Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:39

Bandida schreef:
Kuggur schreef:
Dan denk ik dat, zoals ik al vreesde, deze zadels niet echt een optie zijn, jammer. Hier is dergelijke expertise niet aanwezig. Een "gewone" zadelpasser is al moeilijk genoeg te vinden...

Spijtig dat er geen low-budget maatschappijen op IJsland vliegen, dat zadel past nog wel in een rugzak :D

Is jammer he, zat ik ookal aan te denken ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:41

Francis schreef:
yole, kun jij inschatten (of Moragh) of de forty op een 'modelletje fjord' past of is dat weer te veel gevraagd? Die extra rock is juist wat ik nodig heb bij de mijne (foto's in profiel) maar ze is wel behóórlijk rond (ook te dik nu nog maar ookal valt ze af, 't blijft een 'sturdy' typje :D Had de forty eigenlijk niet als optie in m'n hoofd omdat ik er bij voorbaat van uit ga dat malibauds per definitie te smal zijn voor haar. Maar misschien vergis ik me wat de forty betreft?

Ik kan dat zonder paard EN zadels bij elkaar te hebben niet inschatten...
Modelletje Fjord en modelletje Fjord kunnen nl nog wel eens 2 heel verschillende dingen zijn!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:55

Er is een low budget maatschappij die op IJsland vliegt, maar die term moet je dan wel wat relatief zien.
Daarbij komt dat sinds de bank crash hier IJsland een stuk voordeliger geworden is voor touristen (en duurder voor residenten ;() .
Ik denk dat een groter probleem is dat je er voor een zadel aanpassen er niet komt met één zadeltje in je bagage (?).

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:56

Mwah, die Malibauds stapelen goed hoor ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:14

Dat snap ik Moragh, ene Fjord is de andere niet, maar ik heb het dan niet over een 'rank rijtypisch gefokt' paardje maar over 'lekker degelijk ouderwets type' ;)
Raya is een kruising tussen een Konik en een Hucul, beide primitief Poolse rassen, maar op de pony-manege waar ik haar van gekocht heb heeft ze een tijd op ruim krachtvoer gestaan en stond zo'n beetje de hele dag op stal, er werd nagenoeg niet op haar gereden omdat ze ongeschikt was als lespony voor kinderen. Kortom, Raya is Rond :D
Ik denk eigenlijk dat het vrij onwaarschijnlijk is dat ze een Malibaud gaat passen, in íeder geval niet in de conditie waarin ze nu is. Als ik haar voldoende heb kunnen laten afvallen en d'r rug wat meer heb kunnen trainen wil ik het nog wel es bekijken, als ze slanker is kan 't misschien wel een optie worden.

Oh, Yole, ik heb de manen lekker laten groeien (ze hadden ze nog wat 'bijgewerkt' en gelijk met de grond geknipt waardoor ze bovenaan langer zijn dan bij de schoft :roll:) en inmiddels ziet het er al een stuk beter uit.

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:19

Ze kijkt een stuk lekkerder uit haar oogjes!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:36

Thanks. Ze moet nog wel een stukje denk ik (weet ik zeker eigenlijk) maar dat komt wel, daarvoor moet ik eerst wat omstandigheden kunnen wijzigen en dat lukt op dit moment simpelweg even niet. Maar ze is ZO lief, ik ben ZO gek met haar... Dit gaat echt mijn 'lezen en schrijven' en 'door het vuur' vriendinnetje worden. Zij moet nog even het vertrouwen krijgen dat ze niet elke 1 a 2 jaar een nieuwe eigenaar krijgt en ze moet nog wat meer zelfvertrouwen krijgen. Dan gaat ze zichzelf waarschijnlijk ook wel wat meer open stellen, nu sluit ze zichzelf nog heel snel af.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:44

