WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:41

nou, ik heb weleens in dat topic zitten lezen en zo kwam het wel op me over..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:56

Jeetje %)

Maar goed, daar wordt ook de klassieke zadelmakersfout gemaakt waardoor de weg omlaag net zo stijl is als de weg omhoog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:17

denk ik ook aimee...

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:24

AB maakt geen zadels die besteld hij. Knappe peer als hij 7 dagen in de week vol met afspraken zit en vervolgens ook nog al die zadels zelf kan maken. Misschien geloven zij ook nog in Sinterklaas :).

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:30

Aimee schreef:
Eeeeh... is er uberhaupt iemand die ooit geloofd heeft dat hij die zadels zelf maakt?

ik weet wel dat hij ze niet zelf maakt maar wel helemaal aanmeet en dat ze in engeland gemaakt worden op maat van het paard en ruiter.
de levertijd is ook geloof ik 10 wkn.
maar dat was voor mijn wow ook.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 08:17

De vraag is natuurlijk: wat is 'op maat'?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:08

Ninon maakt toch ook niet het zadel zelf? Tenminste de meeste zadels niet.

Iemand nog een idee waar ik kan zoeken naar stukkende panels (flair hoeft niet meer goed te werken)?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:39

De nadruk ligt hier op het wow-zadel, laten we niet vergeten dat er ook veel problemen zijn met allerlei andere zadel merken. Als je een kn/ euroriding/ passier-topic hebt hoor je ook bijna evenveel voors en tegens geloof me. Als je een wow-zadel eens omdraait en bevoelt, metname de bewegelijkheidt aan de voorkant ( wat achter de schouders hoort te liggen) kun je een heel groot gedeelte uit-duwen, als je begrijpt wat ik bedoel, de plate geeft sturing aan de voorkant (tab/geen tab)maar ligt niet tegen de schouders, dat gedeelte kan mee bewegen met de schouders. Een wolzadel geeft daar absoluut geen beweging in, als je paard een minder gespierde schouder heeft aan één kant zoals bijna alle paarden, vullen ze het daar op met wol, wat dus ook geen ruimte geeft voor groei. Het lucht en de flexibiliteit van het wow-zadel geeft daar wel ruimte voor, is mijn redenering. Mits uiteraard correct aangemeten/passend gemaakt. Ik heb ook heel veel gedoe gehad met andere zadels maar ook met wow, totdat je tegen "de" fitter aan loopt die de tijd neemt hem correct passend te maken voor je paard en voor jou, de maat kussens en plate wel/geen tab etc is op je paard afgestemd, maar hij wordt ook aangepast aan de ruiter niet alleen de zitting maar ook het lucht. daarbij moet je ook rekening houden dat als het zadel bv teveel naar rechts komt te liggen tijdens het rijden dat dat ook een groot gedeelte met jou als ruiter te maken kan hebben, ze kunnen hem wel aanpassen maar jijzelf moet ook correcter je gewicht verdelen, juist omdat dit zadel gevoeliger reageerd, kan het een goeie eye-opener zijn ! Wat ik ook geleerd heb is het superstrak aanrijgen van de singel om het zadel op de plek te houden echt niet goed is , als het zadel correct ligt is dat niet nodig. Feit blijft voor sommige paarden/ruiters is het niets wederom geld dat voor alle zadels . . . :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:47

Ik heb ook nog een vraag, niet specifiek voor een wow zadel hoor.
Mijn paard heeft in stilstand een hoge schoft met korte weke rug. Maar in draf (zeker op buitenrit met lekker stuwende achterbenen ) wordt zijn rug bijna recht.
Watvoor boom leg je daar dan op ? Een gebogen boom of een wat rechtere boom ( met wat meer curved gevulde kussens misschien ) ????

