WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:18

Een goede zadelpasser bekijkt het paard ook altijd in beweging en past het zadel niet enkel aan op stand.

In mijn ogen doet het er echter niet toe of een paard de rug rechter maakt in beweging dan op stand.
Een zadel mag nooit bruggen, dat geeft altijd twee specifieke drukpunten.
Beter een zadel dat klappert, dan een zadel dat brugt.
Daarom nooit een paard met een wat gezonken rug (of welke term je er ook aan wilt verbinden) een zadel met een flat tree aanmeten, ookal is de rug in beweging anders van vorm.

Ik ben er zelf ook helemaal geen fan van om een zadel met allerlei hulpmiddelen vast te gaan binden op de paardenrug.
Waarom is een bewegend zadel zo erg?
Waar komt het idee vandaag dat een zadel helemaal stil moet liggen?
Er zijn zadelmakerijen die willen juist dat een zadel op de rug van een paard beweegt, dan heeft het paard namelijk bewegingsruimte onder het zadel. Zeker de achterkant moet omhoog kunnen bewegen, dan kan het paard namelijk beter doorspringen in galop.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:26

Je moet toch een keuze maken voor een uitgangspunt, en dan kijk ik liever naar beweging dan stilstaand. Een zadel mag van mij met de beweging mee gaan, graag zelfs daarom heb ik ook voor Wow gekozen, maar als je echt het zadel tegen je billen klapt ligt het niet genoeg in balans meen ik. Toen we me mijn zadel bezig waren gaf paard heel duidelijk verschil aan tussen wat fijn was en wat niet, en dat ging soms zelfs even tegen het idee van de fitter in. Maar ik kon het duidelijk voelen en onder woorden brengen en zo zijn we we uit gekomen, communiceren en proberen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:56

Een zadel dat tegen je billen klapt, kan echter wel in balans liggen.
Het hoeft niet persé :)

Er zijn allerlei redenen waarom een zadel achter omhoog kan klappen. Daaronder redenen waar een paard niet blij mee is.
Het gaat mij er echter om dat het geen redenering is die je zomaar om kunt draaien.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:44

Het kan ook nog eens zo zijn dat de ruiter in kwestie niet in het ritme van het paard kan bewegen... Dan kan je alle zadels erop leggen, maar dan komen de problemen vanzelf...

Mijn ervaring met de Wow is dat je al moet beschikken over 'ruitergevoel' en een onafhankelijke zit, in meer of mindere mate...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:47

MP ik hoop dat je weer fijn kunt gaan rijden in de toekomst.
Ik zweer bij mn WOW, maar zoveel mensen zoveel smaken toch :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:40

Kel2004 schreef:
Het kan ook nog eens zo zijn dat de ruiter in kwestie niet in het ritme van het paard kan bewegen... Dan kan je alle zadels erop leggen, maar dan komen de problemen vanzelf...

Sterker nog....
Er zijn zadelmakers die aangeven een zadel nooit helemaal perfect passend op een paard te kunnen aanmeten omdat ze ook altijd te maken hebben met een ruiter. Het zadel lijkt perfect te passen en wordt vervolgens totaal uit balans gehaald door de ruiter.

Een goede zadelmaker zal daarom bijvoorbeeld altijd vragen of er ook nog anderen op je paard rijden en zo ja, hoe vaak.
Rijdt je instructeur één keer in de week op je paard? Jij bent een poppetje van 55 kilo en je instructeur is twee meter lang? Dan heb je al een probleem, want het zadel zal niet op het paard passen als je instructeur erop zit.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:46

mij is altijd geleerd dat een zadel niet mag klapperen tegen je billen, en het is ook echt niet fijn voor je paard.

mijn trainster waar mijn paard ij in training staat, rijdt op heel hoog niveau en als ze met mijn wow rijdt merkt ze dat mijn paard wil stijgeren, wegspringen, zijn lichaam alle kanten op wil draaien als hij zijgangen moet doen en dat hij de middendraf absoluut niet weg kan zetten.. ze heeft nu een paar keer met een kn zadel gereden van haar zus die super goed op mijn paard ligt en hij loopt echt de sterren van de hemel met dat zadel.