Er zit weer leven in het topic :D
Francis, wat een lief snoetje heeft ze, heel mooi, lijkt echt op een Koniks paardje. Veel plezier met haar ;) !
Je zadel is verkocht en ik had vandaag de eer om mijn achterste en de rug van m'n paardje te laten kennis maken met de Deuber zadels. Dit is het eerste zadel waar mijn paard zich lekker mee voelt en echt goed onder loopt die ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik zat er zelf zo goed op dat ik kon blijven rijden.......zeker een aanrader dus (ik las dat jij ook interesse had in de Deubers, vandaar...)
Ik moet alleen nog beslissen welk model ik zal nemen, maar volgens Mariëlle zat ik het best in de Doma (fantastisch zadel!!!!!).
http://www.youtube.com/watch?v=T_vjRVbrEkg&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=3&feature=plcp
Op de Doma zat ik wat ongelijk en had wat stuurprobleempjes (merrie niet meer bereden van voor de winter en voor eerst rij ik met m'n zelfgemaakte kaptoom, normaal gezien rij ik haar op touwhalster, ze moet het blijkbaar nog gewoon worden...).
http://www.youtube.com/watch?v=KD34SuPffYw&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=2&feature=plcp
Voor een boomloos zadel vond ik de Startrekk geweldig! Die was helemaal niet zo slapjes als de boomloze zadels die ik al geprobeerd had. Je voelde er ook heel mooi de beweging van je paard mee (een heel klein beetje vergelijkbaar met het gevoel van de Malibaud)
http://www.youtube.com/watch?v=smcdCX1D6HU&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=1&feature=plcp

Toch heerlijk zadeltjes passen met zo'n weer :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:23

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:23

Wat ik er zo van kan zien vind ik jou het mooiste zitten op het zadel van het eerste filmpje.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:46

Echt? Thx voor feedback Odi. Ik zat er ook heerlijk op (smalle twist en zeer comfortabel)!!! Mijn benen lagen wel rechter naar beneden met de Doma, vind je niet?
Alleen bleven m'n laarzen soms wat hangen aan de onderkant van het zweetblad van de Bückeburger (danku Bandida :D ), maar met deze iets wijdere laarzen rij ik normaal niet. Met deze 3/4 chaps (cuissardes) verhelp je dat probleem wellicht (die ik nog zou willen laten maken als ik nog wat geld over heb....):
http://www.kanthara.com/

Interessante aan het passen was ook dat ik het verschil met de vollere wolgevulde kussens en de panelen heb gezien. Het is maar door te proberen dat je echt die verschillen ziet. Ze is zo gevoelig en direct dat je meteen merkt of ze er goed of slecht onder loopt omdat ze het zelf onmiddelijk aangeeft. Ook de singels lagen echt op de juiste plaats, iets wat ook niet altijd evident is bij haar...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:05

Ik zie je nu op de eerste ook beter zitten. Ik heb alles natuurlijk minder goed gezien omdat ik door het kleine schermpje van de camera moest kijken. Ik vond met het opstappen op de Doma dat je daar gelijk netter op zat dan op de Buckeburger. En het weer was zalig ja, echt genieten! En je hebt geweldig leuke paarden, leuk al die verschillende karakters :-).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:05

Hay Mariëlle, thx! Ik heb er echt enorm veel aan gehad, niet alleen van de zadels, maar u hebt ook veel interessante info gegeven over de paarden zelf! Nogmaals bedankt!
Er is me veel duidelijk geworden na die sessie.
En ja, voor mij ook is er 1 zadel dat me echt bijblijft en dat is de Bückeburger. Qua zit ook en ik had zo het gevoel dat mijn merrie daar ook het rustigst onder stapte...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:17

Cambiar schreef:
Echt? Thx voor feedback Odi. Ik zat er ook heerlijk op (smalle twist en zeer comfortabel)!!! Mijn benen lagen wel rechter naar beneden met de Doma, vind je niet?

Weet niet welk zadel de Doma is, is dat het zadel van het eerste filmpje? Bij de andere 2 filmpjes vond ik je benen niet zo mooi afhangen en een heel klein beetje naar voren steken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:25

Ik vond juist dat mijn benen bij de Doma (tweede filmpje) rechter hingen dan bij de Bückeburger.
Blijkbaar maak ik snel de fout om mijn benen vooruit te steken (knie en tippen die wat naar buiten wijzen), vroeger toen ik dressuur reed ook, maar ik heb nogal zware bovenbillen en wat verkorte spieren. Ik kreeg altijd de opmerking dat ik mijn benen rechter onder me moest laten hangen en dan draaide de lesgever mijn knie naar binnen en mijn onderbeen verder onder me (achteruit) zodat m'n hakken in loodlijn met m'n schouders kwamen, maar dat trok enorm aan m'n spieren.
Zal zelf nog wat discipline en training nodig hebben om goed te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:58

even offtopic misschien maar vind dat je wel een mooie stille zit hebt(en een leuk paard).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:09

