Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:49

darwin schreef:
bromfiets schreef:
De empathy is een boomloze versie van wow, ontworpen door kerry sharp. Ben er mijn merrie mee aan het inrijden. Het filmpje is ook met mijn merrie, dit was de tweede keer dat ik er met een zadel op zat :D

https://youtu.be/aLEtrEaa2nc

De h-singel die er hier aan zit is van mijn vriendin en eigenlijk net wat te lang.

Hey, mijn oude zadel :)
Ben je er nog steeds blij mee ?

Ja zeker, absoluut geen spijt van :D

Inmiddels ben ik toevallig ook een H-singel tegengekomen op Facebook *\o/*

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:08

Ik vind trouwens je paard wel meevallen qua bouw. Dit is mijn merrie, zit in hetzelfde schuitje.
Afbeelding

Welke fitter heb je nu gehad? (Mag ook in PB ;) ). Ik heb met hetzelfde probleem ook een fitter gehad waar het gewoon compleet misging. En wat voor singel heb je er nu aan?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:16

rumay schreef:
Ik heb nu 4 jaar mijn WOW, waar hij in het begin prima was voor mijn paard is het nu een drama ook al wordt hij iedere keer aangepast. Voor mij is het ook een drama aan het worden ik rij me helemaal open.

Hij is op meerdere fronten aangepast met andere singelophanging, meer/minder lucht enz. maar het blijft drama.
De singelplek van mijn paard ligt ver naar voren en is smal waardoor hij ook regelmatig singelwonden heeft en het zadel naar voren wordt getrokken ondanks diverse singelstoten aanpassingen. En mijn paard is iets overbouwd.

Het zadel is altijd door zadelfitter aangepast en zeer regelmatig maar hij blijft schuiven. Na galopje ligt hij ergens op zijn schouders. Ik ben er klaar mee. En mijn zadelfitter heeft heel wat uit de kast getrokken om hem goed passend te krijgen.
Na de zadelfitter ligt hij een maand goed en hop daar gaat hij weer. Op advies geen singel met elastiek maar het enige is dat hij nu bultjes krijgt van de singel.
[ [url=m/MtFnqV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze foto staat mijn paard beroerd met zijn voorbenen (ver onder zijn lichaam) maar foto is na 1 drafje

Had ooit eens een foto hier geplaatst en iemand reageerde daar op met dat het zadel niet echt goed ligt.
Als ik jullie zadels zie dan denk ik echt waarom bij jullie wel en bij mijn paard niet.
Helaas het is een super concept maar ben er klaar mee en vooral mijn paard omdat hij overal alles ging vastzetten in zijn rug wat al een zwakke plek is.

[ [url=m/Eyh8W6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7xj87E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een vergelijkbare ervaring met een paard met vergelijkbare bouw.
Bij mij is er ook van alles geprobeerd en gedaan, maar het zadel bleef maar schuiven, dus
heb inmiddels een ander zadel en het schuifprobleem is over.

Echt een super concept en een heel fijn zadel, maar niet passend voor mijn merrie helaas -O-

Steppe

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:10

ProudJustify daar ben ik ook achter prachtig concept maar helaas niet voor mijn paard en stiekem ook niet voor mij ik rij me altijd kapot.
Heb ook een ander zadel laten aanmeten zelfs de boom is op maat voor hem.
Hopelijk dan alle zadel ellende over en deze te koop voor iemand die er wel blij mee is en op een paard wat goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:03

Heeft je fitter geen curved tree geprobeerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:14

Ik ga voor ons nieuwe paard nu juist op zoek naar een gebruikte Wow, hij is binnen een half jaar uit zijn Fryso gegroeid die op maat is gepast en gevuld.
Dat is een kostbaar grapje zo...
Dan toch maar voor wat meer aanpasbaarheid...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:20

Nielojram ja ze heeft een curved geprobeerd maar volgens haar niet correct voor mijn paard. Een andere fitter zei ook dat mijn paard een flat moest. En ja zoveel verstand heb ik er niet van dus ga ervan uit dat deze dames weten wat ze doen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:49

Ik ben voor mijn ene paard opzoek naar een tweedehands wow ( voor een leuk prijsje) met een flat tree. Maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden in combinatie met de juiste kussens en zweetbladen.
Ach ik hou rustig mp in de gaten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:12

