wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:38

Esther28 schreef:
Nou helaas ligt de mijne dus (nog steeds) niet goed, weer een eind verschoven naar voren. Van de week nog eigenlijk geen last van en vanavond zag ik de afdrukken van de voorkussens weer op dr schouders staan.....*zucht* maar weer bellen morgen met zadelfitter....

Dit probleem heb ik dus ook gehad met mijn net nieuwe zadel.
Ik heb er zelf een for girth opgezet welke ik tweedehands heb aangeschaft.
Mijn zadel ligt nu als een huis op mijn paard. Schuift absollut niet meer en blijft keurig achter de schouder liggen.
Angeliquer hier op Bokt heeft een for girth te koop dacht ik.

De wow fitter had mij een h-singel geadviseerd om het schuiven op te lossen. Gelukkig kon ik de h-singel van een bokker lenen om uit te proberen. Dit werkte dus helemaal niet, het zadel schoof nog steeds over de schouder en mijn paard liep er klote mee. Ik heb er bewust voor gekozen om zelf e.a. uit te testen, elke keer een fitter laten komen kost ook een kapitaal, en met een beetje gezond verstand kom je zelf al heel ver. Je kan ook advies bij Wow zelf vragen. Hebt ik ook gedaan en je word keuri te woord gestaan.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik nu de forgirth op mijn zadel heb gezet.

Hier staat uitgelegt hoe het werkt
http://www.fteltd.co.uk/wow/wowforegirth.htm

.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:30

ik snap ook niets van de prijzen van kussens zit tussen de 520 en 680 euro afhankelijk van de fitter, lijkt het. Of ik moet me vergissen ???? Prijsverschil is wel erg groot.

Esther28

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:32

nou afhankelijk wel kussen je hebt, met of zonder tab/stitchline denk ik, in de zweetbladen zit ook zoveel prijsverschil...Ik blijk de nu duurste versie te hebben, in de tijd dat ik em kocht waren ze nog allemaal 1 prijs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:44

Nee, volgens mij zijn de kussens allemaal gelijk van prijs. Alleen de zweetbladen zijn verschillend van prijs.
Zie : http://www.zadelhulp.nl/zadelhulp_028.htm Hier zijn de kussens 565 euro, ik heb ze dus goedkoper en ook duurder gezien.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:22

Vanmiddag komt fitter, ben zo benieuwd wat er uit komt!!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:25

ik ook meid,hopelijk kan je probleem worden opgelost.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:40

Het schijnt dat er ook nog 2 vormen zijn in headplate, een u en een v vorm. Weten jullie het verschil ? En welke worden meestal gebruikt ?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:30

ooh daar is mij niets over bekend hoor....ben ik eigenlijk ook benieuwd naar.
Ik werd er net op attent gemaakt dat het geschuif is begonnen toen ik met h-girth ben gaan rijden :)* . Ga dus vanavond weer eens met mijn normale anatomische singel rijden, singelstoten terug in het zweetblad. Even kijken ie dan wel blijft liggen. Zou mooi zijn, probleem opgelost dan en H-girth het internet op.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:14

@Maris: De U vorm is normaal voor de rondere rassen met weinig tot geen schoft. Dus, de V vorm is het beste voor paarden met meer schoft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:24

_bella_ schreef:
@Maris: De U vorm is normaal voor de rondere rassen met weinig tot geen schoft. Dus, de V vorm is het beste voor paarden met meer schoft.

Andersom ;)
De V is zo: \/
De U is zo: \_/
Zoals je ziet geeft de U dus meer ruimte voor een schoft.
Mijn vorige paard moest een U hebben.. hij had breedte nodig, maar ook hoogte..
Een V vorm was wel breed genoeg, maar miste de ruimte bovenin in de boog.. daarvoor hebben ze de U bedacht ;)

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:32

Dat was aan mij andersom uitgelegd. Omdat mijn paard een heel hoge schoft heeft, was een V nodig. Met een U vorm, zou de puntjes nooit goed aansluiten...hmmm...?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:36

haha, leuk 2 verschillende uitlegmogelijkheden !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:39

Raar.... als je een 'normale' V hebt wordt de ruimte minder hoog naar mate hij breder wordt.. en dus kom je bij een paard met schoft ruimte te kort.. vandaar de U, die geeft daar wel meer ruimte doordat hij in de boog breder is..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:44

