[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:57

Een trekker zadel?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:50

Of stevige Trekker-achtige panelen onder je Ghost, in combinatie met inlagen en shims? Dan kom je alleen wel gigahoog boven Rio te zitten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:17

@ Tennan: goed dat je die noemt, helemaal vergeten! Die heb ik al een keertje besteld bij Peter Pfister en geprobeerd, maar die waren erg plankerig (?) Misschien dat als je ze onder een flexibele boom plakt dat die al meer schwung heeft en niet erg veel meebuigt waardoor de panelen ook die vorm volgen, maar bij de flexibelere Ghost was het juist andersom, die leek de panelen te willen volgen en werd daardoor erg recht. Volgens mij had ik de 4 cm dikke panelen, misschien dat de lagere wel flexibel zijn.

@ Buitenzinnig: Ik denk ook dat [***] waarschijnlijk meer een klantje is voor de stevigere flexibele boomzadels zoals Trekker en Startrekk. Die hebben namelijk niet per se pads met inlages nodig en zijn stijf genoeg om niet uiteen te zakken over [***]'s schoft. Het vervelende is alleen dat ik dan dus een duur en lastiger te verkopen zadel zou moeten kopen om na 2 maanden te overbruggen voordat ik weet of de Bua past.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:50

Misschirn moet je sowieso vast de bua laten passen.. Straks past hij niet dan kun je nu meteen naar een betere definitieve oplossing zoeken, ipv een goedkopere tussen oplossing? Weet je tenminste of je ergens op moet wachten of dat je zinloos wacht zeg maar

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:00

xyzutu2 schreef:
Kwetal schreef:
Aparte kussens laten maken voor onder je Ghost?
Eventueel met meer stijfheid en een wigje er in?
Ik kan de foto's sturen naar fabrikant, die wil daar wel over nadenken. :j
Maar dit is een verdomd lastige rug :o

Als je de foto's door wilt sturen, dan graag. :j
Sowieso merk ik dat het zadel op Rio andere dingen doet dan bij andere paarden: je ziet steeds foto's van dat als je in het zadel zit je de voorkant van de pad/zadelkussens heel makkelijk op kunt tillen: doordat ze bij Rio omlaag zakken tot ze zichzelf vastklemmen lijken ze met pad juist vrij strak om de schouder te zitten, zeker aan de bovenkant.

Ik denk dat de beste optie is om een zadel(aanpassing) met flink wat rugvrijheid te vinden waar we geen boomloze zadelpad bij nodig hebben maar gewoon een dun dekje (of helemaal niets) onder kunnen schuiven. Dan zijn we tenminste van alle pads met omlaag zakkende inlages & rugnaad-op-de-doornuitsteeksels-problemen af.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het zelf verkeerd/te somber in zie, maar mijn stalgenootje en ik hebben Rio's rijminuten vandaag vooral gevuld met zadel aanpassen en dat leverde niet echt veel positiefs op.

Het is jammer dat je wss zo ver weg zit vanuit belgie. want ik ben vrijwel zeker dat een specialized saddle kan passen.
Vaste boom, maar aanpasbaar met kussens en shims, het ruggegraatkanaal staat bij mijn paarden uiteraard erg breed, maar zelfs dan is er rondom nog een vuistbreedte en vuisthoogte ruimte ... En dit zonder shims ...
Nu, nieuw gaan die krengen ook rond de 2000 euro...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:49

Xyzutu, geen idee of het een optie is, maar ik heb naar tevredenhieid een oude ghost.
Ik weet niet waar je woont maar evt mag je die passen, kun je uitkijken naar een op marktplaats daarna.