Die zijn inderdaad heel lastig te vinden, ik moest even afwachten wat mijn fitter adviseert maar ik moet waarschijnlijk ook een flat hebben voor onze nieuwe.
Voor de ander wil ik graag een nieuwe Wow, ben nog druk aan het denken over de kleur...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:53

Blij anderen hierover te horen. Ik heb dezelfde ervaring. In het begin liep ze er geweldig onder. Jaar later ligt de singelplek bijna in het midden van haar buik en alle dekjes schoven eronder weg. Ik zat ook enorm naar voor.
Nu een KN erop: singel op een normale plek, dekjes schuiven geen mm en ik zit zelf ook beter. De WoW ligt wel goed op de Haf dus vriend gebruikt hem momenteel. Tweedehands zijn ze helaas ook geen drol waard.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:11

rumay schreef:
ProudJustify daar ben ik ook achter prachtig concept maar helaas niet voor mijn paard en stiekem ook niet voor mij ik rij me altijd kapot.
Heb ook een ander zadel laten aanmeten zelfs de boom is op maat voor hem.
Hopelijk dan alle zadel ellende over en deze te koop voor iemand die er wel blij mee is en op een paard wat goed past.

Voor mezelf vind ik het jammer dat hij niet goed op mijn merrie ligt. Ik vind ze echt heerlijk zitten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:15

Ik heb hier al eens een teks over gezet. Alles staat en valt met de samenstelling van je zadel en een bekwame fitter. De mogelijkheden van de zadels gaat heel ver, enkel is moduleerbaar een breed begrip. Niet elke samenstelling is aanpasbaar op verschillende paarden. En daar gaat het vaak mis, want dan komen er kosten. Bvb in de boom (curved of flat) of type kussens. Dat is best een aardige kost. Verder ook vaak niet de nodige know-how bij fitters. Logisch want met een cursus van 3 dagen leer je niet alles. Daarnaast komt dan ook de werking van UK, die niet echt commercieel is. Dus fitters zijn vaak beperkt in het aanreiken van de juiste tools. (hoge investering in stock etc) Dus meestal nemen ze het meest courante. Maar de problemen die jullie aankaarten zijn effectief dus niet correct gefitte zadels en dat is dus niet wenselijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:55

bulck klopt wat je zegt, moet zeggen dat mijn fitters behoorlijk hun best hebben gedaan het passend te krijgen en het werkt niet alleen voor mijn paard niet het werkt ook niet voor mij omdat ik mezelf open rij en dat heb ik op eerdere zadels nooit gehad. En soms moet je het dan laten voor wat het is en verder zoeken. En je flat WOW 18" te koop zetten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:44

Ik heb mijn Wow nu ruim 3 jaar en ben er nog altijd heel erg blij mee. Het is het enige zadel wat goed ligt, én wat mijn extreem kieskeurige paard accepteert waardoor hij eindelijk zijn lijf weer correct kan gebruiken.

Maarrrrr ik heb zelf de laatste tijd een beetje problemen met hoe comfortabel hij voor mij is. Ik rijd sinds 1,5 op een andere manier waarbij mijn houding drastisch moest veranderen. Sinds die tijd zit eigenlijk de brede voorkant van het zadel mij erg in de weg. Ik zou geen hele dressuurproef kunnen doorzitten omdat het dan te pijnlijk wordt.
Mijn fitter is vorige week geweest en heeft wel wat aanpassingen gedaan om het wat te verbeteren, maar het blijft een probleem. Wie o wie herkent dit en heeft toevallig de perfecte oplossing hiervoor gevonden??
Bontje heb ik nog niet geprobeerd maar wil dit het liefst als laatste redmiddel houden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:47

Ik herken het brede niet. Ben juist zo nlij dat het een van de weinige zadels is met een smalle zit....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 06:48

Ik vind de zit ook niet breed, wel heb ik er zelf ook eentje gehad waarbij ik tegen de voorkant aan kwam, maar die was qua zit ook net aan de krappe kant voor mij.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:30

Ik kon/kan er ook slecht op doorzitten en heb verschillende wow's gehad. Verschilde wel erg per paard. Mijn idee is dat bij echt grote bewegers, het lastig uit te zitten is door de grote flexibiliteit van het zadel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:25

mellamoshan schreef:
Ik kon/kan er ook slecht op doorzitten en heb verschillende wow's gehad. Verschilde wel erg per paard. Mijn idee is dat bij echt grote bewegers, het lastig uit te zitten is door de grote flexibiliteit van het zadel.