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:56

room10 schreef:
De nadruk ligt hier op het wow-zadel, laten we niet vergeten dat er ook veel problemen zijn met allerlei andere zadel merken. Als je een kn/ euroriding/ passier-topic hebt hoor je ook bijna evenveel voors en tegens geloof me. Als je een wow-zadel eens omdraait en bevoelt, metname de bewegelijkheidt aan de voorkant ( wat achter de schouders hoort te liggen) kun je een heel groot gedeelte uit-duwen, als je begrijpt wat ik bedoel, de plate geeft sturing aan de voorkant (tab/geen tab)maar ligt niet tegen de schouders, dat gedeelte kan mee bewegen met de schouders. Een wolzadel geeft daar absoluut geen beweging in, als je paard een minder gespierde schouder heeft aan één kant zoals bijna alle paarden, vullen ze het daar op met wol, wat dus ook geen ruimte geeft voor groei. Het lucht en de flexibiliteit van het wow-zadel geeft daar wel ruimte voor, is mijn redenering. Mits uiteraard correct aangemeten/passend gemaakt. Ik heb ook heel veel gedoe gehad met andere zadels maar ook met wow, totdat je tegen "de" fitter aan loopt die de tijd neemt hem correct passend te maken voor je paard en voor jou, de maat kussens en plate wel/geen tab etc is op je paard afgestemd, maar hij wordt ook aangepast aan de ruiter niet alleen de zitting maar ook het lucht. daarbij moet je ook rekening houden dat als het zadel bv teveel naar rechts komt te liggen tijdens het rijden dat dat ook een groot gedeelte met jou als ruiter te maken kan hebben, ze kunnen hem wel aanpassen maar jijzelf moet ook correcter je gewicht verdelen, juist omdat dit zadel gevoeliger reageerd, kan het een goeie eye-opener zijn ! Wat ik ook geleerd heb is het superstrak aanrijgen van de singel om het zadel op de plek te houden echt niet goed is , als het zadel correct ligt is dat niet nodig. Feit blijft voor sommige paarden/ruiters is het niets wederom geld dat voor alle zadels . . . :))

Amen1 _/-\o_

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:38

nou ik heb arno brandt laten komen hoor.. ik kan niet anders zeggen dan super eerlijke jongen man en super tevreden..
ik weet nu precies wat er met mijn paard is..
het blijkt dat de rug van mijn paard wat verzonken is, zoals hij dat noemt, en er zal dus nooit een normaal zadel op passen die niet echt aangemeten wordt.
hij ondekte dat elk zadel die hij erop legde en ook mijn wow zadel de singelstoten allemaal te ver naar achteren liggen bij mijn paard ( ook wat zadels gepast van stal mensen) en dan wordt het zadel naar voren getrokken mede door het bewegen en de singel en daardoor gaat mijn zadel op de schoft liggen.

mijn zadel mocht ik er niet meer op leggen want die past absoluut niet, hij zij dat ik met de achterboom als het ware op de rug van mijn paard liep te drukken en dat hij daarom steeds zo tegen mij in gaat omdat hij dat niet fijn vind (logisch)

hij gaat een zadel laten maken in engeland waarbij ik mega dikke wrongen krijg en mijn knieen en benen achter blijven liggen en dus niet naar voren erover vallen, mijn zit is rechtop op mijn zitbeenknobbels en krijg dan een diepe zit.
de singelstoten laat hij een ongeveer 1 cm naar voren plaatsen en er komt echt wol in.

ik had 2 zadels waarvan 1 de wrongen perfect waren en de ander het zit gedeelte, daar bleek gel in te zitten en noemen ze extra zachte zit, ideaal voor mijn slechte rug.

en dat wil en ga ik combineren in 1 zadel.
het nadeel is dat het pas over 3 maanden klaar is, hij is ook nog niet besteld want hij zij dat ik het maa even moest laten bezinken allemaal en dat ik moest bellen mocht ik het willen bestellen.

het heef tmij niks gekost hij is vrijblijvend geweest, ik was geen laste klant en ook niet kritisch of zeikerig zoals hij dat zo mooi zij maar hij zij dat ik precies wist wat ik wilde.

