Schrok me dan ook rot toen ik de eerste Barefoot-pads binnen kreeg een paar jaar geleden

Direct mijn zorgen uitgesproken bij de bazin van Barefoot, ik wilde dit echt niet zo gaan verkopen

Maar zij had ondanks haar eigen twijfels toch hier voor gekozen omdat deze inlages nu eenmaal supergoed scoorden bij drukmetingen.
Dat zal wel komen doordat het VPS in de zadels al voor drukverdeling zorgt.
De inlages in de pad zijn dan dus puur nog voor het ophogen van het geheel, het verder van de ruggengraat af tillen van het zadel.
Doordat het VPS het ruitergewicht al goed uitspreid, hoeven de inlages dat niet te doen.
Als je de zachte PU-inlages tussen duim en wijsvinger inknijpt dan blijft er bijna niets van over.
Leg je ze echter op de grond en duw je er met je hele hand op, dan voelt het al heel anders aan

Het zachte materiaal werkt beter eventuele kleine oneffenheden weg, zoals een bultje of wat vuiligheid op de huid van het paard. Dat kan er immers goed in weg zakken.
Ook zijn de randen niet "hard" : dat is weer handig bij zeer gevoelige velletjes die al van een stikseltje witte haren kunnen krijgen. De overgang rand-geen rand is dan niet zo scherp omdat het materiaal aan de randjes veel meer samenknijpt.
Daarom bleek dit materiaal over-all beter te zijn voor de gemiddelde combinatie.
Wil je wat meer hoogte of wat kuilen in het paard uitvullen, dan kun je eventueel nog een andere inlage bovenop de originele inlage leggen.
Wanneer je nog meer bescherming wilt dan kun je HD-inlages nemen, maar voor de meeste ruiters en paarden is dat alleen maar onnodig extra materiaal tussen ruiter en paard