Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aimee schreef:Eeeeh... is er uberhaupt iemand die ooit geloofd heeft dat hij die zadels zelf maakt?
room10 schreef:De nadruk ligt hier op het wow-zadel, laten we niet vergeten dat er ook veel problemen zijn met allerlei andere zadel merken. Als je een kn/ euroriding/ passier-topic hebt hoor je ook bijna evenveel voors en tegens geloof me. Als je een wow-zadel eens omdraait en bevoelt, metname de bewegelijkheidt aan de voorkant ( wat achter de schouders hoort te liggen) kun je een heel groot gedeelte uit-duwen, als je begrijpt wat ik bedoel, de plate geeft sturing aan de voorkant (tab/geen tab)maar ligt niet tegen de schouders, dat gedeelte kan mee bewegen met de schouders. Een wolzadel geeft daar absoluut geen beweging in, als je paard een minder gespierde schouder heeft aan één kant zoals bijna alle paarden, vullen ze het daar op met wol, wat dus ook geen ruimte geeft voor groei. Het lucht en de flexibiliteit van het wow-zadel geeft daar wel ruimte voor, is mijn redenering. Mits uiteraard correct aangemeten/passend gemaakt. Ik heb ook heel veel gedoe gehad met andere zadels maar ook met wow, totdat je tegen "de" fitter aan loopt die de tijd neemt hem correct passend te maken voor je paard en voor jou, de maat kussens en plate wel/geen tab etc is op je paard afgestemd, maar hij wordt ook aangepast aan de ruiter niet alleen de zitting maar ook het lucht. daarbij moet je ook rekening houden dat als het zadel bv teveel naar rechts komt te liggen tijdens het rijden dat dat ook een groot gedeelte met jou als ruiter te maken kan hebben, ze kunnen hem wel aanpassen maar jijzelf moet ook correcter je gewicht verdelen, juist omdat dit zadel gevoeliger reageerd, kan het een goeie eye-opener zijn ! Wat ik ook geleerd heb is het superstrak aanrijgen van de singel om het zadel op de plek te houden echt niet goed is , als het zadel correct ligt is dat niet nodig. Feit blijft voor sommige paarden/ruiters is het niets wederom geld dat voor alle zadels . . .
Aimee schreef:Had je zelf niet gezien dat de singelstoten verder naar achteren liggen dan de singelplek dan?
Kaspar schreef:My-precious heb je al eens een foregirth geprobeerd op je wow? Ik had namelijk precies hetzelfde probleem op mijn paard. Nu met de foregirth ligt het zadel als een huis, hangen de singelstoten recht omlaag en kruipt het zadel niet meer over de schoft.
Remember schreef:Wat betreft de verzonken rug, je bent je er toch wel van bewust dat de vorm van de rug in beweging en in aanleuning behoorlijk kan veranderen? Statisch en dynamisch kan een groot verschil maken. Wat betreft de singelstoten ga ik helemaal met Aimee mee