de zadels die we gepast hebben (3 zadels) lagen allemaal op schoft, ruggengraad, en schoudervrijheid goed, alleen viel ik achterover in het zadel omdat mijn paard een dus wat verzonken rug heeft.

geen 1 fitter die ik ooit gehad heb en dat waren er echt veel, hebben mij dit ooit verteld.. ik wist wel dat mijn paard wat neerwaarts gebouwd was..
maar goed nu afwachten wat er nog gaat komen over 3 maanden.

sorry voor mijn lange verhaal.

ik ga mijn wow te koop zetten voor geinteresseerde, voor een schappelijke prijs.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:27

Had je zelf niet gezien dat de singelstoten verder naar achteren liggen dan de singelplek dan?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:42

Aimee schreef:
Had je zelf niet gezien dat de singelstoten verder naar achteren liggen dan de singelplek dan?

nee want bij elk zadel is dat het zelfde zitten allemaal op de zelfde plek.
bij het nieuwe zadel moeten ze een cm naar voren gezet worden, volgens de fitter is dat niet de gebuikelijke manier, maar daardoor zou het zadel wel beter op zijn plek moet blijven liggen en niet naar voren schuiven.

je hebt zeg maar normaal toch als je een singel vast maakt dat het recht naar beneden zit, ik vond het wel altijd vreemd dat ik altijd de singelstoten wat naar voren moest trekken met mijn dekje bij de lus waar ze doorheen gaan, maar nooit bij stil gestaan.

terwijl je bij andere ruiters altijd ziet dat de singelstoten en singel in een mooie rechte lijn naar beneden zitten.

edit: excuus voor typfouten, mijn toetsenbord werkt niet helemaal meer mee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:59

De singelstoten zitten helemaal niet bij elk zadel op dezelfde plek. Bij best veel zadels zijn de singelstoten bovendien verplaatsbaar, zo ook bij de Wow.
Elke Wow-fitter is erin getraind om te kijken of de singelstoten wel recht naar beneden hangen en zo niet, om de singelstoten te verplaatsen. Is echt standaardprocedure en een fluitje van een cent.
Ik doe bij de Wow eigenlijk standaard de singelstoten meer naar voren bevestigen zodat het zadel niet naar voren wordt getrokken door de singel. Daarnaast de singelstoten kruislings bevestigen zodat het zadel beter blijft liggen en het schuifprobleem is tot een minimum beperkt.

De singelstoten 1 centimeter naar voren bevestigt, lijkt me niet een dusdanig verschil dat jouw nieuwe zadel straks niet meer naar voren getrokken wordt.
De mate waarin jouw zadel nu naar voren getrokken is, kan zomaar 10 centimeter zijn.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:02

Ik zou ook nu ook niet zomaar klakkeloos aannemen wat AB zegt..hij is uiteindelijk ook verkoper hé :)
En wat Aimee zegt, moest ik ook meteen denken,dit is op wow toch ook allemaal aanpasbaar? Heeft er nooit een fitter de singelstoten veranderd dan?
Laatst bijgewerkt door Zinn op 20-02-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:16

Heel veel succes MP. Even een paar vragen v.w.b. mijn logica en als advocaat van de duivel :).

* Heb je AB ook aangegeven dat je zelf hebt zitten spelen met de lucht? Wel zo fair, want ook nu weer wordt de schuld bij de fitter en bij Wow gelegd terwijl je er zelf aan hebt lopen frutten

* Kan een zadelfitter wel een diagnose stellen dat een rug 'verzonken' is? Zijn daar geen foto's over een geneeskundige studie voor nodig? Stel dat je paard verkeerd in de spieren zit, daar kan ik ook wel een paar andere diagnoses over doen.

* Je geeft aan dat je paard neerwaarts gebouwd is, wat mij dan bevreemd is dat de singelstoten nog verder naar voren worden geplaatst. M.i versterk je op deze manier alleen maar meer dan alles op de schoft gaat drukken.

