[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:33

Super leuk Skogan, kan je je echt op verheugen dan!

Bontje van F.R.A. is binnen gekomen, helaas kan ik maandag pas testen.

Vandaag nog een rondje gereden op mijn Nevada beugels maximaal naar voren vast gemaakt en heb het idee dat het wel iets helpt. Was heel geconcentreerd op mijn voeten aan het letten springt mijn paard opeens heel hard weg omdat er blaadjes ritselde, vloog er bijna naast. :')

Ik zat nog te denken zijn er normale stijgbeugels die aan mijn fenders vast gemaakt kunnen worden? Dus echt beugels met een bredere opening voor de beugelriemen zeg maar? Als ik daar dan een schuine beugelblok in doe is mijn probleem verholpen. Eigenlijk een makkelijker en goedkopere oplossing van de crooked stirrups.

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:47

Je kunt altijd gewone engelse beugels aan je fenders hangen... dan moet je ze alleen niet door het gat maar er onder door de grote opening doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:50

DubbelDun schreef:
Je kunt altijd gewone engelse beugels aan je fenders hangen... dan moet je ze alleen niet door het gat maar er onder door de grote opening doen.

Meen je dat nou? Blijft dat gewoon netjes zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:53

Je moet wel het veiligheidsriempje goed strak doen, anders kan de beugel gaan draaien.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:04

Ik snap wat je bedoeld! Dan hoef ik eigenlijk alleen nog maar schuine beugelblokjes te halen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:07

Je kunt het allicht eens proberen :)

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:58

Heeft iemand in de buurt van Wageningen misschien een Ghost maat piccolo die ik even op mijn paardje mag leggen om de lengte te bekijken? Uiteraard wordt een nieuwe aankoop zorgvuldig gepast maar wil even weten of dit een optie is :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:37

Jazz schreef:
Heeft iemand in de buurt van Wageningen misschien een Ghost maat piccolo die ik even op mijn paardje mag leggen om de lengte te bekijken? Uiteraard wordt een nieuwe aankoop zorgvuldig gepast maar wil even weten of dit een optie is :)

Is Doorwerth dichtbij genoeg? Ik heb een Roma piccolo!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:28

Petrichor schreef:
Ik zat nog te denken zijn er normale stijgbeugels die aan mijn fenders vast gemaakt kunnen worden? Dus echt beugels met een bredere opening voor de beugelriemen zeg maar? Als ik daar dan een schuine beugelblok in doe is mijn probleem verholpen. Eigenlijk een makkelijker en goedkopere oplossing van de crooked stirrups.

Ik heb schuine beugelblokjes gekocht, de onderkant die je in je beugels klemt eraf gesneden en de blokjes met houtschroeven in m'n Barefoot westernbeugels geschroefd. Zit prima! Ik rij nu wel alleen met schoenen of laarzen met heel weinig profiel, want je beugels worden er echt heel stroef door.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:40

tjaakje schreef:
Petrichor schreef:

Ik heb schuine beugelblokjes gekocht, de onderkant die je in je beugels klemt eraf gesneden en de blokjes met houtschroeven in m'n Barefoot westernbeugels geschroefd. Zit prima! Ik rij nu wel alleen met schoenen of laarzen met heel weinig profiel, want je beugels worden er echt heel stroef door.

Dit is ook wel een heel goed idee zeg, denk dat ik dat maar eens ga doen!

Normaal gesproken moet het hoge gedeelte van de blokjes naar buiten wijzen. Maar ik heb dus het probleem dat de binnenkant van mijn moet de beugels dus niet raakt, betekend dat dan dat ik het dikke gedeelte van de beugelblokjes aan de binnenkant moet hebben?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:23

Waar vind ik een goede uitgebreide uitleg over het passen van een boomloos zadel? Kan iemand mij daar een tip voor geven? Liefst in stappen van de controle met uitleg en foto's. Ik heb wel gekeken in de links aan het begin van dit topic maar dat zijn allemaal losse dingetjes die het plaatje niet compleet maken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:43

Petrichor schreef:
Super leuk Skogan, kan je je echt op verheugen dan!

Bontje van F.R.A. is binnen gekomen, helaas kan ik maandag pas testen.