LOl, ik heb enkel grootbewegers (ik train vnl jonge dressuurpaarden tem lichte tour)
Die flexibiliteit is er, maar grootbewegers vergen ook van ruiters de nodige flexibiliteit en dus lenigheid.(vastzetten in een zadel hoort niet, maar doen vele ruiters wel)

Leren zitten is nu eenmaal cruciaal bij het paardrijden (en dat is tegenwoordig iets dat weinige nog maar kunnen). Bon neemt niet weg dat de zadels wel correct gefit moeten worden uiteraard.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:26

Denk dat het inderdaad erg aan de fitter ligt.
Want de mijne is nog steeds verbaasd dat mijn zadel blijft liggen op mijn ronde brede merrie, maar ding ligt als een huis. En ik gebruik overigens gewoon een leren singel met elastiek.

Doorzitten is hier ook geen probleem.
Maar hoe meer je kussens zijn opgepompt hoe meer je stuitert, dus ook daar moet de juiste afstelling in.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:24

Wat gebruiken jullie voor onderhoud aan vetjes ? En hoe vaak ? Mijn eerste wow is inmiddels al heel lang geleden, toen was Effax en ledercreme van stübben (Hamanol ?) de aanrader . . . verder vraag ik mij nog steeds af of je de onderkant/kussens en de singel nu wel of niet moet/mag vetten ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:52

Ik gebruik hoofdzakelijk rapide ledergel en dressing, ik vet alles...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:34

Vraag stel dat ik mijn flat boom los verkoop wat zou een vraagprijs zijn, iemand enig idee.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:29

bulck schreef:
mellamoshan schreef:

LOl, ik heb enkel grootbewegers (ik train vnl jonge dressuurpaarden tem lichte tour)
Die flexibiliteit is er, maar grootbewegers vergen ook van ruiters de nodige flexibiliteit en dus lenigheid.(vastzetten in een zadel hoort niet, maar doen vele ruiters wel)

Leren zitten is nu eenmaal cruciaal bij het paardrijden (en dat is tegenwoordig iets dat weinige nog maar kunnen). Bon neemt niet weg dat de zadels wel correct gefit moeten worden uiteraard.

Leren zitten is het probleem niet, ik kan prima zitten. Echter komt het probleem nu meer door verandering van rijstijl waarbij ik mijn heupen naar achter moet kantelen ipv naar voor. Hierdoor kom je automatisch op het bredere voorste stuk te zitten, waardoor ik dus last krijg. Vroeger kon ik makkelijk uren doorzitten maar dit was met een houding die ik nu niet meer wil aannemen.

Ik vind de voorkant juist wel erg breed, vooral als ik hem vergelijk met een KN zadel van een stalgenootje. Bedankt voor de reacties, helaas geen oplossing dus ik zoek nog even verder :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:36

Krijg je last van je heupen erdoor ( dan doen je liezen zeer ) ? Want dan kan je misschien beter niet aan je zadel sleutelen, maar aan jezelf. Soms helpt het om je spieren wat op te rekken door b.v. in kleermakerszit op de grond te gaan zitten en dan je knieen naar de grond toe duwen ( zachtjes natuurlijk ) = oprekken spieren in de liezen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:43

Maris schreef:
Krijg je last van je heupen erdoor ( dan doen je liezen zeer ) ? Want dan kan je misschien beter niet aan je zadel sleutelen, maar aan jezelf. Soms helpt het om je spieren wat op te rekken door b.v. in kleermakerszit op de grond te gaan zitten en dan je knieen naar de grond toe duwen ( zachtjes natuurlijk ) = oprekken spieren in de liezen.

Nee ik rijd me open aan de voorkant zegmaar :o Vroeger had ik hier geen last van omdat ik toen veel meer achterover zat, echt op mijn kont (en dus stiekem stoelzit).