Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:58

dan zou ik tocj de full (standard horse) proberen. Mijn merrie heeft niet zo'n groot hoofd en past de full prima.

Seven

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:01

Proberen zou ik graag willen maar dan zou ik hem toch echt moeten kopen en daar vind ik hem iets te duur voor :j

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:08

Je kan hem proberen, zal even kijken waar dat ook al weer was............
Ik weet dan je dan wel lid moet worden, maar goed, je kan dan het hoofdstel wel goed gaan uitproberen, gevonden :D
http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:43

Kan je die daar huren? Handig, thx!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:51

kiela ruitersport ken ik goed eens kijken of ik het niet zo met hen kan regelen :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:57

Ook ik kom binnen vallen. Ik heb sinds gister de multi bridle i.p.v. de competitie versie maar ik was altijd verondersteld dat de kaakbanden van leer waren sinds wanneer zijn die van webband gemaakt?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:33

Fairytail schreef:
Ook ik kom binnen vallen. Ik heb sinds gister de multi bridle i.p.v. de competitie versie maar ik was altijd verondersteld dat de kaakbanden van leer waren sinds wanneer zijn die van webband gemaakt?

Die zijn van webband gemaakt omdat die van leer niet soepel genoeg waren voor de release. Volgens mij is deze wijziging al even geleden doorgevoerd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:36

Die kruislingse die vanaf achter de oren onder de kaak doorgaat?
Die is toch altijd van webband geweest?

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:09

ik heb een vraag of het hoofdstel van mijn pony goed zit.had hem gisteren een gaatje lager.
maar had dan het idee dat hij te laag zat.maar hierbij een foto Afbeelding

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:48

Dyonne schreef:
Die kruislingse die vanaf achter de oren onder de kaak doorgaat?
Die is toch altijd van webband geweest?

Ik dacht dat er hier ergens aan het begin van het topic wat mensen juist leren banden hadden en dat daardoor de release niet goed was.

Zie foto de onderstaande pagina waar de banden van leer zijn:

http://shop.horsesrusonline.com/Rambo-Micklem-Multibridle-SBSB71.htm

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:12

Ik vind t webband wel wat lomp uit zien maarja als t maar werkt.Ik plaats zo ook even een foto twijfel over de maat en of ik hem überhaupt hou(kan nog ruilen namelijk).
Ik vind hem mooi liggen op je fjord hoor.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:46

Mevrouw was moe van het werk :=
Afbeelding
En de bitleertjes 1 gaatje strakker
Afbeelding

Ik vraag me af of hij nu wel goed zit. Heb het kopstuk met het pijltje naar voren (dat leek me logisch) en de neusriem precies boven mijn vingers als ik het neusbeen volg. De keelriem schuift naar voren en ligt echt net niet bij het punt waar het zal moeten. De bitleertjes lopen nu alleen niet gelijk door maar gaan iets naar beneden. Kan dat ook aan het type bit liggen, met bit clips rijden ging namelijk ook niet fijn.

Als ik het zo op haar zie heb ik toch liever mijn oude hoofdstel, dat staat een stuk charmanter..

edit: kun je de neusriem ook los bestellen als onderdeel als je wedstrijden wilt gaan rijden of moet je dan weer zoveel geld uitgeven?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 03:39

Ik heb het idee dat je frontriem te klein is Fairytail, rn dat daardoor je bakstuk wat te hoog ligt. Pijltje moet volgens mij indd naar voren, ik heb m andersom omdat mij dat logischer leek voor de oren maar las hier dat dat toch niet goed was :P

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:56

het oogt allemaal net een beetje strakjes...
De keelriem zou zelfs nog een stukje naar voren mogen,want die hoort juist in het kuiltje bij de kaak te vallen.
En heb je m al geprobeerd met de neusriem een gaatje langer?
Het lijkt dat je dan miss ook net wat meer ruimte op de zijkant krijgt...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:21

Ik vind het ook allemaal te strak zitten. Het hoofdstel hoort los te zitten. Kijk maar op de demo video op youtube.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:45

Bedankt voor de tips ik vind hem ook overal wat krap als ik kijk naar de instructie.Normaal is full te groot en moet alles op t laatste gaatje.Ik ga morgen kijken of de grootste maat mee kan om mijn besluit te nemen.Lager kan de neusriem niet,ik heb met mijn vingers t neusbeen gevolgt en dan kom ik hier uit.
Ik moet zeggen dat ik hem op mijn paard vind tegenvallen had gehoopt dat het mooier zou staan dan mijn huidige hoofdstel,naast de functionaliteit natuurlijk;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:55

Beste Fairytail. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het hoofdstel ook niet echt mooi vond staan op mijn 2 1/2 jarige......(gekocht omdat ik niet meer kon wachten) :o Ik en verder iedereen op stal moest er aan wennen. T is gewoon echt iets anders dan je gewend bent.... Verder moet t hoofdstel ook eerst 'naar' t hoofd gaan staan.

