Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:21

@emma_evg ik vind dat goudkleurige juist geweldig bij bruin tuig en een 'oranje' pony (haflinger).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:55

emma_evg schreef:
Ik heb dinsdag de Chester binnengekregen, en net voor het eerst mee gereden. Wat een fijn hoofdstel, mooi zacht leer en heel makkelijk aan verschillende paardenhoofden aan te passen. De twee paarden die ik er net mee heb gereden liepen er ook echt fijner op (reed altijd nog met een 'ouderwets', niet-anatomisch hoofdstel). Morgen de andere twee er ook mee rijden, ben benieuwd of ik daar ook verschil mee merk.

Ik vind de chester dan weer echt niet mooi met die messingen sluitingen. Als ze dat nou zilver hadden gedaan en de bakstukken met blinde sluitingen, was het al veel beter. Pasvorm is wel super en ook echt mooi, mooi ook dat er geen keelriem aan zit.

Welke maat heb jij? Zou je de lengte van de bakstukken eens op willen meten? En de grootste omvang van beide neusriem en?
Heb een Fjord met een kort koppie, maar een flinke kaak en een flinke neus, daarbij rijdt ik met een Pessoa bit (zou een hoofdstel voor m'n springset worden), dus veel bakstukken zijn helaas echt veeeeel te lang, en de neusriem en veeeeel te klein :-(

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:13

Crista schreef:
emma_evg schreef:
Ik heb dinsdag de Chester binnengekregen, en net voor het eerst mee gereden. Wat een fijn hoofdstel, mooi zacht leer en heel makkelijk aan verschillende paardenhoofden aan te passen. De twee paarden die ik er net mee heb gereden liepen er ook echt fijner op (reed altijd nog met een 'ouderwets', niet-anatomisch hoofdstel). Morgen de andere twee er ook mee rijden, ben benieuwd of ik daar ook verschil mee merk.

Ik vind de chester dan weer echt niet mooi met die messingen sluitingen. Als ze dat nou zilver hadden gedaan en de bakstukken met blinde sluitingen, was het al veel beter. Pasvorm is wel super en ook echt mooi, mooi ook dat er geen keelriem aan zit.

Welke maat heb jij? Zou je de lengte van de bakstukken eens op willen meten? En de grootste omvang van beide neusriem en?
Heb een Fjord met een kort koppie, maar een flinke kaak en een flinke neus, daarbij rijdt ik met een Pessoa bit (zou een hoofdstel voor m'n springset worden), dus veel bakstukken zijn helaas echt veeeeel te lang, en de neusriem en veeeeel te klein :-(

Dat wil ik wel doen hoor. Ik heb maat full. Maar je kunt natuurlijk ook makkelijk andere bakstukken aan dit hoofdstel doen, dan ben je er ook toch? Breedte neusriem lijkt me oké, hoofdstel past goed bij paarden van 1.70m.

Er was ook iemand hier die de Chester in maat full dacht ik bij een haflinger gebruikte, moet je ff zoeken in het topic.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:14

Skippy01 schreef:
@emma_evg ik vind dat goudkleurige juist geweldig bij bruin tuig en een 'oranje' pony (haflinger).

Jaa dat snap ik, maar icm zwart tuig en vooral schimmels (bruine paarden gaat nog wel) is het echt geen gezicht :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:23

emma_evg schreef:
Er was ook iemand hier die de Chester in maat full dacht ik bij een haflinger gebruikte, moet je ff zoeken in het topic.

Dat was ik :j
Ik gebruik de full op mijn haf. En mijn stalgenoot gebruikt de full op haar schwarzwalder die een stuk groter en grover is.

Op de foto nog een beetje scheef, maar dit is de full op mijn haf. Ik heb de full altijd nodig voor het kopstuk vooral. Ze heeft een breed voorhoofd én een enorme bos manen en voorpluk en ik weiger een derde oor te knippen ;)

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:08

emma_evg schreef:
Skippy01 schreef:

Jaa dat snap ik, maar icm zwart tuig en vooral schimmels (bruine paarden gaat nog wel) is het echt geen gezicht :D

Dat had ik ook verwacht maar viel me hier toen erg mee!

