[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:46

wow, wat veel keuze! <3 *\o/* Die bedoelde ik inderdaad. Hoe blijft dat kunstleer na verloop van tijd?

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:55

Ik weet het alleen van de Lorica - (de onderste) dat is echt mega sterk, maar dat andere wordt normaal ook gebruikt voor schoenen, stoelen, autobekleding etc. En ik kan er behoorlijk op krassen en dan zie ik nog niks.

Het ziet er uit als nappa - 2 soorten met een iets fijnere of iets grovere porie - sommige kleuren zijn modekleuren, dus niet permanent verkrijgbaar (ik weet niet welke, maar lila en roze lijken me daar bij horen)
Iemand in de VS heeft een heel bont geheel besteld, dus even afwachten hoe dat er uit gaat zien..... :#

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:03

Ooh ik ben ook benieuwd naar het kleurige zadel! Thanks voor de info, ik ga er eens over nadenken wat ik wil. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:48

Roelke_ schreef:
Ooh ik ben ook benieuwd naar het kleurige zadel! Thanks voor de info, ik ga er eens over nadenken wat ik wil. :D

Ik heb mijn zonnebril al klaar liggen en iets om de barsten in mijn beeldscherm mee te repareren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:22

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en aanbiedingen om dekjes/zadels te passen! +:)+
Misschien dat er toch nog een experimentele aanpassingsronde voor mijn Ghost mogelijk is, dus fingers crossed... :)

Kwetal schreef:
Roelke_ schreef:

Ik heb mijn zonnebril al klaar liggen en iets om de barsten in mijn beeldscherm mee te repareren :+

Klint spannend. 8-) Wat ook hilarisch zou zijn met al die kleurencombinaties is om het zadel rechts compleet anders te maken dan links. Dus met een zwarte zitting en boog aan de rechterkant een zwart met blauw zadel en links een zwart met rood zadel. Dan hoef je niet meer te kiezen. :D
Oeh, en dan natuurlijk een matching biothane blauw/rood hoofdstel en voortuig. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:32

alleen maar zwart met rood en zwart met blauw??? Doe niet zo saai :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:43

Is dat kunstleer in al die kleurtjes micropell? Ik heb dat, het blijft tot nu toe echt heel mooi en het heeft al aardig wat ondergaan :P

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:44

bummer, mijn ghost schuift met de fleece burionipad, weliswaar achter een erg intensieve zweterige les en enkel in galop, maar toch jammer, volgende keer maar weer de antislip en de fleece's voor onder de specialized :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:59

Duhelo schreef:
bummer, mijn ghost schuift met de fleece burionipad, weliswaar achter een erg intensieve zweterige les en enkel in galop, maar toch jammer, volgende keer maar weer de antislip en de fleece's voor onder de specialized :D

Het blijft toch ook altijd puzzelen, balen zeg. Ik vond het ook wel wat voor [***], zo'n Burioni-beer voor onder de Ghost maar dat gaat hem ook niet worden.
Eigenlijk zou je gewoon je paard moeten uitzoeken bij je zadel. Dat deed het Amerikaanse leger ook met hun McLellan zadels, die kochten gewoon standaard paarden met de juiste bouw voor hun standaard zadel, want de zadels gingen toch langer mee dan de paarden. Slimme jongens! _/-\o_

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:21

xyzutu2: Is een Flexee Finesse misschien niet iets? Hier zijn de kopijzers te vervangen van smal naar breed. Verder is het zadel best flexibel maar wel met mooie vaste kussens.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:30

Daar had ik ook al naar zitten loeren toen ik de Trekkers bekeek. :j Ik vind het een heel netjes zadel, alleen gaat het qua prijs meer naar een serieus zadel dan een tijdelijk inrijzadel. Voor een serieus zadel vind ik het weer jammer dat de kussens met wol zijn gevuld ipv inlages. Hoe houdt die wolvulling zich in praktijk?
Ook vond ik de schoftvrijheid niet zo hoog lijken, maar op jouw foto lijkt die weer heel erg mee te vallen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:55

xyzutu2 schreef:
Daar had ik ook al naar zitten loeren toen ik de Trekkers bekeek. :j Ik vind het een heel netjes zadel, alleen gaat het qua prijs meer naar een serieus zadel dan een tijdelijk inrijzadel. Voor een serieus zadel vind ik het weer jammer dat de kussens met wol zijn gevuld ipv inlages. Hoe houdt die wolvulling zich in praktijk?
Ook vond ik de schoftvrijheid niet zo hoog lijken, maar op jouw foto lijkt die weer heel erg mee te vallen.

Ik heb hem uitgetest en vond het prachtig! Ik ging uiteindelijk kiezen of voor deze of de Flexible inspiration. De laatste kon ik toevallig 2e hands kopen in de buurt.
Ik vind de flexee kwalitatief een heel goed zadel. Ik durf niet te zeggen hoe het wol er in zich precies houdt. Ik volg nog wel eens de Enlightend equitation en Flexee pagina's op facebook en lees nergens problemen met de zadel kussens.
Maar het is wel idd een zadel die je als optie dan zou kunnen overwegen om voor het leven te houden. Ik heb de Flexible inspiration nu een jaar voor mijn paard en moet ook niks anders meer, alleen de Flexee tipt er ook aan in kwaliteit, pasvorm en rijgevoel.

