Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:25

zou een kwestie van proberen zijn denk ik inderdaad....
misschien als je goed zit,dat het dan erg anders zit.
toch maar eens Esther laten komen(liefste mét wolletje hihi)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:24

Bandida schreef:
Anoniem schreef:
die wil ik wel eens proberen.
met een bontje zitten ze wat zachter lees ik overal??
(heb zelf stuitbreuk gehad...dus misschien zijn ze véel te hard voor mij)

:Y) oeps.
Ze zitten als een plank, gezien je zo ongeveer rechtstreeks op de boom zit, maar dat went, ik heb zo'n wolletje maar ik zit echt liever zonder. Zelfs na dagritten nooit ergens last van gehad.
Ik denk dat het vooral met je zithouding en vervolgens met je eigen gevoeligheid te maken heeft. De ene heeft nergens last van in zo'n zadel, de andere krijgt zelfs op een kussen pijn.

Ik ben persoonlijk meer geinteresseerd in de ónderkant van het zadel, met andere woorden, hoe ligt het op de paarden rug (mijn achterwerk past zich wel aan, niet zo gevoelig).
Wat denk je Bandida, past zoiets op een ijslander? Of begin je nu hard te lachen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:59

Volgens mij zijn malibaud niet in maatje echt breed te krijgen, dus of ze op een vaak vrij rondgeribte Ijslander passen betwijfel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:12

volgens mij zijn ze vrij smal inderdaad...maar wie weet past het best?
Kun je niet een fitter laten komen,of anders Moragh(esther)eens vragen?

Uiteraard vind ik de ligging op de rug ook prioriteit nr 1...maar daarna toch echt mijn eigen kont. :+

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:14

Anoniem schreef:
die wil ik wel eens proberen.
met een bontje zitten ze wat zachter lees ik overal??
(heb zelf stuitbreuk gehad...dus misschien zijn ze véel te hard voor mij)

Ik kom even binnenvallen en lees je vraag net.
Ik heb ook een Malibaud (bij Esther Groen gekocht, de breedste maat, een jaar geleden aangeschaft) en die bevalt mij en mijn connemara prima. Voor mij zit het zadel niet te hard (maar ik heb nooit een stuitbreuk gehad...). Ik heb wel een bontje, maar vind dat eigenlijk minder prettig zitten. Het zadel zit ook als een huis op het paard. We maakten eens een onverwachte draai van 180 graden (er schoot ineens een hond te voorschijn), maar het zadel was niet eens verschoven tot mijn verbazing(en ik singel niet eens op zijn strakst).
Voor mij en mijn paard ook nog een voordeel dat het lekker licht en luchtig is. Kortom, ik ben erg blij met dit zadel.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 30-03-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:17

Ooohja,jij had de dubbelganger van mijn pony!!!Weet weer wie je bent.
Hoe lang is jouw zadel,want de jouwe had ook een vrij korte rug,toch??
Heb je een foto als voorbeeldje?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:21

Anoniem schreef:
Ooohja,jij had de dubbelganger van mijn pony!!!Weet weer wie je bent.
Hoe lang is jouw zadel,want de jouwe had ook een vrij korte rug,toch??
Heb je een foto als voorbeeldje?

Ja, weet het nog hoor!
Inderdaad heeft mijn connemara ook een korte rug, maar zou de lengte van het zadel even moeten opmeten. Dat weet ik niet meer uit mijn hoofd. (42 0f 43???cm hangt me bij)
Ik zal eens op zoek gaan naar een foto, kun je het zien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:33

Kuggur schreef:
Ik ben persoonlijk meer geinteresseerd in de ónderkant van het zadel, met andere woorden, hoe ligt het op de paarden rug (mijn achterwerk past zich wel aan, niet zo gevoelig).
Wat denk je Bandida, past zoiets op een ijslander? Of begin je nu hard te lachen?

Volgens mij moet dat wel lukken hoor. Zo bol zijn IJslanders toch niet, of vergis ik me?
Als er iemand een gemiddelde IJslander in mijn buurt heeft wil ik daar wel eens een zadel op gaan leggen voor wat foto's

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:19

Ik hoorde vast mijn naam vallen ;)
Nee hoor, ik zag dat er weer gepost werd in dit topic dus ik welde ff bijlezen...

Kan ik nog even mijn ervaringen doorgeven.

IJslanders zijn (net als overigens vele andere rassen) zeer verschillend in hoe breed ze zijn... ik heb hele smalle in mijn bestand maar ook formaatje salontafel... Dus het is maar net afhankelijk hoe breed (en hoe kort!) een paard is.

Lengte van de rug van het paard van 10tje is ongeveer 45 cm, maar het heeft een redelijk rechte rug waardoor het aansluitende deel van het zadel kleiner is dan als een rug wat holler is. Dan kan het zadel de volledige lengte dragen In het geval van het zadel 10tje is dat 48 cm (een 38W, dus niet de breedste, dat is de forty, maar die is weer ietsje langer)

De Malibauds zijn niet mega groot qua opp van de kussens, dus daarom geeft de maker ook max gewicht aan. Voor de 38 maten max 70 kg, voor de 42 max 90 kg Voor een IJslander kom je al zowiezo in de kortere (en smallere) zadels uit dus bij een ruiter met een gewicht van meer dan 70 kg zou ik het niet aanraden zonder een oppervlakvergroter als bv een corrector.

