[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:24

Geryon: Ik vond dat zelf ook heel raar :j

Schrok me dan ook rot toen ik de eerste Barefoot-pads binnen kreeg een paar jaar geleden :oo
Direct mijn zorgen uitgesproken bij de bazin van Barefoot, ik wilde dit echt niet zo gaan verkopen :n

Maar zij had ondanks haar eigen twijfels toch hier voor gekozen omdat deze inlages nu eenmaal supergoed scoorden bij drukmetingen.

Dat zal wel komen doordat het VPS in de zadels al voor drukverdeling zorgt.

De inlages in de pad zijn dan dus puur nog voor het ophogen van het geheel, het verder van de ruggengraat af tillen van het zadel.

Doordat het VPS het ruitergewicht al goed uitspreid, hoeven de inlages dat niet te doen.

Als je de zachte PU-inlages tussen duim en wijsvinger inknijpt dan blijft er bijna niets van over.
Leg je ze echter op de grond en duw je er met je hele hand op, dan voelt het al heel anders aan :)

Het zachte materiaal werkt beter eventuele kleine oneffenheden weg, zoals een bultje of wat vuiligheid op de huid van het paard. Dat kan er immers goed in weg zakken.

Ook zijn de randen niet "hard" : dat is weer handig bij zeer gevoelige velletjes die al van een stikseltje witte haren kunnen krijgen. De overgang rand-geen rand is dan niet zo scherp omdat het materiaal aan de randjes veel meer samenknijpt.

Daarom bleek dit materiaal over-all beter te zijn voor de gemiddelde combinatie.

Wil je wat meer hoogte of wat kuilen in het paard uitvullen, dan kun je eventueel nog een andere inlage bovenop de originele inlage leggen.

Wanneer je nog meer bescherming wilt dan kun je HD-inlages nemen, maar voor de meeste ruiters en paarden is dat alleen maar onnodig extra materiaal tussen ruiter en paard :)

Geryon

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:39

Bedankt voor de info! Maar waarop baseren jullie dan de uitkomst van de drukmetingen? De beste drukverdeling, de minste druk? Want meer bescherming lijkt mij dus positief maar het komt blijkbaar minder goed uit de test. Waarom is dat? Of weet jij dat niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:43

Vergelijk het met jezelf, als je gewoon met rijbroek, rijlaarzen en een cap op rijdt dan is het okee.
Doe je er nog een bodyprotector bij aan dan ben je eigenlijk prima beschermd.

Dan kun je nog wel een heel harnas erbij aan gaan trekken, dan ben je nog beter beschermd.
Maarja, dat heeft ook wel zo zijn nadelen natuurlijk :P

Zo is het ook met inlages. Iedereen kan er gerust HD-inlages bij gebruiken :j

Maar als je ze niet nodig hebt dan is het onnodig materiaal tussen jezelf en je paard, waardoor het close-contact gevoel minder wordt en je meer op een torentje rijdt.

Erg handig voor paarden met een opliggende ruggengraat bijvoorbeeld...maar als je een speklapje van een Haflingertje hebt waar de ruggengraat al verzonken ligt, en zelf ben je een prima ruiter van 50 kg...dan heb je al snel meer last dan gemak van HD inlages :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:05

Duidelijke uitleg!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:41

pmarena schreef:
Vergelijk het met jezelf, als je gewoon met rijbroek, rijlaarzen en een cap op rijdt dan is het okee.
Doe je er nog een bodyprotector bij aan dan ben je eigenlijk prima beschermd.

Dan kun je nog wel een heel harnas erbij aan gaan trekken, dan ben je nog beter beschermd.
Maarja, dat heeft ook wel zo zijn nadelen natuurlijk :P

Zo is het ook met inlages. Iedereen kan er gerust HD-inlages bij gebruiken :j

Maar als je ze niet nodig hebt dan is het onnodig materiaal tussen jezelf en je paard, waardoor het close-contact gevoel minder wordt en je meer op een torentje rijdt.

Erg handig voor paarden met een opliggende ruggengraat bijvoorbeeld...maar als je een speklapje van een Haflingertje hebt waar de ruggengraat al verzonken ligt, en zelf ben je een prima ruiter van 50 kg...dan heb je al snel meer last dan gemak van HD inlages :)

Ja, dat snap ik. Ik ondervind zelf ook dat HD inlages voor veel minder close contact gevoel zorgen, helaas, maar dat is gewoon heel logisch vanwege de (véél :P) dikkere en hardere materiaal. En dat neem ik er maar voor lief, want vind ze echt top. Voor mij en paardje dé oplossing geweest :D En alsnog meer close contact gevoel dan met boomzadel, want mijn hulpen komen alsnog beter door.