Vandaag nog een rondje gereden op mijn Nevada beugels maximaal naar voren vast gemaakt en heb het idee dat het wel iets helpt. Was heel geconcentreerd op mijn voeten aan het letten springt mijn paard opeens heel hard weg omdat er blaadjes ritselde, vloog er bijna naast. :')

Of je stijgbeugels zelf CROOKED te maken door er iets schuins in te lijmen. Laagjes leer of een op maat gezaagd houten wigje, evt. beplakt met anti slip spul voor traptreden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:00

Hou er met dingen inschroeven/lijmen wel rekening mee, dat de opening voor je voet kleiner wordt en je dus meer kans hebt om klem te komen te zitten als je er af valt... en westernbeugels schieten niet los !!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:02

DubbelDun schreef:
Hou er met dingen inschroeven/lijmen wel rekening mee, dat de opening voor je voet kleiner wordt en je dus meer kans hebt om klem te komen te zitten als je er af valt... en westernbeugels schieten niet los !!

Dat is een goede tip!

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:15

Marocje schreef:
Jazz schreef:

Is Doorwerth dichtbij genoeg? Ik heb een Roma piccolo!

Ik stuur je even een pb :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:04

DubbelDun schreef:

Klopt, sindsdien rijd ik ook alleen maar met smalle gladde jodhpurs of laarzen.

Heb je een rond paard Petrichor? Ik had hetzelfde probleem op de trekpaarden die ik rij als jij. Ik heb het hoge gedeelte van de blokjes ook naar binnen zitten. Dan wordt mijn voet volledig ondersteund.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:11

tjaakje schreef:
DubbelDun schreef:

Klopt, sindsdien rijd ik ook alleen maar met smalle gladde jodhpurs of laarzen.

Heb je een rond paard Petrichor? Ik had hetzelfde probleem op de trekpaarden die ik rij als jij. Ik heb het hoge gedeelte van de blokjes ook naar binnen zitten. Dan wordt mijn voet volledig ondersteund.

Ja ik heb een propjes paard. :Y)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:17

Rizette schreef:
Waar vind ik een goede uitgebreide uitleg over het passen van een boomloos zadel? Kan iemand mij daar een tip voor geven? Liefst in stappen van de controle met uitleg en foto's. Ik heb wel gekeken in de links aan het begin van dit topic maar dat zijn allemaal losse dingetjes die het plaatje niet compleet maken.

Dat is per zadelmerk verschillend. Er zijn merken die met pommels werken, maar er zijn ook merken die dat niet doen.
Zo ook met verplaatsbare kussens of niet. Ook is het per paard verschillend, en welke ruiter, discipline etc. Welke inlagen er gebruikt moeten worden.
Het is ook belangrijk om te kijken wat er tijdens het rijden gebeurd. Het kan in theorie helemaal goed zijn, maar in de praktijk soms weer anders uitwijzen.
Er is niet 1 kant en klare uitleg hoe het zou moeten liggen (ja, goed en passend bij ruiter en paard).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:31

DubbelDun schreef:

Er hoeven ook geen dikke lagen in!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:07

Sorry dat ik hier zo binnen val. Ik ben opzoek naar een zadelpasser die zowel Ghost als Freeform heeft. Hebben jullie misschien tips? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:58

Mallow schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen val. Ik ben opzoek naar een zadelpasser die zowel Ghost als Freeform heeft. Hebben jullie misschien tips? :)

Ja, Ella van www.boomlooszadelpasservice.nl

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:17

Yes gelukt met de beugelblokjes, maar wat een rot werk zeg! De boormachine kan er niet goed bijkomen dus had allemaal halve schroeven er in, had van alles geprobeerd maar het lukte echt niet. Toen heb ik hem geklemt tussen de werkbank klem en heel hard aangedraaid dat was dus de oplossing! Ik heb ook gelijk het bontje getest en eerlijk is eerlijk met deze beugels en het bontje zit ik al stukken fijner! Nu eerst even een tijdje proberen en dan beslissen of ik ook nog fenders met kniewrongen wil!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:40

Ik ben benieuwd of het werkt :) Het ziet er iig stevig uit.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:59

Precies zo heb ik ze ook idd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:14

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd of het werkt :) Het ziet er iig stevig uit.

Het werkt hoor, mijn hele voet is nu in contact met de beugel!