Ik hoop dat ik zo alles even heb beantwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:30

ik heb je via je site benaderd voor pas afspraak..weet je de lengte van de 42/forty?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:53

Anoniem schreef:
ik heb je via je site benaderd voor pas afspraak..weet je de lengte van de 42/forty?

Ah, nou daar kom ik pas na het weekend weer op! Nu eerst ff weekend ;)

Lengte van het zadel 42 is grofweg 53 cm (maar dragende deel zal korter zijn) Forty is wat korter en komt rond de 50 cm.
Hoe het dus is qua lengte van de rug hangt vooral ook van de vorm van de rug af. Omdat de kussens van de Malibaud rond lopen is het daadwerkelijk dragende deel meestal zo'n 3 cm korter (tenzij het paard dus vrij hol is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:54

geen probleem hoor,lekker weekend vieren. :j
ben wel heel benieuwd naar een malibaud...mijn pony is niet breed,dus dat zou het probleem niet snel zijn qua zadels,denk ik.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:30

Ik heb twee tweedehands Malibaud-zadels (smalle maat, zitmaat 38 dus kort) te koop. Voor info en foto's staat mijn PB open.
Ik kan ook zadelpassen, mocht dat gewenst zijn.

Edit: Ah, kijk aan, ik had ze al eens op "Eenmaal, andermaal" gezet [EA-TK-AP] Malibaud Randonnée (smalle maat)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:16

Francis schreef:

Ben de laatste maanden (jaar?) voornamelijk meelezer geweest, omdat ik over de meeste zadels weinig kan bijdragen...
Dit is een typisch Centraal-Aziatisch zadel; mogelijk Ersari, misschien Afghaans Salor. De zeer hoge zadelknop (vergeleken met veel andere CA zadels) komt veel voor bij Centraal-Aziatische zadels van het oostelijke deel van C-A en voor buzkashi. Ze worden veel gebruikt in o.a. buzkashi, waarbij die knop dus niet echt dient als fallussymbool. :Y)
Ik heb op pagina's aan het begin van dit topic wel wat foto's geplaatst. :j
Vind het persoonlijk een erg gaaf zadel, maar goede zadelmakers van dit type zadels zijn moeilijk te vinden en de meeste die via ebay worden aangeboden zijn antiek dus om die dan pasklaar te maken kan ik niet over mijn hart verkrijgen, haha. Ooit...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 02:35

Hé, dik anderhalf jaar hier niet meer geweest en ik kan nog steeds volgen.. :-) Voor een gangbare ijslander denk ik ook wel dat de forty wel eens zou kunnen lukken. Het zadel kan behoorlijk wat hebben in de breedte. Het enige waar ik me wel zorgen om zou maken is de curve die het zadel van voor naar achter maakt... Ik heb de forty inmiddels een tweetal jaar en kan me dus niet met 100% zekerheid meer voorstellen hoe deze curve bij m'n oude malibaud was, maar ik meen me toch te herinneren dat deze bij de forty boller is dan bij de oude modellen (wellicht kan Moragh dit beter vergelijken). Het is geen zadel voor paarden met een rechte rug (zeker niet in combinatie met weinig schoft) want dan gaat het schommelen. Als het past heb je er een topzadel aan en is er maar één wat er bovenuit steekt en dat is ook een malibaud... yep, ik ben een fan... Bandida en HC hebben er zo eentje... yep... ik ben jaloers..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:55

Offtopic: Hey Yole!!!! :-D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:37

yole, kun jij inschatten (of Moragh) of de forty op een 'modelletje fjord' past of is dat weer te veel gevraagd? Die extra rock is juist wat ik nodig heb bij de mijne (foto's in profiel) maar ze is wel behóórlijk rond (ook te dik nu nog maar ookal valt ze af, 't blijft een 'sturdy' typje :D Had de forty eigenlijk niet als optie in m'n hoofd omdat ik er bij voorbaat van uit ga dat malibauds per definitie te smal zijn voor haar. Maar misschien vergis ik me wat de forty betreft?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:49

yole schreef:
Als het past heb je er een topzadel aan en is er maar één wat er bovenuit steekt en dat is ook een malibaud... yep, ik ben een fan... Bandida en HC hebben er zo eentje... yep... ik ben jaloers..

Ik ben er nog steeds heel gelukkig mee. Eens je het gewend bent is het aanpassen als je eens op wat anders gaat zitten. Zo heb ik een paar weken geleden een paar uur op een gewoon Engels zadel gezeten, en dat was toch wel even zoeken (maar lukte wel, ik kan dus nog omschakelen :D ).. moet een jaar of tien geleden zijn ondertussen dat ik dat nog had gedaan.

