wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:49

Ja Lonnie daar ben ik ook wel beniewd naar ! Als 18 inch te lang is voor de rug van een paard, heb je toch gewoon ook geen keuze ?

Esther28

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:52

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:19

ok onderbouwing is als volgt:

Iris vertelde al dat bij een wolgevuld zadel het echt niet kan om het over de laatste rib te leggen. Bij lucht zit dat een beetje anders en kan het niet in die zin zoveel kwaad als wol, omdat de drukverdeling heel anders is. Ook zei ze, dat wanneer Ciera sterkere rugspieren had en laag en rond gereden kon worden, dat het dan niet zo heel veel uitmaakt dat er een 18" op ligt, omdat ze het dan met haar rugspieren kan opvangen en ik niet helemaal achterin het zadel zit, maar in het midden, waardoor ik het midden van het zadel belast en niet de achterkant.
Nu is het zo, dat Ciera totaal geen bespiering heeft en met rijden het liefst zich helemaal opkropt, waardoor ik dus wel vaak achterin het zadel terecht kom. Dan zou een 17" dus beter zijn in de huidige situatie.

Andere fitter gebeld en probleem uitgelegd. Hij heeft bewust de keus gemaakt voor 18"omdat een 18"zitvlak met 18" kussens nu eenmaal de druk beter verdeelt. Ik ben niet de slankste en mijn gewicht icm zadel is het dus beter om voor 18"op 18" te kiezen. Als je nu 17" kussens gaat zetten onder 18" zitvlak, worden die kussens dus volop belast en krijg je juist meet druk aan de achterkant, terwijl diezelfde druk nu veel meer verdeeld wordt. Dit heeft Iris trouwens ook verteld, over die drukverdeling.

Al met al denk ik dus dat de beste oplossing is, om allereerst alle blokkades bij Ciera weg te nemen. Vervolgens flink longeren en voorlopig niet rijden om de rugspieren te laten streken. Daarna pas onder het zadel gaan opbouwen en dan moet het dus geen kwaad kunnen. Mocht ik alsnog iets merken, kunnen er tegen die tijd altijd nog 17"kussens onder

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:25

Interessant verhaal Lonnie! Bij het lezen van je bericht van gisteren had ik ook wel ernstig mijn vraagtekens maar dit klinkt toch ook wel weer logisch.

Gaat allemaal vast wel goed komen als je haar nu eerst laat behandelen en dan aangepaste training gaat doen :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:27

ja daarom, we moeten nu eerst zorgen dat die spieren uit de knoop komen en zich goed ontwikkelen. Pas wanneer ze helemaal pijnvrij is daar, kun je gaan kijken of die 18" echt in de weg zit of niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:28

Je paard heeft problemen in het gebied achter die achterste rib? En dan vraag je je af of te lange kussen kwaad kunnen. Dan heb je je antwoord toch al? Lucht of geen lucht. :o

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:31

nee hij heeft problemen in zijn bekken, van heel ver terug al, want het kon absoluut niet van de te lange WOW zijn, zei Iris. HEt is een oud probleem, wat eerst opgelost moet worden. ZOwel Iris als de originele fitter, vertellen hetzelfde verhaal, dat het geen kwaad kan (bij goede spieren) dus dat lijkt me genoeg reden om het zo te laten. Ze spreken elkaar dus absoluut niet tegen. Zekier omdat de drukverdelong met 17" kussens onder een 18"' zitting juist wel eens problemen kan gaan geven door verkeerde belasting

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:18

realiseer je dat spieropbouw voor het eerst zichtbaar wordt na 6 weken en dan uiteraard nog niet op orde is. Dat betekent dan dus wel lang niet rijden en veel longeren, hetgeen mogelijk door het werk op de circel weer tot andere problemen kan leiden. Heb je er ook een fysiotherapeut cq osteopaat bijgehad?