Toen
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Ik ben er nog erg blij mee... :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:43

Iemand interesse in een full zwarte, 2x gebruikt om te longeren en nooit mee gereden??
Dan mag je mij een berichtje sturen :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:05

mocht iemand een tobacco maat full hebben die hem kwijt wil dan hoor ik het graag :j

ga hem nu eerst lenen maar hoorde van een engelse micklem rider dat haar paard dit hoofdstel ook geweldig vind en die heeft nog minder ruimte achter de oren :D

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:36

Fairytail, wat mij opvalt aan hoe je hoofdstel zit, is dat het bakstuk tegen het jukbeen aanligt. Volgens mij is dat niet de bedoeling omdat die vrij moet liggen. Hij zal dus lager moeten daaroor. Als je dan van het neusbeen 'afvalt', ja dan weet ik het ook even niet. Lastig hoor.

Je bit lijkt ook hoog genoeg, volgens mij hoef je niet dat riempje nog strakker te doen. Maar waar je bit moet, hangt af van waar de kiezen van je paard beginnen. Ik was eens op een cursusdag "Paarden(ge)bitten" van Paul Versluis (paardentandarts, heeft een bittenbank en instructeur in van alles, ik vind het een goeie vent!). Die zei dat er ongeveer een centimeter (een vinger dus) ruimte tussen de eerste kiezen van je paard en het bit moet zitten. Anders klettert het bit hele tijd tegen zijn kiezen aan, en kan hij hem vastpakken. En ook weer niet te laag, want anders wordt de onderkaak smaller en dan heeft hij meer druk op de lagen. Dus je moet even zijn lippen en tong beetje opzij doen, je vinger erin steken en voelen.

Losse neusriemen kan je vast niet kopen. Het hele hoofdstel is zowat een neusriem.

Naar hoe hij mijn pony past (zie profiel), moet je overigens niet kijken. Kleiner dan pony hadden ze niet en ik heb eigenlijk shetland nodig. De bakstukken zijn te lang (zelfs na gaatjes prikken) en de keelriem bijna te kort (kort Dartmoorkoppie). Ik heb het geimproviseerd voor mijn pony (vooral de frontriem heb ik erg creatief geintegreerd). Maar mijn pony lijkt er toch heel tevreden over. Vandaag voor 't eerst wat langer haar menhoofdstel omgehad, en die deed ze maar al te graag weer af!

Om eerlijk te zijn heb ik 't hoofdstel nooit mooi gevonden. Maar ik ben er wel heel erg blij mee, die multifunctionaliteit. Tijdens een wandeling switch ik zelfs meerdere keren van functie. Verder longeersingeltje om en longeerlijn mee: Halster om te wandelen > kaptoom aan de longe in het park > en dan weer mennen/aan de lange lijnen dus aan het bit, of bitloos, weer naar huis. Hartstikke fijn!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:06

Ik vind het hoofdstel qua uiterlijk wel mooi maar het gaat mij eerder om de functionaliteit van het hoofdstel en hoe mijn paard erop loopt. Mijn paard loopt er prima op, veel rustiger in de aanleuning dan met een regulier hoofdstel.
Zoals ik al eerder heb aangegeven mijn rondgenaaide passier ligt te verstoffen. (en dat is een hoofdstel dat ik echt heel erg mooi vind)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:27

Margriet ik vind die kleur en het hoofdstel hem fantastisch staan! Ik heb gister de large horse opgehaald en weer foto's gemaakt. Deze is bruin en staat veel mooier (overigens ook de oude versie die smaller is) maar ja ik heb verder alles zwart :P

Bij deze de foto van Large
Afbeelding
En de Standard zonder frontriem en een gaatje lager (wel op het neusbeen en dus feitelijk te laag volgens de instructie)
Afbeelding

Het bovenstuk van de large zit naar mijn idee goed echter klopt het gedeelte bij de neus voor geen meter (moeten ook gaatjes bij) het ringetje van de bitclip
ligt hier namelijk op het bit zo kan ik de bitclip nooit gebruiken dat zit bij standard horse dan weer wel mooi. Zou er nog verschil tussen competitie en multi zitten?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:06

Ik vind dit hoofdstel veel fijner ogen!
waarschijnlijk komt het doordat de neusriem wat ruimer is (de schuine stukjes zijn wat langer en het stuk over de neus waarschijnlijk ook) en daardoor beter zit.

Ik heb wel het idee dat bij de kleinere maat je de keelriem te strak hebt gedaan.
En dan ben ik eigenlijk weer benieuwd hoe dat zit als je m losser doet. (als dat kan)
Verder zit die met een gaatje langer ook prima!
En ik heb zeker niet het idee dat de neusriem te laag zit!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:01

Op de 1ste foto van FT zit het ringetje van het hoofdstel tegen de bitring aan, dat heb ik dus ook. Heb het idee dat ik een Full hoofdstel nodig heb met een COB neusriem. Paard met redelijke kaken en een heel fijn neusje.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:06

Ik hoorde een tijdje geleden dat er ook een namaak model was van dit hoofdstel, weet iemand de naam ervan? En is dat goede kwaliteit?

Of iemand moet een bruine full hebben, dan ben ik geintresseerd!!