Afbeelding

Paardjes hebben tussen cob en full in maar voor kopstuk ook meestal full nodig. Neusje smal dus daar meer maar cob. De Chester past ze super.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:46

Grootste voordeel met Chester is dat de neusriem te verstellen is. Dat mis ik écht bij veel anatomische hoofdstellen. Merken waarbij je verschillende maten kan bestellen is natuurlijk ook ideaal
Maar er zijn zoveel verschillende neusjes en kaken, dan past Chester vaak wel, terwijl je met een andere echt een puzzel hebt!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:30

mijn schockemöhle beta hoofdstel is vandaag binnen gekomen *\o/*
wat een fijn hoofdstel zeg <3 <3
paardlief liep ook erg fijn en was erg relaxt dus volgens mij is ie goedgekeurd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:56

Wat een prachtig hoofdstel lotte002! Staat erg mooi en ziet er fijn uit. Mag ik vragen welke maat het hoofdstel is?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:21

Pistasche schreef:
Wat een prachtig hoofdstel lotte002! Staat erg mooi en ziet er fijn uit. Mag ik vragen welke maat het hoofdstel is?

dit is een maat cob :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 04:53

lotte002 schreef:
Pistasche schreef:

dit is een maat cob :)

Dankjewel!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:41

Zooo erg gaaf hoor <3

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:05

Willen jullie mee denken? Dit is het br milfield hoofdstel. Maar ik kan nergens foto’s vinden hoe hij zou moeten zitten. En krijg hem ook niet mooi passend Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:08

Ik zou de neusriem 2 gaatje laten zakken zodat het jukbeen vrij komt te liggen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:21

Ik heb ook t idee dat de neusriem wat lager moet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:36

Dat denk ik ook, maar ik ben wel bang dat de neus dan aan alle kanten te ruim is.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:40

Nou precies .....
als ik hem 2 gaatjes laat zakken is het onderste gedeelte van de neusriem veel te groot. Dan kan ik er een vuist tussen leggen -O-

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:42

Hier ook mensen die kunnen beoordelen of dit bit te hoog hangt?
Ik dacht een gaatje lager en dan de neusriem eronder, want voor mijn gevoel nu iets te hoog? Maar zonder neusriem is die weer iets te laag, gezien ze dan zeer onrustig wordt op het bit (betreft jong paard)
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:45

Kelszz_ schreef:
Willen jullie mee denken? Dit is het br milfield hoofdstel. Maar ik kan nergens foto’s vinden hoe hij zou moeten zitten. En krijg hem ook niet mooi passend [ [url=m/GuetjR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lastig, de vorm van het hoofd is niet heel standaard, waardoor je eigenlijk een stukje moet zakken, maar dan waarschijnlijk teveel ruimte overhoudt op de neus.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:46

Kelszz_ schreef:
Nou precies .....
als ik hem 2 gaatjes laat zakken is het onderste gedeelte van de neusriem veel te groot. Dan kan ik er een vuist tussen leggen -O-

Het ziet eruit als een héél fijn snuitje ook, is dit maat Cob?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:46

SBravour schreef:
Hier ook mensen die kunnen beoordelen of dit bit te hoog hangt?
Ik dacht een gaatje lager en dan de neusriem eronder, want voor mijn gevoel nu iets te hoog? Maar zonder neusriem is die weer iets te laag, gezien ze dan zeer onrustig wordt op het bit (betreft jong paard)
[ [url=m/MhS995.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gbqcyZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou wat mij betreft iets mogen zakken ja. Maar de meningen daarover zijn verschillend. Geen plooi, één plooi of twee plooien in de mondhoek.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:48

Oh oei.. Maar die van mij heeft er aan de ene kant 1 en andere 3, heb 3x gecheckt of die recht hing, en dat deed die echt :p
Maar dan toch maar een gaatje lager denk ik en neusriem eronder, zal dan nog wel eens een fotootje delen :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:50

@sbravour helemaal goed, zien we de foto's weer verschijnen :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:05

Afbeelding
Wat vinden jullie hoe deze zit? Ik twijfel een beetje. Wordt alleen gebruikt als kaptoom, niet om mee te rijden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:11

Faya__ schreef:
[ [url=m/kB7oO0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat vinden jullie hoe deze zit? Ik twijfel een beetje. Wordt alleen gebruikt als kaptoom, niet om mee te rijden.

Ligt die aan twee kanten zo tegen het jukbeen aan? Vind ik niet ideaal. Juist als kaptoom niet, omdat daar dan ook wel druk / beweging op komt.