ik heb geen flat tree maar een curved en er is ook nooit een flat aangemeten op mijn wow.

ik kon met het zadel wat ik aan liet meten wel doorzitten op mijn paard en ook in de middendraf en dat kan ik met mijn wow niet want bij de wow kom ik helemaal achter in de boom te zitten en ligt hij gewoon op de rug te drukken waardoor hij aan de voorkant over de schoft komt te liggen.

het is niet zo dat ik de wow helemaal wil afkraken hoor, want ik denk dat een wow 1 van de weinige zadels is met een breed ruggengraat vrijheid en wat redelijk meebeweegt met het paard zijn rug..maar mijn zadel is gewoon niet het zadel voor dit paard.

en ik heb ook echt geen zin erin om alles te gaan aanpassen aan het zadel om het passend te maken omdat het me al zoveel gekost heeft en ook omdat ik voor dat geld een nieuw zadel kan kopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:53

my_precious schreef:
mij is altijd geleerd dat een zadel niet mag klapperen tegen je billen, en het is ook echt niet fijn voor je paard.

Iets wat jou geleerd is, hoeft natuurlijk niet persé correcte informatie te zijn ;)

Kennis over zadels en zadelpasvorm is verloren gegaan met de mechanisatie.
Dat moet herontdekt worden.
Gevolg is dat wij allemaal jarenlang geïndoctrineerd zijn met onwaarheden.
Één van die doctrines is: een zadel moet zo stil mogelijk liggen, dus een zadel dat klappert, past niet en een zadel dat onbeweeglijk stil ligt, is een passend zadel.
In de tijd dat mensen afhankelijk waren van het welzijn van hun paarden (militairen, boeren), goldt deze regel echter helemaal niet. Er zijn nu weer zadelmakers die de stelling van het stil liggende zadel weerleggen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:03

Als de wow van achter te ver omhoog komt kan hij van voor wat te laag liggen, als een soort wip, ook als er iets te veel lucht in zit van achter krijg je een soort trampoline/ luchtkussen efect. In een wow zit meer beweging wat je op het oog het meeste ziet van achter met lichtrijden bij het staan, dit kan dan mischien geen kwaad maar is niet nodig hoor, ik had het ook, andere kussens van voor, iets minder lucht van achter en hij ligt en voelt weer super fijn/stabiel. Tja handig als dat bij het aanmeten van mijn zadel gelijk was gebeurt had een hoop geld gescheeld maar met een fitter met het juiste oog, die meerdere opties uit probeert kom je samen tot het beste resultaat voor jou en je paard *D (of niet, dan moet je inderdaad er van af zien)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:20

Dat geldt andersom natuurlijk net zo goed.
Als het zadel aan de achterkant niet omhoog komt en heel stil aan de rug blijft 'plakken', kan dat betekenen dat de headplate te smal is. Of het kan betekenen dat het kussenkanaal te smal is. Of het kan betekenen dat het zadel brugt......
Kortom: een stil liggend zadel is niet per definitie een passend zadel en een bewegend zadel is niet per definitie een niet-passend zadel.

Een bewegend zadel kan ook gewoon meebewegen met de beweging van de paardenrug.
Een van mijn paarden heeft bijvoorbeeld extreem veel verticale beweging in de lendenen. Als een zadelmaker het zadel daar zo op aanpast dat het aansluit in het achterste gedeelte van de kussens kan hij met geen mogelijkheid meer galopperen, laat staan mooie wissels of galopappuyementen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:27

Hoi.