Gister weer gereden met mijn pony, gebeurt niet vaak haha.
Wat zit dat zadel toch heerlijk, de oude ghost.
Oerlelijk, maar het zit gewoon fantastisch voor mij op mijn pony.
Enige wat ik niet fijn vind is lichtrijden, de pad is vrij oud en ik denk dat een andere pad geen overbodige luxe is.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik vooral stapritjes maak buiten, het is een ranke welsh van 1,32 waar ik normaal mee men.
Ik zelf rij eigenlijk ook door ziekte niet meer op dit na.
Als ik wel wil gaan lichtrijden zal ik denk ik een andere pad regelen, maar een nieuwere ghost piccolo vind ik ook mooi.
Ik gebruik het nu gewoon te weinig om daarover na te denken. :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:03

Haha Duhelo, dat was ook mijn idee. Maar wie verdeelt die zadels nog...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:36

X, ik vind het ook klinken of je best gewoon eens een Bua kan regelen, gezien dat degene is die je het liefste wil.

Oude Ghost zie ik niet waarom die beter zou liggen want als je iets stevigs zoekt is dat het niet, die is ook vrij soepel met normale dunne kussentjes :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:38

Tis puur een aanbod omdat ze niet meer nieuw te koop zijn.
Verder niks, ik ken ts als paard niet maar biedt enkel de optie aan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:55

De oude Ghost zou ik inderdaad ook niet doen..

Bua concept is heel mooi, en ook zeker iets waar ik van overtuigd kon zijn. Veel ruiters willen natuurlijk smal zitten, op een breed paard. Waardoor de rails sneller in de rug kunnen prikken ipv mooi de rug lijn volgen. Het idee van een boom op de rug van het paard, die mooi volgt en daar boven op iets waardoor de ruiter smal zit is natuurlijk mooi, maar ik denk dat het uiteindelijk nog lastig wordt dan om de juiste hulpen door te geven aan je paard, omdat er toch een soort van storing tussen zit. De zitting is wat smaller gemaakt voor de ruiter, daar onder iets wat mooi op het paard past. Dat zit wel tussen jou en je paard in.

Maar misschien vergis ik mij wel compleet hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:43

moonfish13 schreef:
Tis puur een aanbod omdat ze niet meer nieuw te koop zijn.
Verder niks, ik ken ts als paard niet maar biedt enkel de optie aan.

Is ook een super lief aanbod +:)+

Maar sluit gewoon totaal niet aan bij het verhaal van wat ze zoekt :)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:56

jokari schreef:
Haha Duhelo, dat was ook mijn idee. Maar wie verdeelt die zadels nog...

de verdeler van nederland en belgie is gestopt, je kant ze wel nog laten importeren (even afwachten tot de koers laag zit, maar om even te testen is dat uiteraard niet evident ..)
Ik ben er wel supertevreden over, ding ligt en zit als een huis op mijn oudste merrie (breed, rond, schoft, weinig bespiering meer)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:09

Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar een fijne ride-on-pad. Ik heb al een heleboel verschillende bekeken. Het liefst met een schaapzitting. Die van Christ en Barefoot spreken mij aan maar ik hoor graag of er ook nog anders opties zijn.

Het liefst tweedehands om het uit te proberen en wat goedkoper te houden. Of is dat juist niet handig? Ik hoor graag van jullie!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:04

Enne, als je nou de voorkant van je Ghost verstevigt, zodat hij niet meer plat zakt? Een soort van extra stevige pommel erbij. Kit/ducttape er een smalle Wintec voorboom op, of zo. :p

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:13

Ghost heeft de mogelijkheid een metalen boogje onder de pommel te zetten - maar dat is bij bestelling - indien iemand het wil, kan de basis retour naar Ghost in Italië en dan zetten ze het er onder voor je. Hij past daarna alleen nooit meer op een breed paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:34

Je zou zo'n metalen boogje op een semi-permanente manier aan de pommel moeten kunnen bevestigen, misschien zijn Ty-rips een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:10

Wat leuk, zoveel meedenkers! Echt top! +:)+
De Bua wil ik heel graag uitproberen, dus wie weet dat die toch iets eerder komt dan gepland... Ik geloof namelijk wel in de verende lepel die een hoop drukverschillen door ruiterhupsen 8-) wegneemt van de paardenrug, maar het '1 size fits all' verhaal vind ik toch altijd iets om toch kritisch naar te kijken. Nu zijn de panelen van de Bua flexibel en volgen de paardenrug, maar dat moet toch ook zijn grenzen hebben.

