wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:31

hahaha ik heb gelukkig lange benen en een groot en stevig krukje :))
ik reken dat hij stopt rond de 1.77 hij gaat nu meer in de breedte

onze merrie wordt richting de 1.80 als ik dr zo inschat, die is 3 en al ruim 1.73

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:28

Remember schreef:
Wat voor maat headplate hebben jullie erin en op wat voor type paard? Ik heb een 2 op Tris en dat lijkt me ernstig krap eerlijk gezegd :=
Vrijdag wordt het nagekeken, zit er even niet meer op en ben aan het longeren inmdiddels want liep toch tegen wat problemen aan de laatste tijd (naar voren schuiven, 'verzet', nijdig bij opzadelen).

In eerste instantie leek het een balansprobleem, er is toen naar gekeken, kussens leeg en opnieuw gevuld en het advies om een 'gewone' singel te gebruiken. Ik had er namelijk een vol elastische Eric le Tixerant singel aan. Ging toen wel ietsje beter (we gingen niet meer scheef in ieder geval), maar hij werd wel wat vervelender met opzadelen/aansingelen. Ik weet dat een beetje aan de andere singel, kon me goed voorstellen dat dat wel een verschil gaf (van vol elastiek naar zonder elastiek ;-) ). Onder het zadel ging hij zich wat scheef maken en lastig achterwaarts, aanleuningsproblemen bij het doorverzamelen, maar hij moest een aantal keren ONTZETTEND nodig plassen, dus had het wel wat weg van een blaasprobleem. Maar soms als ik het idee had tijdens het rijden dat hij echt nodig moest, hoefde hij weer niet te plassen op stal, dus erg raar...

Vorige week was hij zo nijdig met opzadelen dat ik me van het 'plasprobleem' heb af gezet en dat het wel aan het zadel moet liggen. Hij was ook erg gevoelig langs de schoft. Baal er ontzettend van, want heb elke keer te horen gekregen dat hij echt ruimte genoeg had (en er is echt regelmatig naar gekeken, want ergens zat het me niet lekker!). Kon ook wel janken dat ik me zo had laten leiden door het 'Het zadel ligt goed' en als het ware tunnelvisie heb gehad wat betreft het plassen, het kwartje viel even goed hard ;( . Vrijdag komt er dus een andere fitter, en kan echt niet wachten (en als het zadel tóch goed ligt, vreet ik m'n schoen op :Y) ).

Misschien een rare vraag, maar laat je hem weleens nakijken door een osteopaat? Misschien heeft hij (naast het zadel) ook wel last van z'n nieren, daar kunnen paarden ook heel lastig van worden. Kan er ook geheel naast zitten hoor, maar de nieren kwamen gelijk bij mij boven bij je verhaal...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:37

Ja, daar is hij al voor nagekeken (Laarakker). Daarnaast drinkt hij niet overdreven veel en plast hij normale hoeveelheden. Daarom vond ik het ook zo raar, maar omdat hij dus een paar keer (blijkbaar puur toeval), zo beroerd liep met rijden en daarna direct moest plassen, had ik dus het idee dat het daardoor komt. Daarbij is hij erg 'preuts' met mesten en plassen, dat doet hij alleen in z'n box. Maar het kwam ook regelmatig voor dat 'ie echt niet fijn ging met rijden, maar ook niet moest plassen :n... Daarom ging ik er steeds meer aan twijfelen!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:52

@Remember: Onder het zadel, achter de schoft, zit een drukpunt (of meridiaan, weet het niet zo precies meer) dat invloed heeft op de werking van de blaas. Kan er dus wel degelijk mee te maken hebben.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:03

Daar hadden we ook al aan gedacht (dat de aandrang van het plassen door het werk ohz veroorzaakt wordt), het is een soort cirkeltje, maar ik ben er inmiddels wel uit dat de echte oorzaak niet bij de blaas/nieren ligt, maar dat hij er wel last van heeft :j.

Ik ben echt zo benieuwd vrijdag!!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:08

heleenxx schreef:
Kaspar, als een zadel zo vreselijk schuift, kan ik toch niet anders concluderen dat het niet het passende zadel voor je paard is :oo

Dat heb je verkeerd geconcludeerd.
Mijn paard heeft het schuiven met bijna elke kwalitatief goed merkzadel gehad, zelfs maatwerk zadels.
Het is bij hem een combi van zijn bouw, singelplek en onwijs veel beweging.