Dan valt een headplate in u vorm ook groter uit als een headplate in v vorm lijkt me ? Dus misschien wel headplate u 2 = headplate v vorm 1 ofzo

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:14

Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Op arie's site staat het beschreven zoals jij zegt ff. Een U vorm geeft meer ruimte in de schoft dan een V vorm voor dezelfde maat (-1 bv).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:15

Maris schreef:
Dan valt een headplate in u vorm ook groter uit als een headplate in v vorm lijkt me ? Dus misschien wel headplate u 2 = headplate v vorm 1 ofzo

Nee, want de takken van de headplate bepalen welke maat het is..
..dus het kan gewoon dezelfde breedte hebben in de takken, terwijl het in de boog ruimer is..
Kan je me nog volgen? :')

Het V type is volgens de site van Arie ook alleen in de smalle maten (-1, 0 en 1)..
De rest is dus automatisch een U boog ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 18-02-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:17

Nou, wat een bevalling met mijn zadel vanmiddag zeg :+

Ze was er erg vroeg (vind ik al heel positief :D ), en eerst een ander zadel nagekeken op 2 paarden. 1 maat grotere HP erin (is een 4 geworden), lucht aanpassen onder het zadel en klaar. Zo bekeken :Y)

Toen Tris de poetsplaats op, probleem uitgelegd en ook aangegeven dat er een HP 2 in zit. Dat vond ze al erg opmerkelijk ivm breedte. Hij is onderaan de schoft érg breed, zeg maar brede wervels met een flinke spier erom. Maar daarboven weer iets minder, dus hing het een beetje tussen HP 3 en 4 in.
Ze dacht ook dat het probleem niet zozeer in de HP zou zitten, maar meer in het naar voren schuiven van het zadel. Hierdoor komt het smallere gedeelte van het kussenkanaal bij het brede gedeelte aan de basis van de schoft (dit is ook waar hij de meeste reactie geeft). Mooiste zou zijn de kussens met het breedste kanaal (ik heb de ena breedste), maar dat wordt een duur grapje.
Omdat hij zo enorm ontwikkeld is in de trapezium en daardoor het zadel alle mogelijkheid geeft over het schouderblad te schuiven, is een voorsingel nodig. 'Gewoon' de singelstoot naar voren plaatsen is niet afdoende, het werd dus plaatje 2;

Afbeelding

Tevens toch de HP4 erin, om hem daar alle ruimte te geven. Maar met aansingelen werd al meteen duidelijk dat door die 4 het zadel aan de voorkant te veel zou zakken. Dus eraf, en een 3 erin. Er weer op, en om het zadel aan de voorkant mooi in balans te houden moest er toch behoorlijk wat lucht in. Dat zat haar ook niet lekker, want het werd te hard. Ook bleef het zadel aan de achterkant klapperen (omdat 'ie voorop zakte). Ik heb een curved tree in m'n zitting en eigenlijk zou dat een flat tree moeten zijn. Nu is dat het duurste onderdeel om te kopen (€1000,-/1100,-), dus ook niet echt blij mee.... Maar met de foregirth bleef het zadel in ieder geval al mooi op z'n plek liggen, schuiven was direct over! Nu het klapperen nog oplossen (hopelijk zonder nieuwe zitting te hoeven kopen.....).

Toen gereden met de HP3, voorste singelstoot door de foregirth en achterste stoot normaal (plaatje 1 van de voorsingel), maar de achterste stoot kon het zadel hiermee niet helemaal mooi stil houden (bleef wat klapperen). Om het klapperen tegen te gaan, HP2 er weer in en een balance strap eraan. Die komt als singelstoot ongeveer loodrecht ten hoogte van het einde van het zweetblad. Dus vooraan de stoot door voorsingel, en achter de balance strap. Helaas werd de strap door mijn singel te ver naar voren getrokken, dus bleef ook niet zo mooi liggen. H-singel eraan, en probleem opgelost!

