en deze beantwoord kan worden.

Heeft er iemand al ervaring met de Barrydale? En/of de Atlanta? Ik wil een eerste zadeltje gaan aanschaffen en in de toekomst hopelijk endurance gaan starten. Tevens vind ik dressuur ook leuk, vandaar mijn twijfel bij de zadels. Tot die tijd wil ik graag een boomloos zadeltje dus vandaar mijn twijfel tussen deze twee.

Niemand advies voor mij? Y;( Ik hoop dat het niet erg is dat ik alleen meegelezen tot nu toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:54

MssMaris schreef:
MssMaris schreef:
Hoi allemaal,

Niemand advies voor mij? Y;( Ik hoop dat het niet erg is dat ik alleen meegelezen tot nu toe?

De Barrydale is nieuw, ik ga hem straks uitproberen, met de Atlanta heb ik geen ervaring. Ik rij zelf op dit momen op een Heather Moffett Fhoenix, ook boomloos. PB pmarena maar eens, dat is de expert hier, die kan je alles vertellen.