* Door een ruiter helemaal op te sluiten in het zadel krijg je inderdaad het gevoel dat je zadel niet schuift, maar is dat wel zo? Bij een Wow kun je niet verbergen dat je geen onafhankelijke zit hebt. In een 'gewoon' zadel wordt de ruiter opgesloten en voor het oog het probleem opgelost.

* Wat is er op-maat als er een fabriek aan te pas komt? Je combineert twee uitvoeringen.

* Een wow heeft ook altijd schoudervrijheid en rugvrijheid dus ik zie het verschil niet.

Ik wil je veel wijsheid geven in je keuze.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:33

Mp , Ik hoop dat je AB zadel naar je wensen gaat zijn . Vindt het jammer dat jou Wow niet de juiste specs heeft voor mij .
Maar wb singelstoten 1 cm naar voren plaatsen . Hmmm vraag me af of dat helpt . Heb je mijn profiel toevallig bekenen daar staat een paard wat ongeveer onmogelijk is . Rond , kort , flinke schouders en een singelplaats pal achter de voorbenen .
Wow ligt verruit het beste op haar . Ga ook zoeken naar een passende wow .
Verzonken rug is ook behoorlijk uniek vaak ontbreekt het aan de juiste spieren . En dat is trainbaar maar net als je een zadel hebt wat ontwikkeling van die spieren niet toelaat . Als jou paard qua wervels verzonken is , zou ik er niet eens op willen gaan zitten .
Maar nogmaals hoop dat jij en vooral je paard gelukkig worden van het AB zadel .
En dat je iemand heel blij kan maken met je wow

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:38

My-precious heb je al eens een foregirth geprobeerd op je wow? Ik had namelijk precies hetzelfde probleem op mijn paard. Nu met de foregirth ligt het zadel als een huis, hangen de singelstoten recht omlaag en kruipt het zadel niet meer over de schoft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:39

Ik vind het ook een erg mooi verkoop verhaal :o ... Wat betreft de verzonken rug, je bent je er toch wel van bewust dat de vorm van de rug in beweging en in aanleuning behoorlijk kan veranderen? Statisch en dynamisch kan een groot verschil maken. Wat betreft de singelstoten ga ik helemaal met Aimee mee :j

Al met al hoop ik dat het goed uitpakt voor je!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:51

Kaspar schreef:
My-precious heb je al eens een foregirth geprobeerd op je wow? Ik had namelijk precies hetzelfde probleem op mijn paard. Nu met de foregirth ligt het zadel als een huis, hangen de singelstoten recht omlaag en kruipt het zadel niet meer over de schoft.

Heb ik ook gebruikt op de schimmel, was deel vd oplossing inderdaad :j. De fitter die mij daar perfect mee geholpen heeft (en echt 'creatief' heeft mee gedacht) is ook bij MP geweest maar niet naar tevredenheid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:43

Remember schreef:
Wat betreft de verzonken rug, je bent je er toch wel van bewust dat de vorm van de rug in beweging en in aanleuning behoorlijk kan veranderen? Statisch en dynamisch kan een groot verschil maken. Wat betreft de singelstoten ga ik helemaal met Aimee mee :j

Daar maak ik me dus ook een beetje zorgen over ..... Mijn vraag hier een aantal berichtjes naar boven ging daar ook over. In stilstand en stap een weke rug, maar in draf een veel rechtere rug. En dan ??! Zadelmaakers kijken bijna altijd alleen naar de rug in stilstand ( en met het zadel erop in beweging, maar dan zie je de ruglijn niet meer zo goed natuurlijk ).

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:56

De charme van AB is dat hij precies weet te vertellen wat de klant wil horen :+ Het is een top-sales man, weinig verstand van zadels (is mijn bescheiden mening :P )

Maar goed, ik denk dat my-precious sowieso voor zichzelf al heeft besloten en dat de wow er sowieso uit gaat, linksom of rechtsom...