Qua lopen heeft hij nog nooit zo fijn onder een zadel gelopen als onder deze wow. Dus dat zegt voor mij genoeg.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:10

Schangah schreef:
Kaspar schreef:
Leannevb, een H-singel. Maar ik ga niet zo'n dure singel aanschaffen zonder de garantie dat deze ook daadwerkelijk werkt. Ik mag er nu 1 van een bokker lenen om te proberen.

Persoonlijk vind ik dat je zadelpasser deze zou moeten uitlenen. Een aantal malen mee rijden zou geen probleem moeten zijn.
Ze verdient genoeg aan je en zij moet het probleem oplossen en niet jij.

Dat vind ik persoonlijk ook. Maar hie ga ik met de fitter geen eindeloze discusie meer over voeren.
Ik vind ook dat dit niet helemaal is zoals het hoort.
Ik trek hier zo mijn conclusies uit...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:12

MarChak schreef:
@Kaspar: voel je zelf veel beweging in het zadel in draf, of voelt het stabiel maar schuift het bijna ongemerkt naar voren? En wat merk je aan je paard in draf, voelt hij relaxt of moeite met aanleuning en tempo?

Het zadel voelt stabiel en schuift eigenlijk ongemerkt.
In alle gangen loopt mijn paard heerlijk relaxed (hij heeft nog nooit zo fijn en met zoveel plezier gelopen).
Hij buigt erg fijn af en loopt ontspannen over de rug en brengt de achterhand ruim voldoende onder.
Hij heeft helemaal geen hinder van het zadel (want anders wil hij iet lopen)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:22

Vandaag zowel de H-girth als forgirth uitgeprobeerd.

De H-girth was geen succes. Het zadel schoof nog steeds de nek op en de singel lag strak achter het voorbeen. Zowel met double V als point strap singelsysteem, in de zweetbladflap en uit de zweetblad flap. Paard liep er ook klote mee, alsof hij in z'n broek gepoept had.

De forgirth was een succes.
Het zadel schoof niet meer met opstappen en heeft de gehele rit netjes achter de schouder en in balans gelegen. Voorste singelstoot door het voorste gat van de forgirth. De acterste stoot had ik eerst door het achterste gat van de forgirth. Toen wipte het zadel van achter iets. Nu heb ik de achterste stoot uit de zweetbladflap gehaalt en nu ligt ook het zadel van achter stabiel op de rug. De singelstoten zijn bevestigd in in double v systeem.

De combi forgith en H-singel leverde bij mijn paard verzet op. Ook lag het zadel niet helemaal stabiel.

Dus al met al zijn we hier helemaal happy met de for girth.
Al vind ik et heel merkwaardig dat de fitter mij dit niet heeft aanbevolen toen de problemen bekend waren.
Mij werd juist de h-girth aanbevolen. Gelukki heb ik deze van een hele lieve bokker mogen lenen en zo gelukig niet onnodig 250 euro uitgegeven aan iets wat dus voor mijn paard niet werkt.
Ik heb ook zelf contact opgenomen met Wow, en deze hebben mij goed advies gegeven.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:24

Remember schreef:
Daarbij is hij erg 'preuts' met mesten en plassen, dat doet hij alleen in z'n box.

Off topic, maar is dat ie Gronings, mijn merrie doet dat namelijk ook alleen in dr box. Die stopt gewoon met lopen en ik kan echt stoppen dan omdat mevrouw plasje moet gaan doen in dr box :Y)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:02

Welke dealer vinden jullie nu de beste? Ik heb slechte ervaringen met zadelmakers die allemaal te krap aanmeten en er stug bij blijven dat het goed ligt... Het liefst heb ik iemand waar je ook echt mee kan overleggen en als je zelf het idee hebt dat een ander kussen/headplate etc beter zou zijn dat je die dan ook nog mag proberen.
Swung zit hier niet zo heel ver vandaan, iemand die weet hoe zij zijn?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:06

joepie,kaspar ! het lijkt goed nieuws,hopen dat t ook zo blijft.