Gisteren een vriendin die ik wat les geef eens een uur of twee op mij randonnée gezet, en dan merk je wel dat dat écht een andere rijstijl vraagt. Ze kan prima rijden, en zit bovenop een geweldige meewerkende Andalusiër van zo'n 1,50 m.. maar uur 1 op die Malibaud is *auw* + toch wel enigszins stuurloos met zo'n gevoelig paard. Hij reageert echt op subtiele gewichtshulpen, en die komen heel direct door met dit zadel, het is echt genadeloos .. je moet juist zitten of je (deze toch) paard gaat alle kanten uit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:55

Juist gaaf als je paard zo gevoelig reageert want daardoor leer je wel direct goed en stil zitten. Bij een paard wat minder reageert worden dat soort foutjes minder zwaar afgestraft. Juist die paarden met perfecte maar heel kleine knopjes zijn de beste leermeesters.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:10

Francis schreef:
Juist gaaf als je paard zo gevoelig reageert want daardoor leer je wel direct goed en stil zitten.

Hehe.. wel 'direct' daar gaan toch aanzienlijk wat vlieguren in vrees ik. En spierpijn, en een stramme konten :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:13

Ja ok, met 'direct' bedoel ik ook niet 'snel en zonder slag of stoot' ;) maar meer dat je't wel góed aanleert. Maakt nogal wat uit of je leert paardrijden op een paard wat 't alleen doet als je't goed doet (en op al je andere mislukte of onbedoelde hulpen dus ook iets totaal anders doet dan jij dacht te vragen) dan op een paard wat afgestompt is en geleerd heeft vanalles te negeren... Ik heb ook es op een ge-fine-tuned westernwedstrijd paard gezeten toen ik dacht dat ik het al wel een beetje kon... := ging ik toch mooi nat! }> D'r gebeurde vanalles en niks, maar niet wat ik in gedachten had :') En dan is bijv. whoa ook écht whoa bij zo'n paard en zo'n knop ook voor vrouwen een onhandig en pijnlijk ding als je dacht alleen maar wat vaart te minderen. :x

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 01:33

Bandida schreef:
uur 1 op die Malibaud is *auw* + toch wel enigszins stuurloos met zo'n gevoelig paard. Hij reageert echt op subtiele gewichtshulpen, en die komen heel direct door met dit zadel, het is echt genadeloos .. je moet juist zitten of je (deze toch) paard gaat alle kanten uit.

Mja idd... dat herken ik... Als vedergewicht zijnde kan je je op een groot en stug westernzadel van 15kg wel wat gerommel veroorloven op een gevoelig paard. De eerste keer met de malibaud op hetzelfde paard wisten we niet wat ons overkwam... verwarring alom.. En dat het een plank is om op te zitten... Zelfs een blote plank dennenhout is zachter dan de malibaud... :+ Voordeel is wel dat fatsoenlijk doorzitten in draf snel topprioriteit wordt... for bottom's sake! Je wil echt niet stuiteren in dit zadel en je paard zal je daarvoor dankbaar zijn... Het is geven en nemen, het moet niet allemaal van de kant van het paard komen toch... een beetje lijden van onze kant kan geen kwaad... ;)

@Francis: Euhm... ik sluit niet uit dat het niet zou kunnen passen. Ik zou toch wel aanraden om een zadel type Malibaud/McClellan te laten passen door iemand die zowel met het type zadel als de vereiste zithouding/rijstijl vertrouwd is.. Vooral de pasvorm aan de voorkant is voor diegenen die er niet bekend mee zijn nogal misleidend waardoor het al snel als te smal bestempeld kan worden, wat niet altijd het geval is. Persoonlijk gaat mijn corrector waar mijn malibaud gaat, wat ook van invloed is op de perceptie van wat passend of aanvaardbaar is en wat niet.

Ik wist zelfs niet dat je een ander paard had... Nice one! wel zonde van de jommekessnit :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 02:11

yole schreef:
Ik zou toch wel aanraden om een zadel type Malibaud/McClellan te laten passen door iemand die zowel met het type zadel als de vereiste zithouding/rijstijl vertrouwd is.. Vooral de pasvorm aan de voorkant is voor diegenen die er niet bekend mee zijn nogal misleidend waardoor het al snel als te smal bestempeld kan worden, wat niet altijd het geval is. Persoonlijk gaat mijn corrector waar mijn malibaud gaat, wat ook van invloed is op de perceptie van wat passend of aanvaardbaar is en wat niet.

Dan denk ik dat, zoals ik al vreesde, deze zadels niet echt een optie zijn, jammer. Hier is dergelijke expertise niet aanwezig. Een "gewone" zadelpasser is al moeilijk genoeg te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:14

ik ben er nog steeds benieuwd naar maar vrees stiekem toch voor de harde zit als ik dit zo lees..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:45

Kuggur schreef:
Dan denk ik dat, zoals ik al vreesde, deze zadels niet echt een optie zijn, jammer. Hier is dergelijke expertise niet aanwezig. Een "gewone" zadelpasser is al moeilijk genoeg te vinden...

Spijtig dat er geen low-budget maatschappijen op IJsland vliegen, dat zadel past nog wel in een rugzak :D