[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:47

De irritatie Manon, da's voor mij het probleem. Ze zijn star en stug en vind ze daardoor nogal irritant aanwezig. Het stuk zweetblad waar de wrong onder komt is ook weinig buigzaam waardoor ik mijn been er niet lekker tegen aan kwijt kan.
Ik rij met een Wintec zadel, deze heeft wrongen welke flexibeler zijn...lijkt net een prinses op de erwt met mijn stugge wrongen op de Cherokee _O-

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:50

Ik kom dit topic even binnenvallen, ik wil graag een boomloos zadel aanschaffen voor mijn haflinger.
Is een synthetische een aanrader of juist een van leer?
En hebben jullie misschien nog tips?

Ik heb een synthetische gevonden waar volgens de verkoper ieder dekje onder kan, maar ik las ergens dat voor boomloze zadels speciale dekjes nodig voor zijn?

En ik zie dus in de OP dat merkloze zadels niet aan te raden zijn?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:48

Jennyxx schreef:
Zitten die ook smal eigenlijk? Zelf durf ik er niet zo goed mee te rijden vanwege dat metale plaatje van de beugelophanging dat over de ruggengraad loopt.

De hidalgo's zitten ook best smal. Je hoeft je echt niet druk te maken over dat metalen stukje. Als je gewoon goede kussens en desnoods nog een pad er onder doet is dat plaatje helemaal geen probleem. De hidalgo zadels zijn verder stevig genoeg zodat het geen problemen hoeft te geven. Ik heb de mijne al een tijdje en vind het een heerlijk zadel. Lag op de haflinger die ik reed perfect en paard liep er super onder! Heb de mijne nu overigens wel te koop :(
Bij de hidalgo kan je ook spelen met de kussen dikte. Als je dus kussens wil die dikker zijn aan de achterkant kan je die naar keuze in dikte bestellen. Je kan dan de dikte van de voor-midden-achterkant kiezen tot 6 cm dikte dacht ik.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:59

dorientjuh schreef:
Als ik het zo begrijp is de maat 1 Barefoot Cheyenne net wat korter dan de Piccolo van Ghost; de Barefoot Cheyenne maat 1 is volgens de maattabel 52 cm lang, en de Piccolo dus 54 cm.

Ik begin door dit topic ook steeds nieuwsgieriger te worden naar de Ghost, ik denk dat ik over een tijdje maar eens Teteltee ga vragen om langs te komen. :)

De Ghost ligt echter iets verder naar voren op het paard dan een Barefoot, dus ik zou mij niet teveel aan de lengte maten vast klampen.
Ghost heeft geen harde onderdelen, zoals een pommel, maar is flexibel zodat ze verder naar voren liggen en mooi schoudervrijheid geven.

Marcella

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:14

Ik rij ook nog steeds met mijn hidalgo en het is een heerlijk zadel. Rij trouwens zonder kussens en heb hiermee zonder les de galop wissel bevestigd. Hoewel hij soms nog kan doen van ik snap het niet, maar dan ben ik gewoon niet duidelijk genoeg.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:34

Icrack schreef:
Ik heb mijn proefrit er op zitten met mijn Cherokee, zit verder prima, maar wat ik wel erg stug vind is het wrong gedeelte en al helemaal als je de losse wrong onder het zweetblad hebt zitten. Is dat bij alle barefootzadels met wrong zo?

Hoe is de wrong bij de Barrydale, is deze ook zo stug? Of juist flexibeler als je hem indrukt bv

De wrong van de barefoot Lexington is heel anders dan die van de london of Cherokee.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:46

Qua lengte van de barefoot ben ik een beetje gebonden aan de ruglengte van mijn Welsh Cob. De Cheyenne en de Cherokee in maat 1 liggen mooi in verhouding tov het totaalbeeld. De andere type's met een zachtere wrong zijn langer over de rug. Hierdoor lijkt het net of je eerst het zadel voorbij ziet komen en dan pas paard/pony...als je begrijpt wat ik bedoel :-)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:08

Zocht er laatst niet iemand een bruine barefoot london? Er staan 1 op marktplaats (mijn vorige zadel), weliswaar zonder VPS.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:11

Dank voor jullie complimenten! Superleuk om te horen!

Anoniem schreef:
Gaaf zadel Raya!

Hoe is de zit in vergelijking met barefoot. Ook zo zacht???

Ik vind de zit vooral heel anders. Bij een barefoot zit je echt ín het zadel, in een kuipje vind ik. De ghost is veel vrijer en je zit er wat hoger op gevoelsmatig. Maar beide zadels hebben echt een zachte fijne zit, heel comfortabel.

Jennyxx schreef:
Mooie foto's! Die wrongen lijken ook wel goed te zitten voor een sprongetje toch?

Ja, klopt! Springen gaat echt wel goed, het voelde heel stevig en de wrongen zijn prima. Nu had ik hier mijn beugels niet korter gemaakt, maar dat kan wel (even getest) en dan zitten de wrongen nog steeds goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:58

Ik houd echt van zadels waar ik ín zit. Daarom baal ik ook zo gruwelijk dat mn boomzadel niet goed genoeg zit want daar zit je echt close contact/

Ik ga cheyenne testen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:07

Jomaro heb je de lexington inmiddels al kunnen testen op je tafelmodel? ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:23

Ik ben kleurtjes en materialen aan't kiezen voor mijn ghost. Wat een keuze zeg, lastig!! Helemaal bruin, of toch bruin met een beetje zwart... sowieso vetleer, maar misschien een nubuck zitting? Hmmm.

@DC Ghost is wel echt close contact, ik voel echt meer paard en vooral aan Wente merk ik heel erg dat ze mij ook beter voelt. Het heeft alleen niet dat 'kuipjes-gevoel' van de barefoot. Lastig te omschrijven hoe iets voelt, ik zou zeker testen als je de mogelijkheid hebt.
Balen dat je boomzadel niet meer goed ligt zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:30

Zadel ligt wel goed, maar ik krijg er zelf rugpijn van. Zit er te krap/strak in waardoor ik verkramp..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:54

darkadia schreef:
Jomaro heb je de lexington inmiddels al kunnen testen op je tafelmodel? ;)

Testen is een groot woord , maar heb inmiddels denk 10 minuten in het zadel gezeten :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:00

ben ook heel benieuwd naar de ghost!! we gaan het zaterdag beleven!
mooie foto`s hierboven

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:07

Mag ik jullie om een advies vragen? Als je de keuze hebt tussen een BF van drytex of van leer, wat is jou voorkeur en waarom?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:24

Heb bewust voor de drytex gekozen wegens makkelijke onderhoud en rijden in de regen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:38

Laatst bijgewerkt door Origineel op 25-03-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:40

Even gekeken, voor dat geld kun je ook een ouder type Barefoot (zonder VPS) kopen. Daar zou ik dan eerder voor gaan.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:42

Mag ik vragen wat er nou met VPS wordt bedoeld? :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:44

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:49

Is Pmarena trouwens al bevallen? :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:50

Gezien de radiostilte gok ik van wel :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:00

Als ik mijn Norton houd moet ik wel kijken voor nieuwe steigbeugels en een singel. Nu gebruik ik namelijk de buiksingel van de pessoa.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:02

Kirsha schreef:
Daar kan ik een lang verhaal over schrijven, maar dat heeft pmarena al gedaan op haar site :D
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/

Dankjewel, hier heb ik wat aan :))
Mag ik vragen waarom je dan eerder voor een oudere barefoot zou gaan, vanwege kwaliteit?