Jammer, want zoals ik nu opmaak uit je berichtjes moet je paard nog heel erg veel veranderen in bespiering. Daarvoor ga je geen beter zadel vinden dan eentje die op ALLE vlakken aanpasbaar is :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:58

Dat was dus ook het probleem met de schimmel, op stand ging het prima met een curved boom maar eigenlijk zou er een flat op moeten. Afin, in had de curved maar deze schoof behoorlijk naar voren en met afstellen ging hij alleen maar meer klapperen. Uiteindelijk met een foregirth, h-singel en Balance strap het zadel in orde kunnen krijgen. Voor t mooie zou er een HP4 in moeten, maar om m iets meer lift te geven voor om klapperen tegen te gaan (vanwege de curve) bij een 3 gehouden. Is een hele bevalling geweest maar deze weg heeft wel naar Rome geleid uiteindelijk en het verschil onder het zadel was enorm! Ik had natuurlijk die curved boom al, als het niet zo gelukt was had ik wel een flat moeten kopen maar zo ging het ook. Uiteindelijk draaide alles ook om de communicatie met de fitter, zonder goede feedback van de ruiter is het voor hen zo veel moeilijker!!

Nu heb ik een ander paard en gebruik ik nog steeds de h-singel en heb de achterste stoot nog als Balance strap, enkel voor de reden dat de stoot nu heel mooi naar beneden hangt en dus mooi op de h-singel uitkomt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:59

ik heb echt alles al geprobeerd met mijn zadel en mijn singelstoten ook aan geprobeerd te passen van mijn wow zonder succes, verschillende singels gebruikt, en ook een correctiepad gebruikt zodat het zadel aan de achterkant omhoog kwam te liggen en echt niets hielp.

hij heeft mij helemaal niet geprobeerd een zadel te verkopen want ik moest het even laten bezinken voor ik het zou bestellen.
heeft geen verkooppraatjes gebruikt en ook niet mij dingen willen laten horen wat ik wilde horen.
ik heb duidelijk aangegeven wat ik wel en niet wilde en daarmee heeft hij iets gedaan.
hij heeft advies gegeven en naar de bouw van mijn paard gekeken.
hij is vrijblijvend geweest en het heeft mij helemaal niets gekost, geen voorrijkosten of pas kosten en hij is toch ruim 2 uur bezig geweest.

dat mijn paard een wat verzonken rug heeft klopt wel want mijn paard is aan de achterkant hoger dan voor.
dit heeft niks met spieren te maken, want mijn paard staat al 5 mnd in training is op en top in conditie en zijn lichaam zit vol in pieren en zijn rugspieren zitten er goed op.

ik wil jullie uitnodigen om evt bij mijn paard en mijn zadel te komen kijken en het zelf te ervaren.
het zadel is niet passend te maken op mijn paard in welke vorm dan ook.

ik heb toen die tijd een fitter gehad die wow fitter was waarvan haar naam div keren hier langs is gekomen en die mij gewoon een MFSC zadel adviseerde inplaats van mijn wow te gebruiken.. en deze mevrouw is een hele bekende voor heel veel hier op bokt.

we zullen het af wachten tot ik mijn zadel heb, ik ga er nu vanuit dat die goed zal liggen.

wat ik nog even wilde zeggen over de beweging van mijn paard tijdens het rijden.
als mijn paard stil staat zie je dat zijn rug lager ligt dan zijn billen en schoft, en tijdens het rijden over de rug en in verzameling komt de rug omhoog en dan is het tot nu toe zo dat het zadel of welk zadel ik ook geprobeerd heb klappert tegen mijn billen.

dat zou ik straks met het nieuwe zadel niet meer moeten hebben.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:55

Als het klappert zou ik denken dat je juist te veel curve in je boom hebt en dat de rug rechter wordt dan je denkt tijdens het rijden, en dus niet verzonken is. Een rug kan optisch ook heel anders lijken hè!