Wat lief... :o , dat is leuk om eens iets postiefs te horen ;) . Nu, dat paardje heeft zo'n zachte gangen, ongelofelijk. Is een droom om op haar te mogen rijden. Hoop dat ze ooit van mij hetzelfde zal denken :D , een goed en vooral passend zadel is al een eerste, belangerijke stap.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:48

@Francis: wat een lief kopje <3

@Cambiar: ik denk dat ik op horse expo zowat alle deuber zadels proefgezeten heb, en nu kan ik me absoluut niet meer herinneren welke voor mij het beste zat :+
en dat is natuurlijk nog heel iets anders dan testen op je paard ;)
heel mooi paardje en een mooie zit :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:36

Citaat:
@Cambiar: ik denk dat ik op horse expo zowat alle deuber zadels proefgezeten heb, en nu kan ik me absoluut niet meer herinneren welke voor mij het beste zat :+

Haha, 1 tip, laat Mariëlle komen als je zo'n zadel wil. Zalige zadels!
Wel grappig, dat ik hier twee complimenten krijg over m'n zit, terwijl ik op een ander forum na analyse voor geen meter goed zit op m'n paard :+
Tja, een mooie zit is ook niet alles en is totaal geen garantie dat je daardoor goed kan rijden ook.
Ik zag Spaanse ruiters met korte beentjes die echt afschuwelijk zaten, zelfs niet konden doorzitten bijna, maar als zij het paard van de ruiter overnamen, begon die te dansen. De zit is dus niet zaligmakend, daar ben ik ondertussen wel achter gekomen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-04-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:17

Cambiar@ in de Doma zit je te vast en je bovenlichaam achter de beweging.
ik vind géén van de zadels fijn ogen voor je paard eerlijk gezegd.
de 2e is ze zelfs behoorlijk met haar oren naar aan het reageren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:24

nombrado schreef:
Cambiar@ in de Doma zit je te vast en je bovenlichaam achter de beweging.
ik vind géén van de zadels fijn ogen voor je paard eerlijk gezegd.
de 2e is ze zelfs behoorlijk met haar oren naar aan het reageren.

Van de doma heb ik eerlijk gezegd ook dat gevoel als ik er zo naar kijk. Op de Buckeburger voelde ik me zelf super.
Staar je niet blind op de oren van m'n merrie, van zodra ze niet continu met haar kopje kan staan vreten, als is het gras kort, gaan de oren achteruit (en ze had al zeker geen zin om in dat afgezet stukje weer rond te gaan sjokken maar wou liever bij de andere paarden zijn. Ze heeft dus gewoon... geen zin :+ :D . Je moet wel weten dat ze van vorig jaar zadelmak is en daarna bijna niet meer bereden. Hele winter stond ze stil doordat ik handen vol had aan de andere en nu voor het eerst onder een zadel....ik vind dat ze er vrij vlotjes onder loopt (had eerlijk gezegd gedacht dat ze toch wel eens een bokje zou geven na al die tijd...). Waarom ogen de zadels niet fijn? Omdat ze zo hoog liggen? Ze zijn wel nog splinternieuw....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:39

je hebt pb ;-)
overigens is het beter om met een zadel testen ook te gaan draven, en voor het paard, en voor de ruiter. het liefst ook in een grotere bak, zodat je het rechtuit goed kan testen en ook het rijden de volte of wending in met het zadel.
een galopje is ook prettig, alleen is dat op een net beleerd paard idd lastig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:13

Over een paar uur zet ik Laura86 met een overvloed aan indrukken, oa in verschillende zadels, op de bus.
Ze bubbelt ervan dus zal vast wel wat delen hier.
Bandida kan zich nog wel herinneren wat het effect van het eerste bezoek hier was ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:37

Huertecilla schreef:
Bandida kan zich nog wel herinneren wat het effect van het eerste bezoek hier was ;)

*veeg even het stof van mijn hersenen*
Om een of andere reden herinner ik me vooral dat ik een week later nog steeds zadel voelde als ik op mijn bureaustoel ging zitten :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:49

Wat gaaf voor Laura, ik ben heel benieuwd naar haar verslag en ervaringen.