Uitleg over de Flexee door Heather zelf
https://youtu.be/7uDyRofwe3I

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:07

En jij hebt toch ook een paard met een flink rare rug Daphneej? Heel erg week of iets dergelijks?

Leuk weetje trouwens Xyzutu van het paard bij het zadel kopen :) Soms...

Ik wil je succes wensen in je zoektocht!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:08

Pippaa schreef:
En jij hebt toch ook een paard met een flink rare rug Daphneej? Heel erg week of iets dergelijks?

Leuk weetje trouwens Xyzutu van het paard bij het zadel kopen :) Soms... Ik wil je succes wensen in je zoektocht!

Ja de mijne heeft een hoge schoft, hele korte rug met een overbouwde kont en een weke/holle rug. Dus ook niet echt een makkelijk ruggetje. Zelfs toen ik hem net had toen lag zijn ruggengraat 2 a 3 cm boven de rugspieren uit die hij niet had.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:25

Bliksem schreef:
Is dat kunstleer in al die kleurtjes micropell? Ik heb dat, het blijft tot nu toe echt heel mooi en het heeft al aardig wat ondergaan :P

Zelfde fabrikant, ander materiaal....
Top dat de jouwe er zo perfect uit blijft zien +:)+

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:50

xyzutu: kijk toch ng even naar de specialized saddles. die hoeven zelfs niet tijdelijk te zijn. ;)
de flexee vond ik kwalitatief ook erg goed. ik heb de mijne tweedehands gekocht en de vulling was nog netjes gelijkmatig. Dus dat zag er goed uit. smal kopijzer was ook echt smal, maar ik heb het niet op erg smalle paarden gehad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:41

Ik wilde heel graag een ghost en die zal er ook ooit nog komen .
Maar ga nu eerst toch met een RWC aan de gang ...
Ben benieuwd .
Beetje spannend ook wel

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:02

Weet iemand toevallig welke lijm je best gebruik om de twee lagen van het zweetblad van je ghost-zadel terug te lijmen? De plooi is zodanig enorm geworden dat de laagjes wat uit mekaar geduwd zijn en de lijm precies aan het lossen is..

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:01

Hier ook een vraagje; mijn ghost klappert vanachter best wel in draf.. Iemand enig idee hoe dit kan of hoe ik dit kan verhelpen? Hieronder een foto waarop je het ziet, je ziet hier ook dat ik gigantisch naar voren val, maar alsnog moet hij dan toch niet zo omhoog komen? Of zie ik iets over het hoofd? :7 (zadel verder naar voren misschien?)

Afbeelding

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:19

Sowieso mag het zadel denk ik wat naar voren. Maar waarom kom je zo ver uit het zadel? Komt dit doordat je niet lekker zit? Ik kon zelf bijvoorbeeld de eerste keer ook niet lekker in de ghost zitten en viel gigantisch naar voren. (Terwijl ik normaal toch wel kan zeggen een zeer goede zit te hebben. ) De oplossing bleek de voorste beugelriemophanging te gebruiken ipv de achterste. Door de achterste ophanging werden mijn benen dusdanig ver naar achter getrokken dat ik net als jij nu heel ver voor in het zadel ging lichtrijden. Op de voorste kreeg ik weer een mooie hak-heup lijn.

(edit: Wanneer je nu de voorste gebruikt zou je ook eens de achterste kunnen pakken. Ik heb nu het idee, al hoewel het moeilijk is zoiets van een foto te zeggen, dat je benen juist te veel voor je massa zitten wat je compenseert met heel hoog lichtrijden.)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:25

Ik denk ook dat ik hier de beugelophanging inderdaad nog op de achterste heb zitten, deze zitten nu op de voorste. Hierdoor val ik minder naar voren maar komt het zadel ook nog vanachter omhoog..
Iets naar voren dacht ik inderdaad ook al. Zal hij misschien ook wat minder klapperen als hij meer is ingereden? Of staat dit er los van?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:32

Inrijden helpt zeker wel ja. Maar boven dat heeft mijn zadel nooit dit gedaan. Althans, ik had in het begin wel dat ik het zadel niet ver genoeg naar voren legde en niet aan beide kanten een gaatje singelde, in combinatie met een stuk rengalop door het bos, dan eindigde ik in verlichte zit net zoals wat jij nu hebt. De enige optie was dan afstappen en het zadel terug op de plaats leggen.

Maar jij komt nu veel te veel op de voorkant. Je gaat dan het zadel echt over de schoft duwen. Wat voor mij werkt is weer even een keer zonder zadel rijden en goed voelen waar ik precies op de rug zit. Wanneer ik in het zadel zit moet ik dat zelfde gevoel hebben. Dat betekend doorgaans dat het zadel iets verder naar voren moet dan ik hem in eerste instantie wil leggen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:33

Amber staan je kussens voor niet te breed?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:37

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:40

Hoefijzer; Ah bedankt! Dan ga ik dat morgen eerst eens doen. Ik val nu al wel minder naar voren hoor maar met lichtrijden vormt hij een soort kuipje om mij heen waardoor hij dus vanachter omhoog komt .. Maar ga het morgen proberen.

Tinepine; Hmm dat zou ook nog best eens kunnen .. Ga ik morgen ook meteen naar kijken!

Alvast bedankt voor de hulp :D