@ Buitenzinnig: toevallig gaf mijn stalgenootje (heeft zelf een Trekker) ook de tip om een Trekker te huren voor de maanden waarin ik [***] als alles goed gaat ga inrijden. :j Die houdt zichzelf namelijk in vorm door de harde voorkant en kan door de verstelbare pommel meegroeien met [***]. Ik zag dat Greendistance ze voor 2 maanden verhuurt dus dat zou ideaal zijn.
Ik heb zelf helemaal niets met Trekkers (vind ze vrij lelijk :o ), maar de Trekker Aussi leek me wel weer handig voor het inrijden met het zachte dijbeenblok:

Afbeelding

Deed me denken aan de Barefoot fur!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:14

Ik vraag me af hoeveel weerstand dat blok kan hebben aangezien hij nergens echt aan vast zit.
Je loopt het risiko er steun aan te zoeken als je het eens écht nodig hebt en flink bedrogen uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:30

Ik weet dat ook niet uit de praktijk, maar het zou ontwikkeld zijn door zadelmakers van Australische stockzadels met als doel om dezelfde steun te bieden als stockzadel dijbeenblokken geven, maar dan in een zachtere uitvoering aangezien de blokken op een echt stockzadel erg hard en dwingend zijn. Ik weet ook niet precies hoe deze Trekker blokken functioneren, ook omdat ze op beide foto's onder een andere hoek staan. Maar als dit zadel niet verhuurd wordt dan is de Trekker True Talent misschien een alternatief omdat die ook lekker licht is:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:34

Juist omdat ze zo'n andere stand hebben denk ik dat ze niet erg stevig zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:10

xyzutu2: ik weet niet waar je woont maar anders kan je wellicht mijn Startrekk shorty eens proberen? Western model met kussens.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:31

De Engelse dealer van Startrekk publiceerde maanden geleden al een foto van een mens in die Trekker Aussi en dat zag er buitengewoon onaangenaam uit, omdat die blokken je hele been naar achter duwen. De True Talent is best een fijn zadel.

Maflinger, ik kan je op een briefje geven dat die Startrekk western niet gaat passen bij dit paard (sorry Y;( ) de gewone Comfort zou nog een kans hebben.

Ik zie zelf helemaal niks in die BUA :o - maar dat kan ik helemaal verkeerd hebben (het is slechts een onderbuikgevoel) - ik denk namelijk dat het ook te veel kan veren, waardoor de hele boel nog erger hupst =:)

Het metalen boogje van de Ghost kan er ook met Chicago schroeven aan vast worden gezet, maar bij het weghalen van dat boogje heb je dan wel altijd nog of de gaten, of de schroefkopjes zichtbaar in de pommel. Maar van mij mag een handige figuur het proberen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:33

Kwetal: ik zag een hele mooie ghost met groene zitting en wrongen.. <3 wat voor materiaal is dat?

Mijn paard mocht er aan geloven gister: voor het eerst springen ohz! En dan te bedenken dat ik haar al 9 jaar heb. Eindelijk een zadel waarmee ik dat aandurfde en het ging prima met de ghost. Zit er aan te denken om nog een losse zitting erbij te kopen en toen zag ik dat groene kleurtje voorbij komen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:34

Roelke_ schreef:
Kwetal: ik zag een hele mooie ghost met groene zitting en wrongen.. <3 wat voor materiaal is dat?

Mijn paard mocht er aan geloven gister: voor het eerst springen ohz! En dan te bedenken dat ik haar al 9 jaar heb. Eindelijk een zadel waarmee ik dat aandurfde en het ging prima met de ghost. Zit er aan te denken om nog een losse zitting erbij te kopen en toen zag ik dat groene kleurtje voorbij komen..

Deze??? :D

Afbeelding

Dat is kunstleer, dat is er in zo veel kleurtjes.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:38

:wow:

Inderdaad veel kleuren ja :P