2005 ik heb goede ervaringen met kerry sharp en www.schwung-online.nl maar het ligt er natuurlijk aan in welke regio je zit...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:20

Ik ben ook fan van Kerry.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:06

nou vandaag komt bij mij na lang wachten Irirs, maar ben niet helemaal blij. Ik ben zelf namelijk megaziek, heb een luchtwegeninfectie en heb mezelf net met moeite uit bed gesleept. Heb antibiotica waar ik als bijwerking nog eens supermisselijk van word en bij elke inspanning doen mn longen pijn...Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik zometeen naar buiten moet en nog erger: dat ik moet gaan rijden. Denk ook dat m dat niet helemaal gaat worden. MAar vond het zo banketstaaf om de afspraak weer te verzetten, dus kijk wel hoe of wat straks!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:20

lonnie, beterschap, maar volgens mij is het verstandiger dat je in je mand blijft liggen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:58

En Lonnie heb je de afspraak laten doorgaan??

Nog steeds geen bericht over mijn zadel

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:12

Mijn zadel ligt nog steeds super met de for girth.
Helemaal blij.

Beterschap Lonnie!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:37

ja, afspraak door laten gaan, niet alleen goed nieuws helaas. Ciera zit helemaal vast in haar bekken, dus heb wel een paar behandelingen nodig en voorlopig niet rijden...Kussens zijn idd iets te lang en beter 17" kunnen zijn, dus ook ik maar contact opnemen met de fitter....

Iris kon ze wel ter plekke omruilen voor zwarte, maar ik heb 2500 euro betaald voor een bruin zadel en wil echt geen zwarte kussens eigenlijk.....
Laatst bijgewerkt door lonnie op 16-02-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:42

Balen lonnie,ravina heeft ook 17 inch nodig ipv de 18 die eerst aangemeten was

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:47

Hier ook nog geen bericht van mn zadel we wachten vol geduld :))

WAt rot lonnie, hopelijk krijg je Ciera weer helemaal goed aan de loop met de behandelingen en straks een korter kussen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:53

Inmiddels fitter gesproken en ik laat het toch bij de 18 inch. Goede uitleg en onderbouwing en idd een twijfelgeval wel of niet 17 inch doen, heeft net zoveel voordelen als nadelen. Mocht Ciera na de behandelingen toch last hebben dan kan ik altijd bellen en wordt het alsnog opgelost met 17". Kan morgen wel meer uitleg geven maar duik zo weer mn bed in.

Eerst is het nu zaak om te zorgen dat Ciera goede bespiering op haar rug krijgt, dus dat betekent sowieso voorlopig niet rijden en alleen maar longeren met passoa (saaaaaaaaaai)

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:01

weet iemand waar je klachten kan deponeren over de dealer???
verder ben ik erg tevreden nu over mn zadel en over shwung, die gewoon wel op tijd komen opdagen en goed aanmeten. en afspraken nakomen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:30

lonnie schreef:
Inmiddels fitter gesproken en ik laat het toch bij de 18 inch. Goede uitleg en onderbouwing en idd een twijfelgeval wel of niet 17 inch doen, heeft net zoveel voordelen als nadelen. Mocht Ciera na de behandelingen toch last hebben dan kan ik altijd bellen en wordt het alsnog opgelost met 17". Kan morgen wel meer uitleg geven maar duik zo weer mn bed in.

Eerst is het nu zaak om te zorgen dat Ciera goede bespiering op haar rug krijgt, dus dat betekent sowieso voorlopig niet rijden en alleen maar longeren met passoa (saaaaaaaaaai)

Aan de hand dagelijks balkjes stappen is ook heel goed voor de rug.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:30

mntj schreef:
weet iemand waar je klachten kan deponeren over de dealer???
verder ben ik erg tevreden nu over mn zadel en over shwung, die gewoon wel op tijd komen opdagen en goed aanmeten. en afspraken nakomen.

Wow zelf lijkt mij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:20

lonnie schreef:
Inmiddels fitter gesproken en ik laat het toch bij de 18 inch. Goede uitleg en onderbouwing en idd een twijfelgeval wel of niet 17 inch doen, heeft net zoveel voordelen als nadelen.

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing.
Een paard is nl imo heel duidelijk in wat er wel en niet past. Laatste rib is gewoon graadmeter. Komt de 18 inch er overheen dan kan dit gewoon niet. Komt de 18 inch daar niet over kan deze ook geen problemen geven...