Door de HP2 blijft het zadel aan de voorkant vrij genoeg liggen zonder erop te zakken en het zadel aan de achter kant 'op te wippen'. Door de balance strap wordt dit opwippen tegen gegaan en met de H-singel is het het prettigst singelen omdat je dan optimaal gebruik maakt van de drukverdeling. Icm voorsingel gaat het in ieder geval geen kant meer op! Ik blijf wel uitkijken naar de kussens met het breedste kussenkanaal en een zitting met flat tree, want dat zou optimaal zijn. Maar met dit 'kunst en vliegwerk' komen we aardig in de richting van ideaal en het is in ieder geval meer dan acceptabel. Als hij doordat hij zadel nu niet meer schuift, nog wat meer gaat ontwikkelen kan er misschien toch weer een HP3 in, als hij hierdoor maar niet gaat zakken aan de voorkant.

Voor m'n guppie kwam ze eigenlijk tot dezelfde conclusie, daar is het kussenkanaal nu prima voor en zou eigenlijk HP3 kunnen hebben, maar mooiste zou een flat tree zijn en icm met huidige zitting zou ik waarschijnlijk ook de balance strap en H-singel goed kunnen gebruiken. Heb er wel op gezeten, maar niet gereden want ze is pas paar keer onder het zadel geweest.

Ze is met Tris 3 uur bezig geweest en had zo op het eerste gezicht echt niet verwacht dat hij zo lastig zou zijn :o . Heb er echt een heel goed gevoel over, alles werd duidelijk uitgelegd, voor gedaan, alle opties bekeken en gevoeld en heel nauwkeurig afgemeten! Heeeeeel blij mee!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:23

Pfff wat een verhaal, zo nog eens een keertje lezen hoor.
Trouwens ----> http://cgi.ebay.co.uk/WOW-saddle-Seat-B ... 20b727070a zitting met flat tree !!! Alleen staat er dat ze alleen in engeland verstuurd. Misschien als je het heeeel lief vraagt , dat ze dan wel wil opsturen ?!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:44

Bedankt voor het meedenken, maar is 18inch en echt te groot voor mij! Voor nu ligt het goed, met iets meer poespas dan nodig zou zijn met de flat tree maar het is zeker acceptabel :j.

Ik weet niet of ik het heel duidelijk uit heb kunnen leggen, maar als er dingen vaag zijn kan ik het altijd beter proberen onder woorden te brengen :Y)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:49

Remember, schwungonline heeft nog wel eens gebruikte of demo delen te koop en ruilt dacht ik ook in

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:56

Citaat:
om het zadel aan de voorkant mooi in balans te houden moest er toch behoorlijk wat lucht in. Dat zat haar ook niet lekker, want het werd te hard. Ook bleef het zadel aan de achterkant klapperen (omdat 'ie voorop zakte). Ik heb een curved tree in m'n zitting en eigenlijk zou dat een flat tree moeten zijn.

Dat was nou ook precies het probleem wat ik met m'n vorige wow had. Met allerlei kunst-en-vliegwerk nét niet helemaal goed passend te maken en een paard wat daar niet blij mee was. Ik heb toen de knoop doorgehakt en dat zadel verkocht. Gelukkig vond ik al heel snel een ander zadel met flat tree, en daar zijn we nog steeds heel blij mee.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:01

Ik zorg gewoon dat ik een potje ga maken zodat als ik er eentje tegen kom, die er gewoon direct komt of anders tzt toch misschien maar nieuw kopen dan. Maar voor nu zijn we in ieder geval al een heeeeeeeel eind vooruit!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:52

Maris schreef:

U vorm voor paarden met een vlezige brede schoft en de v vorm voor een bottige schoft. v of u heeft niet met de hoogte te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:08

Remember schreef:
Ik zorg gewoon dat ik een potje ga maken zodat als ik er eentje tegen kom, die er gewoon direct komt of anders tzt toch misschien maar nieuw kopen dan. Maar voor nu zijn we in ieder geval al een heeeeeeeel eind vooruit!

Je hebt pb !!!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:19

Wat een wetenschap he Remember, als je zo al die opties hoort begrijp je meteen weer waarom dealers niet altijd voor hetzelfde kiezen, zoveel opties. Fijn dat dit teminste voor nu een oplossing bied!

Er zijn vast ook mensen met het omgekeerde probleem? Dat ze geen flat nodig hebben maar een curved? Miss kan je ruilen onderling. Vriendinnetje van mij heeft dat met een meisje in Engeland gedaan.