Maar er moet toch een reden zijn die met drúk te maken heeft, waarom die HD inlages (of andere harde inlages) uit de drukmeting test minder goed naar voren kwamen dan de zachte? Of werd er in die test niet enkel naar druk gekeken, maar meer naar het geheel (dus ook scherpe randjes, close contact etc.)?

Wat ik zelf dus altijd gedacht heb is dat VPS in combinatie met zachte inlages de druk goed opvangt en verdeeld. Dat bij hardere inlages de druk nóg beter wordt opgevangen en verdeeld (al is dat niet zozeer nodig bij een gemiddeld gebruik en gewicht). En bij de HD inlages nóg beter wordt opgevangen en verdeeld (maar waardoor je ook weer nadeken kan krijgen als gevoeligheid voor de 'scherpe' randen, minder close contact enz.). Maar als dat zo is dan zouden de zachte inlages toch niet als beste uit de drukmeting test komen of zie ik het nou zo verkeerd? :P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:45

@Blijheid. Ik heb nu een QHP puffpad in maat pony onder mijn caracas. Niet echt drukverdelend natuurlijk, maar wel iets dikker en past er echt heel mooi onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:06

Nouja, een digitale drukmeting is natuurlijk niet heilig, uiteraard laat je de keus voor standaard te gebruiken inlages niet alleen daar vanaf hangen maar ook van andere zaken :j

Drukmetingen, thermografie, verschillende ruiters / pads / inlages / paarden... allerlei testresultaten worden natuurlijk bekeken om zo de beste keuze te maken.

Zo scoorde rendierenvel bijvoorbeeld ook beter dan lamsvel. De schapenwol die er nu onder zit scoorde dus niet het allerbeste.

Maarja, dan komen er weer andere zaken bij kijken: rendier is veel duurder dan schaap. Dan kan het wel net iets beter scoren, maar daar heb je weinig aan als de pads dan te duur worden voor mensen en ze deze er niet bij kopen en in plaats daarvan een flutdekje gaan gebruiken :P

Ze zijn nu al zo duur :=

Daarom dus schapenwol en geen rendier, en de PU inlages en geen HD.
Alhoewel dat laatste natuurlijk ook is vanwege het overdreven zijn voor de meeste combinaties.

Maar zo spelen er meerdere overwegingen mee waardoor dit zoals het nu is, de beste keuze was volgens Barefoot.

Uiteindelijk kan alles natuurlijk beter, maar dan heb je uiteindelijk een zadel dat compleet 2x zo duur kost en dan ontneem je toch heel veel paarden en ruiters de kans om een wat meer betaalbaar en ook heel prima functionerend zadel te kopen.

En dat was nu juist het doel van de bazin van Barefoot destijds: een betaalbaar zadel aanbieden om allerlei rug- en bewegingsproblemen van het paard mee te kunnen voorkomen.

Daarom zijn de DryTex zadeltjes er ook bij gekomen toen de lederen zadels wat duurder begonnen te worden :j

Je kunt op het materiaal van de afwerking wel wat geld besparen om de kosten voor de klant te drukken.
Maar het binnenwerk / de functionaliteit daar willen ze niet op bezuinigen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:13

Oke nu is het duidelijk. Het ging dus niet enkel om hoe de druk opgevangen en verdeeld werd. Maar dan klopt het niet om te zeggen dat ze 'als beste zijn getest tijdens digitale drukmetingen' vind ik.. Dat zou het ook niet zijn als je zou zeggen dat lamsvel als beste is getest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:15

Mja, ik wil niet altijd overal een enorm verhaal van maken, daar zitten veel mensen ook niet op te wachten ;)

Maar op zich miszeg ik er weinig aan vind ik. Bij de meeste combinaties werken deze inlages gewoon het beste om de ruggengraat comfortabel vrij van druk te houden :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:42

Dat is waar natuurlijk. Zou zelf ook niet zo snel weten hoe je dat in een zinnetje kan opschrijven :+ Maar mijn raadsel is nu in ieder geval opgelost, fijn om te lezen dat die €50 extra het wel (buiten de extra ophoging voor ruggegraatvrijheid) waard was :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:47

Daarom, hou ik het liever een beetje kort in plaats van dat ik als een zelfbenoemd orakel begin te galmen met lappen tekst....die kunnen dan alsnog wel als iemand er specifiek naar vraagt :P

Ik ben zelf ook gek op de HD-inlages :j

Heb trouwens 2 leuke boomloze zadels hier liggen die de verkoop in gaan, een Evolution Pro Contact en een Baloun zadel... de eerste staat al op de Bokt Markt, de 2e moet ik nog er op zetten...heb wat moeite om daar afscheid van te nemen, vind hem zo ontzettend tof!