Ik heb een merrie met een heel gevoelige rug en zelf druk ik links meer in het zadel dan rechts. Ik kan niet rijden met een diepe zit of dikke wrongen ivm een lichamelijke beperking. Zou een wow zadel iets kunnen zijn? En wat is een goede aanpasser?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:57

Hoi Cleo... het zou best een mogelijkheid kunnen zijn ja. Ik ben zelf ook wat asymmetrisch vanwege een rugprobleem en kan ook niet rijden met diepe zit en dikke wrongen. Met WOW gaat super. In het begin is mn zadel wel eens wat asymmetrisch gevuld zodat ik zelf het midden kon leren houden en paard gelijke druk had. Nu kan ik dat inmiddels zelf opvangen in mn lijf en is dat niet meer nodig. Ik kan je Eleonora aanraden; http://www.noor-bewegingswetenschappen.nl/Home.html

Ervaringen met fitters verschillen, maar dat is altijd zo denk ik :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:05

my_precious schreef:

mijn trainster waar mijn paard ij in training staat, rijdt op heel hoog niveau en als ze met mijn wow rijdt merkt ze dat mijn paard wil stijgeren, wegspringen, zijn lichaam alle kanten op wil draaien als hij zijgangen moet doen en dat hij de middendraf absoluut niet weg kan zetten.. ze heeft nu een paar keer met een kn zadel gereden van haar zus die super goed op mijn paard ligt en hij loopt echt de sterren van de hemel met dat zadel.

Vreemd... Een wow geeft juist veel meer schoudervrijheid waardoor met name de zijgangen makkelijker zouden moeten zijn. Misschien moet je paard wennen aan het gevoel van de WoW?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:08

madelein schreef:
my_precious schreef:

Vreemd... Een wow geeft juist veel meer schoudervrijheid waardoor met name de zijgangen makkelijker zouden moeten zijn. Misschien moet je paard wennen aan het gevoel van de WoW?

Maar hij lag/knelde op/bij de schouders toch? Dan is het niet zo gek dat het paard geen zijgangen wil doen, hij loopt dan vast tegen het zadel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:29

Heb vandaag voor het eerst mn merrie kunnen rijden door de ijzel de wow lag ook op dit paard weer super je merkte echt dat ze meer wil en kon bewegen. Hier dus nog steeds enkel tevreden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:31

Mijn merrie durfde zich er niet onder te ontspannen. :n

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:36

Jammer needje, tot nu toe heb ik dat nog nooit gehad bij een paard, mijn merrie is zeer gevoelig en heeft moeite met zakken maar die begon echt fijn te zakken en te onstappen in de rug :j

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:08

Bedankt. Maakt het bij een wow veel uit of je lichtrijd of doorzit? Want ik had iets gelezen over dat als je veel lichtrijdt er steeds veel druk op de rug komt?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:09

Nee dat zou niet uit moeten maken... ik ben een keer bij een meting geweest met zo'n drukpad en daaruit bleek juist dat WOW de druk beter verdeelt. Dus veel minder puntbelasting

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:28

Hebben jullie heel toevallig een lederen singel waar elastiek in zit? Ik heb een ander paard en zij heeft een kortere singel nodig. Ik had een voorgevormde Rossner waar ze nog in kan groeien, maar wil er voorlopig een kortere bij. De meeste lederen singels zijn toch wel voorzien van wat elastiek. Nu schijnt dat tegen te kunnen werken in de beweging van je Wow.. Ben dus benieuwd wie er toch wat elastiek in zijn of haar singel heeft. Heb er 1 gezien, maar daar zitten ook elastieken inzetten bij. De Rossner heeft dat ook een beetje maar die is niet mega mee-verend zeg maar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:33

Heb er een met 2 kanten elastiek en dat gaat goed . Beter nog als met de curved singel ...
Paard bewoog nog fijner ermee ....
Maar wel 2 kanten elastiek anders krijg je ongelijke druk . En niet oneindig vast singelen omdat dat kan .
Vast is vast .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:40

Hier ook gewoon elastiek in de singel .en idd aan 2kanten

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:22

Ik heb een singel zonder elastiek. Afgelopen maand over gegaan naar een rechte wow singel. Mijn oude paard moest een curved hebben, maar mijn jonkie niet. Helaas zijn die krengen zo gruwelijk duur. Dat is wel een minpuntje van Wow :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:05

Ik heb m'n wow singel ingeruild voor een singel met aan twee kanten elastiek. Mijn paard reageert er fijner op. Gevoelig typetje

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:55

ok thnx, fijn te horen dat 2-zijdig ok is!