Lange teugel werk zou je trouwens ook kunnen doen, dat is werl rechtuit en wel aan het dressuurmatige werk voor je paard en dan wel zonder jouw belasting erop. Hiermee kun je ook spieren trainen en voor meer afwisseling zorgen. Heuveltraining helpt ook bij opbouw bil en buik/rugspieren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:19

Hmmm.
Ik heb nu 18 inch kussens en dat past net. Maar als mijn zadel wat verder naar achteren gelegd kan worden ( als hij nog wat meer toeneemt in bespiering naast de schoft ) dan moet ik echt over naar 17 inch kussens ( onder mijn 18 inch zitting ). Dan zijn de 18 inch kussens geen optie meer.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:37

Maris schreef:
Hmmm.
Ik heb nu 18 inch kussens en dat past net. Maar als mijn zadel wat verder naar achteren gelegd kan worden ( als hij nog wat meer toeneemt in bespiering naast de schoft ) dan moet ik echt over naar 17 inch kussens ( onder mijn 18 inch zitting ). Dan zijn de 18 inch kussens geen optie meer.

heb nof 17 inch kussens in de aanbieding wie weet heb ik die dan nog.
had ook op mn paard 18 zitting en 17 kussens. nu heb ik een ander groter en langer paard. dus is 18 inch kussens beter en mooier.
vandaar amper gebruikte 17 inch zwarte kussens in de aanbieding, :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:40

Vertel maar welke kussens !
Wie weet kunnen we ruilen ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:48

Het viel mij haast niet op,de 17 inch kussens onder de 18 inch zit,als ik ooit een groter paard heb,blijven daar gewoon de 17 inch onder,dat maakt dan ook niet uit,volgens mij is het niet perse beter

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:55

@pantarhei: jup, wordt idd lang niet rijden maar dat geeft niet, stappen mag wel en draven ook, zolang ze maar laag en rond blijft. galopperen is ze te zwak voor en doet dr pijn dus dat moet ik aan de longe opbouwen. Osteopaat is er ook al bijgeweest, wervels zijn na 2 behandelingen allemaal weer ok, zat ook een hoop werk, maar nu moeten we de spieren rondom die wervels ook los krijgen, anders trekken die zo ook weer scheef als je daar niks aan doet

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:08

Snoevie schreef:
Het viel mij haast niet op,de 17 inch kussens onder de 18 inch zit,als ik ooit een groter paard heb,blijven daar gewoon de 17 inch onder,dat maakt dan ook niet uit,volgens mij is het niet perse beter

doordat er ook een smalleboom in moest, werd de druk teveel naar achterverplaatst. met 18 inch wordt de druk beter verdeeld en staat gewoon ook mooier. je zag echt dat de druk teveel werd achterop. met grotere kussens was dat niet zo. vandaar. dan maar helaas weer een hoop gelg kwijt. maar als het beter is voor mn paard dan is het zo. en voor dat geld heb ik geen ander zadel.
met een gewoon zadel had ik een nieuwe moeten aanschaffen. dat lukt niet voor 500 euries.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:34

Nou helaas ligt de mijne dus (nog steeds) niet goed, weer een eind verschoven naar voren. Van de week nog eigenlijk geen last van en vanavond zag ik de afdrukken van de voorkussens weer op dr schouders staan.....*zucht* maar weer bellen morgen met zadelfitter....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:35

misschien ook een for-girth?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:36

ja die werd mij dus afgeraden.....dat is toch dat het y-systeem van de voorste singelstoot word veranderd in een rechte singelstoot?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:44

nee het is een toevoeging dat onder je zweetblad wordt aangebracht,enkele paginas teruglezen daar staan foto's ervan. ik denk juist bij een naar voren schuivend zadel dat t een uitkomst kan zijn. hier op stal bij een paard iig en kaspar heeft m er nu ook op..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:48

ik ga de fitter morgen contacteren.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:50

ik zou t iig proberen ,dat ding kost 150 euro ofzo maar je zal m toch wel uit mogen proberen?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:56

Met n beetje mazzel beb ik straks mn for girth niet meer nodig! Mocht dat zo zijn dan zet ik m te koop in dit topic!!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:57

Wat kosten nieuwe kussens??

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:59

volgens mij rond de 500E?
Hoezo heb jij een for girth en waardoor heb je em nu niet meer nodig?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:59

ik dacht rond de 6-700,maar sommige dealers doen wel aan ruilen of verkopen tweedehands of demomodellen,als je precies weet wat je zoekt? er stonden laatst een paar op marktplaats..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:06

Marjolein komt over 1 1/2 week ik heb fotos gestuurd en ze denkt dat andere tree niet hoeft en dat mn zadel weer pas gemaakt kan worden met andere kussens!! Dan zou ( als t goed is) t naar voren schuiven ook weg moeten zijn. Als dat zo is gooi ik de fore girth in de verkoop!!