Echt het eerste boomloze dressuurzadel dat ik helemaal top vind qua uiterlijk, heerlijk subtiel, simpel, sportief gevormd... niet zo'n lomp ding als alle andere.

En hij heeft dijwrongen.... die ook nog eens heel mooi erop zitten, omsloten door glad er omheen sluitend leer.....

Ik ben echt verliefd :+:

Heb hem al sinds begin van het jaar hier liggen, geprobeerd, hij is echt zo leuk....ik twijfel nog ernstig om hem zelf te houden :=

Hier zie je het type:

http://www.youtube.com/watch?v=KZuVwhQdcgQ

Moet je wel even doorspoelen, de interessante stukken voor mensen die geen Tsjechies spreken maar plaatjes willen kijken, beginnen na een minuut :P

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:40

Ziet er goed uit die baloun! Lekker licht ook. Is er al een vertegenwoordiger/handelaar in nederland?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:42

Nee volgens mij niet :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:42

Jammer......... :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:44

ziet er mooi uit die baloun, traditioneel uiterlijk(hou ik stiekem wel van :+ )
wat kost zoiets nieuw?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:46

Is dat ook boomloos dan? Hoe werkt dat bij een baloun zadel? pommel, leren boom? hoe moet ik het zien (ondanks dat ik toch iets van t Tsjechisch snap :) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:47

dan ben je al verder dan mij :+ paar woorden pools lukt me nog wel, hongaars misschien ook, maar tsjechisch :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:53

Ik ben hem op de Markt aan het zetten, foto's zijn aan het uploaden :)

Hoe hij precies in elkaar zit dat weet ik eigenlijk niet, ik weet alleen dat ik heel erg onder de indruk ben en dat even wilde delen, ik denk echt dat hier een markt voor is :j

Heb zelf overwogen om ze te gaan verkopen maar ik heb het al druk zat met Barefoot, en ik vind de andere modellen van Baloun totaal niet interessant, en ik zou hem alleen met makkelijker aanpasbaar kopijzer willen verkopen.... daarbij is de prijsklasse ook wel van een heel wat ander kaliber dan Barefoot!

Nieuw moet je op zo'n 1650 euro rekenen, zie hier bijvoorbeeld:
http://www.grmarketing.de/baloun/dressur.html

Op Rena:

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:56

Dat ziet er mooi uit en ook qua pasvorm,hij ligt erg mooi op Rena..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:02

Een tikje achterover vind ik hem wel liggen.

Maarja, beestje heeft ook zo'n ongetrainde rug nu.... en is ook alweer 20.

Ik vind het wonderlijk hoe goed het zadel ligt want dat zijn toch de wel wat lastigere ruggen, normaal liggen maar heel erg weinig zadels hier goed op....laat staan dat ik er ook nog lekker op kan zitten met mijn korte pootjes....èn dat Rena er dan ook nog vrolijk onder wegloopt... dus het zadel heeft mij op alle punten zeer positief verbaasd :j

Daarom wil ik hem ook eigenlijk houden, ik voel het al aan mijn water dat als ik hem nu weg doe, er gegarandeerd een moment komt waarop ik mezelf wel voor mijn kop kan slaan, en ik dan nooit meer zo'n zelfde zadel kan bemachtigen om 1 of andere reden -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:03

Lekker houden dan, hij eet geen brood, toch ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:06

Ik zou hem ook mooi houden als ik jou was :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:08

De helft die overtollige spullen (die ik nu niet gebruik) op wil ruimen, overwint op het moment :=

Ik kan toch ook niet alles houden en wil de rekening een beetje spekken :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:09

Hij is mooi alleen helaas zwart en geen geld en heb al een heerlijk zadel.

Zou hem eigenlijk ook houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:12

pricy, maar wel echt een mooi ding om te zien :j